Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-881/08/EŁ
z 29 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-881/08/EŁ
Data
2008.12.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
działalność statutowa
działalność zwolniona od opodatkowania
inwestycje
odliczenie podatku
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
zwrot podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Możliwość odzyskania podatku naliczonego od zrealizowanego projektu nie związanego z czynnościami opodatkowanymi.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2008 r. (data wpływu 6 października 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego z tytułu budowy sieci kanalizacyjnej i wodociągowej oraz modernizacji oczyszczalni ścieków - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 października 2008 r. wpłynął wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego z tytułu budowy sieci kanalizacyjnej i wodociągowej oraz modernizacji oczyszczalni ścieków.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina zamierza złożyć wnioski o dofinansowanie zadań z zakresu kanalizacji, wodociągów i modernizacji oczyszczalni ścieków, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007–2013, oś priorytetowa nr 6 – środowisko przyrodnicze, działanie 6.01. „Poprawa i zapobieganie degradacji środowiska przez budowę, rozbudowę i modernizację infrastruktury ochrony środowiska”. Właścicielem istniejącej i nowozmodernizowanej oczyszczalni oraz sieci kanalizacyjnej i wodociągowej jest i będzie Gmina. Pomiędzy nią a Przedsiębiorstwem została zawarta umowa dotycząca powierzenia wykonania zadań Gminy o charakterze obowiązkowym, w zakresie zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, obejmujących administrowanie i bieżącą eksploatację gminnej sieci wodociągowej wraz z przynależnymi hydroforniami oraz eksploatacją sieci kanalizacyjnej i oczyszczalni ścieków na terenie miasta i gminy. Zgodnie z tą umową administratorem nowo powstałej infrastruktury będzie Przedsiębiorstwo, które eksploatuje gminną sieć nieodpłatnie (zgodnie z zawartym aneksem). Koszty związane z modernizacją oczyszczalni, wybudowaniem sieci kanalizacyjnej i wodociągowej poniesie Gmina. Będą one obejmowały opracowanie dokumentacji (technicznej, studium wykonalności), roboty budowlane, nadzór inwestorski oraz promocję obiektu.

Środki otrzymane przez Gminę w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, nie stanowią środków, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy podatek poniesiony na wydatki związane z wybudowaniem wodociągów, kanalizacji sanitarnej oraz rozbudową oczyszczalni będzie podlegał zwrotowi...


Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa do odzyskania podatku naliczonego od zrealizowanej inwestycji, gdyż powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Gmina powyższe oparła na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Wskazać należy, iż od dnia 1 grudnia 2008 r. powołane przez Wnioskodawcę rozporządzenie zastąpione zostało rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). W brzmieniu obowiązującego rozporządzenia przywołany przez Gminę przepis znajduje swoje odzwierciedlenie w § 8 ust. 3 i 4.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj