Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-777/08/PK
z 13 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-777/08/PK
Data
2009.01.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług


Słowa kluczowe
faktura
miejsce świadczenia
usługi transportowe


Istota interpretacji
miejsce świadczenia usług transportu towarów



Wniosek ORD-IN 739 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2008r. (data wpływu 7 listopada 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie ustalenia miejsca świadczenia usługi transportu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie ustalenia miejsca świadczenia usługi transportu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością świadczy usługi transportu drogowego, w przeważającej części są to wewnatrzwspólnotowe usługi transportowe. Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz VAT-UE. W przyszłości w związku z planowanymi zmianami dotyczącymi uregulowań prawnych w zakresie transportu drogowego na terenie Unii Europejskiej, a przede wszystkim ze zniesieniem zakazu na przewozy kabotażowe Spółka zamierza dotrzeć do klientów, którym będzie oferowała tego typu usługi (przewozy wewnątrz innych krajów członkowskich UE), np. z Hamburga do Berlina bądź z Paryża do Marsylii. Istotą tego typu usług będzie świadczenie usług transportu drogowego na rzecz zlecającego podatnika zarejestrowanego na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium kraju, w którym rozpocznie i zakończy się transport, np. usługa transportowa na terenie Niemiec na rzecz zleceniodawcy, który dla tej transakcji podał swój numer (DE), pod którym jest zidentyfikowany dla potrzeb podatku od wartości dodanej na terytorium Niemiec.

(Berlin) Niemcy Niemcy (Hamburg)

usługa świadczona na rzecz niemieckiego podatnika (DE)

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Z jaka stawką należy zafakturować usługę, która rozpocznie i zakończy się na terytorium jednego państwa członkowskiego, świadczona na rzecz podatnika zarejestrowanego na potrzeby podatku od wartości dodanej w tym państwie...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sytuacji, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 miejscem świadczenia wymienionej usługi jest miejsce gdzie odbywa się transport - czyli w tym przypadku będzie to kraj unijny inny niż Polska, w którym transport się rozpocznie i zakończy.

W omawianej sytuacji podatnikiem będzie usługobiorca zarejestrowany dla potrzeb podatku od wartości dodanej, który rozliczy podatek zgodnie z obowiązującymi w państwie, które wydało nabywcy ten numer przepisami ustawy o VAT.

Wnioskodawca - polski podatnik powinien wystawić fakturę zgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług z tytułu czynności niepodlegajacej opodatkowaniu w kraju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Ogólna reguła wyrażona w art. 27 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Odstępstwo od tej zasady przewidziane zostało między innymi w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT zgodnie z którym w przypadku świadczenia usług transportowych – miejscem świadczenia usługi jest miejsce gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28. W myśl art. 28 ust. 1 ustawy - w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej „wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów”, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.

Mając na uwadze że w przedmiotowej sytuacji mamy do czynienia z transportem który się odbędzie w jednym kraju zastosowanie znajdzie tu norma zawarta w art. 27 ust. 2 ustawy o VAT gdyż nie będzie to wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów o której mowa w art. 28 ust. 1. Tym samym miejscem opodatkowania tejże usługi będzie kraj w którym usługa ta zostanie wykonana. Konsekwencją powyższego będzie konieczność rozliczenia tej usługi zgodnie z przepisami obowiązującymi w kraju wykonania usługi w tym przypadku w Niemczech.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT - podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 106 ust. 2 ww. ustawy - przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub – w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Zgodnie z § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337) - przepisy § 5, 7-21 i 24 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub – w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

W myśl § 25 ust. 2-3 - faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Faktury, o których mowa w ust. 1, mogą nie zawierać danych określonych w § 5 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w sytuacji gdy Wnioskodawca nie jest zarejestrowany, dla celów podatku od wartości dodanej, na terytorium państwa członkowskiego w którym świadczy usługę transportu winien wystawić fakturę zgodnie z ww. przepisami, przy czym nie wykazuje na tej fakturze stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Reasumując:

  • usługi transportu towarów świadczone na terenie jednego kraju członkowskiego będą opodatkowane w tym kraju na podstawie tam obowiązujących przepisów a nie na podstawie przepisów kraju który wydał nabywcy usługi numer pod którym jest zarejestrowany dla potrzeb podatku od wartości dodanej,
  • w sytuacji gdy Wnioskodawca nie jest zarejestrowany dla celów podatku od wartości dodanej na terytorium państwa, w którym świadczy usługę transportu ww. usługa winna być udokumentowana fakturą VAT bez wykazania stawki kwoty podatku dla tejże usługi oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj