Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-795/08/AB
Data
2009.01.16
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
mieszkanie zakładowe
przekształcanie prawa lokatorskiego w prawo własności
spółdzielnie mieszkaniowe
Istota interpretacji
Przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w odrębną własność bądź spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jeżeli ustanowienie lokatorskiego prawa nastąpiło po 1 maja 2004 r., a jego zasiedlenie przed 1 maja 2004 r.
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej S przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2008 r. (data wpływu 27 października 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 stycznia 2009 r. (data wpływu) oraz pismem z dnia 16 stycznia 2009 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w odrębną własność bądź spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jeżeli ustanowienie lokatorskiego prawa nastąpiło po 1 maja 2004 r., a jego zasiedlenie przed 1 maja 2004 r.- jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 października 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 14 stycznia 2009 r. (data wpływu) oraz pismem z dnia 16 stycznia 2009 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w odrębną własność bądź spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jeżeli ustanowienie lokatorskiego prawa nastąpiło po 1 maja 2004 r., a jego zasiedlenie przed 1 maja 2004 r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Przed 1 maja 2004 r. nastąpiła czynność zasiedlenia lokalu mieszkalnego poprzez zawarcie przez pracownika umowy najmu lokalu z przedsiębiorstwem państwowym. Następnie zasób budynków przedsiębiorstwa został przekazany nieodpłatnie spółdzielni mieszkaniowej. Najemcy uzyskali prawo - roszczenie ustanowienia na ich rzecz spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu. Ustanowienie tego prawa nastąpiło po dniu 1 maja 2004 r. W chwili obecnej osoby posiadające lokatorskie spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 15 grudnia o spółdzielniach mieszkaniowych przekształcają prawo lokatorskie w odrębną własność. Najemcy spółdzielczych lokali mieszkalnych, które przed nieodpłatnym przejęciem przez Spółdzielnię Mieszkaniową były mieszkaniami przedsiębiorstwa państwowego nie posiadali żadnego wkładu mieszkaniowego. Najemcy otrzymując mieszkanie z przedsiębiorstwa państwowego zobowiązani byli do wpłaty kaucji zabezpieczającej pokrycie należności wynajmującego z tytułu najmu. Art. 153 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed 1 maja 2004 r. oznacza to, iż w przypadku lokalu mieszkalnego, który zasiedlony został przed 1 maja 2004 r. natomiast spółdzielcze lokatorskie prawo ustanowiono do niego po tej dacie art. 153 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma zastosowania. W związku z brzmieniem art. 43 ust. 7 ustawy o VAT nie ma również w tym przypadku zastosowania zwolnienie o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z pkt 2 cytowanej ustawy.
W związku z powyższym pojawia się kolejne pytanie: jeżeli przyjąć, iż przekształcenie lokalu opisane na wstępie stanu faktycznego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług to jaka powinna być podstawa opodatkowania... Art. 29 ust. 8 ustawy o VAT stanowi, iż w przypadku gdy zawierana jest umowa o przekształcenie przysługującego członkowi spółdzielczego lokatorskiego prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.
Do dnia 31 lipca 2007 r. art. 12 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowił: 1. Na pisemne żądanie członka, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z tym członkiem umowę przeniesienia własności lokalu po dokonaniu przez niego:- spłaty przypadającej na jego lokal części zobowiązań spółdzielni związanych z budową, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności odpowiedniej części zadłużenia kredytowego spółdzielni wraz z odsetkami,
- spłaty przypadającej na jego lokal uzupełnienia wkładu mieszkaniowego z tytułu modernizacji budynku, w rozumieniu art. 61 ust. 5,
- spłaty przypadającej na jego lokal zobowiązań spółdzielni z tytułu kredytów i pożyczek zaciągniętych na sfinansowanie kosztów remontów nieruchomości, w której znajduje się lokal,
- spłaty zadłużenia z tytułu opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1,
- wpłaty różnicy pomiędzy wartością rynkową lokalu a zwaloryzowaną wartością wniesionego całego wkładu mieszkaniowego albo jego części. Jeżeli spółdzielnia skorzystała z pomocy uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków, to różnica pomiędzy wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, podlega zmniejszeniu o 50% wartości pomocy uzyskanej przez spółdzielnię zwaloryzowanej proporcjonalnie do aktualnej wartości rynkowej lokalu.
Nowelizacja ustawy z dnia 31 lipca 2007 r. zmodyfikowała art. 12 ust. 1 w następujący sposób. 1. Na pisemne żądanie członka, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, spółdzielnia jest zobowiązana zawrzeć z tym członkiem umowę przeniesienia własności lokalu po dokonaniu przez niego:- spłaty przypadającej na jego lokal części kosztów budowy będących zobowiązaniami spółdzielni, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności odpowiedniejczęści zadłużenia kredytowego wraz z odsetkami z zastrzeżeniem pkt 2,
- spłaty nominalnej kwoty umorzenia kredytu lub dotacji w części przypadającej na jego lokal, o ile spółdzielnia skorzystała z pomocy podlegającej odprowadzeniu do budżetu państwa uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków,
- spłaty zadłużenia z tytułu opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1.
Jak wynika z powyższych zmian w chwili obecnej spółdzielnia może żądać spłaty nominalnej kwoty umorzenia kredytu lub dotacji w części przypadającej na jego lokal, wyłącznie o ile spółdzielnia skorzystała z pomocy podlegającej odprowadzeniu do budżetu państwa uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków. Spółdzielnia Mieszkaniowa nie korzystała z pomocy podlegającej odprowadzeniu do budżetu państwa i nie budowała budynków, tylko otrzymała je nieodpłatnie od przedsiębiorstwa państwowego zatem jedyną kwotę od jakiej może uzależnić przekształcenie jest kwota zadłużenia z tytułu opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Pismem z dnia 14 stycznia 2009 r. Wnioskodawca wniósł o wydanie interpretacji indywidualnej wg stanu prawnego obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w odrębną własność bądź spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jeżeli ustanowienie lokatorskiego prawa nastąpiło po 1 maja 2004 r. a jego zasiedlenie przed tą datą podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług... Jeżeli odpowiedź na pytanie na powyższe pytanie będzie twierdząca to jaka kwota stanowi w takim przypadku podstawę opodatkowania podatkiem VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w odrębną własność bądź spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, jeżeli ustanowienie lokatorskiego prawa nastąpiło po 1 maja 2004 r. a jego zasiedlenie przed tą datą podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podstawa opodatkowania podatkiem VAT wynosi zero.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: - odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego. Z powyższego wynika, iż czynności związane m.in. z przekształceniem spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego zostały zatem zrównane z dostawą towaru.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 i ust 7 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. Powyższe zwolnienie nie ma zastosowania również w przypadku, o którym mowa w art. 29 ust. 8 ww. ustawy. Zgodnie z art. 29 ust. 8 ww. ustawy - jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku. Natomiast zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 14 cyt. ustawy przez pierwsze zasiedlenie rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. W myśl art. 153 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług - przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. Przekształcenie lokatorskiego prawa do lokalu w odrębna własność bądź w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, który był już wcześniej zasiedlony, jest opodatkowane tylko w sytuacji gdy od pierwszego ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu nie upłynęło 5 lat oraz ustanowienie tego prawa oraz pierwsze zasiedlenie tego lokalu miało miejsce po dniu 30 kwietnia 2004 r.
W związku z powyższym, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu podlega zwolnieniu to brak jest uzasadnienia celowościowego oraz logicznego do opodatkowania przekształcenia tego prawa. Z opisanego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że ustanowienie lokatorskich praw nastąpiło po 1 maja 2004 r. i dotyczyło przejętych nieodpłatnie przez Spółdzielnię Mieszkaniową lokali zakładowych, które były już wcześniej przed 1 maja 2004 r. zasiedlone.
Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić iż, przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w odrębną własność bądź w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, ale korzysta ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Ze względu na wyłączenie zawarte w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadkach o których mowa w ust. 2-22 powołanego artykułu, podstawa opodatkowania podatkiem VAT wyznaczana jest w inny sposób niż jako kwota należna obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego. Powyższe wyłączenie dotyczy również ustalenia podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29 ust. 8 ustawy, w przypadku przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności lokalu, jeżeli czynność ta dokonana jest w okresie 5 lat od jego ustanowienia. Podstawą opodatkowania przy przekształceniu lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność bądź w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.
Z przestawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia przejęła nieodpłatnie mieszkania zakładowe. Najemcy ww. mieszkań nie wnosili wkładów mieszkaniowych, lecz jedynie byli zobowiązani do wpłaty kaucji zabezpieczającej pokrycie należności z tyt. najmu lokalu. W świetle cyt. wyżej art. 29 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, iż nie występuje podstawa opodatkowania podatkiem od towarów i usług w związku z ww. przekształceniem lokatorskiego prawa do lokalu w sytuacji przedstawionej we wniosku.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Dodatkowo informuje się, iż ocenę stanowiska Wnioskodawcy dokonano w oparciu o stan prawny obowiązujący do 30 listopada 2008 r. Z dniem 1 grudnia 2008 r. wchodzą w życie przepisy ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), z zastrzeżeniem przepisów wymienionych w art. 15 tejże ustawy. W związku z powyższym od 1 grudnia 2008 r. zmianie ulegają m.in. przepisy art. 29 ust. 8 oraz zmianie ulegają m.in. przepisy art. 43 ust. 1 pkt 10 i art. 2 pkt 14 ustawy dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przywołane w niniejszej interpretacji indywidualnej.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
|