Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-1568/08-2/AZ
Data
2009.02.20
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Dochody ze wspólnego żródła
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów
Słowa kluczowe
koszt
kredyt bankowy
nakłady
nieruchomości
odpłatne zbycie
prace
zakup
Istota interpretacji
Czy w świetle Ordynacji Podatkowej wobec przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawczyni będzie musiała zapłacić podatek z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości w wysokości 19% osiągniętego dochodu, również od ww. kwoty 26.500,00 zł?
Wniosek ORD-IN
293 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 25.11.2008 r. (data wpływu 27.11.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia poniesionych nakładów zawiązanych z pracami budowlanymi, hydraulicznymi oraz wyposażeniem aneksu kuchennego i łazienki do kosztów odpłatnego zbycia - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27.11.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku osób fizycznych w zakresie zaliczenia poniesionych nakładów zawiązanych z pracami budowlanymi, hydraulicznymi oraz wyposażeniem aneksu kuchennego i łazienki do kosztów odpłatnego zbycia.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
W dniu 02 września 2003 roku Wnioskodawczyni zawarła przedwstępną umowę sprzedaży na zakup lokalu mieszkalnego (plus loggia i miejsce garażowe) o pow. ok. 37,7 m2 (adres mieszkania: W.). Dzięki m.in. pomocy rodziców nabyła ww. lokal w dniu 03 września 2007 r. Całkowity koszt wyniósł 165.818,15 złotych. Akt notarialny dotyczący nabycia lokalu został podpisany w dniu 08 maja 2008 r., wpis do księgi wieczystej nastąpił w dniu 29 października 2008 r. Akt notarialny dotyczący nabycia miejsca garażowego został podpisany w dniu 07 listopada 2008 r. W dniu 15 maja 2008 r. Wnioskodawczyni otrzymała zameldowanie pod ww. adresem. W okresie od podpisania umowy i otrzymania kluczy do mieszkania w życiu Wnioskodawczyni nastąpiły następujące wydarzenia:
W dniu 13 kwietnia 2005 r. Wnioskodawczyni opuściła Polskę i wyjechała z narzeczonym (obywatelem Stanów Zjednoczonych) do jego ojczystego kraju, tam też w dniu 12 maja 2006 r. wzięła ślub. W czasie pobytu na obczyźnie udzieliła swoim rodzicom pełnomocnictwa do wszelkich czynności cywilnoprawnych. W dniu 07 stycznia 2008 r. Wnioskodawczyni powróciła wraz z mężem do Polski. W dniu 29 marca 2008 r. Wnioskodawczyni urodziła córkę. Zamieszkiwanie z małym dzieckiem w jednym pokoju (z aneksem kuchennym) stało się bardzo uciążliwe. Wobec powyższego mąż Wnioskodawczyni zaciągnął kredyt bankowy na zakup mieszkania (na rynku wtórnym) w W..
Z uwagi na fakt, iż mąż jest obcokrajowcem (spoza Unii Europejskiej) otrzymał kredyt rozłożony na 30 lat na bardzo niekorzystnych warunkach. Miesięczna spłata kredytu w październiku 2008 r. wyniosła 4.800 złotych. Do dnia dzisiejszego (mimo prawa pobytu w Polsce na czas określony do dnia 20 kwietnia 2010 r.) mąż Wnioskodawczyni nie może znaleźć satysfakcjonującej go pracy. Wnioskodawczyni wychowuje kilkumiesięczną córeczkę nie pobiera i nie uzyskuje żadnego wynagrodzenia. Wnioskodawczyni żyje z oszczędności swojego męża, niestety są one na wyczerpaniu. Wobec powyższego w obliczu możliwości odebrania Wnioskodawczyni przez bank mieszkania zmuszona była sprzedać lokal za pośrednictwem Biura Nieruchomości w W.. W dniu 13 listopada 2008 r. dokonano sprzedaży mieszkania za kwotę 340.000 zł (ajent mieszkaniowy pobrał kwotę 12.029,20 zł). W kwocie tej znajdował się koszt związany z remontem i wyposażeniem mieszkania na sumę 26.500 złotych, bowiem mieszkanie oddane było w stanie surowym — posiadało jedynie drzwi wejściowe i dwa okna. Wnioskodawczyni podnosi, iż sprzedaż mieszkania nastąpiła przed upływem jednego roku od daty podpisania aktu notarialnego i zameldowania na czas stały (w maju 2008 r.). Wnioskodawczyni zdaje sobie w pełni sprawę, iż wobec zaistniałej sytuacji musi zapłacić podatek od dochodu z tytułu sprzedaży mieszkania w wysokości 19%. Rodzice Wnioskodawczyni, dokonując w imieniu Wnioskodawczyni zakupu materiałów budowlanych, hydraulicznych wykończeniowych oraz mebli kuchennych i łazienkowych, nie prosili o faktury na ww. kwotę 26.500 złotych. Wnioskodawczyni obawia się, że również od tej kwoty będzie musiała zapłacić podatek w wysokości 19%, mimo iż podatek VAT został już zapłacony w chwili zakupu towarów i usług. Wnioskodawczyni zaznacza, iż w akcie notarialnym sprzedaży mieszkania znajduje się następujący zapis:
„Strony oświadczają że w przedmiotowym lokalu mieszkalnym znajduje się następujące wyposażenie; - przedpokój - terakota + listwy przypodłogowe,
- łazienka drzwi z klamką ozdobną wanna, umywalka, sedes z deską armatura (kran nad umywalką kran z natryskiem nad wanną otwór spustowy do pralki automatycznej), szafki wiszące (jedna z podświetlanym lustrem), szafka stojąca, szafka pod umywalką używana pralka automatyczną, terakota i glazura, kinkiet sufitowy,
- pokój — panele podłogowe jasne, listwy przypodłogowe, karnisz drewniany, zasłony, firanki,
- aneks kuchenny — szafki wiszące (w tym dwie przeszklone), suszarka do naczyń, okap, szafki zamontowane na listwie montażowej, szafki stojące zabudowane, przykryte ciemnozielonym grubym blatem; w zabudowie zlewozmywak jednokomorowy ze stali nierdzewnej, armatura i kran, podłączona kuchnia elektryczna (nowa) z czterema płytami grzewczymi z piekarnikiem, nowa chłodziarko - zamrażarka M Model ...., barek wykonany z pustaków, przykryty ciemnozielonym grubym blatem, karnisz drewniany, zasłona i firanka, terakota, ozdobna glazura i listwy przypodłogowe,
- loggia — terakota + cokół z glazury.
„Stawający oświadczyli że całe mieszkanie było dwukrotnie malowane białą farbą, strony ustaliły wartość prac budowlanych, hydraulicznych oraz wyposażenia aneksu kuchennego i łazienki na kwotę 26.500 zł (słownie dwadzieścia sześć tysięcy pięćset złotych). Oprócz ww. opisu stanu technicznego i wyposażenia mieszkania Wnioskodawczyni jest w posiadaniu zdjęć obrazujących stan faktyczny w chwili sprzedaży mieszkania.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w świetle Ordynacji Podatkowej wobec przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawczyni będzie musiała zapłacić podatek z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości w wysokości 19% osiągniętego dochodu, również od ww. kwoty 26.500,00 zł...
Zdaniem Wnioskodawcy
Zgodnie z aktualną Ordynacją Podatkową (obowiązującą od dnia 01 stycznia 2007 r.) Wnioskodawczyni musi zapłacić do dnia 30 kwietnia 2009 r. podatek w wysokości 19% osiągniętego dochodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości. Ponieważ od dochodu odlicza wszelkie opłaty notarialne, usługi tłumacza oraz opłatę wniesioną na rzecz pośrednika mieszkaniowego, sądzi, iż koszty w kwocie 26.500 zł poniesione przez Wnioskodawczynię z tytułu remontu i wyposażenia kuchni i łazienki nie powinny być wliczone do jej dochodu.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie m. in.:
- nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
- spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) – c) ustawy zmienianej w art. 1 (ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 roku do dnia 31 grudnia 2008 roku, stosuje się zasady określone w ustawie zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 roku. W myśl art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ww. ustawy). Przychód tak obliczony można pomniejszyć o koszty odpłatnego zbycia. W myśl art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Natomiast koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie jej posiadania (art. 22 ust. 6c ww. ustawy). Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy). Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Przychodem ze sprzedaży jest, jak wskazano powyżej, cena pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Z przedstawionych wyżej przepisów wynika, iż w przypadku poniesienia na nieruchomość nakładów, które zwiększyłyby jej wartość, również wartość tych nakładów, pod warunkiem udokumentowania ich fakturami VAT oraz dokumentami stwierdzającymi poniesienie opłat administracyjnych, mogłaby stanowić koszty uzyskania przychodów. Z przedstawionego przez Wnioskodawczynię stanu faktycznego wynika, iż na mieszkanie przy ul. Bukowińskiej, które oddane było w stanie surowym (posiadało jedynie drzwi wejściowe i dwa okna) zostały poniesione przez Wnioskodawczynię nakłady przed zawarciem umowy przenoszącej własność, które zwiększy wartość tej nieruchomości. Jednakże brak udokumentowania poniesionych nakładów fakturami VAT, (na co Wnioskodawczyni wskazuje w przedstawionym stanie faktycznym) oraz dokumentami stwierdzającymi poniesienie opłat administracyjnych, jest podstawą do stwierdzenia, iż nie mogą w przedmiotowej sprawie stanowić kosztów uzyskania przychodu. Dowód w postaci zapisu w akcie notarialnym w formie oświadczenia stron, iż cyt. ”strony ustaliły wartość prac budowlanych, hydraulicznych oraz wyposażenia aneksu kuchennego i łazienki na kwotę 26.500 zł (słownie: dwadzieścia sześć tysięcy pięćset złotych)”, nie stanowi dowodu udokumentowania poniesionych wydatków oraz podstawy przyjęcia poniesionych nakładów do kosztów uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości. Reasumując koszty poniesione przez Wnioskodawczynię z tytułu remontu i wyposażenia kuchni i łazienki w kwocie 26.500 zł nie mogą zostać zaliczone do kosztów odpłatnego zbycia przedmiotowej nieruchomości. Ponadto należy zauważyć, iż obowiązek zapłaty podatku z tytułu sprzedaży lokalu mieszkalnego nie regulują przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) a ustawa z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawczyni uznaje się za nieprawidłowe.
Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniała treść art. 14f § 1 ustawy Ordynacja Podatkowa od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł. Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 75 zł w dniu 25.11.2008 r. różnica w kwocie 35 zł zostanie zwrócona zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno – prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783), na wskazany przez Stronę nr rachunku bankowego: xxx
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
|