Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-783/08/ICz
z 20 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-783/08/ICz
Data
2008.11.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
klub sportowy
lokale
najem
organizacje pożytku publicznego
stawki podatku


Istota interpretacji
Czy usługi najmu lokali użytkowych oraz powierzchni reklamowych korzystają ze zwolnienia wyrażonego w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jeżeli są świadczone przez organizację pożytku publicznego.



Wniosek ORD-IN 801 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Towarzystwa Miłośników Hokeja przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2008r. (data wpływu 27 sierpnia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 listopada 2008r. (data wpływu 14 listopada 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy usługi najmu lokali użytkowych oraz powierzchni reklamowych korzystają ze zwolnienia wyrażonego w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jeżeli są świadczone przez organizację pożytku publicznego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy usługi najmu lokali użytkowych oraz powierzchni reklamowych korzystają ze zwolnienia wyrażonego w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jeżeli są świadczone przez organizację pożytku publicznego.

W dniu 14 listopada 2008r. zostało złożone uzupełnienie do ww. wniosku, będące odpowiedzią na wezwanie tutejszego organu z dnia 29 października 2008r. znak: IBPP2/443-783/08/ICz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako organizacja pożytku publicznego (klub sportowy), świadczy usługi związane ze sportem objęte grupowaniem PKWiU 92.6, a więc na mocy art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione od podatku VAT. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest także podnajem lokali użytkowych oraz wynajem powierzchni reklamowych.

W piśmie uzupełniającym z dnia 6 listopada 2008r. Wnioskodawca doprecyzował, że świadczy usługi związane ze sportem objęte grupowaniem PKWiU 92.62-11.00.00, 92.62-12.00.00, 92.62-13.00.00, które na mocy art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione od podatku VAT.

W celu realizacji statutowych celów, Wnioskodawca zajmuje się również najmem lokali użytkowych (PKWiU 74.40.-11.00.00) oraz wynajmem powierzchni reklamowych (PKWiU 70.20-12.00.30 i 70.20-12.00.40).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi najmu lokali użytkowych oraz powierzchni reklamowych korzystają ze zwolnienia wyrażonego w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jeżeli są świadczone przez organizację pożytku publicznego...

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskane z najmu lokali użytkowych oraz powierzchni reklamowych przeznaczone są w całości na cele statutowe, czyli upowszechnienie kultury fizycznej i sportu oraz ochronę i promocję zdrowia na rzecz ogółu społeczności powiatu.

Stanowią, zdaniem Wnioskodawcy, immanentną całość z pozostałymi przychodami, do których ma zastosowanie zwolnienie od VAT.

Ponadto ww. usługi nie zostały wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług jako wyłączone ze zwolnienia od podatku. Powinny zatem korzystać ze zwolnienia wyrażonego w art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Działalność gospodarcza w ujęciu ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub innych usługodawców, w tym również podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, jak również działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo, w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub dóbr niematerialnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT). Takie ujęcie działalności gospodarczej wskazuje, że podatnikami VAT są podmioty zajmujące się profesjonalnie obrotem gospodarczym. Natomiast podstawową grupą podatników VAT, określoną w art. 15 ust. 1 ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą (zdefiniowaną w cyt. wyżej ust. 2 art. 15 ustawy), bez względu na cel czy też rezultat takiej działalności.

Zdaniem tut. organu użycie przez ustawodawcę określenia „bez względu na cel i rezultat” oznacza, że działalność gospodarcza podatnika VAT może, lecz wcale nie musi być nakierowana na osiągnięcie zysku, gdyż w jej ramach podatnik może dążyć do osiągnięcia celów innych niż zarobkowe. Tym samym podatnikiem VAT mogą być również podmioty typu non profit, realizując np. zadania oświatowe, zdrowotne, kulturalne, charytatywne itp., przy czym opodatkowaniu mogą podlegać jedynie takie czynności tych podatników, działających w tym charakterze, które są realizowane pod tytułem odpłatnym.

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy należy stwierdzić, że klub sportowy jako osoba prawna, posiada status podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT i prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej (art. 2 pkt 6, art. 8 ust. 3 ustawy o VAT).

Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zaklasyfikowania określonych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik.

Ze stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako organizacja pożytku publicznego (klub sportowy), świadczy usługi związane ze sportem objęte zgrupowaniem PKWiU 92.62-11.00.00, 92.62-12.00.00, 92.62-13.00.00.

Dodatkowo przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest także podnajem lokali użytkowych (PKWiU 74.40.-11.00.00) oraz wynajem powierzchni reklamowych (PKWiU 70.20-12.00.30 i 70.20-12.00.40).

Z treści art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w przedmiotowej ustawie.

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Treść pozycji nr 11 ww. załącznika brzmi: „Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem1) - z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
    5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
    5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
  6. działalności agencji informacyjnych,
  7. usług wydawniczych,
  8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Zgodnie z objaśnieniem do załącznika nr 4 do ww. ustawy powyższe zwolnienie dotyczy wyłącznie tych usług związanych z rekreacją i sportem, które są świadczone przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Również z treści objaśnienia wynika, iż wskazany symbol PKWiU w pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ww. ustawy wraz z oznaczeniem „ex” dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa usługi”. Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie usługi z danego grupowania.

Zatem zwolnienie z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy obejmuje jedynie usługi sklasyfikowane przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKWiU 92.62-11.00.00, 92.62-12.00.00, 92.62-13.00.00 jako usługi związane z upowszechnieniem kultury fizycznej i sportu.

Natomiast w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług wynajmowania lokali użytkowych sklasyfikowanych do grupowania PKWiU 74.40.-11.00.00 oraz wynajmowania powierzchni reklamowych sklasyfikowanych do grupowania PKWiU 70.20-12.00.30 i 70.20-12.00.40 ani ustawa, ani też przepisy wykonawcze do ustawy nie przewidują zwolnienia bądź opodatkowania stawkami preferencyjnymi tychże usług, dlatego też przy świadczeniu ww. usług będzie miała zastosowanie stawka podstawowa w wysokości 22% - art. 41 ust. 1 ustawy.

Bez znaczenia dla powyższego rozstrzygnięcia pozostaje, fakt iż przychody uzyskane z wynajmu lokali oraz powierzchni reklamowych Wnioskodawca przeznacza na cele statutowe.

Końcowo należy jednak wskazać, iż w myśl art. 113 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł (lub kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007r.). Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zatem w przypadku, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej tzn. świadczenia usług wynajmowania lokali użytkowych oraz wynajmowania powierzchni reklamowych, przekroczy w 2008r. kwotę 50.000 zł, Wnioskodawca utraci ww. zwolnienie podmiotowe, o ile oczywiście, utrata tego zwolnienia nie nastąpiła w latach poprzednich, przy uwzględnieniu obowiązującego w tym okresie stanu prawnego.

W konsekwencji utraty zwolnienia na Wnioskodawcy ciąży obowiązek wystawiania faktur VAT dokumentujących świadczenie usług, prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług oraz obowiązek składania deklaracji podatkowych za okresy miesięczne, zgodnie z art. 99 ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonych usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków sprzedawanych, według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj