Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1508/08/AS
z 22 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1508/08/AS
Data
2008.12.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
faktura
faktura VAT
faktura wewnętrzna
obrót
podstawa opodatkowania
projekt


Istota interpretacji
Opodatkowanie otrzymanego dofinansowania w ramach projektu. Dokumentowanie otrzymanego dofinansowania. Wystawianie faktur dla ostatecznych beneficjentów projektu.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2008r. (data wpływu 6 października 2008r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 grudnia 2008r. (data wpływu 15 grudnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konieczności wykazania kwoty otrzymanego dofinansowania w deklaracji VAT-7, dokumentowania otrzymanego dofinansowania oraz wystawiania faktur VAT dla ostatecznych beneficjentów projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2008r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konieczności wykazania kwoty otrzymanego dofinansowania w deklaracji VAT-7, dokumentowania otrzymanego dofinansowania oraz wystawiania faktur VAT dla ostatecznych beneficjentów projektu.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 grudnia 2008r. (data wpływu 15 grudnia 2008r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-1508/08/AS z dnia 2 grudnia 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Uczelnia uczestniczy w realizacji Projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL). Celem Projektu jest rozszerzenie oferty edukacyjnej Uczelni oraz dostosowanie programów nauczania do wymagań rynku pracy.

Dzięki udziałowi w Projekcie Uczelnia będzie mogła wzbogacić ofertę edukacyjną o nowe kierunki studiów, uruchomić nowe kierunki studiów podyplomowych oraz przeprowadzić cykl szkoleń. Kwota otrzymanego dofinansowania z Europejskiego Funduszu Społecznego uzależniona jest od liczby ostatecznych beneficjentów korzystających z różnych form kształcenia w ramach Projektu. Z uwagi na dofinansowanie otrzymane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego opłaty pobierane od studentów studiów wyższych i podyplomowych, a także uczestników szkoleń organizowanych w ramach Projektu, będą odpowiednio niższe.

Zakres realizowanego Projektu mieści się w zadaniach statutowych Uczelni -działalność dydaktyczna, która zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwolniona jest od podatku od towarów i usług (PKWiU 80).

Świadczone w ramach projektu usługi edukacyjne są wyłącznie odpłatne dla ostatecznych beneficjentów.

Beneficjentami projektu są pracownicy firm, a dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego pozwala na obniżenie cen świadczonych w ramach projektu usług:

  • pracownicy małych i średnich przedsiębiorstw a także osoby samodzielnie prowadzące działalność gospodarczą otrzymują 80% dofinansowania,
  • pracownicy dużych przedsiębiorstw otrzymują 60% dofinansowania.

Uczelnia z każdym przedsiębiorcą zawiera umowę, w której znajduje się informacja o kwocie którą zobowiązany jest uregulować i fakcie oraz stopniu dofinansowania danej usługi edukacyjnej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W ramach projektu nie zostały zakupione żadne środki trwałe. Dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego stanowi wyłącznie dopłatę do ceny świadczonych odpłatnie usług edukacyjnych objętych symbolem pkwiu 80.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 8 grudnia 2008r.):

  1. Czy kwota otrzymanego dofinansowania z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach przedmiotowego projektu powinna być wykazana w deklaracji VAT-7, a jeżeli tak, to na podstawie jakiego dokumentu...
  2. Czy faktury wystawiane dla ostatecznych beneficjentów projektu powinny uwzględniać jedynie kwoty pobierane od studentów i uczestników szkoleń, czy również kwoty dofinansowania danej usługi edukacyjnej z Europejskiego Funduszu Społecznego...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 8 grudnia 2008r.):

Ad.1.

Stosownie do zapisu art. 29 ust. 1 ustawy VAT, wartość dotacji otrzymanej w ramach przedmiotowego projektu, jako dotacji mającej bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Akademię usług edukacyjnych, zwiększa obrót i winna być wykazana w deklaracji VAT-7 w pozycji: sprzedaż zwolniona.

Stosownie do zapisu art. 106 ust. 7 ww. ustawy dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze wystawiane są faktury wewnętrzne. Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług określił, iż sprzedawca chcąc skorygować zdarzenie uprzednio udokumentowane fakturą VAT wystawia fakturę korygującą. Wobec powyższego, skoro zwrot dotacji dokumentuje się fakturą wewnętrzną, a nie fakturą korygującą, otrzymanie dotacji nie powinno być dokumentowane fakturą VAT. W opisanym stanie prawnym Wnioskodawca uważa, że uczelnia ma prawo wystawić fakturę wewnętrzną potwierdzającą otrzymanie środków z Europejskiego Funduszu Społecznego, na podstawie której wykaże obrót w deklaracji VAT-7.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, w terminach zgodnych z zapisami zawartymi w art. 13 i 14 rozporządzenia z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, fakturami VAT uczelnia winna dokumentować jedynie tę część opłat, która jest pobierana od przedsiębiorców kierujących swoich pracowników na szkolenia i studia w ramach projektu. Obowiązkowym elementem faktury jest cena usługi bądź towaru. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001r. o cenach, cena to wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę.

Wobec powyższego, faktury VAT wystawiane przedsiębiorcom korzystającym z usług edukacyjnych oferowanych w ramach projektu, powinny uwzględniać jedynie kwoty, do zapłaty których są zobowiązani.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ostatnia zmiana Dz.U. z 2008r. Nr 209, poz. 1320), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 tej ustawy. Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Według art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Natomiast art. 29 ust. 2 cyt. ustawy stanowi, iż w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Z powyższych uregulowań wynika zatem, iż podlegający opodatkowaniu obrót (rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego, gdzie kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy), zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towaru dostarczanego lub usług świadczonych przez podatnika.

Należy zauważyć, że otrzymanie dotacji nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane.

Dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają zwolnieniu z opodatkowania lub opodatkowaniu taką samą stawką jak usługa czy towar do ceny których stanowią dopłatę.

Dokonana analiza wskazuje, iż jeśli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług - istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną - to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jeżeli więc podatnik otrzyma dotację, która ma bezpośredni związek z konkretną dostawą lub usługą i która ma wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług to dotacja taka stanowi obok ceny jednoznacznie uzupełniający ją element podstawy opodatkowania. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Skutkuje to m.in. tym, że dotacje opodatkowane są według takiej stawki jak czynności, których dotyczą.

Jeżeli jednak podatnik otrzyma dotację, subwencję lub dopłatę o podobnym charakterze na pokrycie np. tzw. kosztów ogólnych działalności podatnika, wpływ takiej dotacji na cenę towaru lub usługi o ile zostanie stwierdzony, będzie wyłącznie pośredni. Taka dotacja, subwencja lub dopłata nie jest związana z konkretną dostawą lub usługą i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. A zatem dotacje podmiotowe lub dotacje przeznaczone na pokrycie kosztów działalności, które nie są uzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie zwiększają podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Dla ustalenia czy dana dotacja, subwencja lub dopłata podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług istotne są zasady określające sposób ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Uczelnia uczestniczy w realizacji Projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL). Celem Projektu jest rozszerzenie oferty edukacyjnej Uczelni oraz dostosowanie programów nauczania do wymagań rynku pracy.

Dzięki udziałowi w Projekcie Uczelnia będzie mogła wzbogacić ofertę edukacyjną o nowe kierunki studiów, uruchomić nowe kierunki studiów podyplomowych oraz przeprowadzić cykl szkoleń. Kwota otrzymanego dofinansowania z Europejskiego Funduszu Społecznego uzależniona jest od liczby ostatecznych beneficjentów korzystających z różnych form kształcenia w ramach Projektu. Z uwagi na dofinansowanie otrzymane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego opłaty pobierane od studentów studiów wyższych i podyplomowych, a także uczestników szkoleń organizowanych w ramach Projektu, będą odpowiednio niższe.

Zakres realizowanego Projektu mieści się w zadaniach statutowych Uczelni -działalność dydaktyczna, która zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwolniona jest od podatku od towarów i usług (PKWiU 80).

Świadczone w ramach projektu usługi edukacyjne są wyłącznie odpłatne dla ostatecznych beneficjentów.

Beneficjentami projektu są pracownicy firm, a dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego pozwala na obniżenie cen świadczonych w ramach projektu usług:

· pracownicy małych i średnich przedsiębiorstw a także osoby samodzielnie prowadzące działalność gospodarczą otrzymują 80% dofinansowanie,

· pracownicy dużych przedsiębiorstw otrzymują 60% dofinansowanie.

Uczelnia z każdym przedsiębiorcą zawiera umowę, w której znajduje się informacja o kwocie którą zobowiązany jest uregulować i fakcie oraz stopniu dofinansowania danej usługi edukacyjnej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W ramach projektu nie zostały zakupione żadne środki trwałe. Dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego stanowi wyłącznie dopłatę do ceny świadczonych odpłatnie usług edukacyjnych objętych symbolem PKWiU 80.

Z uwagi zatem na wskazane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, tj. uregulowania art. 29 ustawy o VAT, w przedstawionym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), należy uznać, iż środki finansowe otrzymane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) mają bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach projektu usług (dofinansowanie w wysokości 80% lub 60%), tym samym stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponieważ jednak zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy (w poz. 9 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie edukacji PKWiU ex 80), zatem dofinansowanie do świadczonych przez Wnioskodawcę usług edukacyjnych PKWiU 80, zwolnionych od podatku, również korzysta ze zwolnienia od tego podatku.

Otrzymanie takiej dotacji nie może być potwierdzone fakturą VAT, bowiem nie stanowi ona sprzedaży w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, zgodnie z którym, ilekroć w ustawie jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4, 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zatem skoro faktura ma dokumentować sprzedaż, a dotacja nie spełnia definicji sprzedaży, o której mowa w art. 2 pkt. 22 ustawy, ponieważ nie jest ani odpłatnym świadczeniem usług, ani też odpłatną dostawą towarów, tym samym Wnioskodawca nie może wystawić faktury VAT w związku z otrzymaną dotacją.

Ponadto w myśl art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i w art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Skoro zatem zwrot dofinansowania następuje w oparciu o fakturę wewnętrzną, uznać należy, iż otrzymanie dofinansowania, także powinno być udokumentowane fakturą wewnętrzną.

Do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, zastosowanie ma przepis § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 212, poz.1337), zgodnie z którym, przepisy § 5, 9-14, 16, 17 i 21 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy.

Analogicznie kwestia ta uregulowana była w obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.). Zgodnie bowiem z § 25 ust. 1 ww. rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r., przepisy § 9, 13-17, 19, 20 i 23 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy.

Reasumując, otrzymane przez Wnioskodawcę dotacje ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) mają bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach projektu usług, tym samym stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca dokumentuje je fakturami wewnętrznymi, które są podstawą wypełnienia deklaracji VAT-7.

Ze stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika również, iż beneficjentami projektu są pracownicy firm i że Wnioskodawca z każdym przedsiębiorcą zawiera umowę, w której znajduje się informacja o kwocie którą zobowiązany jest uregulować i fakcie oraz stopniu dofinansowania danej usługi ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Stwierdzić zatem należy, iż faktury wystawiane dla przedsiębiorców powinny zawierać tylko kwotę, którą są oni obowiązani uiścić.

Dodać jeszcze należy, iż zgodnie z przepisem art. 106 ust. 4 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Jeżeli zatem odbiorcą usług byłaby osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, Wnioskodawca wystawia fakturę VAT na jej żądanie.

W świetle powyższego za prawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż otrzymanie środków z Europejskiego Funduszu Społecznego powinno być udokumentowane fakturą wewnętrzną, na podstawie której Wnioskodawca wykaże obrót w deklaracji VAT-7 oraz że faktury VAT wystawiane przedsiębiorcom korzystającym z usług edukacyjnych powinny uwzględniać jedynie kwoty, do zapłaty których są zobowiązani.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj