Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-649/08-2/AJ
z 30 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-649/08-2/AJ
Data
2008.12.30


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
oddelegowanie
ograniczony obowiązek podatkowy
podatek dochodowy od osób fizycznych
USA


Istota interpretacji
1. Czy można uznać, że Wnioskodawca stracił status polskiego rezydenta podatkowego (tj. nie podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu) z momentem wyjazdu do USA, tj. z dniem 06 września 2008 r.?
2. W związku z utratą przez Wnioskodawcę statusu polskiego rezydenta podatkowego (tj. nie podleganiem nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu) w trakcie roku, według jakich zasad powinny zostać opodatkowane Jego dochody za rok 2008 r. z tytułu wynagrodzenia otrzymywanego przez Niego po utracie polskiej rezydencji?



Wniosek ORD-IN 857 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana reprezentowanego przez doradcę podatkowego, przedstawione we wniosku z dnia 02 października 2008 r. (data wpływu 6 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego w związku z przeniesieniem rezydencji podatkowej do Stanów Zjednoczonych Ameryki – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego w związku z przeniesieniem rezydencji podatkowej do Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego w związku z przeniesieniem rezydencji podatkowej do Polski.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest obywatelem Polski. Jest On zatrudniony na podstawie umowy o pracę w polskiej spółce prawa handlowego. Polska spółka oddelegowała Zainteresowanego do pracy w USA w jednej ze spółek należących do tej samej grupy kapitałowej co spółka polska, w której jest On zatrudniony. Okres oddelegowania wynosi trzy lata począwszy od 06 września 2008 r. Razem z Zainteresowanym do USA wyjechała Jego najbliższa rodzina, tj. żona oraz dwoje dzieci (są to Jego jedyne dzieci). W Polsce Wnioskodawca pozostawił nieruchomość – dom, w którym zamieszkiwał wraz z rodziną przed wyjazdem.

Na mocy aneksu do umowy o pracę zawartego w związku z oddelegowaniem wynagrodzenie za pracę w czasie pobytu w USA będzie wypłacane przez spółkę polską, przy czym możliwe jest na mocy ustaleń pomiędzy spółką polską i amerykańską, że część wynagrodzenia zostanie wypłacona przez spółkę amerykańską. Niemniej jednak ekonomiczny ciężar całości wynagrodzenia Wnioskodawcy zostanie poniesiony przez spółkę amerykańską (spółka polska obciąży spółkę amerykańską odpowiednimi kwotami odpowiadającymi kwotom wynagrodzenia jakie zostanie wypłacone przez spółkę polską).

W konsekwencji, mając na uwadze przedstawione powyżej zdarzenie, centrum interesów osobistych oraz gospodarczych Zainteresowanego z dniem opuszczenia terytorium Polski (06 września 2008 r.) zostanie przeniesione do USA i tam będzie się znajdować przez najbliższe trzy lata.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy można uznać, że Wnioskodawca stracił status polskiego rezydenta podatkowego (tj. nie podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu) z momentem wyjazdu do USA, tj. z dniem 06 września 2008 r....
  2. W związku z utratą przez Wnioskodawcę statusu polskiego rezydenta podatkowego (tj. nie podleganiem nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu) w trakcie roku, według jakich zasad powinny zostać opodatkowane Jego dochody za rok 2008 r. z tytułu wynagrodzenia otrzymywanego przez Niego po utracie polskiej rezydencji...
  3. Czy z momentem powrotu do Polski z USA z zamiarem stałego pobytu Wnioskodawca uzyska ponownie status polskiego rezydenta (tj. będzie podlegał nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu...
  4. W związku z ponownym uzyskaniem przez Zainteresowanego statusu polskiego rezydenta podatkowego (tj. podleganiem nieograniczonemu obowiązkowi podatkowego) w trakcie roku, według jakich zasad powinny zostać opodatkowane Jego dochody, z tytułu wynagrodzenia za rok, w którym uzyska wspomniany status...


Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie pierwsze i drugie. Wniosek Wnioskodawcy w zakresie pytania trzeciego i czwartego, został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 30 grudnia 2008 r., nr ILPB2/415-649/08-3/AJ.


Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze następujące fakty:

  • oddelegowanie do pracy na terenie USA na okres najbliższych trzech lat,
  • wyjazd wraz z rodziną (żona i dzieci) do USA, gdzie będą zamieszkiwać z zamiarem pobytu przez okres oddelegowania,

nastąpi przeniesienie środka interesów życiowych Zainteresowanego z Polski do USA, a co się z tym wiąże Jego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych będzie znajdowało się na terytorium USA.

W opinii Zainteresowanego momentem zmiany Jego rezydencji podatkowej (zmiany nieograniczonego na ograniczony obowiązek podatkowy w Polsce) będzie wyjazd do USA w związku z oddelegowaniem. Od dnia 06 września 2008 r. miejscem zamieszkania dla celów podatkowych stanie się terytorium USA i od tego momentu będzie podlegał obowiązkowi podatkowemu od całości otrzymywanych przez niego dochodów w USA.

Zgodnie bowiem z art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się za osobę fizyczną, która posiada na terytorium Polski centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub przebywa na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Jeżeli natomiast osoby fizyczne nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy) - art. 3 ust. 2a ww. ustawy.

Powołane przepisy należy stosować z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, stosownie do treści art. 4a cyt. ustawy.

Zgodnie z przepisami polsko-amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania termin „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski” oznacza m.in. jakąkolwiek osobę (oprócz spółki lub innej jednostki organizacyjnej, traktowanej zgodnie z polskim prawem jako spółka) mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski dla celów jej opodatkowania. Natomiast termin „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych” oznacza m.in. jakąkolwiek osobę (oprócz spółki lub innej jednostki organizacyjnej, traktowanej zgodnie z prawem Stanów Zjednoczonych jako spółka) mającą miejsce zamieszania lub siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych dla celów jej opodatkowania.

Na potwierdzenie stanowiska Wnioskodawca powołuje się na:

  • pismo Ministra Finansów z dnia 5 grudnia 2006 r., sygn. DD4/033-01487/JG/06/430,
  • pismo Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2007 r., sygn. DD4-033-01522/JP/06/3437,
  • pismo Ministra Finansów z dnia 13 września 2006 r., sygn. DD/PB6/033-1409-JP/06/322,
  • pismo Ministra Finansów z dnia 13 grudnia 2006 r., sygn. DD4-033-01348/JP/06/262,
  • pismo Ministra Finansów z dnia 20 kwietnia 2007 r., sygn. DD4-033-1879/ZKK/06/1203.


Tak więc w związku z powyższym, zdaniem Zainteresowanego momentem zmiany Jego rezydencji podatkowej (zmiany nieograniczonego na ograniczony obowiązek podatkowy w Polsce) będzie wyjazd do USA w związku z oddelegowaniem (tj. 06 września 2008 r.).

Mając na uwadze przytoczone powyżej przepisy dochody z tytułu wynagrodzenia uzyskane przez Wnioskodawcę w roku 2008 w okresie po opuszczeniu terytorium Polski nie będą opodatkowane w Polsce. Wynika to z art. 14 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zgodnie z którym płace, wynagrodzenia i inne świadczenia o podobnym charakterze, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium jednego Umawiającego się Państwa z tytułu zatrudnienia, będą opodatkowane tylko przez Umawiające się Państwo, chyba że osoba ta wykonuje pracę w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca ta jest tam wykonywana, to takie wynagrodzenia świadczone za tę pracę mogą być opodatkowane przez to drugie Umawiające się Państwo.

W przedstawionym przez Zainteresowanego stanie faktycznym, nie wykonuje On pracy na terytorium Polski, zatem otrzymywane wynagrodzenie podlega opodatkowaniu wyłącznie w USA.

Dochody te także nie będą wpływały na sposób opodatkowania w Polsce dochodów uzyskanych przed utratą statusu polskiego rezydenta podatkowego (tj. nieograniczonego obowiązku podatkowego).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Natomiast art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że osoby fizyczne jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).


W myśl art. 4a ww. ustawy powyższe przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 7 lit. b) umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U z 1976 r. Nr 31, poz. 178), określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski" oznacza jakąkolwiek osobę (oprócz spółki lub innej jednostki organizacyjnej, traktowanej zgodnie z polskim prawem jako spółka) mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski dla celów jej opodatkowania, lecz w przypadku udziałowca spółki prawa cywilnego lub zarządcy majątku tylko w takim zakresie, w jakim dochód uzyskany przez taką osobę z tego tytułu podlega podatkowi polskiemu jako dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce.

Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 8 lit. b) umowy, określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych" oznacza jakąkolwiek osobę (oprócz spółki lub innej jednostki organizacyjnej, traktowanej zgodnie z prawem Stanów Zjednoczonych jako spółka) mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych dla celów jej opodatkowania, lecz w przypadku udziałowca spółki prawa cywilnego lub zarządcy majątku tylko w takim zakresie, w jakim dochód uzyskany przez taką osobę z tego tytułu podlega podatkowi Stanów Zjednoczonych jako dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Stanach Zjednoczonych.

Definicja ta odnosi się zatem do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę podlegania nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.


Rozstrzygające znaczenie ma zatem ustalenie miejsca zamieszkania Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.


Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca z dniem wyjazdu do Stanów Zjednoczonych Ameryki przeniósł tam swój ośrodek interesów życiowych.

Oznacza to, iż od dnia wyjazdu z Polski tj. od dnia 06 września 2008 r. Wnioskodawca podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu tj. podlega opodatkowaniu jedynie od dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Natomiast do dnia wyjazdu do Stanów Zjednoczonych Ameryki Wnioskodawca podlegał w Polsce opodatkowaniu od całości uzyskanych dochodów na zasadach określonych w art. 3 ust. 1 ww. ustawy.

W związku z powyższym, w okresie od 1 stycznia 2008 r. do dnia wyjazdu do Stanów Zjednoczonych Ameryki Zainteresowany od uzyskanych, w tym czasie dochodów powinien zgodnie z dyspozycją art. 45 ust. 1 i ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych złożyć zeznanie podatkowe w urzędzie skarbowym właściwym wg ostatniego miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z zastrzeżeniem ust. 7.

Natomiast do opodatkowania dochodów uzyskanych przez Zainteresowanego z tytułu pracy wykonywanej w Stanach Zjednoczonych Ameryki od momentu przeniesienia tam centrum swoich interesów życiowych zastosowanie znajduje art. 16 ww. umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z tym przepisem, płace, wynagrodzenia i inne świadczenia o podobnym charakterze, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium jednego Umawiającego się Państwa z tytułu zatrudnienia, będą opodatkowane tylko przez to Umawiające się Państwo, chyba że osoba ta wykonuje pracę w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca ta jest tam wykonywana, to takie wynagrodzenia świadczone za tę pracę mogą być opodatkowane przez to drugie Umawiające się Państwo.

Mając na uwadze fakt, iż Zainteresowany od momentu przeniesienia centrum swoich interesów życiowych nie będzie wykonywał pracy w Polsce, uzyskiwane z tego tytułu przychody będą opodatkowane tylko w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Ponadto tut. organ informuje, że opodatkowanie przychodu uzyskanego z tytułu wynagrodzenia za pracę zostało unormowane w art. 16 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U z 1976 r. Nr 31, poz. 178), a nie jak wskazuje Wnioskodawca w art. 14 tej umowy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj