Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-1524/08-4/MK
Data
2009.02.16
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów
Słowa kluczowe
emeryci
finanse
forma
opodatkowanie
pomoc materialna
ryczałty
Istota interpretacji
Czy przyznanie (byłym pracownikom szkoły emerytom rencistom) z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych pomocy materialnej, a wypłaconej w formie finansowej podlega opodatkowaniu ryczałtowym podatkiem dochodowym w wysokości 10%, zgodnie z przepisami art. 30 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też kwota ta nie podlega opodatkowaniu z uwagi na nieprzekroczenie progu 2.280 zł. (art.21 ust.1 pkt. 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Wniosek ORD-IN
348 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 06.11.2008 r. (data wpływu 12.11.2008 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 30.01.2009 r., data wpływu 03.02.2009 r., na wezwanie Nr IPPB2/415-1524/08-2/MK z dnia 22.01.2009 r. (data nadania 23.01.2009 r., data doręczenia 27.01.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu przyznania byłemu pracownikowi (emerytowi) pomocy materialnej z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12.11.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu przyznania byłemu pracownikowi (emerytowi) pomocy materialnej z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca Dyrektor Zespół Szkół P w Ż. na podstawie ustawy Ordynacja Podatkowa zwrócił się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej czy przyznanie (byłym pracownikom szkoły emerytom rencistom) z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych pomocy materialnej, a wypłaconej w formie finansowej podlega opodatkowaniu ryczałtowym podatkiem dochodowym w wysokości 10%, zgodnie z przepisami art. 30 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też kwota ta nie podlega opodatkowaniu z uwagi na nieprzekroczenie progu 2.280 zł (art. 21 ust.1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W tym celu Wnioskodawca posłużył się przykładem: emeryt zwrócił się do zakładu pracy ( Zespołu Szkół) o przyznanie pomocy materialnej w kwocie 300 zł na zakup węgla. Ponieważ przedmiotowy wniosek zawierał braki formalne, pismem z dnia z dnia 22.01.2009 r. Nr IPPB2/415-1524/08-2/MK Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez:
- doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego poprzez wskazanie jakiego rodzaju jest udzielona pomoc materialna (czy jest to zapomoga, ekwiwalent za świadczenie rzeczowe, czy też zwykła wypłata pieniężna).
- przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w przedmiocie zadanego pytania.
Wniosek uzupełniono prawidłowo w wyznaczonym terminie wyjaśniając, że:
- pomoc materialna ma charakter zwykłej wypłaty pieniężnej,
- wypłata pieniężna podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% . Na poparcie swego stanowiska Wnioskodawca przywołał przepisy art. 30 ust. 1 pkt 4 oraz art. 41 ust. 4 i art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy przyznanie (byłym pracownikom szkoły emerytom rencistom) z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych pomocy materialnej, a wypłaconej w formie finansowej podlega opodatkowaniu ryczałtowym podatkiem dochodowym w wysokości 10%, zgodnie z przepisami art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też kwota ta nie podlega opodatkowaniu z uwagi na nieprzekroczenie progu 2.280 zł. ( art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Zdaniem Wnioskodawcy
Wnioskodawca dokonał pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% od kwoty 300,00 zł, na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy stany faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym, stanie faktycznym.
Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniała treść art. 14f § 1 ustawy Ordynacja Podatkowa od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Natomiast w przypadku wystąpienia w jednym wniosku odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych opłatę pobiera się od każdego z nich (art. 14f § 2). Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł. Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 75 zł w dniu 08.11.2008 r. różnica w kwocie 35 zł zostanie zwrócona zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno – prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783), na wskazany we wniosku adres Wnioskodawcy: xxxx
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
|