Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-591/08-2/DS
z 15 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-591/08-2/DS
Data
2008.12.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
definicja
działalność gospodarcza
koszt
majątek
podział
podział spółki przez wydzielenie
przychód
skutki podatkowe
umowa
wykonanie (wykonywanie)
zadania
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
Czy opisany we wniosku zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) spełnia przesłanki określone w normie przepisu art. 4a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2008 r. (data wpływu 22 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych spowodowanych podziałem Spółki przez wydzielenie – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych spowodowanych podziałem Spółki przez wydzielenie.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Spółka X Security Polska (dalej: X) jest Spółką świadczącą dla swoich kontrahentów szeroko pojęte usługi ochrony osób i mienia.


Usługi ochrony osób i mienia świadczone przez X dzielą się na dwie podstawowe grupy usług:

  1. usługi bezpośredniej ochrony fizycznej oraz,
  2. usługi zabezpieczenia technicznego.


Ad a) Usługi bezpośredniej ochrony fizycznej realizowane są w następujących formach:

  • stałej lub doraźnej ochrony fizycznej (świadczenie usług bezpośredniej stałej lub doraźnej ochrony fizycznej polega na zapewnieniu bezpieczeństwa osób i mienia, które realizowane są przez pracowników ochrony pełniących służbę bezpośrednio na obiekcie objętym ochroną),
  • polegającej na stałym dozorze sygnałów przesyłanych, gromadzonych i przetwarzanych w elektronicznych urządzeniach i systemach alarmowych, z którymi związane są usługi zabezpieczenia technicznego.


Ad b) Usługi zabezpieczenia technicznego polegają na:

  • montażu elektronicznych urządzeń i systemów alarmowych, sygnalizujących zagrożenie chronionych osób i mienia oraz eksploatacji, konserwacji i naprawach w miejscach ich zainstalowania,
  • montażu urządzeń i środków mechanicznego zabezpieczenia oraz ich eksploatacji, konserwacji, naprawach i awaryjnym otwieraniu w miejscach zainstalowania.


Na usługę tzw. monitoringu składają się czynności i formy wymienione w pkt a) tiret drugie oraz pkt b).

Podsumowując powyższe, usługa monitoringu, w tym zabezpieczenia technicznego, polega na świadczeniu usługi ochrony poprzez instalowany u kontrahentów (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, osób prawnych itp.) system technicznej ochrony mienia (SSWiN, CCTV, GPS), który poprzez centralę lub nadajnik przekazuje sygnał (telefonicznie, drogą radiową lub GSM) o ewentualnych zagrożeniach do urządzenia zwanego stacją monitorowania alarmów (tzw. baza monitoringu), a to powoduje odpowiednią reakcję zgodnie z ustalonymi procedurami, np. poprzez interwencję mobilnych grup interwencyjnych.


Wyodrębnienie organizacyjne.


Należy zaznaczyć, iż w strukturze organizacyjnej X jest wyraźnie wyodrębniona jednostka biznesowa zajmująca się świadczeniem usługi monitoringu.

Obecnie obowiązująca struktura organizacyjna została wprowadzona Aneksem nr 13 z dnia 28 stycznia 2008 r. do Zarządzenia nr 33/2001 Prezesa Zarządu Spółki. Zgodnie ze schematem organizacyjnym w strukturach X wyodrębniony jest Pion Operacyjny Produktu MON (dalej: Departament MON) jako linia Produktowa MON.


Wewnętrzna struktura produktowa MON przedstawia się następująco:

Na czele Departamentu MON stoi Dyrektor Produktu MON. Strukturalnie Dyrektor podlega jedynie Prezesowi Zarządu X. Dyrektor Produktu MON posiada prokurę samoistną (postanowienie Sądu z dnia 07.02.2007 r.), w ramach której Dyrektor Produktu MON jako prokurent samoistny, zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami, jest uprawniony do jednoosobowego dokonywania wszelkich czynności sądowych i pozasądowych, jakie są związane z prowadzeniem spraw Spółki, w tym podejmowania czynności jako pełnomocnik przed organami koncesyjnymi, zgodnie z obowiązującymi przepisami, za wyjątkiem zbycia przedsiębiorstwa, wydzierżawienia i ustanowienia na nim prawa użytkowania oraz zbywania i obciążania nieruchomości.


W strukturze Departamentu MON podległość służbowa i funkcjonalna wygląda w sposób następujący:

Dyrektorowi Produktu MON podlega Biuro Technologii Monitoringu z Dyrektorem Technologii Monitoringu na czele. W skład Biura Technologii Monitoringu wchodzi podległa mu Baza Monitoringu z Kierownikiem Bazy Monitoringu oraz Kierownikiem Sekcji Technicznej. Kierownikom podlegają Zespół Techniczno-Logistyczny oraz zespół operatorski.

Dyrektorowi Produktu MON podlega bezpośrednio specjalista ds. rozliczeń usługi monitoringu, analityk biznesowy MON oraz specjalista ds. wsparcia operacyjnego MON.

Ponadto Dyrektorowi Produktu MON podlegają jednostki terenowe Oddział Południe z Dyrektorem Oddziału Południe i Oddział Północ z Dyrektorem Oddziału Północ. Dyrektorzy mają pod sobą 6 menadżerów biur terenowych wraz z wewnętrzną strukturą organizacyjną biura.

Na przełomie października i listopada 2008 r. planowane jest przekazanie przez X części działalności monitoringu (ale jedynie w zakresie obsługi sygnału o ewentualnych zagrożeniach) do firmy zewnętrznej, celem poprawienia efektywności oraz jakości całej usługi monitoringu. Firma zewnętrzna jest w trakcie realizacji unikatowego projektu na skalę światową, w zakresie inteligentnych technologii monitorowania. W początkowym okresie planuje się wydzierżawienie części zasobów do realizacji usługi przez spółkę zewnętrzną od X. Będzie to miało na celu bezkolizyjne i bezpieczne przekazanie części obszaru do spółki zewnętrznej. Dla X będzie to natomiast dawało dostęp do najnowszych technologii światowych bez ponoszenia kosztów inwestycji. Spółka zewnętrzna będzie świadczyła również tego typu usługi dla innych przedsiębiorstw w branży ochrony, co tym samym da możliwość obniżenia kosztów funkcjonowania centrum, a w konsekwencji pozytywnie wpłynie na obniżenie kosztów po stronie X. Planowane przekazanie części zasobów ma nastąpić na podstawie umowy (w początkowym etapie - umowy dzierżawy) zawartej przez X z firmą zewnętrzną - jeżeli umowa zostanie zawarta, prawa i obowiązki z niej wynikające zostaną przekazane w ramach wydzielenia jako jeden ze składników majątku monitoringu.


Jednostka biznesowa monitoringu posiada również odrębne i specyficzne dla niej standardy świadczenia usług, jakimi są np:

  • instrukcja ewidencjonowania grupowych środków trwałych w linii produktowej monitoring,
  • pismo okólne w sprawie warunków dodatkowych koniecznych do wypłaty premii za pozyskanie kontraktów w zakresie usług TOM i MON,
  • pismo okólne w sprawie wypłaty prowizji usług monitoringowych,
  • procedura ewidencjonowania transakcji związanych z funkcjonowaniem Linii Produktowej Monitoring.


Ponadto, w ramach jednostki biznesowej monitoringu występuje wyodrębnienie na poziomie systemu zarządzana ISO. W zakresie Zintegrowanego Systemu Zarządzania (ISO) Monitoringu dotyczą:

  • procedura MON/001/2007 Realizowanie usług,
  • procedura MON/002/2007 Reagowanie na sygnały.

Tym samym na potrzeby świadczenia usług monitoringu stworzono odrębną od pionu świadczącego usługi fizycznej ochrony mienia i osób szczegółową strukturę organizacyjną. Pozwala ona realizować usługi monitoringu w sposób niezależny do świadczenia innego typu usług przez Spółkę X. Wyodrębnione są również w ramach wewnętrznej struktury monitoringu wyspecjalizowane i przeznaczone jedynie na potrzeby własne monitoringu struktury odpowiedzialne za operacyjne świadczenie usługi monitoringu, wsparcie techniczne świadczenia usługi, wsparcie w zakresie rozliczeń i kontrolingu, a także struktury sprzedażowe - struktury handlowe są wydzielone i zajmują się tylko i wyłącznie sprzedażą produktu monitoring - według struktury formalnie podlegają Dyrektorowi produktu MON, a kosztowo Dyrektorowi Handlowemu.

Powyższe świadczy o tym, iż wyodrębnienie organizacyjne działalności związanej ze świadczeniem usług monitoringu jest formalnie wyodrębnione i potwierdzone przez dokumenty wewnętrzne Spółki X. Usługi te świadczone są przez odpowiednio przeszkolonych pracowników korzystających z profesjonalnego sprzętu wykorzystywanego jedynie do przedmiotowej działalności. Całość objęta jest również odrębnymi regulacjami dotyczącymi procedur postępowania, standardów świadczenia usługi i zarządzania.


Wyodrębnienie finansowe.

Konsekwencją organizacyjnego wyodrębnienia działalności w zakresie usług monitoringu jest konieczność zapewnienia bezpośredniej kontroli i sprawozdawczości finansowej dla tego rodzaju działalności. W ramach Spółki X obowiązują więc szczegółowe zasady prowadzenia ewidencji przychodów i kosztów związanych z działalnością w zakresie monitoringu. Zasady te pozwalają na identyfikację i odpowiednią alokację koszów bezpośrednich związanych z kontraktami, a także tzw. kosztów poszczególnych struktur istniejących w linii produktowej monitoringu. Dlatego też możliwe jest przypisanie poszczególnych pozycji finansowych dla całej działalności w zakresie monitoringu, jak i poszczególnych jednostek kosztowych (tzw. miejsc powstawania kosztów). Służy temu formalnie wprowadzona ewidencja miejsc powstawania kosztów - zlecenia oraz MPK.

System numeracji zleceń, MPK oraz centrów zysków pozwala na ewidencję przychodów i kosztów bezpośrednio dotyczących umów/kontraktów na usługi monitoringu. Pozwala to na przypisanie poszczególnych kosztów bezpośrednich do przychodów pochodzących z realizacji kontraktów. Przyjęty system numeracji zleceń, MPK oraz centrów zysków pozwala również odpowiednio alokować koszty istnienia struktury poszczególnych jednostek organizacyjnych usługi monitoringu, a więc kosztów, których nie można przyporządkować bezpośrednio do realizowanych kontraktów.

Podsumowując zasady funkcjonowania systemu księgowo-finansowego przyjętego przez X, należy zaznaczyć, iż pozwalają one na pełne wyodrębnienie kosztów i przychodów związanych z usługami monitoringu od pozostałych dziedzin działalności Spółki X. W konsekwencji takie wyodrębnienie umożliwia identyfikację środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych związanych funkcjonalnie z realizacją usług monitoringu, materiałów niezbędnych do realizacji usług.


Zamierzenia Spółki X i jej jedynego właściciela - Spółki X SA.

Celem działania Spółki X i jej jedynego właściciela - Spółki X SA, jest podział Spółki X dokonany w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, czyli podział przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej (Spółki X) na istniejącą spółkę, zależną od Spółki X SA (podział przez wydzielenie). Zamierzeniem jest wprowadzenie jasnej struktury produktowej w poszczególnych spółkach Grupy X, w których każda prowadziłaby odrębne zadanie gospodarcze na bazie posiadanego majątku. Proponowane rozwiązanie będzie miało bardzo istotny wpływ na postrzeganie nowego podmiotu jako firmy specjalistycznej, co na rynku branży ochrony ma duże znaczenie, poza tym pozwoli na zorientowanie spółki zgodnie z planowaną strategią w kierunku zarządzania podwykonawcami, a tym samym postrzegania nowego podmiotu jako partnera nie konkurencję. Realizacja zamierzeń da możliwość zdecydowanie lepszego wykorzystania potencjału Spółki oraz poprawę wyniku finansowego.

Majątkiem przenoszonym do istniejącej spółki zależnej będzie zespół składników materialnych i niematerialnych, przeznaczonych do realizacji zadania gospodarczego, jakim jest kompleksowe świadczenie usługi monitoringu.

Przedmiotem wydzielanego majątku będą pozostające w posiadaniu X prawa i obowiązki (zobowiązania) do wykonywania usług monitoringu na podstawie zawartych kontraktów. W konsekwencji spółka, do której wnoszony będzie wydzielany majątek, przejmie zobowiązania wynikające z przedmiotowych umów.

Przedmiotem wydzielanego majątku będą również składniki materialne (urządzenia, maszyny, materiały, inne rzeczy niezbędne do świadczenia usługi monitoringu) służące realizacji usług monitoringu oraz składniki niematerialne (wartości niematerialne i prawne np. oprogramowanie komputerowe).

Wraz z wydzieleniem do innej zależnej spółki majątku w wyżej wymienionym zakresie do nowego podmiotu przejdą wszyscy pracownicy liniowi i administracyjni związani ze świadczeniem usługi monitoringu na podstawie art. 231 Kodeksu Pracy, a także wszystkie dokumenty związane ze świadczoną usługą (instrukcje i regulaminy wewnętrzne dotyczące usług, procedury postępowania, wzory dokumentów) oraz gotówka pozwalająca po wydzieleniu na świadczenie usług monitoringu na dotychczasowym poziomie.

Przedmiotem wydzielonego majątku nie będą jedynie te składniki majątku, które ze względów formalnych i prawnych nie mogą być przeniesione (np. pozwolenia radiowe), bądź przeniesienie których jest zbędne (np. koncesji na świadczenie usług ochrony osób i mienia, gdyż spółka przejmująca taką posiada). Również powstałe do dnia wydzielenia należności z tytułu wykonanych przez X usług jak i zadłużenie wynikające z dokonanych zakupów przez X (zarachowane należności, długi) nie zostaną przeniesione na inny podmiot. Wiążą się one bowiem bezpośrednio z działalnością gospodarczą X realizowaną do momentu wydzielenia działalności w zakresie usług monitoringu. Jednakże w żadnym wypadku wyłączenia te nie będą skutkować utratą przez przedmiotową działalność charakteru wyodrębnionego zespołu materialnych i niematerialnych składników majątkowych przeznaczonego do realizacji zadań gospodarczych, który mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy opisany we wniosku zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) spełnia przesłanki określone w normie przepisu art. 4a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zorganizowana część przedsiębiorstwa to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Biorąc pod uwagę brzmienie w/w przepisu, aby dany zespół majątkowy mógł być traktowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, muszą być łączenie spełnione następujące warunki:

  1. występuje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony,
  3. składniki wchodzące w skład zespołu przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


W ocenie Spółki X, w analizowanej sytuacji wszystkie ww. przesłanki zostaną spełnione.


Ad. a)

Wydzielana do innego podmiotu jest linia produktowa monitoringu (zespół składników) obejmująca zarówno materialne składniki majątkowe (maszyny, urządzenia, materiały), jak również składniki niematerialne (wartości niematerialne i prawne oraz prawa i obowiązki - zobowiązania wynikające z zawartych już kontraktów). Składniki te stanowią spójną całość, która służy i będzie służyć osiąganiu konkretnych celów gospodarczych - składniki te pozostają w ścisłych wzajemnych relacjach i nie są zbiorem przypadkowych elementów. Spółka zależna od X SA, do której wnoszony jest majątek związany z linią produktową monitoringu, obejmuje również zobowiązania wynikające z zawartych kontraktów, w tym zobowiązania do należytego wykonywania kontraktów.


Ad. b)

Nie ulega również wątpliwości, iż zespół wydzielanych składników majątkowych jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w strukturze Spółki X.

Zdaniem Spółki X, fakt wydzielenia działalności usług monitoringu ze struktury organizacyjnej X, a ponadto stworzenie wewnętrznej struktury przeznaczonej konkretnie dla tej działalności bezsprzecznie dowodzi jej organizacyjnemu wyodrębnieniu, jako zorganizowanej części. Wydzielenie takie znajduje odzwierciedlenie nie tylko w okolicznościach faktycznych towarzyszących świadczeniu usługi monitoringu, ale wynika jednoznacznie z wewnętrznych instrukcji, regulaminów i innych aktów obowiązujących w spółce X.

Bez wątpienia działalność w zakresie usług monitoringu jest także wyodrębniona finansowo z punktu widzenia ewidencji kosztów i przychodów jako oddzielna jednostka biznesowa. Jest to konsekwencja organizacyjnego wyodrębniania linii produktowej monitoringu. Świadczy o tym fakt, iż w każdej sytuacji możliwe jest dokładne określenie przychodów i kosztów bezpośrednich oraz kosztów istnienia struktur związanych z tą działalnością. W konsekwencji takie wyodrębnienie umożliwia identyfikację środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych związanych funkcjonalnie z realizacją usług monitoringu, materiałów niezbędnych do realizacji usługi.


Ad. c i d)

Przeznaczony powyżej zespół składników majątkowych przeznaczony jest do realizacji konkretnych zadań gospodarczych, tj. do świadczenia usług w zakresie monitoringu. Przenoszony zespół składników jest funkcjonalnie powiązany w taki sposób, iż jakikolwiek nabywca lub następca prawny takiego zespołu może kontynuować opisaną działalność natychmiast po jego wydzieleniu z X. Przedmiotowa działalność może być realizowana samodzielnie i może stanowić niezależne przedsiębiorstwo. Należy zaznaczyć, iż od pierwszego dnia od dnia wydzielenia monitoringu do innej spółki zależnej, ta inna spółka będzie mogła prowadzić działalność w zakresie świadczenia usług monitoringu, jako niezależne, samodzielne przedsiębiorstwo. Zatem, nie ulega wątpliwości, iż w analizowanym przypadku wydzielania linii biznesowej monitoringu, mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa.

Zdaniem Spółki, planowane wyłączenie z przedmiotu wydzielania, a więc koncesje, zezwolenia oraz zarachowane należności i długi nie decydują o utracie przez wydzielany zespół majątkowy statusu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przedmiotem wydzielenia będzie w dalszym ciągu funkcjonalny zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych), na którym opiera się część działalności gospodarczej X. Spółka zależna, do której wnoszona jest wydzielana część majątku Spółki X prowadzić będzie działalność w zakresie usług monitoringu w takim zakresie, w jakim do momentu wydzielania realizowana była przez Spółkę X. W analizowanym przypadku żadne z zakładanych wyłączeń nie wpływa na podjęcie przez nową spółkę działań w realizacji usług monitoringu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj