Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-310/08-2/IŚ
z 12 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-310/08-2/IŚ
Data
2009.01.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zasięg terytorialny

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Osoby prawne jako płatnicy

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów


Słowa kluczowe
Cypr
usługi doradcze
zaliczka na podatek
zapłata podatku


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do odprowadzania w Polsce zaliczki na poczet podatku dochodowego należnego od firmy cypryjskiej za usługi doradcze wykonane dla Wnioskodawcy, jeśli firma ta płaci podatki na Cyprze?



Wniosek ORD-IN 339 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 11.10.2008 r. (data wpływu 20.10.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika wobec firmy cypryjskiej świadczącej usługi doradczejest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.10.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika wobec firmy cypryjskiej świadczącej usługi doradcze.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą – działalność konsultancka świadczona na rzecz trzecich firm z obszaru Unii Europejskiej (również rynki wschodnie, jak przykładowo U i R).

Wobec ogromnego obszaru tych rynków, jak również ze względu na ich złożoność, Wnioskodawca stanął przed koniecznością znalezienia firmy, która wspierałaby działania Wnioskodawcy poprzez udzielanie konsultacji odnośnie rynków wschodnich w zakresie przemysłu cukrowniczego.

Partnerem, który będzie wspierał działania Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie będzie firma cypryjska (osoba prawna) zarejestrowana w Nikozji, posiadająca numer VAT.

Wnioskodawca dysponuje certyfikatem rezydencji podatkowej tej firmy, wystawionym przez cypryjskie Ministerstwo Finansów, który potwierdza, że firma ta jest płatnikiem podatku dochodowego na Cyprze (kopia dołączona do wniosku).

Ponadto firma posiada certyfikat cypryjskiego kontrahenta wystawiony przez Ministerstwo Handlu, Przemysłu i Turystyki, potwierdzający adres tej firmy (kopia dołączona do wniosku).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do odprowadzania w Polsce zaliczki na poczet podatku dochodowego należnego od firmy cypryjskiej za usługi doradcze wykonane dla Wnioskodawcy, jeśli firma ta płaci podatki na Cyprze...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie istnieje konieczność odprowadzania przez Wnioskodawcę zaliczki na poczet podatku dochodowego należnego na Cyprze od dochodu cypryjskiej firmy, ponieważ:

  • firma cypryjska jest zarejestrowana na Cyprze i tam płaci podatki,
  • nie posiada na terenie Polski żadnej firmy ani przedstawicielstwa,
  • działalność jaką wykonuje na jego rzecz (usługi konsultingowe) dotyczą krajów trzecich takich jak R, U, L i Ł,
  • dochód powstaje na Cyprze i tam winien być opodatkowany,
  • pomiędzy Polską a Cyprem od 1992 roku istnieje umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Ponadto na podparcie swojego stanowiska Wnioskodawca podaje, że podobną opinię wyraża cypryjski kontrahent, który nie godzi się na potrącenie zaliczki, traktując to jako zbędną komplikację.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 powołanej ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (tzw. ograniczony obowiązek podatkowy).

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 2a ww. ustawy stanowi, iż podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów:

z tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze

  • ustala się w wysokości 20% przychodów.

Stosownie do art. 21 ust. 2 tej ustawy przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z powyższego wynika, że w Polsce podlegają opodatkowaniu dochody zagranicznych osób prawnych, jeżeli dochody te są uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jako, że cytowana ustawa nie precyzuje, kiedy w przypadku osoby zagranicznej można mówić o dochodzie „uzyskanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej” - to z treści ww. art. 21 ust. 1 pkt 2a wypływa wniosek, że za dochód uzyskany na terytorium Polski ustawodawca uznaje również dochód, którego źródłem są polskie podmioty, dokonujące wypłaty na rzecz zagranicznych osób prawnych należności z określonych tytułów. Jednakże w tym przypadku podatek dochodowy liczony jest w sposób zryczałtowany, procentową stawką od wypłaconych przychodów. Podatek ten w praktyce określany jest „zryczałtowanym podatkiem u źródła”.

Regulacje art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oznaczają również, że opodatkowanie ww. przychodów, których odbiorcą są zagraniczne osoby prawne, podlegające ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu i będące rezydentami krajów, z którymi Polska zawarła umowy w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, odbywa się zawsze z uwzględnieniem tych umów.

Oznacza to, że pierwszeństwo stosowania mają przepisy umów.

Zasady ustalania podatku, wynikające ze wspomnianego art. 21 będą miały zatem zastosowanie w przypadku braku takich umów, albo wtedy, gdy umowa w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, której Polska jest stroną, zawarta z krajem, na którego terytorium podatnik ma siedzibę, nie stanowi inaczej niż polska ustawa.

Jednocześnie, zgodnie z art. 26 ust. 1 powoływanej ustawy, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemjące osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności, m.in. z tytułów określonych w art. 21 ust. 1 pkt 2a są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach jednoosobowej działalności konsultanckiej na rzecz firm z obszaru Unii Europejskiej skorzysta w swoich działaniach ze wsparcia partnera z Cypru – osoby prawnej, który to partner przede wszystkim będzie świadczył usługi doradcze odnośnie rynków wschodnich w zakresie przemysłu cukrowniczego. Partner jest rezydentem podatkowym na Cyprze, co potwierdza przedłożone Wnioskodawcy stosowne zaświadczenie, wydane przez cypryjski organ podatkowy.

A zatem, w przedstawionej sytuacji nie ulega wątpliwości, że usługi które będzie świadczyła firma cypryjska na rzecz Wnioskodawcy mieszczą się w dyspozycji ww. art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W rozpatrywanej sprawie istotnym jest, w świetle art. 21 ust. 1 ustawy podatkowej, fakt uzyskiwania na terytorium Polski przychodów objętych postanowieniami tego artykułu. Ustawodawca nie uzależnił opodatkowania tych świadczeń od faktu, czy są one wykonywane na terytorium Polski, ale wskazał, ze opodatkowaniu podlegają przychody uzyskane na terytorium Polski.

Jak wskazano wyżej, z treści tego przepisu wynika, ze przychody osób zagranicznych, nieposiadajacych w Polsce siedziby lub zarządu, osiągane z tytułów wymienionych w tym przepisie są opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym każdorazowo od wypłacanej osobie zagranicznej należności, chyba że postanowienia umów o unikaniu podwójnego opodatkowania stanowią inaczej (art. 22a cytowanej ustawy).

Z racji faktu, iż parter cypryjski przedłożył certyfikat rezydencji podatkowej oraz, że Polskę i Cypr obowiązuje umowa sporządzona w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523) - przesądzające znaczenie w rozpatrywanej sprawie w kwestii obowiązków podatkowych mają postanowienia tej umowy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. umowy polsko-cyryjskiej:

„Zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko do takiej wysokości, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi”.

We wniosku wskazano jednak, iż partner cypryjski nie posiada na terytorium Polski zakładu ani przedstawicielstwa. Stwierdzić więc należy, iż zyski osiągane przez cypryjskiego usługodawcę nie będą podlegały opodatkowaniu w Polsce i Wnioskodawca jako płatnik nie będzie zobowiązany do potrącenia zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od wypłat należności za usługi doradcze świadczone przez firmę cypryjską.

Reasumując, w świetle art. 7 ust. 1 polsko-cypryjskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowanie należności za usługi doradcze wypłacane przez Wnioskodawcę cypryjskiemu rezydentowi – osobie prawnej są opodatkowane na Cyprze. Oznacza to tym samym, iż na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki związane z poborem i zapłatą zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych.

Końcowo wyjaśnia się, iż załączone przez Wnioskodawcę do wniosku dokumenty nie podlegały analizie w toku wydawania niniejszej interpretacji.

Wskazać należy, iż Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów - nie przeprowadza postępowania dowodowego w toku wydawania interpretacji w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych dokumentów; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i stanowiskiem wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj