Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-1203/08-5/MG
z 25 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-1203/08-5/MG
Data
2008.11.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
licencja
oddział
płatnik
Rosja
teren
władza
zatrudnienie osoby


Istota interpretacji
Czy Oddział Spółki działający w S. na podstawie uzyskanej licencji od władz Federacji Rosyjskiej może być zarejestrowany na terenie Polski jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych w przypadku, gdy powstanie tytuł prawny uzasadniający pobranie tego podatku na terenie Polski od wynagrodzenia osoby zatrudnionej w tym Oddziale, na powyżej opisanych zasadach?



Wniosek ORD-IN 424 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12.08.2008 r. (data wpływu 18.08.2008 r.) oraz w uzupełnieniu wniosku z dnia 17.11.2008 r. (data wpływu 20.11.2008 r.) stanowiącego odpowiedź na wezwanie z dnia 05.11.2008 r. Nr IPPB2/415-1203/08-3/MG o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia, czy utworzony przez Spółkę Oddział na terenie Federacji Rosyjskiej w S.może być zarejestrowany na terenie Polski, jako płatnik podatku dochodowego od wynagrodzenia osoby zatrudnionej w tym Oddziale - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.08.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie ustalenia, czy utworzony przez Spółkę Oddział na terenie Federacji Rosyjskiej w S. może być zarejestrowany na terenie Polski, jako płatnik podatku dochodowego od wynagrodzenia osoby zatrudnionej w tym Oddziale.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Spółka prosi o wyjaśnienie wątpliwości dotyczących stosowania przepisów odnośnie zarejestrowania płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych (pracowników) w konkretnym przypadku dotyczącym działalności Spółki o nazwie P. z siedzibą w W. Spółka posiada trzy Oddziały na terenie kraju i jeden na terenie Federacji Rosyjskiej w S. Oddział Spółki w S. został utworzony na mocy Uchwały Zarządu Spółki. Oddział wykonuje swoją działalność w sposób zgodny z przepisami kodeksu cywilnego Federacji Rosyjskiej oraz innymi aktami prawnymi Federacji Rosyjskiej.

Cel i przedmiot działalności Oddziału: Oddział prowadzi działalność gospodarczą w zakresie przedmiotu działalności Spółki i w jej imieniu. Przedmiotem działalności są między innymi: prace konserwatorskie, prace ogólnobudowlane, prace projektowe.

Status prawny Oddziału: Oddział jest wyodrębnioną jednostką Spółki, która mieści się poza miejscem siedziby Spółki, wykonuje wszystkie jej funkcje lub część, w tym funkcje przedstawicielstwa. Oddział nie posiada osobowości prawnej.

Rachunkowość i sprawozdawczość: Oddział jest jednostką samobilansującą się na pełnym wewnętrznym rachunku gospodarczym. Oddział prowadzi księgowość i sprawozdawczość statystyczną na ogólnie obowiązujących zasadach rachunkowości. Dla celów polskich przepisów o rachunkowości, prowadzona jest w W. dokumentacja księgowa.

Personel Oddziału: Oddział jest pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy Federacji Rosyjskiej. Regulamin Organizacyjny Oddziału (wewnętrzny akt organizacyjny Spółki) określa, że stosunki pracowników Oddziału tytułem umów o pracę podlegają rosyjskiemu prawu pracy oraz Regulaminowi Pracy Oddziału.

Umowy o pracę z zatrudnionymi w Oddziale: Zatrudnienie w Oddziale nie jest stałe, podlega zmianom w zależności od zapotrzebowania na wykonywane usługi w S. Ze względu na sezonowość realizowanych kontraktów, umowy o pracę mają ograniczenia czasowe. Część stałą personelu stanowią pracownicy będący obywatelami rosyjskimi - mieszkańcy S. Pracownicy ci podlegają przepisom obowiązującym w Federacji Rosyjskiej w zakresie prawa pracy, podatków i ubezpieczeń społecznych oraz zdrowotnych. Rozliczenia z tego tytułu Oddział Spółki prowadzi z urzędami działającymi w S.

Zachodzi konieczność oddelegowania do S. osoby z polskiej kadry kierowniczej w celu pełnienia nadzoru, co wiąże się z zatrudnieniem na stanowisku Dyrektora Oddziału. Wzór umowy o pracę na stanowisku Dyrektora Oddziału Spółka załączyła do wniosku. W takim przypadku stronami umowy są:

  • Spółka reprezentowana przez Prezesa Zarządu Spółki,

oraz

  • osoba fizyczna, obywatel polski, zamieszkały na stałe na terenie Polski.

Należy zwrócić uwagę na fakt, że osoba, z którą Prezes Zarządu Spółki zawrze umowę o pracę na stanowisku Dyrektora Oddziału w S. jest pracownikiem w. jednostki Spółki (tzw. Zarządu), przebywającym na urlopie bezpłatnym na innym dotychczas zajmowanym stanowisku. Z wnioskiem o udzielenie urlopu bezpłatnego występuje z racji podpisania umowy o pracę w Oddziale zagranicznym Spółki.

Może się też zdarzyć, że na stanowisku Dyrektora Oddziału w S. zostanie zatrudniona osoba spoza Spółki. Osoba, z którą zostanie podpisana umowa o pracę na ww. stanowisku Dyrektora będzie podlegała nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terenie kraju, gdyż jej miejscem stałego zamieszkania jest Polska.

Na terenie Federacji Rosyjskiej przebywać będzie nie więcej niż 180 dni w ciągu roku, a na terenie Polski pozostałą część dni roku. Okres przebywania na terytorium Federacji Rosyjskiej ma związek z umową UE i Federacji Rosyjskiej o ułatwieniach w wydawaniu wiz obywatelom obu stron. Wypłata wynagrodzenia nastąpi na terenie Polski, przelewem na rachunek bankowy tej osoby. Wzór umowy o pracę na czas określony, na stanowisku Dyrektora Oddziału Spółki w S. stanowi załącznik do niniejszego wniosku.

Oddziały krajowe Spółki: Spółka posiada na terenie kraju inne Oddziały działające tak jak Oddział w S., na podstawie ww. aktu wewnętrznego - Regulaminu Organizacyjnego Oddziału. W Oddziałach zatrudnieni są Dyrektorzy Oddziałów. Umowy o pracę podpisuje z Dyrektorami zawsze Prezes Zarządu Spółki w W. Oddziały krajowe są pracodawcami w rozumieniu przepisów prawa pracy. Oddziały są płatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych i składek do ZUS. Rozliczenia krajowych Oddziałów z Urzędem Skarbowym z tytułu podatków od wynagrodzeń oraz z ZUS z tytułu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych osób zatrudnionych w Oddziałach prowadzone są według właściwości miejscowej organu, zgodnie z siedzibą płatnika - w różnych miastach w kraju.

Dyrektorzy Oddziałów zarejestrowani są do celów podatkowych i ubezpieczeń w ZUS-ie jako pracownicy Oddziałów i w Oddziałach prowadzona jest ewidencja i przebieg ich zatrudnienia.

Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, pismem z dnia 05.11.2008 r. Nr IPPB2/415-1203/08-3/MG tut. Organ wezwał Spółkę do uzupełnienia wniosku poprzez wyjaśnienie:

  • czy w sytuacji opisanej we wniosku mamy do czynienia z przedstawionym stanem faktycznym, czy zdarzeniem przyszłym...
  • kto jest pracodawcą osoby zatrudnionej na stanowisku Dyrektora Oddziału w S. Czy pracodawcą jest Spółka, z uwagi na to, że umowa o pracę podpisana jest w imieniu Spółki przez Prezesa Zarządu, czy też Dyrektor zatrudniony jest w Oddziale w S....
  • czy w przedstawionej sytuacji osoba na stanowisku Dyrektora jest zatrudniona w Spółce, z uwagi na to, że pracodawcą jest Spółka w imieniu której Prezes Zarządu podpisał umowę o pracę i osoba ta została oddelegowana do pracy w Oddziale w S. oraz Spółka wypłaca wynagrodzenie...
  • czy pytanie sformułowane przez Spółkę dotyczy także obowiązku zgłoszenia ewidencyjnego, a więc nadania numeru identyfikacji podatkowej Oddziałowi w S., zgodnie z ustawą z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.)...

Spółka doprecyzowała wniosek w terminie, pismem z dnia 17.11.2008 r. (data wpływu 20.11.2008 r.) wyjaśniając:

Odpowiedź na pytanie nr 1

Stan faktyczny dotyczy informacji o organizacji Spółki oraz jej Oddziałów krajowych i zagranicznego w S., jak również zakresu działalności gospodarczej i opisanych regulaminów wewnętrznych normujących pracą Oddziału w S..

Stan faktyczny dotyczy pracownika Spółki skierowanego do pracy na stanowisku Dyrektora Oddziału w S., z którym umowę o pracę podpisuje Prezes Zarządu Spółki. Pracownik ten na czas zatrudnienia na stanowisku Dyrektora Oddziału korzysta z urlopu bezpłatnego na wcześniej zajmowanym stanowisku, w tej samej Spółce. Wynagrodzenie Dyrektora finansowane jest ze środków pieniężnych pochodzących z działalności Oddziału w S. i obciąża koszty tego Oddziału, chociaż przelew wystawiany jest na terenie Polski.

Stan faktyczny dotyczy okresu przebywania Dyrektora Oddziału w S. na terytorium Federacji Rosyjskiej, tj. nie więcej niż 180 dni w ciągu roku.

Zdarzenie przyszłe dotyczy hipotetycznej sytuacji, że na stanowisku Dyrektora Oddziału w S. zostanie w przyszłości zatrudniona osoba spoza Spółki, która nie będzie zatrudniona w tej Spółce równolegle na innym stanowisku oraz nie będzie korzystała z tego tytułu z urlopu bezpłatnego, a wynagrodzenie będzie wypłacane gotówką na terytorium Federacji Rosyjskiej. Podobnie jak w stanie faktycznym osoba ta będzie przebywała na terytorium Federacji Rosyjskiej nie więcej niż 180 dni w roku.

Odpowiedź na pytanie nr 2

Pracodawcą Dyrektora Oddziału w S. jest Spółka z uwagi na to, że to Prezes Zarządu Spółki deleguje osobę na stanowisko Dyrektora Oddziału na terenie Federacji Rosyjskiej. Natomiast z punktu widzenia organizacyjnego Dyrektor jest pracownikiem Oddziału.

Odpowiedź na pytanie nr 3

Pytanie sformułowane przez Spółkę dotyczy obowiązku zgłoszenia ewidencyjnego i nadania numeru identyfikacji podatkowej Oddziałowi w S., zgodnie z ustawą z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji podatników i płatników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Oddział Spółki działający w S. na podstawie uzyskanej licencji od władz Federacji Rosyjskiej może być zarejestrowany na terenie Polski jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych w przypadku, gdy powstanie tytuł prawny uzasadniający pobranie tego podatku na terenie Polski od wynagrodzenia osoby zatrudnionej w tym Oddziale, na powyżej opisanych zasadach...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stosując poprzez analogię zasady poboru i odprowadzania podatku dochodowego od wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w krajowych Oddziałach Spółki, w tym też od Dyrektorów tych Oddziałów (gdzie Oddziały występują w roli płatników podatku dochodowego od osób fizycznych) - to zdaniem Spółki - w przypadku Oddziału Spółki w S. również należy dokonać zgłoszenia tego płatnika do Urzędu Skarbowego w Warszawie, gdyż tu znajduje się dokumentacja Oddziału prowadzona do celów księgowych, oraz z powodu powstania po stronie tego płatnika stosunku prawnego uzasadniającego pobór podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłaty wynagrodzenia na terenie Polski, osobie zatrudnionej na stanowisku Dyrektora Oddziału w S..

Z punktu widzenia Spółki zastosowanie takiego rozwiązania, w którym Oddział zagraniczny będzie zarejestrowany jako płatnik podatku od osób fizycznych na terenie Polski zapewni ład organizacyjny w kwestii ewidencjonowania zatrudnienia i wynagrodzenia pracowników polskich w tym Oddziale.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 4a tej ustawy przepisy art. 3 ust. 1 i 1a stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 Umowy z dnia 22 maja 1992 roku między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1993 r. Nr 125, poz. 569 oraz z 2008 r. Nr 160, poz. 997) z uwzględnieniem postanowień artykułów 14, 15 i 18 ustęp 1 niniejszej umowy, płace, uposażenia i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Natomiast ust. 2 art. 12 umowy stanowi, iż bez względu na postanowienia ustępu 1, wynagrodzenia, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym Państwie, jeżeli:

  1. odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nie przekraczające łącznie 183 dni podczas danego roku kalendarzowego oraz
  2. wynagrodzenia są wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, oraz
  3. wynagrodzenia nie są ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.

W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 12 ust. 1 umowy, wynagrodzenia pracowników mających miejsce zamieszkania w Polsce podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce, chyba że praca wykonywana jest na terytorium Federacji Rosyjskiej. Natomiast art. 12 ust. 2 umowy określa wyjątek od powyższej zasady, zgodnie z którym wynagrodzenia pracowników podlegają opodatkowaniu wyłącznie w państwie rezydencji, czyli w Polsce, o ile łącznie zostaną spełnione określone w tym artykule warunki. Niespełnienie któregokolwiek z tych warunków powoduje, iż wynagrodzenie pracowników podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 12 ust. 1 umowy, czyli w państwie, w którym praca jest wykonywana (w Federacji Rosyjskiej) oraz w państwie miejsca zamieszkania podatnika, czyli w Polsce.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wynagrodzenie zatrudnionego na stanowisku Dyrektora Oddziału w S., oddelegowanego na to stanowisko pracownika warszawskiej jednostki Spółki, finansowane jest ze środków pieniężnych pochodzących z Oddziału i obciąża koszty tego Oddziału. Natomiast zgodnie z opisanym przez Spółkę zdarzeniem przyszłym, wynagrodzenie Dyrektora Oddziału w S., którym ma być w przyszłości osoba spoza Spółki, wypłacane będzie gotówką na terytorium Federacji Rosyjskiej. W obu przypadkach, osoby zatrudnione na stanowisku Dyrektora zagranicznego Oddziału, to osoby o nieograniczonym obowiązku podatkowym w Polsce, które będą przebywały na terenie Federacji Rosyjskiej nie więcej niż 180 dni w ciągu roku.

Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, a także nakreślony stan prawny, a w szczególności postanowienia art. 12 umowy zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, stwierdzić należy, iż zarówno w zaistniałym stanie faktycznym, jak i w zdarzeniu przyszłym, wynagrodzenie otrzymywane przez Dyrektora Oddziału w S. podlega opodatkowaniu na terytorium Federacji Rosyjskiej. Jak już wcześniej wyjaśniono, podczas analizy treści ust. 2 art. 12 umowy, tylko łączne spełnienie określonych w tym artykule warunków powoduje, że wynagrodzenie pracownika opodatkowane jest wyłącznie w państwie rezydencji podatnika, czyli w Polsce, z czym nie mamy do czynienia w niniejszej sprawie. Bowiem z uwagi na to, że wynagrodzenie jest i będzie w przyszłości finansowane ze środków zagranicznego Oddziału, przyjąć zatem należy, iż jedna z przesłanek wymieniona w art. 12 ust. 2 lit. c) umowy nie zostanie spełniona, zatem wynagrodzenie Dyrektora Oddziału winno być opodatkowane przez zagraniczny Oddział, na terytorium Federacji Rosyjskiej. Natomiast po zakończeniu roku podatkowego Dyrektor winien wykazać uzyskane na terytorium Federacji Rosyjskiej wynagrodzenie wraz pozostałymi dochodami osiągniętymi w Polsce w zeznaniu rocznym, przy zastosowaniu metody unikania podwójnego opodatkowania (proporcjonalnego odliczenia), zgodnie z postanowieniami powołanej powyżej umowy podpisanej przez Polskę z Federacją Rosyjską.

Reasumując, należy stwierdzić, iż w zaistniałym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku, nie powstanie na terenie Polski tytuł prawny uzasadniający pobranie podatku dochodowego od osób fizycznych przez działający na podstawie uzyskanej licencji od władz Federacji Rosyjskiej Oddział Spółki na terenie S., jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, od wypłaconego wynagrodzenia Dyrektora.

Należy także wyjaśnić, mając na uwadze udzieloną powyżej odpowiedź na pytanie Spółki, a także treść pisma, stanowiącego uzupełnienie wniosku, że ze względu na brak po stronie Oddział Spółki działającego na terenie S. obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych na terenie Polski, od wypłacanych wynagrodzeń Dyrektora, że odpowiedź na pytanie Spółki w zakresie obowiązku zgłoszenia ewidencyjnego i nadania numeru identyfikacji podatkowej Oddziałowi w S., zgodnie z ustawą z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji podatników i płatników stało się bezprzedmiotowe.

Końcowo należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Spółkę do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj