Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-889/08/EŁ
z 5 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-889/08/EŁ
Data
2008.12.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
działalność statutowa
działalność zwolniona od opodatkowania
inwestycje
odliczenie podatku
szpital
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
zwrot podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Możliwość odzyskania podatku naliczonego od zrealizowanego projektu związanego z zakupem sprzętu służącego działalności statutowej, medycznej, zwolnionej z opodatkowania.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 października (data wpływu 8 października 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu podatku naliczonego zawartego w cenie zakupionego sprzętu służącego działalności statutowej, medycznej, zwolnionej z opodatkowania - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 października 2008 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu podatku naliczonego zawartego w cenie zakupionego sprzętu służącego działalności statutowej, medycznej, zwolnionej z opodatkowania.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Zakład Opieki Zdrowotnej został wpisany w miesiącu listopadzie 2001 r. do rejestrów zakładów opieki zdrowotnej. Celem statutowym działalności Zakładu jest udzielanie świadczeń zdrowotnych, służących zachowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia ludzi. Świadczone usługi zostały sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU pod numerem 85.2. W ustawie o podatku od towarów i usług art. 43 i załącznik nr 4 wskazują, iż usługi w zakresie ochrony zdrowia zostały zwolnione od podatku. Spółka w miesiącu marcu 2006 r. zawarła umowę z Urzędem Wydział Zarządzania Funduszami Europejskimi (projekt nr Z/2.04/III/3.5/284/05) na zakup sprzętu medycznego i informatycznego, przeznaczonego wyłącznie do działalności statutowej. Spółka otrzymała dotację ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego zgodnie z zawartą umową i sfinansowała zakup sprzętu medycznego i informatycznego w wartości brutto, łącznie z podatkiem. Wnioskodawca projektem zarządza samodzielnie, zakupionego sprzętu nie oddaje w najem, ani w użyczenie. Spółka wskazała, iż na podstawie § 23 i § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. środki pozyskane na zakup sprzętu nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Umowy zostały zawarte po 2004 r.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Spółka posiada możliwość uzyskania zwrotu podatku zawartego w cenie zakupionego sprzętu służącego działalności statutowej, medycznej, zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie ma prawa uzyskania zwrotu podatku, ponieważ zakup sprzętu nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną. Spółka nie uzyskuje z tego tytułu żadnych obrotów, nie oddaje sprzętu w najem ani w dzierżawę. Ponadto środki uzyskane na zakup sprzętu nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Powyższe oznacza, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zatem, aby podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

W myśl postanowień art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 tego załącznika, wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 85, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka dokonała zakupu sprzętu medycznego i informatycznego z przeznaczeniem wyłącznie do działalności statutowej. Nie będzie on wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, ponieważ będzie bezpośrednio związany z udzielanymi świadczeniami zdrowotnymi wykonywanymi w ramach usług w zakresie ochrony zdrowia (PKWiU ex 85), które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy. Nie będzie też służył do wykonywania czynności opodatkowanych na podstawie usług najmu lub dzierżawy.

W przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy uznać, iż Spółce nie przysługuje prawo do zwrotu podatku od towarów i usług, z uwagi na fakt, iż dokonane zakupy sprzętu medycznego i informatycznego nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj