Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1827/08-2/IZ
z 23 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1827/08-2/IZ
Data
2008.10.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
prawo do odliczenia
usługi przetwarzania danych


Istota interpretacji
Miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania usług przetwarzania danych jest miejsce gdzie nabywca tej usługi posiada siedzibę tj. Szwajcaria. Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług do świadczonej usługi na rzecz kontrahenta ze Szwajcarii.



Wniosek ORD-IN 659 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12.09.2008 r. (data wpływu 25.09.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi przetwarzania danych i prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z tą usługą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.09.2008 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie usługi przetwarzania danych i prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z tą usługą.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

A SP. z o.o. jest podmiotem utworzonym i działającym w ramach Grupy C.. świadczącej usługi w sektorze bankowym i finansowym. Na podstawie zawartej umowy z jednym z podmiotów z Grupy C. z siedzibą w Szwajcarii, działającym w sektorze usług bankowych i finansowych (Kontrahent), którego jeden z departamentów prowadzi działalność w zakresie bankowości prywatnej (ang. p b), Spółka będzie świadczyła na rzecz Kontrahenta (departamentu p banking) usługi związane z tworzeniem, rozwojem i administrowaniem bazami danych dotyczących instrumentów finansowych przy użyciu odpowiednich aplikacji informatycznych (ang. Data collection and maintenance and handling of related requests /a and order fulfillment funds). W szczególności, działania Spółki będą polegały na:

  • pozyskiwaniu od rożnych dostawców (serwisów) informacyjnych informacji technicznych o funduszach inwestycyjnych Informacje te będą w szczególności dotyczyły numeru ewidencyjnego danego funduszu inwestycyjnego, waluty w jakiej rozliczane są transakcje w ramach danego funduszu inwestycyjnego, częstotliwości aktualizowania danych dotyczących wartości jednostek uczestnictwa danego funduszu inwestycyjnego, a także terminów w jakich realizowane są zlecenia kupna/sprzedaży jednostek uczestnictwa danego funduszu inwestycyjnego,
  • przetwarzaniu, gromadzeniu i weryfikacji zgromadzonych informacji o funduszach inwestycyjnych funkcjonujących na rynkach finansowych,
  • przekazywaniu powyższych informacji Kontrahentowi na jego żądanie według ustalonego formatu STP (ang. S T P).

W celu potwierdzenia charakteru świadczonych usług na podstawie klasyfikacji statystycznej, Spółka wystąpiła do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji statystycznej usług wykonywanych przez nią na podstawie umowy zawartej z Kontrahentem. Urząd Statystyczny zaklasyfikował usługi świadczone przez Spółkę do następującego grupowania statystycznego, na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług: usługi przetwarzania komputerowego (PKWiU 72.30.2)

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy, biorąc pod uwagę uzyskaną przez Spółkę klasyfikację statystyczną, oraz charakter usług, opisanych w stanie faktycznym, miejscem świadczenia wykonywanych przez Spółkę usług, w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, jest miejsce gdzie siedzibę posiada nabywca tych usług...
  2. Czy biorąc pod uwagę uzyskaną klasyfikację statystyczną i charakter usług, opisanych w stanie faktycznym, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do świadczenia przedmiotowych usług...

W opinii Spółki, miejscem opodatkowania świadczonych przez nią usług będzie miejsce, gdzie siedzibę ma nabywca tych usługi i Spółce będzie jednocześnie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do świadczenia przedmiotowych usług.

W uzasadnieniu swojego stanowiska Strona wskazała, iż:

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 ze zm.) usługi świadczone przez podatników powinny być klasyfikowane w oparciu o klasyfikacje wydane na podstawie przepisów o statystyce publicznej. W świetle przywołanego przepisu, ustalenie właściwej stawki opodatkowania oraz miejsca świadczenia usług, powinno odbywać się z uwzględnieniem klasyfikacji usług w oparciu o klasyfikację statystyczną (PKWiU). W opinii Spółki, w związku z faktem, iż Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego zaklasyfikował usługi świadczone przez Spółkę jako usługi przetwarzania komputerowego, mieszczące się w grupowaniu 72.30.2 PKWiU, zasady opodatkowania VAT tych usług powinny być ustalane z uwzględnieniem otrzymanej klasyfikacji statystycznej.

Według generalnej zasady zawartej w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługi posiada siedzibę, bądź stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Jednocześnie zgodnie z dyspozycją art. 27 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku gdy wybrane usługi (wymienione art. 27 ust. 4 ustawy o VAT), świadczone są na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, miejscem ich świadczenia jest miejsce, gdzie siedzibę posiada ich nabywca. Wskazane wyżej szczególne zasady ustalania miejsca opodatkowania stosuje się, zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT, m.in. do usług przetwarzania danych i dostarczania informacji.

W przypadku usług przetwarzania danych i dostarczania informacji, przepis art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT nie odwołuje się do symbolu PKWiU określającego grupowanie statystyczne tych usług w klasyfikacji statystycznej. W ocenie Spółki, usługi przetwarzania danych i dostarczania informacji, o których mowa w przywołanym przepisie powinny być rozumiane przede wszystkim jako usługi przetwarzania danych mieszczące się w grupowaniu 72.3 PKWiU. Podejście takie wynika z brzmienia przywołanego wyżej art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, zgodnie z którym usługi świadczone przez podatników powinny być klasyfikowane w oparciu klasyfikacje wydane na podstawie przepisów o statystyce publicznej. W konsekwencji, usługi przetwarzania danych mieszczące się w grupowaniu 72.3 PKWiU, powinny być utożsamiane z usługami przetwarzania danych, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT.

Jeżeli zatem, zgodnie z PKWiU, usługi świadczone przez Spółkę sklasyfikowane zostały w grupowaniu 72.30.2 PKWiU, którego grupowaniem macierzystym jest grupowanie 72.3 PKWiU -usługi przetwarzania danych, to w opinii Spółki usługi przez nią świadczone mieszczą się w zakresie przedmiotowym przepisu art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT. W ocenie Spółki otrzymana klasyfikacja statystyczna, zgodnie z którą usługi przez nią świadczone mieszczą się w grupowaniu 72.30.2 PKWiU, potwierdza charakter świadczonych przez nią usług.

Dlatego też, zdaniem Spółki, miejscem świadczenia omawianych usług, zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT, jest miejsce, gdzie ich nabywca posiada siedzibę (tu: Szwajcaria). W konsekwencji omawiane usługi nie będą podlegały opodatkowaniu VAT w Polsce.

Powyższe podejście znajduje również potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych przykładowo:

postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 24 kwietnia 2006 r., sygn. I US-II-443/9//2006; postanowienie Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego z dnia 28 września 2006 r., sygn. PP/443-64-1 -GK/06).

Spółka pragnie podkreślić, iż analogiczne regulacje zawarte są w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE L z dnia 11 grudnia 2006 r.). Zgodnie z art. 56 ust. 1 pkt c przywołanej dyrektywy, dla usług m.in. przetwarzania danych, miejscem opodatkowania VAT powinien być kraj siedziby usługobiorcy.

Zgodnie z art. 86 ust. I ustawy o VAT, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w ramach której dokonuje czynności opodatkowanych VAT. Jednocześnie, w myśl przepisu art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik nabywający towary lub usługi związane ze świadczonymi usługami, których miejscem opodatkowania nie jest terytorium kraju, ma prawo obniżyć swój podatek należny, jeżeli usługi te stanowiłyby czynności opodatkowane VAT w przypadku ich świadczenia na terytorium Polski, a dodatkowo podatnik posiada dokumentację niezbędną do wykazania związku pomiędzy dokonywanymi czynnościami a odliczeniem podatku.

W ocenie Spółki, w przedmiotowej sytuacji powinien znaleźć zastosowanie przepis art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT. Miejscem świadczenia wykonywanych przez Spółkę na rzecz Kontrahenta usług, zgodnie z art. 27 ust. 3 i 4 ustawy o VAT, jest miejsce, gdzie siedzibę posiada nabywca usług. Jednakże, gdyby usługi świadczone przez Spółkę były wykonywane na rzecz nabywcy, którego siedzibą byłaby Polska, usługi te stanowiłyby czynności opodatkowane VAT w Polsce.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, w związku z faktem, iż usługi przez nią świadczone byłyby opodatkowane VAT w Polsce, jeśli byłyby świadczone na rzecz podmiotów krajowych, w przedmiotowej sytuacji powinien mieć zastosowanie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT. Dlatego też zdaniem Spółki przysługuje Jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług dotyczących świadczenia usług na rzecz Kontrahenta z siedzibą w S.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy

Podkreślić jednak należy, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o klasyfikację podaną przez Wnioskodawcę

Jednocześnie Organ podatkowy zauważa, że złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczy dwóch stanów faktycznych (opodatkowania świadczonej usługi i prawa do odliczenia podatku), stąd też Podatnik winien wnieść opłatę w wysokości 80 zł ( od dnia 20.09.2008 r. opłata za wydanie interpretacji indywidualnej wynosi 40 zł – art. 14f § 1 Ordynacji Podatkowej). Podatnik dokonał wpłaty w wysokości 225 zł za wydanie interpretacji indywidualnej w dniu 18.09.2008 r. Zatem kwota 145 zł, zgodnie z § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29.06.2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. z 2006 r. Nr 116, poz. 783) zostanie zwrócona na numer konta bankowego widniejącego na dowodzie wpłaty.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj