Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-809/12-4/RG
z 21 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2012 r. (data wpływu 12 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 stycznia 2013 r. (data wpływu 07 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją III-go etapu budowy i wyposażenia Centrum - Laboratorium badań środowiskowych -jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją III-go etapu budowy i wyposażenia Centrum Studiów Inżynierskich - Laboratorium badań środowiskowych

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 02 stycznia 2013 r. o doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Państwowa Wyższa Szkoła (zwana dalej Uczelnią) jest uczelnią publiczną, utworzoną na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 lipca 2001 r. w sprawie utworzenia Państwowej Wyższej Szkoły (Dz. U. nr 79, poz. 839). Uczelnia działa na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. nr 164, poz. 1365 z późn. zm.). Celem statutowym PWSZ jest przede wszystkim nie nastawiona na zysk działalność dydaktyczna. Oferta edukacyjna Uczelni składa się zarówno z kierunków humanistycznych, jak również typowo technicznych. Studia inżynierskie (w oparciu o analizę rynku pracy i zapotrzebowania na wykwalifikowaną kadrę) są kierunkami traktowanymi priorytetowo. Celem Uczelni jest kształcenie dla potrzeb rynku pracy. Dlatego też podejmuje ona działania mające na celu współpracę z lokalnym przemysłem.

W maju 2008 roku Uczelnia przyjęła Program Rozwoju Państwowej Wyższej Szkoły na lata 2008-2020. Celem Programu jest opisanie priorytetowych obszarów rozwoju PWS na lata 2008 -2020. W dokumencie tym wyodrębniono główne kierunki rozwoju uczelni w podziale na pojedyncze zadania. Wśród 8 głównych kierunków rozwoju pod pozycją nr 7 wymieniono „Kluczowe inwestycje”. W ramach tego kierunku wśród inwestycji kluczowych przewidzianych na lata 2008-2020 do realizacji zaplanowano m.in. uruchomienie Centrum Studiów (CS) Państwowej Wyższej Szkoły.

Obecnie są realizowane następujące etapy tego przedsięwzięcia:

  • ETAP I CS PWS - budowa laboratoriów lotniczych oraz laboratoriów mechaniki i budowy maszyn. Projekt uzyskał wsparcie w ramach Działania I.1 Infrastruktura uczelni, Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej.
  • ETAP II Laboratorium budownictwa CS PWS. Projekt realizowany w ramach Działania 1.3 Wspieranie innowacji, Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej.

W celu poprawy warunków realizacji prac badawczo-rozwojowych w najbliższym czasie rozpocznie się realizacja III-go etapu budowy i wyposażenia Centrum Studiów Państwowej Wyższej Szkoły - „...”. Projekt realizowany jest w ramach Działania 1.3 Wspieranie Innowacji, Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007 - 2013 (maksymalny poziom dofinansowania projektu ze środków RPW 85% oraz 5% - budżet państwa).

Laboratorium badań środowiskowych, objęte niniejszym projektem, mieściło się będzie w dwóch budynkach o łącznej powierzchni 1.407,36 m2

  • Budynek A - powierzchnia 1048,93 m2, wysokość 16,03 m
  • Budynek E - powierzchnia 358,43 m2, wysokość 6,54 m

Oprócz wybudowania ww. budynków, w ramach inwestycji przewidziano również wyposażenie ich w aparaturę naukowo-badawczą umożliwiającą badania, mające na celu wspieranie infrastruktury przedsiębiorstw, w szczególności z regionu.

Na wyposażenie Laboratorium badań środowiskowych składać się będzie: sprzęt podstawowy (meble, urządzenia gospodarcze, biurowe, itp.), komputery wraz z oprogramowaniem i osprzętem oraz sprzęt specjalistyczny stanowiący wyposażenie naukowo-badawcze następujących pracowni:

  1. Laboratorium wytwarzania struktur kompozytowych
  2. Laboratorium badań NDT
  3. Laboratorium badań korozyjnych
  4. Laboratorium badań wytrzymałościowych, struktury i stanu warstwy wierzchniej
  5. Laboratorium badań procesów obróbki kompozytów
  6. Laboratorium badań wizyjnych, drgań i hałasu
  7. Laboratorium badań mikroskopowych
  8. Laboratorium badań termograficznych
  9. Laboratorium badań elementów cienkościennych
  10. Laboratorium badań manipulacyjnych
  11. Laboratorium szybkiego prototypowania części
  12. Laboratorium badań klimatycznych
  13. Laboratorium - Hamownia
  14. Laboratorium badań cząstek stałych
  15. Laboratorium badań emisji spalin
  16. Laboratorium badań silników

Podsumowując, w wyniku realizacji Projektu powstaną: 2 budynki, w których mieścić się będą kompletnie wyposażone laboratoria badawcze przy pomocy, których prowadzone będą innowacyjne prace B+R. Zakup urządzeń umożliwi kompleksowe badania środowiskowe, w tym także w zakresie konstrukcji, badania nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych, wykorzystywanych w przemyśle samochodowym i lotniczym (kompozytów, stopów aluminium, magnezu i tytanu).

Zbudowanie profesjonalnego Laboratorium badawczego i diagnostycznego stanowić będzie wsparcie naukowo-badawcze w zakresie minimalizacji procesowych i produktowych czynników oddziałujących na środowisko. Pozwoli na stworzenie zaplecza badawczo-rozwojowego przedsiębiorstw w sensie sprzętowym, a także zwiększy dostęp do profesjonalnej i wykwalifikowanej kadry naukowej. Laboratorium wyposażone w innowacyjne, wysokiej klasy urządzenia, pozwoli na realizację nowatorskich badań, kończących się wdrożeniami przemysłowymi, przynoszącymi konkretne efekty utylitarne oraz doprowadzi do ścisłej współpracy ośrodków naukowo-badawczych z przemysłem.

Powstała nowa infrastruktura wykorzystana będzie zarówno do podjęcia szerokiej współpracy naukowo-badawczo-wdrożeniowej ze środowiskiem przedsiębiorstw regionu jak i realizacji zadań nałożonych przez art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. nr 164, poz. 1365 ze zmianami), zgodnie z którym podstawowymi zadaniami uczelni (...) są m.in.:

  • prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych;
  • kształcenie i promowanie kadr naukowych;
  • upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;
  • działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych;

Jak wynika ze złożonego wniosku o dofinansowanie, celem nadrzędnym projektu jest wykorzystanie potencjału miejscowej uczelni do przyśpieszenia rozwoju i innowacyjności funkcjonujących w rejonie chełmskim podmiotów gospodarczych. Cel ten jest nierozerwalnie związany z realizacją zadań uczelni wymienionymi w art. 13 ust. 1 prawo o szkolnictwie wyższym.

Realizacja powyższych zadań będzie się odbywała w formie wykonywania badań naukowych i prowadzenia prac badawczych i rozwojowych powiększających dorobek nauki oraz usług badawczych na rzecz przedsiębiorstw, które będą obciążane przez Uczelnię jedynie kosztami przeprowadzenia zleconych badań (nie wystąpi klasyczne wynagrodzenie za zlecane prace badawcze). Co istotne, składniki majątku (budynki i wyposażenie) zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane w sposób bezpośredni w procesie dydaktycznym studentów. Będą one służyły prowadzeniu prac badawczych przez personel składający się naukowców i pracowników badawczych.

Współpraca z przedsiębiorcami służyć będzie rozwojowi nowoczesnych innowacyjnych technologii, uwzględniających ochronę środowiska, badaniom nakierowanym na zmniejszanie emisji toksycznych związków zanieczyszczających atmosferę, niekorzystnego oddziaływania drgań i sygnałów emisji akustycznej. Wzmocni i ubogaci firmy usługowe w wiedzę z zakresu przezwyciężania nakreślonych powyżej problemów i wykorzystania nowych energooszczędnych i nietoksycznych technologii w działalności produkcyjnej. Tak widziany wzrost poziomu kultury technicznej będzie służył bezpośrednio ochronie środowiska, a czyste środowisko pozytywnie będzie oddziaływało na ludzi. Realizacja projektu umożliwi transfer wiedzy z innych regionów i/lub do innych regionów, pozwoli także na doskonalenie, odpowiedzialnych za ochronę środowiska, kadr naukowych i technicznych dla gospodarki, nauki i edukacji.

Wnioskodawca - Państwowa Wyższa Szkoła jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące ponoszone wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą wystawione na Wnioskodawcę, tj. Państwową Wyższą Szkołę. Zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy, usługi naukowo-badawcze są opodatkowane stawką podstawową.

Zainteresowany jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług oraz że faktury w związku z realizacją tego projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Planowane działania w zakresie wykonywania badań naukowych i prowadzonych prac badawczych i rozwojowych przede wszystkim będą wykonywane dla powiększenia dorobku nauk technicznych i wiedzy o procesach i zjawiskach występujących w tej dziedzinie. Odpowiadając wprost na zadane pytanie należy zatem odpowiedzieć, że wykonywane badania naukowe i prowadzone prace badawcze i rozwojowe nie będą adresowane wyłącznie do konkretnych odbiorców na konkretne zlecenie. Takowych konkretnych odbiorców i konkretnych zleceń Wnioskodawca na chwilę obecną nie posiada.

Efekty projektu związane z realizacją projektu „…” nie będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych. W chwili obecnej trudno jest przesądzać, że efekty projektu zostaną wykorzystane także dla czynności zwolnionych od podatku, ponieważ jak zaznaczono we wniosku w procesie badawczym nie będą brali udziału studenci, nie wystąpi zatem bezpośredni związek pomiędzy procesem dydaktycznym, a wykonywanymi badaniami.

W ocenie Wnioskodawcy, wyrażonej już w samym wniosku, istota podjętych działań sprowadza się do powstania nowej infrastruktury, która będzie wykorzystywana zarówno do podjęcia szerokiej współpracy naukowo — badawczo - wdrożeniowej ze środowiskiem przedsiębiorstw regionu jak i realizacją zadań nałożonych przez art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. nr 164, poz. 1365 ze zmianami), zgodnie z którym podstawowymi zadaniami uczelni (...) są m.in.:

  • prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych;
  • kształcenie i promowanie kadr naukowych;
  • upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;
  • działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych;

Jak wynika ze złożonego wniosku o dofinansowanie, celem nadrzędnym projektu jest wykorzystanie potencjału miejscowej uczelni do przyśpieszenia rozwoju i innowacyjności funkcjonujących w rejonie chełmskim podmiotów gospodarczych. Cel ten jest nierozerwalnie związany z realizacją zadań uczelni wymienionymi w art. 13 ust. 1 prawo o szkolnictwie wyższym, które jako takie wydają się być czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu. Podsumowując, w tym stanie rzeczy, w ocenie Wnioskodawcy, efekty projektu będą związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

Nie ma możliwości bezpośredniego alokowania zakupów dokonywanych w ramach projektu do jakichkolwiek czynności, chyba że działania mające na celu poszerzenie zakresu współpracy uczelni z przedsiębiorstwami regionu, poprawa innowacyjności działających przedsiębiorstw, promowanie kadr naukowych, realizacja wymogów: prowadzenia prac i badań naukowych, upowszechniania dorobku naukowego, działania na rzecz społeczności lokalnej uznamy za czynności niepodlegające opodatkowaniu. Przy takim założeniu, zakupy będą mogły zostać przypisane czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu.

Końcowa proporcja za rok 2011 wyniosła 11% (wstępna dla roku 2012). Na chwilę obecną jeszcze nie został podsumowany w całości rok 2012, dlatego też Wnioskodawca może tylko szacowaną, końcową proporcję dla roku 2012, która będzie miała zastosowanie jako wstępna dla roku 2013. Szacunkowa wartość tego wskaźnika wynosi 11%. Podane wskaźniki zostały obliczone zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy VAT, tj. nie uwzględniają czynności niepodlegających opodatkowaniu, za wyjątkiem czynności niepodlegających opodatkowaniu z uwagi na fakt ich wykonywania poza terytorium kraju.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w związku z prowadzoną inwestycją III-go etapu budowy i wyposażenia Centrum Studiów Państwowej Wyższej Szkoły - Laboratorium badań środowiskowych, przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług związanych z tą inwestycją?
  2. Jeżeli, wg organu, odpowiedź na pytanie pierwsze jest twierdząca, to czy prawo to będzie przysługiwało w całości, czy też jedynie w części - zgodnie z regułami określonymi w art. 90 ust. 1-10 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1

W ocenie Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki na zakup towarów i usług w ramach tego projektu. Za powyższym przemawia następująca argumentacja:

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług. Czynności wymienione w tym przepisie podlegają opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy podatnik przy ich wykonywaniu posiada przymiot podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Taka konstatacja wynika z linii orzeczniczej Trybunału Sprawiedliwości Wspólnoty Europejskiej - czynności podlegające opodatkowaniu wykonane przez podmiot nie występujący w tym przypadku w charakterze podatnika (nawet jeżeli jest on podatnikiem w odniesieniu do innych czynności) pozostają poza zakresem opodatkowania [por. art. 2 ust. 1 Dyrektywy 2006/112 i art. 2(1) VI Dyrektywy; wyr. ETS w sprawie C-291/92 Dieter Armbrecht)].

Stosownie do wskazanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z kolei działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści cytowanych przepisów wynika, że aby zostać podatnikiem, podmiot musi spełnić dwa podstawowe warunki dotyczące swojego statusu:

  1. być osobą fizyczną, osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, oraz
  2. być producentem, handlowcem, usługodawcą, rolnikiem względnie osobą wykonującą wolny zawód.

Warunek pierwszy jest spełniony, Wnioskodawca jest osobą prawną. Wykluczyć jednak należy możliwość uznania go za producenta, handlowca czy usługodawcę przy wykonywaniu badań na rzecz podmiotów gospodarczych. Nie powinno bowiem ulegać wątpliwości, że Uczelnia wykonując badania nie będzie działa jako usługodawca.

Zgodnie bowiem z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. nr 164, poz. 1365 ze zmianami), podstawowymi zadaniami uczelni (...) są:

  1. kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej;
  2. wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
  3. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych;
  4. kształcenie i promowanie kadr naukowych;
  5. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;
  6. prowadzenie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie;
  7. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
  8. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych;
  9. stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych.

Jak wynika ze złożonego wniosku o dofinansowanie, celem nadrzędnym Projektu jest wzmocnienie potencjału miejscowej uczelni, przyczyniające się do przyspieszenia rozwoju i innowacyjności firm w branżach: mechanicznej, samochodowej i lotniczej, ze szczególnym uwzględnieniem podmiotów funkcjonujących w obszarze Polski Wschodniej, w tym, w regionie lubelskim.

Cel przedsięwzięcia jest w pełni zgodny z Celem Głównym Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej: „Przyspieszenie tempa rozwoju społeczno - gospodarczego Polski Wschodniej w zgodzie z zasadą zrównoważonego rozwoju” oraz celem szczegółowym I osi priorytetowej: Nowoczesna gospodarka „Stymulowanie rozwoju konkurencyjnej gospodarki opartej na wiedzy”, jak również z celem Działania 1.3: „Poprawa warunków dla prowadzenia działalności gospodarczej - rozwoju i dyfuzji przedsięwzięć innowacyjnych”.

Celem głównym Projektu jest wzrost atrakcyjności PWS jako regionalnego ośrodka badawczo-rozwojowego.

Cele nadrzędny i główny zostaną osiągnięte poprzez realizację następujących celów szczegółowych:

  • poszerzenie zakresu współpracy chełmskiej uczelni z przedsiębiorstwami poprzez poprawę stanu wyposażenia technicznego (laboratoriów badawczo-rozwojowych, możliwych do wykorzystania dla firm regionu),
  • poprawa innowacyjności działających przedsiębiorstw z branży mechanicznej samochodowej oraz lotniczej, co w konsekwencji spowoduje wzrost ich konkurencyjności na poziomie regionalnym, krajowym i globalnym,
  • przygotowanie wysoko wykwalifikowanej kadry pracowniczej,
  • zapobieganie wyjazdom najbardziej aktywnych, przedsiębiorczych absolwentów uczelni wyższych do dużych miast,
  • zwiększenie zakresu komercjalizacji prowadzonych prac badawczych i badawczo-rozwojowych,
  • stworzenie procedur i zasad współpracy z przedsiębiorstwami regionu,
  • akredytacja i certyfikacja posiadanego laboratorium przez instytucje do tego powołane.

Cele te są nierozerwalnie związane z realizacją zadań uczelni wymienionymi w art. 13 ust. 1 prawo o szkolnictwie wyższym, a w szczególności pkt 3 (prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych), pkt 4 (kształcenie i promowanie kadr naukowych), pkt 5 (upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki), pkt 8 (działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych).

Tym samym trudno uznać, że realizując powyższe zadania na rzecz regionu, poprzez wykonywanie badań na rzecz podmiotów gospodarczych regionu Uczelnia występuje jako usługodawca. Realizując bowiem te zadania Wnioskodawca nie posiada przymiotu usługodawcy, a jest to warunek konieczny dla przypisania mu statusu podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, czyli podatnika. Innymi słowy Wnioskodawca przedmiotowe badania będzie wykonywał w interesie ogólnego rozwoju regionu (otoczenia), dla tzw. dobra wspólnego, a nie w celu uzyskania dochodu (zysku) z wykonanych badań.

Zapewnienie możliwości przeprowadzenia badań przedsiębiorcom służyć będzie rozwojowi nowoczesnych innowacyjnych technologii, uwzględniających ochronę środowiska, badaniom nakierowanym na zmniejszanie emisji toksycznych związków zanieczyszczających atmosferę, niekorzystnego oddziaływania drgań i sygnałów emisji akustycznej. Wzmocni i ubogaci firmy usługowe w wiedzę z zakresu przezwyciężania nakreślonych powyżej problemów i wykorzystania nowych energooszczędnych i nietoksycznych technologii w działalności produkcyjnej. Tak widziany wzrost poziomu kultury technicznej będzie służył bezpośrednio ochronie środowiska, a czyste środowisko pozytywnie będzie oddziaływało na ludzi.

Realizacja projektu umożliwi transfer wiedzy z innych regionów i/lub do innych regionów, pozwoli także na odpowiedzialne za ochronę środowiska doskonalenie kadr naukowych i technicznych dla gospodarki, nauki i edukacji. Tym samym podniesiony zostanie poziom innowacyjności regionu.

Świadczenia na rzecz przedsiębiorców będą dokonywane w ramach szeroko pojętej działalności statutowej, w tym polegającej na wykonywaniu badań naukowych i prac rozwojowych, kształceniu i promowaniu kadr naukowych, upowszechnianiu i pomnażaniu osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, działaniu na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych. Planowane usługi są wykonywane zatem dla celów związanych z działalnością Uczelni i jej podstawowymi zadaniami wskazanymi w prawie o szkolnictwie wyższym.

Konsekwencją tego jest, że zwrot poniesionych kosztów, przez przedsiębiorców zlecających wykonanie badań, na rzecz Wnioskodawcy nie może zostać uznany za wynagrodzenie za przeprowadzone badania, ponieważ Uczelnia nie będzie tu występowała jako usługodawca. Tym samym nie będzie również możliwe uznanie, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych przy realizacji projektu.

Ad 2

W przypadku uznania, że obciążenie przedsiębiorstw poniesionymi kosztami badań jest jednak wynagrodzeniem za przeprowadzone badania (usługi), a Uczelnia występuje jako usługodawca w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu w pełnej wysokości.

Powyższe stanowisko uzasadnia brzmienie art. 86 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z jego brzmieniem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przyjmując zatem założenie, że Organ uzna, iż otrzymany zwrot poniesionych wydatków przy przeprowadzeniu badań na rzecz przedsiębiorców stanowi odpłatność za wykonane usługi, w konsekwencji Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu towarów i usług na cele wybudowania budynków laboratorium oraz jego wyposażenia w sprzęt podstawowy (meble, urządzenia gospodarcze, biurowe itp.), komputery wraz z oprogramowaniem i osprzętem oraz sprzęt specjalistyczny. Bez znaczenia pozostaje fakt, że zwrot wydatków traktowany jako wynagrodzenie będzie w porównaniu do wydatków i odliczonego podatku stosunkowo niewielki. Trzeba bowiem podkreślić, że przy wykonywaniu badań nie będą uczestniczyć studenci kształcący się w Uczelni. Badania będą wykonywane wyłącznie przez pracowników naukowych i technicznych. Tym samym bezpośrednimi beneficjentami efektów wykonanych prac naukowo-badawczych będą podmioty gospodarcze, a pośrednio środowisko naturalne rozumiane jako dobro wspólne, region; poprzez wzrost jego atrakcyjnością także dorobek nauki. Inaczej mówiąc pośrednim beneficjentem będzie całe społeczeństwo, a ono zgodnie z wykładnia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej nie może zostać uznane za odbiorcę usługi, dlatego też w przypadku uznania, iż obciążenie przedsiębiorstw kosztami prac badawczych jest wynagrodzeniem za usługi na ich rzecz, tylko im będzie można przypisać wykonane usługi, które są opodatkowane. Konsekwencją takiego stanu rzeczy będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości. Podatek naliczony nie będzie podlegał rozliczeniu proporcjonalnemu, o którym mowa w art. 90 ust. 1-10 ustawy VAT, ponieważ nie będzie mógł zostać przypisany w jakiejkolwiek części działalności dydaktycznej, która jest zwolniona od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każde nabycie towarów i usług przeznaczonych do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności należy uznać za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane wyłącznie do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku naliczonego.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Stosownie do ww. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy oraz – w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest uczelnią publiczną. Uczelnia działa na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Celem statutowym Uczelni jest przede wszystkim nie nastawiona na zysk działalność dydaktyczna. Oferta edukacyjna Uczelni składa się zarówno z kierunków humanistycznych, jak również typowo technicznych. Studia inżynierskie (w oparciu o analizę rynku pracy i zapotrzebowania na wykwalifikowaną kadrę) są kierunkami traktowanymi priorytetowo. Celem Uczelni jest kształcenie dla potrzeb rynku pracy. Dlatego też podejmuje ona działania mające na celu współpracę z lokalnym przemysłem.

W maju 2008 roku Uczelnia przyjęła Program Rozwoju Państwowej Wyższej Szkoły na lata 2008-2020. Celem Programu jest opisanie priorytetowych obszarów rozwoju PWS na lata 2008 -2020. W dokumencie tym wyodrębniono główne kierunki rozwoju uczelni w podziale na pojedyncze zadania. Wśród 8 głównych kierunków rozwoju pod pozycją nr 7 wymieniono „Kluczowe inwestycje”. W ramach tego kierunku wśród inwestycji kluczowych przewidzianych na lata 2008-2020 do realizacji zaplanowano m.in. uruchomienie Centrum Studiów Inżynierskich (CSI) Państwowej Wyższej Szkoły.

Obecnie są realizowane następujące etapy tego przedsięwzięcia:

  • ETAP I CS PWS - budowa laboratoriów lotniczych oraz laboratoriów mechaniki i budowy maszyn. Projekt uzyskał wsparcie w ramach Działania I.1 Infrastruktura uczelni, Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej.
  • ETAP II Laboratorium budownictwa CS PWS. Projekt realizowany w ramach Działania 1.3 Wspieranie innowacji, Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej.

W celu poprawy warunków realizacji prac badawczo-rozwojowych w najbliższym czasie rozpocznie się realizacja III-go etapu budowy i wyposażenia Centrum Studiów Państwowej Wyższej Szkoły - „…”. Projekt realizowany jest w ramach Działania 1.3 Wspieranie Innowacji, Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007 - 2013 (maksymalny poziom dofinansowania projektu ze środków RPW 85% oraz 5% - budżet państwa).

W wyniku realizacji Projektu powstaną 2 budynki, w których mieścić się będą kompletnie wyposażone laboratoria badawcze przy pomocy, których prowadzone będą innowacyjne prace B+R. Zakup urządzeń umożliwi kompleksowe badania środowiskowe, w tym także w zakresie konstrukcji, badania nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych, wykorzystywanych w przemyśle samochodowym i lotniczym (kompozytów, stopów aluminium, magnezu i tytanu).

Zbudowanie profesjonalnego Laboratorium badawczego i diagnostycznego stanowić będzie wsparcie naukowo-badawcze w zakresie minimalizacji procesowych i produktowych czynników oddziałujących na środowisko. Pozwoli na stworzenie zaplecza badawczo-rozwojowego przedsiębiorstw w sensie sprzętowym, a także zwiększy dostęp do profesjonalnej i wykwalifikowanej kadry naukowej. Laboratorium wyposażone w innowacyjne, wysokiej klasy urządzenia, pozwoli na realizację nowatorskich badań, kończących się wdrożeniami przemysłowymi, przynoszącymi konkretne efekty utylitarne oraz doprowadzi do ścisłej współpracy ośrodków naukowo-badawczych z przemysłem.

Powstała nowa infrastruktura wykorzystana będzie zarówno do podjęcia szerokiej współpracy naukowo-badawczo-wdrożeniowej ze środowiskiem przedsiębiorstw regionu jak i realizacji zadań nałożonych przez art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. nr 164, poz. 1365 ze zmianami), zgodnie z którym podstawowymi zadaniami uczelni (...) są m.in.:

  • prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych;
  • kształcenie i promowanie kadr naukowych;
  • upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;
  • działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych;

Jak wynika ze złożonego wniosku o dofinansowanie, celem nadrzędnym projektu jest wykorzystanie potencjału miejscowej uczelni do przyśpieszenia rozwoju i innowacyjności funkcjonujących w rejonie chełmskim podmiotów gospodarczych. Cel ten jest nierozerwalnie związany z realizacją zadań uczelni wymienionymi w art. 13 ust. 1 prawo o szkolnictwie wyższym.

Realizacja powyższych zadań będzie się odbywała w formie wykonywania badań naukowych i prowadzenia prac badawczych i rozwojowych powiększających dorobek nauki oraz usług badawczych na rzecz przedsiębiorstw, które będą obciążane przez Uczelnię jedynie kosztami przeprowadzenia zleconych badań (nie wystąpi klasyczne wynagrodzenie za zlecane prace badawcze). Co istotne, składniki majątku (budynki i wyposażenie) zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane w sposób bezpośredni w procesie dydaktycznym studentów. Będą one służyły prowadzeniu prac badawczych przez personel składający się naukowców i pracowników badawczych.

Współpraca z przedsiębiorcami służyć będzie rozwojowi nowoczesnych innowacyjnych technologii, uwzględniających ochronę środowiska, badaniom nakierowanym na zmniejszanie emisji toksycznych związków zanieczyszczających atmosferę, niekorzystnego oddziaływania drgań i sygnałów emisji akustycznej. Wzmocni i ubogaci firmy usługowe w wiedzę z zakresu przezwyciężania nakreślonych powyżej problemów i wykorzystania nowych energooszczędnych i nietoksycznych technologii w działalności produkcyjnej. Tak widziany wzrost poziomu kultury technicznej będzie służył bezpośrednio ochronie środowiska, a czyste środowisko pozytywnie będzie oddziaływało na ludzi. Realizacja projektu umożliwi transfer wiedzy z innych regionów i/lub do innych regionów, pozwoli także na doskonalenie, odpowiedzialnych za ochronę środowiska, kadr naukowych i technicznych dla gospodarki, nauki i edukacji.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące ponoszone wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą wystawione na Wnioskodawcę.

Planowane działania w zakresie wykonywania badań naukowych i prowadzonych prac badawczych i rozwojowych przede wszystkim będą wykonywane dla powiększenia dorobku nauk technicznych i wiedzy o procesach i zjawiskach występujących w tej dziedzinie. Odpowiadając wprost na zadane pytanie należy zatem odpowiedzieć, że wykonywane badania naukowe i prowadzone prace badawcze i rozwojowe nie będą adresowane wyłącznie do konkretnych odbiorców na konkretne zlecenie. Takowych konkretnych odbiorców i konkretnych zleceń Wnioskodawca na chwilę obecną nie posiada.

Efekty projektu związane z realizacją projektu „…” nie będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych. W chwili obecnej trudno jest przesądzać, że efekty projektu zostaną wykorzystane także dla czynności zwolnionych od podatku, ponieważ jak zaznaczono we wniosku w procesie badawczym nie będą brali udziału studenci, nie wystąpi zatem bezpośredni związek pomiędzy procesem dydaktycznym, a wykonywanymi badaniami.

W ocenie Wnioskodawcy, wyrażonej już w samym wniosku, istota podjętych działań sprowadza się do powstania nowej infrastruktury, która będzie wykorzystywana zarówno do podjęcia szerokiej współpracy naukowo — badawczo - wdrożeniowej ze środowiskiem przedsiębiorstw regionu jak i realizacją zadań nałożonych przez art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. nr 164, poz. 1365 ze zmianami), zgodnie z którym podstawowymi zadaniami uczelni (...) są m.in.:

  • prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych;
  • kształcenie i promowanie kadr naukowych;
  • upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;
  • działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych;

Nie ma możliwości bezpośredniego alokowania zakupów dokonywanych w ramach projektu do jakichkolwiek czynności, chyba że działania mające na celu poszerzenie zakresu współpracy uczelni z przedsiębiorstwami regionu, poprawa innowacyjności działających przedsiębiorstw, promowanie kadr naukowych, realizacja wymogów: prowadzenia prac i badań naukowych, upowszechniania dorobku naukowego, działania na rzecz społeczności lokalnej uznamy za czynności niepodlegające opodatkowaniu. Przy takim założeniu, zakupy będą mogły zostać przypisane czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu.

Końcowa proporcja za rok 2011 wyniosła 11% (wstępna dla roku 2012). Na chwilę obecną jeszcze nie został podsumowany w całości rok 2012, dlatego też możemy tylko szacowaną, końcową proporcję dla roku 2012, która będzie miała zastosowanie jako wstępna dla roku 2013. Szacunkowa wartość tego wskaźnika wynosi 11%.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W zdarzeniu przyszłym opisanym przez Wnioskodawcę wskazano, iż efekty projektu związane z realizacją projektu „…” nie będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych. Wobec tego należy odnieść się do regulacji zawartych w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. (art. 90 ust. 3 ustawy).

W myśl art. 90 ust. 4 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalona proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Ponadto, w myśl art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Zgodnie z art. 90 ust. 8 ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Stosownie do przepisu art. 90 ust. 9 ustawy, przepis art. 90 ust. 8, stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Według art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Z cytowanych powyżej regulacji art. 90 wynika, iż proporcja ustalana jest w oparciu o obrót.

Natomiast obrotem, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z cytowanych powyżej regulacji art. 90 wynika, iż proporcja ustalana jest w oparciu o obrót. Natomiast obrotem, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Przy obliczaniu proporcji istotne jest zatem ustalenie, czy analizowane czynności stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a więc czy w odniesieniu do nich istnieje obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy. W sytuacji, gdy są to czynności niebędące sprzedażą (niestanowiące obrotu, tj. czynności niepodlegające opodatkowaniu) – wówczas nie uwzględnia się ich przy ustalaniu proporcji.

Oznacza to, iż przepis art. 90 ustawy stosuje się wyłącznie do tej części obrotu i zakupów, która związana jest z działalnością gospodarczą podatnika w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem nie dotyczy działalności niepodlegającej opodatkowaniu.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie powinny być uwzględniane w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy. W konsekwencji, w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi, których nie można jednoznacznie przypisać do jednego rodzaju działalności, stosuje się odliczenie częściowe według proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy. Do wyliczenia proporcji należy uwzględnić wartość czynności opodatkowanych oraz zwolnionych z opodatkowania. Wartość czynności niepodlegających opodatkowaniu nie wchodzi do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w uchwale 7 sędziów NSA z 24 października 2011 r. sygn. I FPS 9/10, gdzie Sąd wskazał: „(...) w świetle przepisów art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie mogą wpłynąć na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 90 ust. 3 powołanej wyżej ustawy”.

Wskazać również należy, iż art. 17 Szóstej Dyrektywy Rady nr 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 1977 r., Nr 145, poz. 1) oraz art. 173 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L z 2006 r., Nr 347, poz. 1) przewiduje, że ustalenie metody odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku zakupu towarów i usług wykorzystywanych przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, jak również wyłączonych z zakresu opodatkowania, pozostawione zostało uznaniu państw członkowskich.

Natomiast w ustawie o podatku od towarów i usług brak jest unormowania zagadnienia określania proporcji, dającego podstawę do odliczenia podatku naliczonego od wydatków służących zarówno działalności gospodarczej podatnika (opodatkowanej i zwolnionej), jak i działalności niepodlegającej opodatkowaniu. Wprowadzone w art. 90 ustawy ograniczenie w prawie do odliczenia podatku naliczonego, jak wyżej wykazano, dotyczy wyłącznie zakupów wykorzystywanych zarówno do działalności opodatkowanej jak i zwolnionej.

W celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca winien więc przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu związany z realizowanym projektem poszczególnym rodzajom czynności.

Należy podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczenie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy.

Mając powyższe na uwadze, tut. Organ stwierdza, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją III-go etapu budowy i wyposażenia Centrum Studiów Państwowej Wyższej Szkoły - Laboratorium badań środowiskowych, w takim zakresie w jakim efekty projektu będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Natomiast, gdy projekt służy czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, zwolnionym z tego podatku jak i niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w sytuacji, gdy nie ma możliwości faktycznego wyodrębnienia kwot podatku naliczonego do poszczególnych czynności, Wnioskodawca ma prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w oparciu o proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy. Przy czym czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie mogą wpłynąć na zakres prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 90 ust. 3 powołanej wyżej ustawy. Prawo na powyższych zasadach przysługuje, o ile nie zachodzą wyłączające je okoliczności, wymienione w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż „efekty projektu nie będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego udzielona interpretacja traci swą aktualność. Nadto, należy podkreślić, iż w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj