Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1084/08/LŻ
z 6 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-1084/08/LŻ
Data
2009.02.06


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
oprogramowanie
powstanie obowiązku podatkowego
sprzęt
usługi serwisowe


Istota interpretacji
Moment powstania obowiązku podatkowego przy fakturowaniu usługi dotyczącej kompleksowego pakietu serwisowego



Wniosek ORD-IN 829 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2008r. (data wpływu 24 listopada 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego przy fakturowaniu usługi dotyczącej kompleksowego pakietu serwisowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego przy fakturowaniu usługi dotyczącej kompleksowego pakietu serwisowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest firmą zajmującą się między innymi dostawą i instalacją systemów informatycznych w skład których wchodzą sprzęt komputerowy, oprogramowanie oraz usługi instalacyjno-wdrożeniowe. Na dostarczone urządzenia i programy komputerowe Wnioskodawca oferuje opiekę serwisową dopasowaną do oczekiwań klientów na podstawie warunków zapisanych w umowach serwisowych.

Obecnie Wnioskodawca zamierza wprowadzić do swojej oferty usługę „kompleksowego pakietu serwisowego” na urządzenia i programy będące w ofercie firmy. Wnioskodawca zamierza oferować klientowi umowę serwisową – pakiet składający się z 4 elementów:

  1. wydłużonego okresu gwarancji na zakupiony sprzęt i oprogramowanie do 36 miesięcy,
  2. gwarantowanego krótkiego czasu naprawy urządzeń w okresie trwania umowy,
  3. gwarantowanego krótkiego czasu usuwania błędów w programach w okresie trwania umowy,
  4. gwarantowanego krótkiego czasu reakcji dla wsparcia technicznego w okresie trwania umowy.


Wsparcie techniczne będzie bezpłatne tj. zostanie wliczone w cenę pakietu.

Cena za trzyletni okres usługi „kompleksowy pakiet serwisowy” dla jednego urządzenia może być w skrajnym przypadku bardzo niska. W związku z niską wartością usługi Wnioskodawca ma zamiar fakturować ją w momencie sprzedaży urządzenia/programu tj. z góry za cały okres obowiązywania pakietu gwarancyjnego lub też alternatywnie za okresy krótsze np. roczny lub kwartalny.

Taki sposób fakturowania (z góry) zapewnia szybszy wpływ należności podatkowych do budżetu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy fakturowanie usługi „kompleksowy pakiet serwisowy” przed jej wykonaniem rodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług (VAT) w momencie wystawienia faktury czy dopiero w momencie wykonania usługi...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług mówi: „jeżeli dostawa towaru lub wykonania usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później niż w 7. dniu licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi”. Z jednej strony mowa jest o dostawach lub usługach potwierdzanych fakturą, co powinno oznaczać, że jeśli faktura ma potwierdzać określone zdarzenie, to powinna być wystawiona po tym zdarzeniu. Jednakże z drugiej strony przepisy nie zabraniają wystawienia faktury wcześniej. W takim przypadku według Wnioskodawcy obowiązek podatkowy powstaje z chwili wystawienia faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ostatnia zmiana Dz. U. z 2008r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

W myśl art. 19 ust. 4 ustawy o VAT jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Regulacja ta nie uchyla zasady, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, lecz wynika z niej, że w przypadku gdy podatnik jest zobligowany do udokumentowania wydania towaru (wykonania usługi) fakturą, to obowiązek podatkowy przesuwa się z chwili wydania towarów (wykonania usługi) ma chwilę wystawienia faktury. Przesunięcie to nie może być jednak dłuższe niż 7 dni, co oznacza, że podatnik fakturę powinien wystawić najpóźniej 7. dnia po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest firmą zajmującą się między innymi dostawą i instalacją systemów informatycznych w skład których wchodzą sprzęt komputerowy, oprogramowanie oraz usługi instalacyjno-wdrożeniowe. Na dostarczone urządzenia i programy komputerowe Wnioskodawca oferuje opiekę serwisową dopasowaną do oczekiwań klientów na podstawie warunków zapisanych w umowach serwisowych.

Obecnie Wnioskodawca zamierza wprowadzić do swojej oferty usługę „kompleksowego pakietu serwisowego” na urządzenia i programy będące w ofercie firmy. Wnioskodawca zamierza oferować klientowi umowę serwisową – pakiet składający się z 4, opisanych we wniosku, elementów.

Wsparcie techniczne będzie bezpłatne tj. zostanie wliczone w cenę pakietu.

Cena za trzyletni okres usługi „kompleksowy pakiet serwisowy” dla jednego urządzenia może być w skrajnym przypadku bardzo niska. W związku z niską wartością usługi Wnioskodawca ma zamiar fakturować ją w momencie sprzedaży urządzenia/programu tj. z góry za cały okres obowiązywania pakietu gwarancyjnego lub też alternatywnie za okresy krótsze np. roczny lub kwartalny.

Nie ulega wątpliwości, iż w przedmiotowej sprawie wykonanie ww. usługi winno być udokumentowane fakturą VAT. Stąd też, jeżeli Wnioskodawca, dokonując sprzedaży urządzeń i programów będących w ofercie jego firmy, wystawi jednocześnie fakturę dokumentującą sprzedaż usługi „kompleksowy pakiet serwisowy”, wówczas obowiązek z tego tytułu powstanie, zgodnie z przywołanym wyżej art. 19 ust. 4 ustawy o VAT, z chwilą wystawienia tej faktury.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj