Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1371/08-2/IK
z 28 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1371/08-2/IK
Data
2008.11.28


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego


Słowa kluczowe
aport
korekta podatku
przedsiębiorcy


Istota interpretacji
Czy w wyniku otrzymania aportu, na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, na Spółce ciąży obowiązek dokonania jednorazowej korekty podatku naliczonego VAT z tytułu otrzymanego aportu



Wniosek ORD-IN 432 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 04 września 2008 (data wpływu 11 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania jednorazowej korekty podatku naliczonego VAT z tytułu otrzymanego aportu – jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania jednorazowej korekty podatku naliczonego VAT z tytułu otrzymanego aportu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka rozważa możliwość podwyższenia kapitału zakładowego, w wyniku wniesionego przez osobę fizyczna, prowadzącą działalność gospodarczą, wkładu niepieniężnego (aportu) Przedmiotem aportu będzie przedsiębiorstwo osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą. Przedsiębiorstwo będące przedmiotem aportu stanowi zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 55¹ Cywilnego (dalej jako: „KC”). Spółka pragnie wskazać, iż w skład wnoszonego przedsiębiorstwa wejdą wszystkie zbywalne składniki majątkowe. tj.:

  1. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
  2. środki trwale oraz wartości niematerialne i prawne,
  3. inne rzeczowe składniki majątkowe,
  4. prawa wynikające z umów handlowych i kredytowych, a także związane z nimi zobowiązania,
  5. inne składniki przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej wchodzące w skład przedsiębiorstwa zgodnie z art. 55¹ KC.

Środki trwałe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wchodzące w skład przedsiębiorstwa a będące przedmiotem aportu (dalej jako: „Środki Trwałe”), wykorzystywane były w działalności gospodarczej osoby fizycznej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym w wyniku przysługującego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, dokonano odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie Środków Trwałych.

Po przyjęciu aportu w postaci przedsiębiorstwa, Spółka ma zamiar kontynuować prowadzoną przez osobę fizyczną, wnoszącą wkład niepieniężny, działalność gospodarczą w zakresie prowadzonego przedsiębiorstwa. Spółka wskazuje także, iż przeznaczenie składników będących przedmiotem aportu nie ulegnie zmianie, jak również, że przedmiot aportu będzie nadal używany przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w wyniku otrzymania aportu, na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, na Spółce ciąży obowiązek dokonania jednorazowej korekty podatku naliczonego VAT z tytułu otrzymanego aportu...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie będzie zobowiązana do dokonania jednorazowej korekty podatku VAT naliczonego z tytułu otrzymania przedmiotu aportu.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans. Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego (..). W myśl art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat a w przypadku nieruchomości - w ciągu 10 lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Natomiast zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) korekta dokonywana jest odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zakładu (oddziału).

W konsekwencji braku definicji .„przedsiębiorstwa” na gruncie ustawy o VAT, zastosowanie znajdą właściwe przepisy Kodeksu Cywilnego, gdzie definicja taka znajduje się w art. 55¹, Ponadto, Spółka stoi na stanowisku, że czynność polegająca na wniesieniu wkładu niepieniężnego - aportu, może być rozumiana na gruncie ustawy o VAT jako zbycie przedsiębiorstwa. Powyższe stanowisko Spółki, jest spójne z prezentowanym przez organy podatkowe. Dla przykładu Naczelnik Urzędu Skarbowego podległego Izbie Skarbowej we Wrocławiu, w postanowieniu z dnia 19 kwietnia 2006 roku (sygn. US.PP 0090/1/11/16/06/BJ) stwierdził, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega dostawa towarów rozumiana jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Zatem oznacza to, iż nie jest istotna forma, a samo zadysponowanie przedsiębiorstwem w taki sposób, że dochodzi do jego zbycia. Zbycie zatem należy rozumieć jako jakąkolwiek czynność prowadzącą do przeniesienia własności. Termin ten w swoim znaczeniu zbliżony jest do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy od podatku od towarów i usług. Oznacza to, iż zbycie przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności jak właściciel, na przykład sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu). Decydujące znaczenie ma kryterium funkcjonalne, zgodnie z którym dla zbycia przedsiębiorstwa konieczne jest przeniesienie podstawowych jego składników oraz stworzenie nabywcy możliwości dalszego prowadzenia przedsiębiorstwa za pomocą tych samych składników, przy jednoczesnym pozbawieniu zbywcy przedsiębiorstwa tych możliwości. Takie stanowisko znalazło poparcie także w opinii Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, w interpretacji wydanej 4 maja 2006 roku., sygn. 1472/RPP1/443-252/06/MK oraz Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu, w interpretacji wydanej 14 marca 2007 r., sygn. PP/443-58- 1/PD/07.

Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, ze wniesienie przedsiębiorstwa przez osobę fizyczną, w formie wkładu niepieniężnego do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, należy rozumieć jako zbycie przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, Spółka uważa także, iż biorąc pod uwagę wskazaną argumentację oraz w związku z treścią art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisy wspomnianej ustawy nie znajdą zastosowania do transakcji wniesienia aportem do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedsiębiorstwa osoby fizycznej. Jak wskazano powyżej, z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT wynika, iż w sytuacji zbycia przedsiębiorstwa (wniesienia aportem), nabywca przedsiębiorstwa traktowany jest jako następca prawny podatnika wnoszącego aport - dokonującego zbycia.

Niemniej jednak, zdaniem Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym nie ulegnie zmianie przeznaczenie Środków Trwałych wchodzących w skład przedsiębiorstwa będącego przedmiotem aportu - tj. będą one nadal wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, zatem brak jest przesłanek do dokonania korekty, o której mowa powyżej. Spółka pragnie zauważyć, iż takie stanowisko znajduje poparcie m.in. w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, z dnia 30 października 2007 roku, sygn IPPP1-443-736/08-3/RK oraz interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 maja 2006r., sygn.: lPPP1-443-736/08-3/RK

Konkludując, Spółka stoi na stanowisku, iż w przedstawionym stanie faktycznym nie będzie zobowiązana do dokonania jednorazowej korekty podatku naliczonego VAT określonej w art. 91 ust. 1-8 ustawy o VAT po stronie spółki. W ocenie Spółki, dokonanie takiej korekty nie znajduje uzasadnienia w przepisach ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14 c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj