Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1003/08/RSz
z 13 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-1003/08/RSz
Data
2009.01.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury


Słowa kluczowe
odliczenia od podatku
otrzymanie faktury


Istota interpretacji
czy można uznawać za datę wpływu faktury zakupu do Wnioskodawcy datę skanowania faktury, w przypadkach gdy prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług to jest za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2008r. (data wpływu 27 października 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 grudnia 2008r. (data wpływu 5 grudnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy można uznawać za datę wpływu faktury zakupu do Wnioskodawcy datę skanowania faktury, w przypadkach gdy prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług to jest za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy można uznawać za datę wpływu faktury zakupu do Wnioskodawcy datę skanowania faktury, w przypadkach gdy prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług to jest za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 grudnia 2008r. (data wpływu 5 grudnia 2008r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 26 listopada 2008r. znak:IBPP2/443-1003/08/RSz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jako podatnik VAT w trakcie działalności dokonuje zakupów towarów i usług i z tego tytułu otrzymuje od swoich dostawców faktury. Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, otrzymanie faktury uprawnia podatnika do obniżenia kwoty podatku od towarów i usług w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę - poza wyjątkami określonymi w art. 86 ust. 10 pkt 2-5. Obsługę księgową Wnioskodawcy prowadzi podmiot zewnętrzny, który w ramach tej działalności rejestruje otrzymanie faktur zakupu przez Wnioskodawcę poprzez ostemplowanie dokumentu pieczęcią z datą dzienną. W związku z uproszczeniem procedury obiegu dokumentów Wnioskodawca oraz podmiot prowadzący obsługę księgową podatnika planują rejestrować otrzymanie faktury przez podatnika poprzez przypisanie dokumentom daty wpływu będącej datą skanowania. Data skanowania jest generowana automatycznie przez skaner i pozostaje niezmienna. Następnie data z tego pola przenosi się do pola data wpływu (data odliczenia podatku) i za ten miesiąc, w którym nastąpiło skanowanie dochodzi do odliczenia podatku naliczonego z faktury. Sytuacja ta nie dotyczy wyjątków od odliczania podatku naliczonego za okres w którym wpłynęła faktura, określonych w art. 86 ust. 10 pkt 2-5 ustawy. W takich bowiem przypadkach data wpływu (data odliczenia podatku) jest ręcznie zmieniana przez księgową na odpowiednią datę odliczenia podatku.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 5 grudnia 2008r. Wnioskodawca stwierdził, że faktury otrzymywane od dostawców występują w formie papierowej. Faktury otrzymywane przez Wnioskodawcę będą rejestrowane poprzez ich zeskanowanie i będzie to jedyny sposób rejestrowania otrzymanych faktur. Faktury te będą przechowywane tak jak obecnie czyli w formie papierowej. Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnia, że data skanowania faktury przenosi się automatycznie w systemie księgowym do pola data odliczenia podatku i za ten miesiąc w którym nastąpiło skanowanie dochodzi do odliczenia podatku naliczonego z faktury. Wspomniana data odliczenia podatku widoczna jest w rejestrze zakupu prowadzonym dla celów podatku od towarów i usług pod pozycją data obowiązku podatkowego.

Ponadto Wnioskodawca stwierdził, że zamierza odstąpić od ostemplowania otrzymanych faktur pieczęcią z datą dzienną w przypadku uznania za prawidłowe stanowiska przedstawionego we wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka oraz podmiot prowadzący obsługę księgową Spółki mogą uznawać za datę wpływu faktury zakupu do Spółki datę skanowania faktury, która to data skanowania następnie jest przenoszona automatycznie do pola data odliczenia podatku, w przypadkach gdy prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług to jest za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę...

Zdaniem Wnioskodawcy, w obowiązujących przepisach brak jest regulacji określających techniczny sposób potwierdzenia otrzymania faktury. W normującym zagadnienie przepisie art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zawarte są dwa wymogi skorzystania z odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług. Pierwszym z warunków jest otrzymanie faktury, rozumiane jako posiadanie dokumentu przez podatnika. Drugim warunkiem jest odliczenie podatku za okres, w którym otrzymano fakturę. Tak więc sposób potwierdzania otrzymania dokumentu leży w gestii podatnika, który powinien jedynie zapewnić taki sposób odnotowywania wpływu faktury do firmy, by umożliwiał prawidłowe rozliczenie naliczonego podatku VAT. Uznanie za datę wpływu do Spółki daty skanowania dokumentu przez podmiot prowadzący obsługę księgową Spółki, która to data skanowania następnie przenosi się automatycznie do pola data odliczenia podatku w pełni umożliwia prawidłowe rozliczenie podatku od towarów i usług. Data skanowania nadawana jest przez urządzenie przy skanowaniu dokumentu i figuruje w systemie od momentu jej wprowadzenia w sposób niezmienny to znaczy nie jest możliwe manipulowanie tym zapisem po wprowadzeniu go do bazy. Zdaniem Wnioskodawcy, data skanowania powinna być uznana za datę wpływu (datę odliczenia podatku) faktury, w przypadku gdy prawo do odliczenia powstaje w sposób określony w art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, to jest za okres (miesiąc), w którym podatnik otrzymał fakturę. Stanowisko powyższe znajduje oparcie w wyroku NSA z dnia 11 lutego 1998r., III S.A. 1841/96. W wyroku tym Sąd stwierdził między innymi, że żaden przepis prawa podatkowego nie wprowadza obowiązku przechowywania kopert z datą stempla pocztowego, albowiem przekazanie faktury przez jej wystawcę dla odbiorcy może nastąpić także w inny sposób niż drogą pocztową. Dlatego w toku postępowania organ jest obowiązany wykazać, dlaczego nie uznaje za wystarczający dowód otrzymania faktury poprzez wpis do dziennika korespondencji, czy poprzez ostemplowanie faktury datą wpływu lub inną stosowną adnotacją świadczącą o dacie otrzymania dokumentu.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 5 grudnia 2008r. Wnioskodawca stwierdził, że w obowiązujących przepisach brak jest regulacji określających techniczny sposób potwierdzenia otrzymania faktury. Spółka uważa więc, że w pełni zasadne jest uznawanie za datę wpływu faktury do Spółki daty skanowania a tym samym odliczanie podatku z faktury w miesiącu, w którym została zeskanowana pod warunkiem spełnienia wymogów przewidzianych w ustawie o podatku od towarów i usług. Wskazany wyżej sposób rejestracji faktur zapewnia bowiem prawidłowe rozliczenie naliczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7: suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

– z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje – w myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT – w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy o VAT).

Zgodnie art. 86 ust. 12 ustawy o VAT, w przypadku otrzymania faktury, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a lub lit. c, przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi.

W myśl art. 86 ust. 12a, przepisu ust. 12 nie stosuje się do przypadków, gdy:

  1. faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9-11;
  2. nabycie prawa do dysponowania towarem jak właściciel lub wykonanie usługi nastąpiło przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej, w której podatnik dokonał obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. (art. 86 ust. 13 ustawy o VAT)

Zatem, podatnik VAT dysponując towarem i fakturą nabywa prawo do rozporządzania i dysponowania towarem jak właściciel. Jednakże, jeżeli nie zrealizuje go w ww. terminie to prawo do odliczenia przysługuje mu w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że podatek naliczony w przypadku towarów i usług nabytych w obrocie krajowym (poza produktami rolnymi i usługami rolniczymi nabywanymi od rolnika ryczałtowego) wynika z faktur otrzymywanych przez podatnika. Jednocześnie prawo do odliczenia uzależnione jest od otrzymania przez podatnika faktury. Otrzymanie - zgodnie z definicją słownikową - zakłada wejście przez podatnika w posiadanie faktury.

Dla prawidłowości zmniejszenia podatku należnego nie jest więc istotne, kiedy dany dokument zostanie wystawiony, ale decyduje "fizyczne" posiadanie tego dokumentu ("otrzymanie") przez podatnika. W praktyce istnieje utożsamienie prawa do odliczenia podatku z posiadaniem oryginału faktury.

Należy zauważyć, iż przepisy artykułu 167-169 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. Nr 347, poz. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą VAT, regulują zagadnienia dotyczące momentu i zakresu odliczenia podatku. Fundamentalną zasadą podatku od wartości dodanej, a nie przywilejem, jest neutralność podatku dla podatników, która jest realizowana poprzez umożliwienie podatnikowi obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zapłacony przy nabyciu towarów i usług, związanych z jego działalnością gospodarczą i co do zasady nie może podlegać ograniczeniu.

W myśl artykułu 178 litera a) Dyrektywy VAT, podatnik uprawniony jest do realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dostaw towarów i usług, wyłącznie jeżeli posiada fakturę wystawioną zgodnie z przepisami dyrektyw.

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że jako podatnik VAT w trakcie działalności dokonuje zakupów towarów i usług i z tego tytułu otrzymuje od swoich dostawców faktury. Obsługę księgową Wnioskodawcy prowadzi podmiot zewnętrzny, który w ramach tej działalności rejestruje otrzymanie faktur zakupu przez Wnioskodawcę poprzez ostemplowanie dokumentu pieczęcią z datą dzienną. W związku z uproszczeniem procedury obiegu dokumentów Wnioskodawca oraz podmiot prowadzący obsługę księgową podatnika planują rejestrować otrzymanie faktury przez podatnika poprzez przypisanie dokumentom daty wpływu będącej datą skanowania.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 5 grudnia 2008r. Wnioskodawca stwierdził, że faktury otrzymywane od dostawców występują w formie papierowej. Faktury otrzymywane przez Wnioskodawcę będą rejestrowane poprzez ich zeskanowanie i będzie to jedyny sposób rejestrowania otrzymanych faktur. Faktury te będą przechowywane tak jak obecnie czyli w formie papierowej. Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnia, że data skanowania faktury przenosi się automatycznie w systemie księgowym do pola data odliczenia podatku i za ten miesiąc w którym nastąpiło skanowanie dochodzi do odliczenia podatku naliczonego z faktury. Wspomniana data odliczenia podatku widoczna jest w rejestrze zakupu prowadzonym dla celów podatku od towarów i usług pod pozycją data obowiązku podatkowego.

Ponadto Wnioskodawca stwierdził, że zamierza odstąpić od ostemplowania otrzymanych faktur pieczęcią z datą dzienną w przypadku uznania za prawidłowe stanowiska przedstawionego we wniosku.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż w przypadku, gdy Wnioskodawca otrzyma faktury VAT wystawione przez kontrahentów, w formie papierowej spełniające wymogi określone rozporządzeniem z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), wówczas Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Należy zauważyć, iż w obowiązujących przepisach brak jest regulacji określających techniczny sposób potwierdzenia otrzymania faktury.

Wnioskodawca może zatem stosować różne formy potwierdzenia odbioru faktury i różne formy potwierdzające datę otrzymania faktury.

Zatem, zdaniem tut. Organu, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca może uznawać za datę wpływu faktury do Spółki datę skanowania a tym samym odliczać podatek z faktury w miesiącu, w którym została zeskanowana pod warunkiem spełnienia wymogów przewidzianych w ustawie o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie stwierdzić należy, że powołany wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 lutego 1998r. sygn. akt III S.A. 1841/96 zapadł w konkretnej sprawie osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niego się zawęża, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa. Powołany wyrok nie wpływa na ocenę prawidłowości interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w niniejszej sprawie.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku – Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj