Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-913/08-2/MR
z 30 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-913/08-2/MR
Data
2008.12.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy dostawie towarów --> Miejsce dostawy towarów


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
pośrednictwo
usługi pośrednictwa


Istota interpretacji
Czy Spółka będzie podlegała opodatkowaniu VAT w Polsce z tytułu transakcji pośrednictwa przy sprzedaży samochodu, gdy samochód ten będzie transportowany z Niemiec lub Danii do Francji lub Belgii i w żadnym momencie nie będzie znajdował się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej?



Wniosek ORD-IN 362 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2008 r. (data wpływu 6 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca będzie pośredniczyć w sprzedaży samochodów używanych kupowanych w Niemczech i w Danii, a sprzedawanych do Francji lub Belgii. Spółka będzie przyjmować zamówienia od potencjalnego klienta na zakup samochodu o określonych parametrach i wyszukiwać go w Internecie. Kupującemu (klientowi) przedstawi ofertę. Jeżeli klient przyjmie tę ofertę, wówczas wpłaci na konto Zainteresowanego uzgodnioną cenę, a on kupi samochód we własnym imieniu i sprzeda go klientowi. Po dokonaniu transakcji samochód będzie odbierany przez klienta na własny koszt z parkingu Wnioskodawcy w Niemczech. Kupowane samochody będą autami używanymi, czyli starszymi niż 6 m-cy i mającymi przebieg powyżej 6000 km. Zakupy będą przeprowadzane na zasadzie VAT marży, czyli używanych samochodów lub na zasadzie WNT. Sprzedaż w stosunku do osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej będzie odbywać się na zasadzie VAT marży.

Zakupione samochody nie znajdą się na teren Polski, trafią bezpośrednio do Belgii i Francji. Spółka pośrednicząca w sprzedaży prowadzi działalność w Polsce. Czynności związane ze sprzedażą, czyli: uzgadnianie cen, wystawianie zamówień i faktur, wysyłka dokumentów samochodowych, prowadzenie rozliczeń sprzedaży, prowadzenie księgowości i zarząd firmy znajdują się w Polsce.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka będzie podlegała opodatkowaniu VAT w Polsce z tytułu transakcji pośrednictwa przy sprzedaży samochodu, gdy samochód ten będzie transportowany z Niemiec lub Danii do Francji lub Belgii i w żadnym momencie nie będzie znajdował się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej...

Zdaniem Wnioskodawcy, transakcja nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT w Polsce, ponieważ opodatkowaniu podlega jedynie odpłatna dostawa towarów i świadczenie usług na terytorium kraju (podstawa prawna – ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług – art. 5 ust. 1 pkt 1). W opisanym zdarzeniu przyszłym dojdzie natomiast do transakcji, która będzie odpłatną dostawą towarów poza terytorium kraju.

Skoro wydanie samochodu przez Spółkę na rzecz klienta stanowić będzie dostawę towarów, to istotne dla określenia miejsca opodatkowania tej dostawy jest określenia miejsca świadczenia przy tej dostawie.

Miejscem opodatkowania przy dostawie towarów jest kraj, w którym towar znajduje się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy – w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią; lub miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy – w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych (podstawa prawna – art. 22 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług).

Skoro w opisanym zdarzeniu przyszłym samochody w żadnym momencie nie znajdują się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, Polska nie jest państwem, z którego będą one wysyłane lub transportowane, lub państwem, w którym samochody będą znajdowały się w momencie dostawy, ani państwem przeznaczenia transportu lub wysyłki. Miejscem świadczenia przy ich dostawie nie będzie Rzeczpospolita Polska. Wydanie samochodów przez Spółkę w opisanym zdarzeniu przyszłym nie będzie zatem podlegało opodatkowaniu VAT w Polsce.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie pośredniczyć w sprzedaży samochodów używanych kupowanych w Niemczech i w Danii, a sprzedawanych klientom do Francji lub Belgii.

Zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów – miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 6.

W myśl ust. 6 ww. przepisu, w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.


Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują usług pośrednictwa, jak również nie precyzują, jak należy rozumieć pojęcie „w imieniu i na rzecz”.

Przez usługi pośrednictwa, o których mowa w powyższym przepisie, należy rozumieć zespół czynności, które mogą być zarówno czynnościami natury faktycznej, jak i prawnej, jeżeli w ich wyniku dojdzie do nawiązania stosunku prawnego (umownego) pomiędzy dostawcą towarów, a ich odbiorcą, w konsekwencji czego nastąpi dostawa towarów. Przepis ten wymaga jednak, aby działania pośrednika miały bezpośredni związek z dokonaną dostawą towarów. Z jego brzmienia wynika, iż wskazany w nim wymóg działania w imieniu i na rzecz osób trzecich odnosił się do świadczenia usług pośrednictwa, w rezultacie których dojdzie ostatecznie do zrealizowania dostawy i które muszą mieć bezpośredni związek z tą dostawą.

W związku z faktem, że Wnioskodawca pośrednicząc w sprzedaży samochodów używanych, będzie nabywał je we własnym imieniu oraz dokonywał ich sprzedaży należy stwierdzić, iż nie będzie wykonywał usług pośrednictwa w myśl art. art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy, ale będzie dokonywał dostawy towarów (samochodów używanych) na rzecz klientów z Francji lub Belgii.

Z opisu zawartego we wniosku wynika, iż kupowane przez Wnioskodawcę samochody będą autami używanymi (nie będącymi nowymi środkami transportu), czyli starszymi niż 6 m-cy i mającymi przebieg powyżej 6000 km.

W art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy wskazano, iż miejscem dostawy towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Dla towarów niewysyłanych ani nietransportowanych, w myśl art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, miejscem dostawy jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Natomiast w myśl art. 22 ust. 2 ustawy, w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, przy czym towar ten jest wysyłany lub transportowany, to wysyłka lub transport tego towaru jest przyporządkowana tylko jednej dostawie; jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport jest przyporządkowana dostawie dokonanej dla tego nabywcy, chyba że nabywca ten udowodni, że wysyłkę lub transport towaru należy zgodnie z zawartymi przez niego warunkami dostawy przyporządkować jego dostawie.


Z opisu sprawy wynika, iż zakupione w Niemczech lub Danii samochody, nabywane przez kontrahentów z Francji lub Belgii, będą przez nich odbierane z parkingu Wnioskodawcy w Niemczech.

Reasumując, planowane przez Wnioskodawcę dostawy samochodów używanych na rzecz klientów z Francji lub Belgii, w związku z faktem, iż w żadnym momencie nie znajdą się na terytorium kraju, nie są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu na terytorium Polski zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy.


Zainteresowany wyjaśnił, iż zakupy przedmiotowych samochodów będą przeprowadzane na zasadzie VAT marży lub na zasadzie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W związku z powyższym należy poinformować, że zgodnie z definicją zawartą w art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.


Stosownie do art. 25 ust. 1 ustawy, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu.

Zgodnie z art. 25 ust. 2 ustawy, nie wyłączając zastosowania ust. 1 w przypadku gdy nabywca, o którym mowa w art. 9 ust. 2, przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów podał numer przyznany mu przez dane państwo członkowskie dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych inne niż państwo członkowskie, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane również na terytorium tego państwa członkowskiego, chyba że nabywca udowodni, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów:

  1. zostało opodatkowane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, lub
  2. zostało uznane za opodatkowane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, ze względu na zastosowanie procedury uproszczonej w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej, o której mowa w dziale XII.


Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, że w opisanej przez Wnioskodawcę sytuacji po spełnieniu określonych warunków może wystąpić również transakcja trójstronna.


Zgodnie z art. 135 ust. 1 pkt 2 ustawy o wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej mówimy wówczas gdy spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. trzech podatników VAT zidentyfikowanych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w trzech różnych państwach członkowskich uczestniczy w dostawie towarów w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności, przy czym dostawa tego towaru jest dokonana między pierwszym i drugim oraz drugim i ostatnim w kolejności,
  2. przedmiot dostawy jest wysyłany lub transportowany przez pierwszego lub też transportowany przez drugiego w kolejności podatnika VAT lub na ich rzecz z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj