Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-828/08/AP
z 15 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-828/08/AP
Data
2008.12.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dokument elektroniczny
dokumentowanie
dokumenty celne
eksport bezpośredni
eksport towarów
wywóz towarów


Istota interpretacji
Dokumentowanie potwierdzenia wywozu towaru przy eksporcie w przypadku elektronicznej obsługi wywozu towarów w systemie ECS.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2008 r. (data wpływu 25 września 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 20 listopada 2008 r. (data wpływu 24 listopada 2008 r.) oraz z dnia 25 listopada 2008 r. (data wpływu 27 listopada 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania potwierdzenia wywozu towaru przy eksporcie w celu zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w przypadku elektronicznej obsługi wywozu towarów w systemie ECS - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 września 2008 r. złożono wniosek, uzupełniony pismami w dniach 24 i 27 listopada 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania potwierdzenia wywozu towaru przy eksporcie w celu zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w przypadku elektronicznej obsługi wywozu towarów w systemie ECS.


W przedmiotowym wniosku, oraz pismach uzupełniających, został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej i detalicznej artykułów gospodarstwa domowego. Strona jest podatnikiem VAT czynnym zobowiązanym do składania kwartalnych deklaracji dla podatku od towarów i usług ( VAT-7K ). Od miesiąca sierpnia 2008 r. dokonuje sprzedaży eksportowej towarów, eksportując je bezpośrednio poza granice Unii Europejskiej, między innymi na teren Białorusi. Spółka uzyskała informację, iż do końca miesiąca lutego 2008 r. dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza granice Unii Europejskiej był dokument SAD, na którym właściwy dla Spółki urząd celny w formie pisemnej potwierdzał, że towar wystąpił poza granice Unii Europejskiej. W miesiącu sierpniu 2008 r. Spółka dokonała odprawy celnej eksportowanych towarów w systemie ECS, za pośrednictwem upoważnionej agencji celnej. Spółka nie dysponuje podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, uzyskiwanym na zasadach określonych ustawą z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2001 r. Nr 130, poz. 1450). Po dokonaniu odprawy jedynym dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza teren Wspólnoty Europejskiej jest doręczany przez agencję celną, przed datą złożenia deklaracji dla podatku od towarów i usług za III kwartał 2008 r., wydruk komputerowy w formie papierowej o przesłaniu dla agencji celnej przez urząd celny komunikatu IE-599 nie opatrzony jakimkolwiek podpisem lub pieczęcią urzędu celnego. Agencja celna nie doręczyła Spółce, do dnia złożenia przedmiotowego wniosku, wydruku z systemu ECS komunikatu IE-599 - potwierdzenie wywozu w formie sformalizowanej stosowanej w praktyce.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy od miesiąca sierpnia 2008 r. Spółka, w związku z dokonywaniem odpraw celnych wyeksportowanych towarów w systemie ECS za pośrednictwem agencji celnej oraz stosując w eksporcie stawkę podatkową podatku od towarów w wysokości 0% jest zobowiązana, przed złożeniem deklaracji uzyskać na każdym wydruku komunikatu IE-599 (potwierdzenie wywozu), doręczonym Jej przez agencję celną, pisemne oświadczenie właściwego naczelnika urzędu celnego potwierdzające wywóz towarów poza granicę Unii Europejskiej lub też uzyskać zaświadczenie wydane przez organ celny w trybie art. 73 ust. 2 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. prawo celne (Dz. U. Nr 68 poz. 622 ze zm.) w związku z art. 793 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2453/93 z dnia 02 lutego 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady nr 291392 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE nr 253 z dnia 11.10.1993 r. ze zm.), czy też Spółka powinna uznać, iż spoczywa na niej obowiązek posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego, skutkiem czego urząd celny zobowiązany byłby do przesyłania komunikatu IE-599 pocztą elektroniczną nie do agencji celnej, jak to jest praktykowane w tej chwili, lecz do Spółki...


Zdaniem Wnioskodawcy, treść art. 41 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, z którego to przepisu prawa materialnego wynika obowiązek posiadania przez podatnika, przed złożeniem deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7K) za dany miesiąc rozliczeniowy, pisemnego potwierdzenia organu celnego wywozu towarów poza Wspólnotę przy stosowaniu stawki podatku od towarów 0% nie jest zgodna z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 2006 nr 347/1, z, Dz. UE L z 2007 r. nr 346/13), które takiego obowiązku na podatnika podatku od wartości dodanej nie nakładają. Ponieważ od dnia 1 marca 2008 r. odprawy celne są dokonywane w systemie ECS w formie elektronicznej, Spółka przed złożeniem deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7K ), w której wskazuje dla eksportu towarów stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0%, powinna otrzymać od agencji celnej wykonane wydruki komunikatów IE-599 nieopatrzone potwierdzeniem pisemnym organu celnego wskazującym datę wywozu towarów poza teren Wspólnoty oraz pisemną informacją agencji celnej wskazującą datę otrzymania przekazem elektronicznym poszczególnych komunikatów IE-599. Z uwagi na powyższe, w przypadku uzyskania przed datą złożenia deklaracji za dany kwartał rozliczeniowy od agencji celnej potwierdzenia IE-599 oraz pisemnej informacji od agencji celnej o dacie jego otrzymania pocztą elektroniczną, za całkowicie zbędne oraz niecelowe należy uznać kierowanie przez Spółkę, przed dniem złożenia deklaracji VAT-7K, wniosków do właściwych urzędów celnych o wydanie zaświadczeń o wywozie w eksporcie towarów poza terytorium Wspólnoty lub też wniosków o opatrzenie przez urząd celny pisemnym potwierdzeniem, doręczonych Spółce przez agencję celną w formie wydruków komputerowych nieopatrzonych kwalifikowanym popisem elektronicznym komunikatów z systemu ECS, IE-599 - potwierdzenie wywozu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 2 pkt 8 ustawy, przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz dokonany jest przez:


  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu, w tym środków transportu, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 z 29.10.2005, str. 1).


Według informacji przedstawionych we wniosku Wnioskodawca dokonał eksportu towarów na rzecz kontrahentów z Republiki Białoruś. Czynności zgłoszenia eksportowego dokonała w imieniu Spółki agencja celna. Z powyższego wynika, iż przedmiotowy eksport należy uznać za eksport bezpośredni, w myśl art. 2 pkt 8 lit. a) powołanej ustawy.

Stosownie do art. 41 ust. 6 ustawy, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem, że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty.

Powyższa regulacja wskazuje, iż w celu potwierdzenia wywozu towaru poza teren Wspólnoty i w konsekwencji do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%, należy posiadać dokument potwierdzony przez ostatni urząd celny przed opuszczeniem towarów obszaru celnego Wspólnoty.

Od dnia 31 sierpnia 2007 r. został w Polsce uruchomiony System Kontroli Eksportu ECS polegający na elektronicznej obsłudze zgłoszeń wywozowych. W związku z powyższym, w przypadku gdy obsługa zgłoszenia wywozowego odbywa się w systemie ECS, potwierdzenie wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty stanowi co do zasady, komunikat IE 599 – „Potwierdzenie wywozu”, z którego będzie wynikało, iż dokonano wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty. Komunikat ten generowany jest jako plik w formacie XML, następnie podpisywany jest przez ECS przy użyciu klucza do bezpiecznej transmisji danych. Tak przesłany komunikat IE-599 jest dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. Komunikat zawiera dane zgłoszenia z momentu zwolnienia zgłoszenia do procedury wywozu oraz informację o potwierdzeniu wywozu lub zatrzymaniu towaru na granicy. Istotnym faktem jest, iż ww. komunikat przesyłany jest wyłącznie do podmiotu dokonującego zgłoszenia wywozowego.

Zatem od dnia 31 sierpnia 2007 r. za dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług należy uznać dokument elektroniczny - komunikat IE-599 przesłany przez urząd celny wyjścia.

W przedmiotowej sprawie Spółka jednakże nie otrzymuje ww. komunikatu – potwierdzenia wywozu, gdyż podmiotem zgłaszającym jest agencja celna działająca w tym zakresie w imieniu Spółki i w związku z tym to agencja jest odbiorcą komunikatów w systemie ECS. Spółka natomiast ma możliwość otrzymywania jedynie wydruków komunikatów IE-599 od agencji. Spółka wskazała także, iż nie dysponuje podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego, kwalifikowanego certyfikatu.

Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, iż Spółka jako eksporter nie dokonujący samodzielnie zgłoszenia wywozowego (upoważniła w tym zakresie agencję celną), nie ma możliwości otrzymania bezpośrednio od urzędu celnego komunikatu IE-599. Ze względu na ograniczenia wynikające z istoty systemu ECS oraz przepisy prawa celnego regulujące kwestie funkcjonowania tego systemu, komunikat IE-599 nie może być przesyłany w dalszej kolejności przez agencję celną do eksportera. W związku z tym jedynym możliwym do uzyskania dla Spółki potwierdzeniem wywozu towaru jest wydruk tego komunikatu przekazany przez agencję celną. Postać elektroniczna komunikatu posiada status dokumentu ze względu na opatrzenie go kluczem do bezpiecznej transmisji danych, zatem tylko w takiej postaci stanowi dokument. Należy podkreślić, iż wydruk komunikatu nie może zostać podpisany lub opieczętowany przez urząd celny, gdyż byłoby to równoznaczne z powtórnym podpisaniem dokumentu, który już jest podpisany.

Wątpliwości Spółki sprowadzają się do kwestii, czy posiadanie wydruku komunikatu IE-599, przekazanego przez agencję celną, jest wystarczające do zastosowania 0% stawki podatku w świetle art. 41 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Powołany przepis zawiera warunek, iż do zastosowania preferencyjnej stawki podatku konieczne jest otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. Zdaniem tut. organu, w sytuacji przedstawionej we wniosku, interpretacja powyższej regulacji wymaga zastosowania wykładni celowościowej. Oparcie się na wykładni wyłącznie językowej doprowadziłoby do rozstrzygnięcia, zgodnie z którym eksporter dokonujący zgłoszenia wywozu towaru w eksporcie w systemie elektronicznym za pośrednictwem agencji celnej, nigdy nie byłby w posiadaniu dokumentu potwierdzającego wywóz, gdyż dokument ten może otrzymać tylko agencja. W związku z powyższym, za otrzymanie dokumentu potwierdzającego wywóz należy w tym przypadku rozumieć otrzymanie komunikatu IE-599 przez agencję celną. Dla Spółki potwierdzeniem tego jest wydruk komunikatu. Ze względu na możliwości jakie przewidziano wprowadzając system elektronicznej obsługi zgłoszeń wywozowych, a mianowicie możliwość kontroli przez uprawnione organy wygenerowanych w systemie ECS komunikatów IE-599 poprzez system KRET, nie ma konieczności uzyskiwania od urzędu celnego dodatkowych zaświadczeń potwierdzających wywóz towarów. Analogiczna sytuacja występuje w przypadku dokumentowania transakcji za pomocą faktur elektronicznych przesyłanych poprzez system EDI, gdzie występuje podmiot świadczący usługi przesyłania i archiwizowania tych faktur.

Zatem wydrukowany komunikat IE-599 stanowi wystarczający dowód potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty i nie ma potrzeby opieczętowania czy podpisywania tego wydruku przez urząd celny, otrzymywania pisemnego oświadczenia właściwego naczelnika urzędu celnego potwierdzającego wywóz towarów poza granicę Unii Europejskiej lub też uzyskania zaświadczenia wydanego przez organ celny w trybie art. 73 ust. 2 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. prawo celne (Dz. U. Nr 68, poz. 622 ze zm.) w związku z art. 793 rozporządzenia Komisji (EWG) Nr 2454/93 z dnia 2 lutego 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy kodeks celny (Dz. Urz. WE L 253 ze zm.).

W świetle powyższego, w ocenie tut. organu, otrzymanie od agencji celnej, jako przedstawiciela Spółki w zakresie dokonywania zgłoszeń eksportowych, wydruku dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza granicę UE (komunikatu IE-599), upoważnia Spółkę do zastosowania 0% stawki podatku.

Dodatkowo należy zaznaczyć, iż w przypadku gdy przed złożeniem deklaracji podatkowej Spółka nie jest w posiadaniu wydruku komunikatu IE-599, jest to równoznaczne z brakiem dokumentu upoważniającego do zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla transakcji eksportowych. Wszelkie inne informacje, czy to w formie elektronicznej, czy papierowej nie stanowią dokumentu w rozumieniu przepisów ustawy. Zatem posiadanie przez Spółkę pisemnej informacji agencji celnej wskazującej datę otrzymania przez nią elektronicznej formy komunikatu IE-599 od urzędu celnego, przy braku wydruku samego komunikatu, nie jest wystarczające do zastosowania przez Spółkę 0% stawki w tych transakcjach.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H.Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj