Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-22/08-4/RK
z 22 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-22/08-4/RK
Data
2008.12.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dofinansowanie
odliczenia
opodatkowanie
prawo


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z otrzymana dotacją



Wniosek ORD-IN 748 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2008r. (data wpływu do tut. Biura 6 października 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 grudnia 2008r. (data wpływu 11 grudnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z uzyskaniem dotacji na zakup maszyny oraz zakupem maszyny – nowoczesnej linii produkcyjnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z uzyskaniem dotacji na zakup maszyny oraz zakupem maszyny. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 grudnia 2008r. (data wpływu 11 grudnia 2008r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak IP-PP3-443-22/08/RK z dnia 2 grudnia 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i związane z nim zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność polegającą m.in. na produkcji i sprzedaży papieru komputerowego oraz w zakresie produkcji korespondencji marketingowej.

W przyszłym roku zamierza kupić nową maszynę-nowoczesną linię produkcyjną. Dzięki temu, że powyższy zakup kwalifikuje się do wsparcia w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, działanie 4.4. "Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym", Spółka rozpoczęła starania o otrzymanie dotacji unijnych.

W celu sporządzenia i opracowania wniosku niezbędnego do skorzystania z dotacji PARP Spółka poniosła następujące rodzaje wydatków:

  1. za opracowanie w imieniu Spółki wniosku niezbędnego do skorzystania z dotacji PARP, przez firmę doradczą;
  2. za opinię dotyczącą innowacyjności technologii projektu, ponieważ takiej opinii wymagał PARP;
  3. na pokrycie kosztów związanych z pracami badawczo-rozwojowymi zmierzającymi do zintegrowania systemów informatycznych nowej linii technologicznej z systemami funkcjonującymi w Spółce oraz umożliwieniem sporządzania kalkulacji powykonawczej oraz planowania procesów produkcyjnych; dotyczącymi maszyny, którą Wnioskodawca planuje zakupić i ubiegać się o sfinansowanie jej zakupu,
  4. za zarejestrowanie europejskiego wzoru przemysłowego dla produktów powstających w wyniku pracy tej maszyny.

Wszystkie te wydatki są dokumentowane fakturami VAT wystawianymi przez usługodawców z naliczonym podatkiem VAT 22%.

Ponadto na odrębnym koncie inwestycji rozpoczętych Spółka gromadzi wartości brutto wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w prace badawczo-rozwojowe, których celem jest zintegrowanie systemów informatycznych nowej linii technologicznej z systemami funkcjonującymi w Spółce oraz umożliwienie sporządzania kalkulacji powykonawczej oraz planowania procesów produkcyjnych dotyczącymi maszyny, którą planuje zakupić.

Wszystkie wyżej wymienione wydatki Spółka pokryła z bieżących środków przedsiębiorstwa, żaden z tych wydatków nie zostanie pokryty dotacją. Podatnik stara się o dotację na zakup maszyny.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT od dnia 22 czerwca 1993r.

Maszyna, którą Wnioskodawca zamierza kupić i na której zakup Wnioskodawca rozpoczął starania o otrzymanie dotacji unijnych będzie służyła wyłącznie czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek naliczony zawarty w fakturach VAT z tytułu usług związanych z uzyskaniem tej dotacji i z tytułu zakupu samej maszyny może stanowić podstawę do pomniejszenia podatku należnego...

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek naliczony zawarty w fakturach VAT z tytułu zakupu samej maszyny oraz z tytułu wydatków:

  1. na pokrycie kosztów związanych z pracami badawczo-rozwojowymi dotyczącymi maszyny którą Spółka planuje zakupić i ubiegać się o sfinansowanie jej zakupu;
  2. za zarejestrowanie europejskiego wzoru przemysłowego dla produktów powstających w wyniku pracy tej maszyny może stanowić podstawę do pomniejszenia podatku należnego zgodnie z art. 86 ust. 1.

Natomiast podatek naliczony zawarty w fakturach VAT z tytułu zakupu usług związanych z uzyskaniem tej dotacji, tj.:

  1. za opracowanie w imieniu Spółki wniosku niezbędnego do skorzystania z dotacji PARP, przez firmę doradczą;
  2. za opinię dotyczącą innowacyjności technologii projektu, ponieważ (takiej opinii wymagał PARP); może stanowić podstawę do pomniejszenia podatku należnego zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., ostat. zm. Dz. U. z 2008r., Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy).

Jak wynika z powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a zatem w sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku.

Z brzmienia art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r., wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Jednak zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r., przepisu art. 88 ust. 1 pkt 2 tej ustawy nie stosuje się m.in. do nabycia towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. W myśl art. 88 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r., cytowanego wyżej przepisu art. 88 ust. 1 pkt 2 nie stosuje się również do wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, iż Wnioskodawca w przyszłym roku zamierza kupić nową maszynę-nowoczesną linię produkcyjną. Dzięki temu, że powyższy zakup kwalifikuje się do wsparcia w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, działanie 4.4. "Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym", Spółka rozpoczęła starania o otrzymanie dotacji unijnych.

W celu sporządzenia i opracowania wniosku niezbędnego do skorzystania z dotacji PARP Spółka poniosła następujące rodzaje wydatków:

  1. za opracowanie w imieniu Spółki wniosku niezbędnego do skorzystania z dotacji PARP, przez firmę doradczą;
  2. za opinię dotyczącą innowacyjności technologii projektu, ponieważ takiej opinii wymagał PARP;
  3. na pokrycie kosztów związanych z pracami badawczo-rozwojowymi zmierzającymi do zintegrowania systemów informatycznych nowej linii technologicznej z systemami funkcjonującymi w Spółce oraz umożliwieniem sporządzania kalkulacji powykonawczej oraz planowania procesów produkcyjnych; dotyczącymi maszyny, którą Wnioskodawca planuje zakupić i ubiegać się o sfinansowanie jej zakupu,
  4. za zarejestrowanie europejskiego wzoru przemysłowego dla produktów powstających w wyniku pracy tej maszyny.

Wszystkie te wydatki są dokumentowane fakturami VAT wystawianymi przez usługodawców z naliczonym podatkiem VAT 22%.

Ponadto z wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT od dnia 22 czerwca 1993r., a maszyna, którą Wnioskodawca zamierza kupić i na której zakup Wnioskodawca rozpoczął starania o otrzymanie dotacji unijnych będzie służyła wyłącznie czynnościom opodatkowanym.

Reasumując, przedmiotowa maszyna jak i towary oraz usługi nabywane w celu sporządzenia i opracowania wniosku niezbędnego do skorzystania z dotacji na zakup maszyny (jako czynności związane z zakupem maszyny) będą służyły w całości czynnościom opodatkowanym wykonywanym przez Wnioskodawcę.

Zatem w świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT z tytułu usług związanych z uzyskaniem tej dotacji i z tytułu zakupu samej maszyny, z uwzględnieniem wyłączeń określonych w art. 88 ww. ustawy o VAT.

Należy jednak zauważyć, że niektóre z tych wyłączeń, m. in. wskazany przez Wnioskodawcę przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 jak również art. 88 ust. 3 ustawy o VAT zostały uchylone z dniem 1 grudnia 2008r.

Zaznaczyć należy, że w systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada odliczenia niezwłocznego, która oznacza, że prawo do odliczenia podatku naliczonego winno być oceniane w momencie jego powstania.

Tym samym, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe, jednakże w oparciu o inną podstawę prawną niż wskazana przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sąd Administracyjny w Łodzi ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj