Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1521/08-4/IK
z 23 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1521/08-4/IK
Data
2008.12.23


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawka podatku w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów u prowadzacego magazyn konsygnacyjny


Słowa kluczowe
dokumentowanie
dostawa wewnątrzwspólnotowa
stawki podatku
wywóz


Istota interpretacji
system rozliczania VAT należnego w związku z dokonywaniem sprzedaży towarów na rzecz Kontrahentów Unijnych, ewidencja sprzedaży na rzecz Kontrahentów Unijnych przy użyciu Kasy WDT (kasy niefiskaInej), podatkowanie transakcji sprzedaży towaru przy zastosowaniu stawki VAT obowiązującej na terenie kraju, korekta (obniżenie) VAT należnego, wynikająca z faktu skorygowania faktury wystawionej na rzecz Kontrahenta Unijnego w związku z WDT, dowód pozwalający na uznanie, że Kontrahent Unijny wywiózł towar własnym transportem poza granicę Polski.



Wniosek ORD-IN 743 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2008r. (data wpływu 13 października 2008r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 listopada 2008r. (data wpływu 5 grudnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczania VAT należnego w związku z dokonywaniem sprzedaży towarów na rzecz Kontrahentów Unijnych oraz poprawności zastosowania stawki 0% podatku od towarów i usług od wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczania VAT należnego w związku z dokonywaniem sprzedaży towarów na rzecz Kontrahentów Unijnych oraz poprawności zastosowania stawki 0% podatku od towarów i usług od wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza wprowadzić specjalną procedurę sprzedaży towarów na rzecz zagranicznych podmiotów gospodarczych mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty (dalej zwanych Kontrahentami Unijnymi). Spółka chce umożliwić Kontrahentom Unijnym nabycie towarów w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (dalej „.WDT”).

Sprzedaż realizowana byłaby w następujący sposób:

  1. W sklepach Spółki zainstalowana zostałaby specjalna kasa niefiskalna (dalej zwana Kasą WDT). Na Kasie WDT rejestrowana byłaby wyłącznie sprzedaż na rzecz Kontrahentów Unijnych posiadających ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych (numer VAT - UE)
  2. Przy ewidencjonowaniu transakcji na Kasie WDT sprzedaż opodatkowywana byłaby według stawki VAT właściwej dla sprzedaży krajowej. Dowodem dokumentującym zaewidencjonowanie sprzedaży na Kasie WDT byłby paragon niefiskalny. Do paragonu niefiskalnego z Kasy WDT Spółka wystawiałaby fakturę VAT ze stawką VAT obowiązującą przy sprzedaży na terenie kraju. Faktura VAT wystawiana byłaby w tym samym dniu, w którym sprzedaż towarów została zaewidencjonowana na Kasie WDT. Na fakturze VAT Spółka podawałaby swój numer VAT-UE i numer VAT- UE Kontrahenta Unijnego.
  3. Przy obliczaniu kwoty VAT należnego za dany miesiąc Spółka uwzględniałaby VAT należny wynikający z faktur VAT wystawionych na rzecz Kontrahentów Unijnych (Spółka pragnie przy tym wyjaśnić, że ze względów technicznych, z uwagi na system księgowy Spółki, przy obliczaniu VAT należnego Spółka brałaby pod uwagę VAT należny wykazany przy ewidencji sprzedaży towaru na kasach fiskalnych i na niefiskalnej Kasie WDT, przy czym kwota VAT należnego wykazanego na Kasie WDT w 100% odpowiadałaby kwocie VAT należnego wynikającego z wystawionych faktur VAT na rzecz Kontrahentów Unijnych. W konsekwencji w deklaracji VAT-7 Spółka wykazywałaby VAT należny w kwocie wynikającej z faktur VAT wystawionych na Kontrahentów Unijnych).
  4. Spółka informowałaby Kontrahenta Unijnego, że jeśli dostarczy Spółce dokumenty potwierdzające wywóz zakupionego towaru z Polski, do kraju należącego do Wspólnoty, będzie mógł starać się o korektę wystawionej faktury VAT. Korekta faktury VAT polegałaby na zmianie stawki VAT ze stawki VAT obowiązującej przy sprzedaży krajowej na stawkę 0% obowiązującą przy WDT. Kontrahent Unijny byłby też informowany o tym, że jeśli nie przedłoży dowodów wywozu towarów poza granicę Polski Spółka przyjmuje, że kupione towary nie zostały wywiezione z Polski. Dlatego też Spółka nie będzie w takim wypadku korygować wystawionej na Kontrahenta Unijnego faktury VAT uznając, że sprzedaż podlegała opodatkowaniu stawką VAT obowiązującą na terenie kraju.
  5. Jeśli Kontrahent Unijny wywoziłby towary własnym transportem byłby zobowiązany dostarczyć Spółce dokument stanowiący załącznik do niniejszego wniosku tj. oświadczenie nabywcy towaru w ramach WDT”. Kontrahent Unijny dostarczałby Spółce ten dokument osobiście lub przesyłał go pocztą „zwykłą”, e-mailem (skan dokumentu) lob faksem.
  6. Jeśli Kontrahent Unijny przekazałby Spółce dokument oświadczenie nabywcy towaru w ramach WDT, wówczas Spółka wystawiłaby fakturę korygującą. Korygowana byłaby stawka VAT wskazana na fakturze pierwotnej. Zamiast stawki krajowej, właściwej przy sprzedaży towaru na terenie kraju, zastosowanie znalazłaby stawka 0% VAT właściwa dla WDT.
  7. Po wystawieniu faktury korygującej, o której mowa w pkt 6, Spółka uwzględniałaby korektę VAT w bieżącym okresie rozliczeniowym tj. w miesiącu wystawienia faktury korygującej. (Technicznie operacja ta polegałaby na zmniejszeniu przez Spółkę VAT należnego na podstawie przygotowanych w tym celu zbiorczych zestawień miesięcznych wszystkich wystawionych faktur korygujących, ujmowanych w systemie finansowo-księgowym).

W dniu 21.11.2008r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie pismem nr IPPP2/443-1521/08-2/IK (doręczonym dnia 26.11.2008r.) wezwał Wnioskodawcę do wyjaśnienia kto podpisał wniosek (podpis na wniosku nieczytelny) oraz przesłania dokumentu potwierdzającego upoważnienie dla tej osoby do reprezentowania Spółki.

Pismem z dnia 26.11.2008r. (data wpływu 05 grudnia 2008r.) Strona oświadczyła, że przedmiotowy wniosek podpisał Prezes Zarządu Spółki z o.o.

Z Krajowego Rejestru Sądowego wynika, że do reprezentacji Spółki upoważniony jest każdy członek zarządu samodzielnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy opisany w poz. 50 system rozliczania VAT należnego w związku z dokonywaniem sprzedaży towarów na rzecz Kontrahentów Unijnych jest prawidłowy zgodny z przepisami Ustawy VAT oraz z przepisami wykonawczymi wydanymi do ustawy VAT, w szczególności z Rozporządzeniem VAT...
  2. Czy Spółka może ewidencjonować sprzedaż na rzecz Kontrahentów Unijnych przy użyciu Kasy WDT (kasy niefiskaInej), jeśli Kontrahent Unijny jest podmiotem gospodarczym, a sprzedaż jest potwierdzona przez wystawienie faktury VAT...
  3. Czy Spółka nie narusza prawa opodatkowując transakcję sprzedaży towaru przy zastosowaniu stawki VAT obowiązującej na terenie kraju skoro nie ma pewności, że Kontrahent Unijny dostarczy dowody potwierdzające wywóz towaru poza granice Polski, do innego kraju należącego do Wspólnoty...
  4. Czy Spółka ma prawo do skorygowania faktury VAT wystawionej na Kontrahenta Unijnego i do zastosowania stawki 0% VAT w momencie gdy Kontrahent Unijny dostarczy Spółce dowód wywozu towaru poza granicę Polski, do innego kraju należącego do Wspólnoty...
  5. Czy korekta (obniżenie) VAT należnego, wynikająca z faktu skorygowania faktury wystawionej na rzecz Kontrahenta Unijnego w związku z WDT, może być dokonana w bieżącym okresie rozliczeniowym tj. w miesiącu wystawienia faktury korygującej...
  6. Czy dowodem pozwalającym na uznanie, że Kontrahent Unijny wywiózł towar własnym transportem poza granicę Polski, do innego kraju Wspólnoty, może być wypełniony formularz „Oświadczenie nabywcy towaru w ramach WDT”, który stanowi załącznik do niniejszego wniosku...
  7. Czy Spółka będzie mogła uznać, że doszło do WDT, jeśli dowód wywozu towaru poza granicę Polski do innego kraju Wspólnoty, otrzyma e-mailem lub faksem...
  8. W wypadku, gdy organ podatkowy odpowiadając na pytanie nr 7 uzna, że Spółka musi posiadać podpisany przez Kontrahenta Unijnego oryginał „Oświadczenia nabywcy towaru w ramach WDT” Spółka prosi o wyjaśnienie, czy Spółka może uznać, że doszło do wywozu towaru w ramach WDT, jeśli posiadać będzie kserokopię, faks lub e-mail „Oświadczenia nabywcy towaru w ramach WDT” i dodatkowo dokumenty wskazane z art. 42 ust. 11 ustawy VAT tj. np. korespondencję e-mailową z Kontrahentem Unijnym i dokument potwierdzający zapłatę za towar”...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

Spółka uważa, że opisany w poz. 50 ORD-IN system rozliczania VAT należnego w związku z dokonywaniem sprzedaży towarów na rzecz Kontrahentów Unijnych jest prawidłowy i zgodny z przepisami Ustawy VAT oraz z przepisami wykonawczymi wydanymi do Ustawy VAT, w szczególności z postanowieniami Rozporządzenia VAT.

Ad. 2

Zdaniem Spółki, w sytuacji gdy towary sprzedawane są na rzecz Kontrahentów Unijnych Spółka nie ma obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy fiskaInej. Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy VAT obowiązek ewidencjonowania sprzedaży towarów przy użyciu kasy fiskalnej dotyczy wyłącznie sprzedaży dokonywanej na rzecz osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Kontrahenci Unijni są przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą (Spółka przed dokonaniem sprzedaży na Kasie WDT sprawdzi, czy Kontrahent Unijny jest przedsiębiorcą i czy posiada aktywny numer VAT-UE). W związku z tym, nie dojdzie do sytuacji, w której na Kasie WDT zostałaby zaewidencjonowana sprzedaż na rzecz osoby fizycznej, która nie prowadzi działalności gospodarczej. Ponieważ dochodzić będzie do sprzedaży towarów na rzecz podmiotów gospodarczych i sprzedaż ta nie zostanie zaewidencjonowana na kasie fiskalnej Spółka będzie miała obowiązek udokumentować dokonaną czynność poprzez wystawienie faktury VAT. Zgodnie z § 13 ust. 1 Rozporządzenia VAT, faktura VAT powinna zostać wystawiona nie później niż w terminie 7 dni od dnia wydania towaru. Spółka pragnie wyjaśnić, że w wypadku sprzedaży towarów na rzecz Kontrahentów Unijnych faktura VAT byłaby wystawiana zawsze w dniu dokonania sprzedaży (czyli w dniu wydania towarów).

W związku z powyższym, Spółka uważa, że dokonując sprzedaży towarów na rzecz Kontrahentów Unijnych Spółka nie naruszy przepisów Ustawy VAT ani przepisów Rozporządzenia VAT.

Spółka pragnie zauważyć, że sprzedaż na rzecz Kontrahentów Unijnych będzie ewidencjonowana przy użyciu Kasy WDT (niefiskalnej) tylko z uwagi na względy techniczne. W systemie komputerowym Spółki automatycznie uwzględniany jest VAT należny zaewidencjonowany na wszystkich kasach, zarówno fiskalnych, jak i niefiskalnych. Gdyby Spółka miała poprzestać wyłącznie na wystawieniu faktury VAT na rzecz Kontrahenta Unijnego (bez ewidencjonowania sprzedaży na Kasie WDT), wówczas Spółka musiałaby samodzielnie obliczać VAT należny wynikający z faktur VAT wystawionych na rzecz Kontrahentów Unijnych. VAT należny z wystawionych faktur VAT nie jest bowiem automatycznie wprowadzany do systemu komputerowego Spółki. Ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz Kontrahenta Unijnego przy użyciu Kasy WDT ma usprawnić obliczenie VAT należnego za dany okres. Ponadto ma wyeliminować ryzyko popełnienia błędu w obliczeniach VAT należnego Spółka raz jeszcze pragnie podkreślić, że VAT należny zaewidencjonowany na Kasjo WDT będzie w 100% odpowiadał kwocie VAT należnego wynikającego z faktur wystawionych na rzecz Kontrahentów Unijnych.

Ad.3

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy VAT zastosowanie preferencyjnej stawki 0% VAT przy transakcjach WDT uzależnione jest od łącznego spełnienia dwóch warunków. Jednym z warunków jest posiadanie dowodów, że towary będące przedmiotem dostawy zostały wywiezione z kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa innego niż terytorium kraju Z art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT wynika zatem, że podatnik nie ma prawa stosować preferencyjnej 0% stawki VAT, jeśli nie posiada dowodów, że sprzedane towary zostały wywiezione z terytorium kraju i zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju. Ponieważ Spółka dokonuje sprzedaży detalicznej za pośrednictwem sieci sklepów prowadzonych na terenie całego kraju, co do zasady, nie zna swoich klientów i nie pozostaje z nimi w stałych kontaktach handlowych. W związku z tym, Spółka nie ma wystarczającego zaufania do Kontrahentów Unijnych, które pozwoliłoby jej „.od razu uznać dokonywaną transakcję sprzedaży towaru za WDT i od razu” zastosować preferencyjną 0% stawkę VAT. Spółka nie ma bowiem pewności, że Kontrahent Unijny wywiezie towar poza granice Polski i dostarczy dowody potwierdzające wywóz tego towaru. Dlatego też Spółka zamierza informować Klientów Unijnych, że transakcja sprzedaży towaru będzie każdorazowo traktowana jak sprzedaż krajowa. Warunkiem uznania transakcji za WDT będzie dostarczenie przez Klienta Unijnego dowodów, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT. Po otrzymaniu takich dowodów Spółka będzie mogła uznać dokonaną transakcję sprzedaży za WDT i odpowiednio skorygować wystawioną na rzecz Kontrahenta Unijnego fakturę VAT.

Podsumowując, Spółka uważa, że nie narusza przepisów prawa, jeśli sprzedaż towarów na rzecz Kontrahentów Unijnych opodatkuje wg stawki VAT obowiązującej na terenie kraju. W dniu dokonywania sprzedaży Spółka nie ma bowiem pewności, czy jeden z warunków niezbędnych do zastosowania preferencyjnej stawki 0% VAT zostanie spełniony.

Ad.4

Spółka uważa, że otrzymanie od Kontrahenta Unijnego dowodów, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT, świadczących o wywozie towarów z kraju i o dostarczeniu ich na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, umożliwi uznanie dokonanej transakcji sprzedaży towarów za WDT. W związku z tym, Spółka - po otrzymaniu dokumentów, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT- uprawniona będzie do wystawienia faktury korygującej do faktury VAT pierwotnie wystawionej na rzecz Kontrahenta Unijnego. Zdaniem Spółki, faktura korygująca może dotyczyć zmiany stawki VAT, ze stawki VAT obowiązującej na terenie kraju (właściwej dla danego towaru) na stawkę VAT 0% właściwą dla WDT. Takie stanowisko potwierdzają interpretacje organów podatkowych. Przykładowo w interpretacja z dnia 23.10.2007r., znak IP-PP2-443-155/07-2/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że jeśli zastosowanie preferencyjnej stawki 0% VAT uzaIeżnione jest od spełnienia dodatkowych warunków określonych w Ustawie VAT, podatnik może wystawiając fakturę VAT zastosować stawkę 22% VAT, zaś po spełnieniu tych warunków może wystawić fakturę korygującą, w której dokona zmiany stawki VAT z 22% na 0%. Identyczne stanowisko wyrażone zostało, przez Urząd Skarbowy w Białej Podlaskiej w piśmie z dnia 27.02.2007r., znak PP/443-81/06

Ad.5

Ziana stawki VAT ze stawki krajowej na stawkę 0% VAT właściwą dla WDT wynika z przyczyn, które nie są znane Spółce w momencie wystawienia faktury pierwotnej. Okoliczności powodujące korektę (tj. dokonanie wywozu towaru w ramach WDT i otrzymanie dokumentów potwierdzających WDT pojawiają się dopiero po dokonaniu sprzedaży towaru na rzecz Kontrahenta Unijnego. W związku z tym, Spółka uważa, że powinna dokonać obniżenia VAT należnego wynikającego z korekty stawki VAT w bieżącym okresie rozliczeniowym, tj. w miesiącu wystawienia faktury korygującej ze stawką 0% właściwą dla WDT.

Ad.6

Z art. 42 ust. 1 pkt 2 w związku z ust. 3 i 4 ustawy VAT, jeśli Kontrahent Unijny wywozi kupiony w Spółce towar własnym transportem, Spółka będzie miała prawo wystawić fakturę korygującą zastosować 0% stawkę VAT właściwą dla WDT, jeśli będzie posiadać:

  1. Kopię faktury VAT wystawionej na Kontrahenta Unijnego,
  2. Specyfikację sztuk ładunku
  3. Dowód wywozu towaru zawierający dane wskazane w art. 42 ust. 4 Ustawy VAT.

Spółka uważa, że specyfikacja sztuk ładunku i dowód wywozu mogą mieć formę jednego dokumentu. Takie stanowisko potwierdza wyrok WSA, 27 września 2007r., sygn. akt SA/Wa1210/07, w którym WSA stwierdził, iż dokumenty, o których mowa w art. 42 ust. 3, mają łącznie potwierdzać określony fakt, co oznacza, że zebrane razem mają dać jednoznaczną informację, której wymaga ten przepis, (...) podatnik (dostawca) nie musi posiadać wszystkich typów dokumentów wymienionych w art. 42 ust. 3. Wystarczy, że dwa z nich potwierdzają jednoznacznie dostarczenie towarów na terytorium innego państwa członkowskiego (a niekiedy nawet jeden - np. faktura zawierająca specyfikację towarów i będąca jednocześnie dokumentem potwierdzającym przewóz towaru) (...).

Zdaniem Spółki, dokumentem tym może być formularz „.Oświadczenie nabywcy towaru w ramach WDT”, który stanowi załącznik do niniejszego wniosku.

Dokument ten obejmuje bowiem następujące dane:

  • nazwę oraz adres siedziby Spółki tj. podatnika dokonującego WDT,
  • imię nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania Kontrahenta Unijnego będącego nabywcą towarów,
  • adres, pod który są przewożone towary, w przypadku gdy jest to inny niż adres siedziby lub miejsca zamieszkania Kontrahenta Unijnego, określenie towarów i ich ilości (przy czym w tym zakresie Spółka uważa, że w formularzu można odwołać się do faktury VAT dokumentującej sprzedaż, w której precyzyjnie wskazano rodzaj i ilość nabywanych przez Kontrahenta Unijnego towarów). Zdaniem Spółki określenie ilości i rodzajów wywożonych towarów może być uznane jednocześnie za specyfikację sztuk ładunku,
  • oświadczenie w sprawie przyjęcia towarów przez Kontrahenta Unijnego, w miejscu, do którego towary miały zostać przewiezione, znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju,
  • rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, którym są wywożone towary, lub numer lotu - w przypadku gdy towary przewożone są środkami transportu lotniczego.

W związku z powyższym, Spółka uważa, że jeśli będzie posiadać kopię faktury wystawionej na rzecz Kontrahenta Unijnego i otrzyma od Kontrahenta Unijnego dokument „.Oświadczenie nabywcy towaru w ramach WDT”, którego wzór Spółka załączyła do niniejszego wniosku, Spółka będzie mogła wystawić fakturę korygującą i zastosować do dokonanej transakcji sprzedaży towarów stawkę 0% właściwą dla WDT.

Ad.7

Spółka uważa, że dokument, o którym mowa w pytaniu nr 6, tj. „Oświadczenie nabywcy towaru w ramach WDT”, może zostać dostarczony Spółce przez Kontrahenta Unijnego w dowolny sposób. Zdaniem Spółki Kontrahent Unijny może przekazać taki dokument Spółce osobiście, może również przesłać go faksem. „.zwykłą” pocztą, jak również pocztą elektroniczną (tj. przesłać skan takiego dokumentu). Zdaniem Spółki, po otrzymaniu „Oświadczenia nabywcy towaru w ramach WDT” będzie ona mogła uznać, ze doszło do WDT i będzie miała prawo odpowiednio skorygować stawkę VAT na wystawionej fakturze na rzecz Kontrahenta Unijnego Spółka zwraca uwagę, że Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniu z dnia 24.11.2006r., znak: 1471/NTR1/448-335/06/MA wyraził pogląd, że ustawodawca w przepisach nie określił w sposób jednoznaczny formy dokumentu potwierdzającego dokonanie WDT, tj. czy jest to oryginał, kserokopia, e-mail, czy faks.

Ad.8

Gdyby organ podatkowy odpowiadając na pytanie nr 7, zajął stanowisko inne od stanowiska prezentowanego przez Spółkę, Spółka pragnie stwierdzić, co następuje;

Spółka uważa, że będzie mogła uznać, że doszło do wywozu towaru w ramach WDT, jeśli posiadać będzie kserokopię, faks lub e-mail „Oświadczenia nabywcy towaru w ramach WDT” i dodatkowo dokumenty wskazane z art. 42 ust. 11 ustawy VAT tj. np. korespondencję e-mailową z Kontrahentem Unijnym i dokument potwierdzający zapłatę za towar. Takie stanowisko potwierdza interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26.02.2008r., znak IPPP1/443-727/07-2/AK. W interpretacji tej organ podatkowy zauważył, że jeśli podatnik nie posiada oryginału dokumentów świadczących o wywozie towaru może zastosować 0% stawkę VAT, jeśli posiada kserokopie tych dokumentów i dodatkowo dowody uzupełniające wskazane w art. 42 ust. 11 ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl § 9 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 212, poz. 1337), fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10, 12.

W przypadku gdy podatnik określa w fakturze, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 4, wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.

Zgodnie z § 13 ust. 1 - 5 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;
  3. kwotę podwyższenia ceny bez podatku;
  4. kwotę podwyższenia podatku należnego.

Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

  1. zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;
  2. zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Przepisy § 5 ust. 5-7 i § 7 stosuje się odpowiednio do faktur korygujących.

Faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA".

Zgodnie z § 14 ust. 1- 4 rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;
  3. kwotę podwyższenia ceny bez podatku
  4. kwotę podwyższenia podatku należnego.

Faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a, kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej.

Przepisy § 5 ust. 5-7, § 7 i § 13 ust. 5 stosuje się odpowiednio do faktur korygujących.

Stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0 %, pod warunkiem, że:

  1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;
  2. podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

W myśl art. 42 ust. 2 ustawy, warunki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uznaje się za spełnione również wówczas, gdy nie są spełnione wymagania w zakresie:

  1. nabywcy - w przypadkach, o których mowa w art. 13 ust. 2 pkt 3 i 4;
  2. dokonującego dostawy - w przypadku, o którym mowa w art. 16

Zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

  1. dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
  2. kopia faktury,
  3. specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku
  4. (uchylony)

- z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

W myśl art. 42 ust. 11 ustawy w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

  1. korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
  2. dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
  3. dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;

Stosownie do art. 42 ust.12 ustawy, jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie został spełniony przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres, podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, jako dostawę na terytorium kraju.

W myśl art. 42 ust. 13 ustawy, otrzymanie przez podatnika dowodu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, w terminie późniejszym niż określony w ust. 12 upoważnia podatnika do dokonania korekty złożonej deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej, o której mowa w art. 100 ust. 1, w której wykazał dostawę towarów.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że :

Ad. 1 i 2

System rozliczania VAT należnego w związku z dokonywaniem sprzedaży towarów na rzecz Kontrahentów Unijnych jest prawidłowy zgodny z ww. przepisami ustawy o podatku od towarów i usług t.j. art. 111 ust. 1 oraz § 9 rozporządzenia i Spółka może ewidencjonować sprzedaż na rzecz Kontrahentów Unijnych przy użyciu Kasy WDT (kasy niefiskaInej), jeśli Kontrahent Unijny jest podmiotem gospodarczym, a sprzedaż jest potwierdzona przez wystawienie faktury VAT.

Ad. 3-5

Zgodnie z art. 12 ustawy o podatku od towarów i usług Spółka prawidłowo postępuje opodatkowując transakcję sprzedaży towaru przy zastosowaniu stawki VAT obowiązującej na terenie kraju skoro nie ma pewności, że Kontrahent Unijny dostarczy dowody potwierdzające wywóz towaru poza granice Polski, do innego kraju należącego do Wspólnoty.

Zgodnie z art. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, korekta (obniżenie) VAT należnego, wynikająca z faktu skorygowania faktury wystawionej na rzecz Kontrahenta Unijnego w związku z WDT, może być dokonana w bieżącym okresie rozliczeniowym tj. w miesiącu wystawienia faktury korygującej. Spółka ma prawo do skorygowania faktury VAT wystawionej na Kontrahenta Unijnego i do zastosowania stawki 0% VAT w momencie gdy Kontrahent Unijny dostarczy Spółce dowód wywozu towaru poza granicę Polski, do innego kraju należącego do Wspólnoty.

Ad. 6-7

Zgodnie z art. 42 ust. 3 i 11 ustawy o podatku od towarów i usług, za dowód pozwalający na uznanie, że Kontrahent Unijny wywiózł towar własnym transportem poza granicę Polski, do innego kraju Wspólnoty, można uznać wypełniony formularz „Oświadczenie nabywcy towaru w ramach WDT”.

Ponadto należy zaznaczyć, iż ustawodawca w przepisach nie określił w sposób jednoznaczny formy dokumentu potwierdzającego dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy, tzn. czy jest nim jedynie oryginał, czy też może być nim również kserokopia lub faks. Mając powyższe na uwadze należy przyjąć, iż otrzymane pocztą kserokopie, przesłane faksem lub e-mailem dowody wywozu towaru przy posiadaniu przez podatnika dokumentów wymienionych w art. 42 ust. 3, 4 lub 5 ustawy o podatku od towarów i usług stanowić będą jeden z dowodów potwierdzających dokonanie transakcji.

W związku z powyższym udzielenie odpowiedzi na pytanie 8 jest zbędne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie informuje, że przepisy art. 42 ust. 1 pkt 2, ust. 12 zostały z dniem 1 grudnia 2008r. zmienione ustawą z dnia 7 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2008r. nr 209, poz. 1320).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj