Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-48/08-4/SM
z 13 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-48/08-4/SM
Data
2009.01.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą --> Zwrot akcyzy


Słowa kluczowe
dokumentacja
dokumenty
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zwrot podatku akcyzowego


Istota interpretacji
Spółce nie przysługuje zwrot podatku akcyzowego z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej z uwagi na brak wymaganych dokumentów



Wniosek ORD-IN 367 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 09.10.2008 r. (data wpływu 15.10.2008 r.), uzupełnionego w dniu 27.11.2008 r. na wezwanie nr IPPP3/443-48/08-2/SM z dnia 19.11.2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwrotu podatku akcyzowego od wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.10.2008 r. wpłynął ww. wniosek (uzupełniony w dniu 27.11.2008 r. na wezwanie nr IPPP3/443-48/08-2/SM z dnia 19.11.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwrotu podatku akcyzowego od wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Kxxxxxx Polska prowadzi handel wewnątrzunijny dodatkami do paliw, będącymi wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi. Dodatki te kupuje od polskiego producenta (na terenie Polski), który jest podatnikiem podatku akcyzowego. Podatek akcyzowy płacony jest w cenie towaru producentowi, który następnie odprowadza akcyzę do urzędu celnego.

Dodatki sprzedawane są kontrahentowi niemieckiemu i wywożone do Niemiec w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Kontrahent niemiecki potwierdza otrzymanie towarów akcyzowych na terenie Niemiec, a następnie dokonuje eksportu tych towarów nie płacąc akcyzy na terenie Niemiec. Spółka nie wie, czy towary te są towarami akcyzowymi na terenie Niemiec.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jakie dokumenty należy przedstawić, ubiegając się o zwrot akcyzy...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki, zwrot akcyzy przysługuje, ponieważ firma dokonała dostawy wewnątrzwspólnotowej. Kxxxxxx Polska może przedstawić następujące dokumenty:

  1. Wniosek o zwrot akcyzy, złożony do urzędu celnego przed dokonaniem dostawy,
  2. Kopię pierwszej karty uproszczonego dokumentu towarzyszącego,
  3. Fakturę zakupu towarów akcyzowych z wykazaną odprowadzoną kwotą akcyzy,
  4. Fakturę sprzedaży tych towarów w ramach handlu wewnątrzunijnego,
  5. Potwierdzenie otrzymania towarów na terenie Niemiec.

Firma nie może przedstawić dokumentu potwierdzającego zapłacenie akcyzy na terytorium Niemiec, gdyż kontrahent wyeksportował towar z Unii Europejskiej i nie zapłacił akcyzy na terytorium Niemiec.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 60 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) - podmiotowi, który dostarczył wyroby akcyzowe zharmonizowane na terytorium państwa członkowskiego, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy. Zwrot akcyzy następuje na wniosek podmiotu.

Zgodnie z definicją wynikającą z art. 2 pkt 10 ustawy, przez dostawę wewnątrzwspólnotową uznaje się przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego.

Z powyższego wynika, że na gruncie przepisów ustawy o podatku akcyzowym zwrot akcyzy w przedmiotowym przypadku ma charakter najbardziej ogólny, a jedynym jego kryterium jest dokonanie czynności dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych. Zwrot ten ma więc niewątpliwie charakter przedmiotowy. Skoro zamiarem ustawodawcy było wprowadzenie zwrotu akcyzy z tytułu dokonania czynności dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, to w pełni uzasadnione jest stanowisko, iż zwrot ten winien przysługiwać każdemu podmiotowi, który dokona tej dostawy, niezależnie od tego, czy jest on jednocześnie podatnikiem tego podatku.

Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 74, poz. 674) – w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej zwrot akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, zapłaconej na terytorium kraju, przysługuje podatnikowi akcyzy, zwanemu dalej "podatnikiem", o którym mowa w art. 11 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą", który:

  1. dokonał na terytorium kraju zapłaty akcyzy za wyroby akcyzowe zharmonizowane i posiada dokumenty potwierdzające tę zapłatę;
  2. dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą zgodnie z zasadami określonymi w art. 54 ustawy;
  3. posiada potwierdzenie, na trzeciej karcie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub kopii dokumentu handlowego, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy, otrzymania przez odbiorcę z państwa członkowskiego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;
  4. posiada potwierdzenie zapłaty akcyzy lub jej zabezpieczenia w państwie członkowskim przeznaczenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Powyższy przepis określający warunki konieczne dla uzyskania zwrotu akcyzy w dwóch pierwszych punktach stanowi de facto powtórzenie treści art. 60 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, a w punktach 3 i 4 wskazuje na konieczność spełnienia warunku dowodowego co do dostawy wyrobów na terytorium Wspólnoty Europejskiej.

W związku z powyższym zauważyć należy, iż w przypadku unormowanym w art. 60 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w związku z ww. § 2 rozporządzenia chodzi o zwrot podatku akcyzowego naliczonego i zapłaconego w kraju z tytułu nabycia zharmonizowanych wyrobów akcyzowych, które są następnie przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej, tzn. chodzi o zwrot kwoty podatku z tytułu obowiązku podatkowego, który przekształcił się ostatecznie w zapłacone w kraju zobowiązanie podatkowe (niekoniecznie przez podmiot występujący o zwrot, gdyż uprawnionym jest także dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej, który kwotę akcyzy zapłacił w cenie towaru nabytego od podatnika, który zapłacił ją do budżetu).

W myśl § 3 ust. 1 rozporządzenia – w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwrot akcyzy zapłaconej na terytorium kraju następuje na pisemny wniosek podatnika, złożony do właściwego naczelnika urzędu celnego.

Zgodnie z § 3 ust. 2 - wniosek, o którym mowa w ust. 1, jest składany przed dokonaniem dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

W myśl § 3 ust. 3 - do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się w szczególności:

  1. dokumenty potwierdzające zapłatę na terytorium kraju akcyzy za wyroby akcyzowe zharmonizowane;
  2. dokumenty dotyczące dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, w szczególności kopię pierwszej karty uproszczonego dokumentu towarzyszącego bądź kopię dokumentu handlowego, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z § 4 ust. 1 - właściwy naczelnik urzędu celnego wydaje decyzję o wysokości uznanej kwoty zwrotu akcyzy za wyroby akcyzowe zharmonizowane w dostawie wewnątrzwspólnotowej i dokonuje zwrotu tej kwoty w terminie 30 dni od dnia przedstawienia następujących dokumentów:

  1. potwierdzających zapłatę akcyzy lub jej zabezpieczenia w państwie członkowskim przeznaczenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;
  2. potwierdzenia, o którym mowa w § 2 pkt 3;
  3. faktur i innych dokumentów potwierdzających dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Z powyższych przepisów wynika, że jednym z warunków otrzymania zwrotu akcyzy od wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest posiadanie przez dokonującego dostawy potwierdzenia zapłaty akcyzy lub jej zabezpieczenia w państwie członkowskim przeznaczenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka będzie posiadać następujące dokumenty związane z tą dostawą:

  1. Wniosek o zwrot akcyzy, złożony do urzędu celnego przed dokonaniem dostawy,
  2. Kopię pierwszej karty uproszczonego dokumentu towarzyszącego,
  3. Fakturę zakupu towarów akcyzowych z wykazaną odprowadzoną kwotą akcyzy,
  4. Fakturę sprzedaży tych towarów w ramach handlu wewnątrzunijnego,
  5. Potwierdzenie otrzymania towarów na terenie Niemiec.

Firma nie będzie mogła przedstawić dokumentu potwierdzającego zapłacenie akcyzy na terytorium Niemiec.

Uwzględniając powyższe, z uwagi nie spełnienie warunków wynikających z § 2 ust. 4 i § 4 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia – na podstawie ww. dokumentów Spółce nie przysługuje zwrot podatku akcyzowego z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej ww. wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (dodatków do paliw).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj