Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-909/08/ICz
z 8 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-909/08/ICz
Data
2008.12.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
obniżenie podatku należnego
podatek naliczony
prawo do odliczenia
sprzęt medyczny
usługi medyczne


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu sprzętu medycznego i diagnostycznego.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2008r. (data wpływu 29 września 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu sprzętu medycznego i diagnostycznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu sprzętu medycznego i diagnostycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca podpisał z Wojewodą o dofinansowanie Projektu pn. Podniesienie świadczeń w SPZZOZ poprzez zakup sprzętu medycznego i diagnostycznego Nr XXX/04 w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, Priorytet 3 – Rozwój lokalny (z wyłączeniem Działania 3.4 -Mikroprzedsiębiorstwa). Przedmiotem umowy było dofinansowanie z ww. środków zakupu sprzętu medycznego i diagnostycznego związanych ze świadczeniem usług zdrowotnych. Załącznikiem do tej umowy jest oświadczenie SPZZOZ, stwierdzające że ww. przedmiot dofinansowania przeznaczony będzie do świadczenia usług zdrowotnych zwolnionych z podatku /AT. SPZZOZ pomimo, że jest podatnikiem podatku VAT to nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części od przedmiotu dofinansowania w ramach ww. umowy (zakupu sprzętu medycznego i diagnostycznego). Przedmiotem działalności Wnioskodawcy są wyłącznie usługi zdrowotne określone załącznikiem Nr 4 do ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) "Wykaz usług zwolnionych z podatku VAT". SPZZOZ nie prowadzi działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT. Symbol PKWiU ex 85 - Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przepisów art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) Wnioskodawca powinien odliczyć podatek VAT w całości lub części od zakupu sprzętu medycznego i diagnostycznego dofinansowywanych ze środków określonych ww. umową i w stanie faktycznym wskazanym w poz. 50 wniosku...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części od zakupu sprzętu medycznego i diagnostycznego ze środków określonych umową i w stanie faktycznym wskazanym w poz. 50 wniosku, ponieważ aparatura i sprzęt medyczny będą w całości wykorzystane do świadczenia usług zwolnionych z podatku VAT, tj. świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85) wg pkt 9 załącznika Nr 4 do ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm. ). Skoro więc towary objęte dofinansowaniem nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem VAT, to Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca podpisał z Wojewodą umowę o dofinansowanie Projektu pn. Podniesienie świadczeń w SPZZOZ poprzez zakup sprzętu medycznego i diagnostycznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006. Przedmiotem umowy było dofinansowanie z ww. środków zakupu sprzętu medycznego i diagnostycznego związanych ze świadczeniem usług zdrowotnych. Załącznikiem do tej umowy jest oświadczenie SPZZOZ, stwierdzające, że ww. przedmiot dofinansowania przeznaczony będzie do świadczenia usług zdrowotnych zwolnionych z podatku VAT. Z wniosku wynika także, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy są wyłącznie usługi zdrowotne określone załącznikiem nr 4 do ustawy o VAT, a ponadto Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT. Wnioskodawca wskazał też, że sfinansowana z ww. środków aparatura i sprzęt medyczny będą w całości wykorzystane do świadczenia usług zwolnionych z podatku VAT tj. świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85).

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, że o ile towary zakupione w ramach realizowanego projektu pn. „Podniesienie świadczeń w SPZZOZ Nisko poprzez zakup sprzętu medycznego i diagnostycznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006” będą wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych, to Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów związanych z realizacją tego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, tj. stanu prawnego obowiązującego do dnia 30 listopada 2008r.

Należy jednak zauważyć, iż wprowadzone od dnia 1 grudnia 2008r. zmiany w przepisach o podatku od towarów i usług nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj