Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-956/08-2/AT
z 18 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-956/08-2/AT
Data
2008.12.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dystrybutor
faktura VAT
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
premia pieniężna
świadczenie usług


Istota interpretacji
Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturze VAT wystawionej przez danego Dystrybutora z tytułu premii pieniężnej związanej z wykonaniem określonych czynności i osiągnięciem przez niego określonej wysokości obrotów z tytułu nabycia towarów od Spółki?



Wniosek ORD-IN 573 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością x przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2008 r. (data wpływu 10 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wykazanego w fakturach dokumentujących premie pieniężne – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wykazanego w fakturach dokumentujących premie pieniężne.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka w ramach kontraktów handlowych z podmiotami będącymi dystrybutorami jej produktów, jest obciążona przez danego dystrybutora fakturą VAT z tytułu premii pieniężnych związanych z wysokością obrotów osiąganych w ramach nabywania przez dystrybutora towarów produkowanych przez Spółkę. Umowy zawierane z kontrahentami wskazują także, że podmioty będące dystrybutorem produktów podatnika wykonują określone czynności marketingowe, służące zwiększeniu uzyskiwanego obrotu, mające na celu promowanie towarów handlowych Wnioskodawcy oraz intensyfikację dalszej odsprzedaży towarów kupowanych od Spółki, w tym organizowanie promocji gratisowych, cenowych, drukowanie materiałów reklamowych, akcje marketingowe u swoich odbiorców, regularne wysyłanie informacji handlowych. W zamian za to Spółka przyznaje kontrahentowi wynagrodzenie po zrealizowaniu przez niego warunków określonych powyżej, a wynikających z zawartej umowy w tym z tytułu realizacji obrotów.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturze VAT wystawionej przez danego dystrybutora z tytułu premii pieniężnej związanej z wykonaniem określonych czynności i osiągnięciem przez niego określonej wysokości obrotów z tytułu nabycia towarów od Spółki...

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymywania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Tym samym, każde odpłatne świadczenie na rzecz innego podmiotu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby uznać dane świadczenie za świadczenie odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a beneficjentem, i w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. W przedstawionym stanie faktycznym istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, wynika wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. W przypadku premii pieniężnych udzielanych przez Spółkę dla danego dostawcy z tytułu nieoznaczonej liczby nabyć, a także podejmowania przez kontrahentów Spółki działań marketingowych w celu zwiększenia obrotu, a tym samym braku możliwości przyporządkowania tej premii do konkretnego nabycia towarów, przekazywana premia jest związana z określonym zachowaniem kontrahenta Spółki jako usługodawcy.

Z tychże względów kontrahenci podatnika świadczą usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, a w konsekwencji obowiązani są do wystawienia faktury VAT dla podmiotu wypłacającego premię pieniężną, i z tak wystawionej faktury, zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Tak szerokie określenie pojęcia odpłatnego świadczenia usług powoduje, że obejmuje ono nie tylko usługi wymienione w klasyfikacjach statystycznych, ale także szereg innych czynności, dotyczących zarówno transakcji polegających na czynnym, jak również biernym działaniu podatnika. Świadczeniem usług jest również każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Należy zauważyć, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega każde świadczenie usług na rzecz innego podmiotu, w zamian za wykonanie których jest wypłacane wynagrodzenie. Konieczne jest bowiem istnienie stosunku prawnego pomiędzy usługobiorcą oraz usługodawcą, w wykonaniu którego następuje świadczenie wzajemne. Zatem z zaistniałego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi płynąć bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i ust. 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Według art. 29 ust. 4 powołanej ustawy – w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. – obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Tut. Organ pragnie zauważyć, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. (z wyjątkami określonymi w art. 15 tej ustawy) weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320).

W myśl art. 1 pkt 1 ww. ustawy w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) art. 29 ust. 4 otrzymał brzmienie „Podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b”.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży, w efekcie których wypłacane są nabywcom tzw. premie pieniężne. Skutki podatkowe wypłacania premii pieniężnych zależne są od wielu czynników, tj. m. in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone.

W przypadku, gdy wypłacane premie dotyczą konkretnej dostawy, nawet jeżeli są to premie wypłacone po dokonaniu zapłaty, powinny być traktowane jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ mają bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzą do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku – do dnia 30 listopada 2008 r. – zastosowanie ma przepis § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

Należy zwrócić uwagę, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337). Zatem, od dnia 1 grudnia 2008 r. w przypadku rabatów znajdzie zastosowanie art. 29 ust. 4 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r.) oraz § 13 ust. 1 i ust. 2 cyt. rozporządzenia, będący odzwierciedleniem § 16 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia z dnia 25 maja 2005 r.

Jeżeli natomiast premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób, a premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, wówczas należy uznać, że wypłacone premie pieniężne związane są z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego takie premie, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach zawartych kontraktów handlowych udziela dystrybutorom premii pieniężnych uzależnionych od wysokości osiągniętych obrotów z tytułu nabywania przez nich towarów produkowanych przez Spółkę. Przedmiotowe premie są dokumentowane fakturami VAT. Kontrahenci Spółki, w ramach zawartych umów, wykonują również określone czynności marketingowe w celu zwiększenia uzyskiwanego obrotu poprzez promowanie towarów handlowych Wnioskodawcy oraz intensyfikację dalszej odsprzedaży towarów kupowanych od Spółki, w tym organizowanie promocji gratisowych, cenowych, drukowanie materiałów reklamowych, akcje marketingowe u swoich odbiorców, regularne wysyłanie informacji handlowych. W zamian za spełnienie przez kontrahenta określonych powyżej warunków, w tym z tytułu realizacji obrotów wypłacane jest wynagrodzenie.

Premie te nie dotyczą zatem konkretnych dostaw, tylko całości obrotów uzyskanych w danym okresie. W takim przypadku, należy uznać, iż premie pieniężne są ściśle uzależnione od osiągnięcia określonej w umowie wartości obrotu, a więc określonego zachowania dystrybutora. Wobec tego, należy stwierdzić, że istnieje stosunek prawny pomiędzy usługobiorcą oraz usługodawcą, w wykonaniu którego następuje świadczenie wzajemne. Wypłacana premia stanowi rodzaj wynagrodzenia dla dystrybutora za odpłatnie świadczone na rzecz nabywcy usługi. Należy podkreślić, że czynności, w których występuje pomiędzy stronami transakcji świadczenie wzajemne (relacja zobowiązaniowa) stanowią bez wątpienia świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ww. ustawy i tym samym podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto należy stwierdzić, że premie pieniężne wypłacone dystrybutorom w związku z wykonywaniem określonych świadczeń typu czynności marketingowe, działania promocyjne oraz intensyfikacja dalszej odsprzedaży towarów kupowanych od Spółki, obejmująca organizowanie promocji gratisowych, cenowych, drukowanie materiałów reklamowych, akcje marketingowe u swoich odbiorców, regularne wysyłanie informacji handlowych niewątpliwie stanowią zapłatę za świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Na podstawie zapisu art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Należy zaznaczyć, że wypłacone wynagrodzenie stanowi, po stronie otrzymującego premię pieniężną, czynność skutkującą powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Obowiązek odprowadzania podatku VAT należnego w związku ze świadczeniem określonych usług ciąży na dystrybutorze otrzymującym to wynagrodzenie.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust.7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W świetle powyższego zachowanie podatnika polegające na osiągnięciu lub przekroczeniu określonego obrotu w danym czasie należy uznać za świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i opodatkować na zasadach ogólnych.

Z przedstawionych unormowań wynika zatem, iż otrzymanie wynagrodzenia za świadczone usługi podlega opodatkowaniu wg stawki podatku w wysokości 22% oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę – dystrybutora – faktury VAT na rzecz nabywcy usług – Wnioskodawcy wypłacającego premię pieniężną.

W świetle postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie premie pieniężne są udzielane w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jest spełniony.

W myśl regulacji art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. wyżej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Jednakże zaznacza się, iż z dniem 1 grudnia 2008 r., na podstawie art. 1 pkt 43 lit. a powołanej wcześniej ustawy z dnia 7 listopada 2008 r., wyżej przytoczony przepis został uchylony. Zatem, ograniczenie, wynikające z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy przestało obowiązywać z dniem 30 listopada 2008 r.

Natomiast, zgodnie z brzmieniem art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązującego od dnia 1 stycznia 2008 r., nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Jednakże należy zauważyć, że w przedmiotowej sprawie, przytoczony przepis nie znajduje zastosowania, z uwagi na fakt zakwalifikowania wypłaty wynagrodzenia za świadczone usługi, do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, należy stwierdzić, iż premie pieniężne nie związane z konkretną dostawą, stanowią zapłatę za świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT i tym samym podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług. W związku z tym, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących te czynności, otrzymywanych od dystrybutorów, na zasadach ogólnych wskazanych w art. 86 ust. 1 cyt. ustawy, pod warunkiem, że nie zachodzą inne przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy o VAT.

Podobnie jest w przypadku wypłaconych kontrahentom premii pieniężnych w związku z wykonywaniem określonych świadczeń typu czynności marketingowe, działania promocyjne oraz intensyfikacja dalszej odsprzedaży towarów kupowanych od Spółki.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj