Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1663/08-2/GD
z 2 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1663/08-2/GD
Data
2008.12.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Inne przypadki zwolnień z podatku akcyzowego


Słowa kluczowe
olej
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
sprzedaż oleju naftenowego o kodzie CN 3824 90 99 służącego do produkcji środków powlekających do nawozów mineralnych będzie korzystała ze zwolnienia od podatku akcyzowego



Wniosek ORD-IN 507 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 04.09.2008 r. (data wpływu 05.09.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnień od podatku sprzedaży oleju naftenowego wykorzystywanego do produkcji produktów ciekłych stosowanych jako środki powlekające do nawozów mineralnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05.09.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnień od podatku sprzedaży oleju naftenowego wykorzystywanego do produkcji produktów ciekłych stosowanych jako środki powlekające do nawozów mineralnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Cxxx (dalej jako: „Cxxx” lub „Spółka”) jest podmiotem zagranicznym, posiadającym siedzibę na terytorium Francji. Spółka planuje prowadzenie na terytorium Polski działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży do kontrahentów z Polski, Unii Europejskiej oraz spoza Unii Europejskiej produktów ciekłych klasyfikowanych do kodu CN 3824 90 99 stosowanych jako środki powlekające do nawozów mineralnych. Wyroby te będą wytwarzane na terytorium kraju w procesie produkcji na materiale powierzonym.

Wśród surowców nabywanych przez Cxxx i wykorzystywanych w procesie produkcyjnym produktów finalnych znajdować się będzie specyficzny olej naftenowy N 110 oznaczony kodem CN 2710 1999. Olej ten będzie nabywany przez Spółkę od podmiotu trzeciego (dalej jako: „Dostawca”). Zakupiony przez Spółkę olej będzie przemieszczany bezpośrednio ze składu podatkowego Dostawcy położonego na terytorium kraju (lub usługowego składu podatkowego, tj. składu podatkowego położonego na terytorium kraju, lecz prowadzonego przez inny podmiot niż Dostawca) do zakładu produkcyjnego.

Biorąc pod uwagę wyżej przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa w zakresie akcyzy, po stronie Cxxx powstały wątpliwości dotyczące możliwości stosowania zwolnienia od podatku akcyzowego w stosunku do oleju naftenowego nabywanego przez Spółkę i wykorzystywanego do produkcji wyrobów finalnych, tj. produktów ciekłych klasyfikowanych do kodu CN 3824 stosowanych, jako środki powlekające do nawozów mineralnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zwolnieniem od podatku akcyzowego, o którym mowa w § 13 rozporządzenia w sprawie zwolnień, jest objęta sprzedaż specyficznego oleju naftenowego N 110 oznaczonego kodem CN 2710 1999 w sytuacji, gdy Spółka nabywa go celem wykorzystania w procesach produkcyjnych produktów ciekłych klasyfikowanych do kodu CN 3824 stosowanych jako środki powlekające do nawozów mineralnych...

Zdaniem Wnioskodawcy

Zdaniem Cxxx, w świetle przepisów rozporządzenia w sprawie zwolnień, w omawianym stanie faktycznym, jest w pełni zasadne zastosowanie zwolnienia od podatku akcyzowego sprzedaży oleju naftenowego (klasyfikowanego do kodu CN 2710 19 99) przeznaczonego do wykorzystania go do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opalowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Zgodnie z załącznikiem nr 2 poz. 4 do ustawy dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) wyroby klasyfikowane do kodu CN 2710 są wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi. Do grupy tych wyrobów zalicza się więc olej naftenowy N 110 klasyfikowany do kodu CN 2710 1999. Jest to wyrób, który stosownie do treści załącznika nr 2 poz. 2 rozporządzenia z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek akcyzy (Dz. U. z 2004 r., Nr 87, poz. 825 ze zm.) jest opodatkowany stawką akcyzy w wysokości 1.180 zł / 1000 I. Jednakże na podstawie § 13 rozporządzenia w sprawie zwolnień istnieje możliwość zwolnienia z opodatkowania akcyzą przedmiotowego wyrobu, jeżeli zostaną spełnione przestanki wskazane w tym przepisie.

W ocenie Spółki, intencją prawodawcy tworzącego rozporządzenie w sprawie zwolnień było określenie przypadków, w których możliwym jest używanie lub zużywanie wyrobów akcyzowych bez obowiązku zapłaty akcyzy. W rozporządzeniu określone zostały jednocześnie mechanizmy, mające w maksymalny sposób ograniczyć liczbę przypadków wykorzystania wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem do celów nieuprawniających do zastosowania zwolnienia. Chodzi tutaj bowiem o wprowadzenie przez prawodawcę obowiązku łącznego spełnienia szeregu warunków przez podmioty chcące skorzystać ze zwolnienia od akcyzy.

Poniżej Spółka przedstawia warunki, które muszą być spełnione, aby sprzedaż oleju naftenowego nabywanego przez nią i wykorzystywanego następnie w procesie produkcyjnym wyrobów finalnych (tj. produktów ciekłych) została objęta zwolnieniem od akcyzy.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień istnieje możliwość zwolnienia od akcyzy sprzedaży olejów smarowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18 i kodem CN 2710 19 71 -2710 19 99 (obejmujących więc swoim zakresem także specyficzny olej naftenowy) przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Zgodnie jednak z § 13 ust. 2b rozporządzenia w sprawie zwolnień, przedmiotowe zwolnienie może mieć zastosowanie pod warunkiem sprzedaży tych wyrobów (tu: oleju naftenowego) dokonywanej ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy.

Definicja „uprawnionego nabywcy” została natomiast zawarta w § 13 ust. 2b pkt 1 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień. Zgodnie z tą definicją wskazaną w § 13 ust. 2b pkt 1 rozporządzenia uprawnionym nabywcą jest podmiot dokonujący zakupu wyrobów (Spółka), który zużywa je do celów uprawniających do zastosowania zwolnienia i złoży oświadczenie stwierdzające, że wyroby zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem.

Biorąc pod uwagę powołany powyżej przepis rozporządzenia w sprawie zwolnień należy stwierdzić, że w przedstawionym w niniejszym wniosku stanie faktycznym, wszystkie przesłanki uprawniające do zastosowania zwolnienia zostaną spełnione (przestanki te zostały enumeratywnie wymienione w poniższych fragmentach pisma).

Olej naftenowy jest klasyfikowany do kodu CN, który wymieniony jest w § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tj. do kodu CN 2710 19 99). Tym samym należy do grupy wyrobów akcyzowych, które mogą być objęte zwolnieniem z opodatkowania akcyzą.

Kupowany przez Spółkę olej naftenowy będzie wyprowadzany ze składu podatkowego podmiotu dokonującego jego dostawy (sprzedaży) lub też z usługowego składu podatkowego (tj. składu prowadzonego przez inny podmiot niż dostawca oleju). W obu przypadkach skład podatkowy położony będzie na terytorium Polski.

Firma Cxxx będzie nabywała olej naftenowy celem przeznaczenia go do produkcji produktów ciekłych klasyfikowanych do kodu CN 3824 stosowanych, jako środki powlekające do nawozów mineralnych, tj. do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Składanie oświadczenia o przeznaczeniu olejów smarowych do celów uprawiających do zastosowania zwolnienia jest kolejną z przesłanek, od których prawodawca uzależnił istnienie lub brak istnienia prawa do zwolnienia przedmiotowych wyrobów z opodatkowania akcyzą, Warunek taki został wprowadzony do przepisów rozporządzenia, aby wzmocnić kontrolę nad faktycznym zużyciem wyrobów smarowych. Podmiot nabywający przedmiotowe oleje poprzez złożenie takiego oświadczenia ma zapewnić ich dostawcę, że sprzedawane przez niego oleje nie będą wykorzystywane do celów napędowych, opałowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji tych wyrobów.

Dane, które co najmniej powinny zostać zawarte w treści omawianego oświadczenia zostały wskazane w § 13 ust. 2e rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. W sytuacji więc, gdy Cxxx będzie nabywała olej naftenowy celem przeznaczenia go do produkcji wyrobów finalnych, w treści oświadczenia powinny zostać zawarte co najmniej następujące dane:

  1. nazwę i adres Spółki oraz jej NIP (obecnie Cxxx uzyskała już numer identyfikacji podatkowej na terytorium Polski);
  2. ilość zamawianego oleju naftenowego (tj. jaką ilość oleju Cxxx zamierza zakupić);
  3. określenie, że zamawiany olej naftenowy będzie wykorzystany do produkcji specyfików chemicznych stosowanych jako środki powlekające do nawozów mineralnych;
  4. datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) wyroby akcyzowe zharmonizowane to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym. W pozycji nr 4 załącznika nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym ujęte produkty rafinacji ropy naftowej o kodzie CN 2710 (PKWiU 23.20) - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. z 2006r., Dz. U. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy sprzedaż olejów smarowych, oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18 i kodem CN 2710 19 71 - 2710 19 99, przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Zwolnienia wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, mają zastosowanie pod warunkiem sprzedaży tych wyrobów dokonywanej ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywanej przez podmiot, o którym mowa w ust. 2b pkt 2 (§ 13 ust. 2a rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego).

Uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust. 2a, jest zgodnie z § 13 ust. 2b podmiot dokonujący zakupu wyrobów, który:

  1. zużywa wyroby do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, i złoży oświadczenie stwierdzające, że wyroby zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem;
  2. dokonuje odsprzedaży wyrobówpodmiotom, o których mowa w pkt 1.

Stosownie do treścią § 13 ust. 2e rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, oświadczenie, o którym mowa w ust. 2b pkt 1 i ust. 2c pkt 1 i 6, powinno zawierać co najmniej:

  1. nazwę i adres podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP
  2. ilość zamawianych wyrobów, o których mowa odpowiednio w ust. 1 pkt 5 lub 6;
  3. określenie celów, na które zostaną przeznaczone lub odsprzedane zakupione wyroby;
  4. datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

Zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do podlegających opodatkowaniu ubytków lub niedoborów wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powstałych w czasie produkcji, magazynowania, przerobu, zużycia lub przewozu, o których mowa w art. 5 ustawy (§ 13 ust. 3 ww. rozporządzenia).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że sprzedaż olejów smarowych oznaczonych kodem CN 2710 19 99 przeznaczonego do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego w przypadku spełnienia łącznie niżej wymienionych warunków:

  • sprzedaży wyrobów ze składu podatkowego na terytorium kraju;
  • zakupu wyrobów przez uprawnionego nabywcę;
  • zużycia wyrobów przez uprawnionego nabywcę do celów objętych zwolnieniem;
  • złożenia przez uprawnionego nabywcę oświadczenia stwierdzającego, że wyroby zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem.

Z przedstawionego przez Spółkę w złożonym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka będzie nabywała olej naftenowy oznaczony kodem CN 2710 1999, celem przeznaczenia go do produkcji produktów ciekłych klasyfikowanych do kodu CN 3824 stosowanych, jako środki powlekające do nawozów mineralnych, tj. do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Kupowany przez Spółkę olej naftenowy będzie wyprowadzany ze składu podatkowego podmiotu dokonującego jego dostawy (sprzedaży) lub też z usługowego składu podatkowego (tj. składu prowadzonego przez inny podmiot niż dostawca oleju). W obu przypadkach skład podatkowy położony będzie na terytorium Polski. Spółka będzie składać oświadczenie, które będzie zawierać co najmniej elementy określone w § 13 ust. 2e przedmiotowego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przestawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że Spółka spełnia ww. warunki (jest uprawnionym nabywcą wykorzystującym przedmiotowy wyrób do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, nabycie przedmiotowego oleju następuje ze składu podatkowego położonego na terytorium kraju, Spółka składa wymagane oświadczenie).

W związku powyższym stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul.1 Maja 10, 09-402 Płock



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj