Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-714/08-2/HS
z 21 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-714/08-2/HS
Data
2009.01.21


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
brak obowiązku opodatkowania
dywidendy
fundusz
fundusz inwestycyjny
Luksemburg
opodatkowanie
prawo do zwolnienia
spółka akcyjna
spółka kapitałowa
spółki
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy otrzymane przez Spółkę, będącą rezydentem podatkowym Polski, dywidendy wypłacone przez Fundusz typu X, będący rezydentem podatkowym Luksemburga, podlegają opodatkowaniu w Polsce?



Wniosek ORD-IN 628 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2008 r. (data wpływu 29.10.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dywidendy wypłaconej Spółce przez Fundusz będący rezydentem podatkowym Luksemburga – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania:

  • dywidendy wypłaconej Spółce przez Fundusz będący rezydentem podatkowym Luksemburga,
  • odpłatnego zbycia przez Spółkę tytułów uczestnictwa Funduszu,
  • przedstawionych Funduszowi tytułów uczestnictwa do wykupu w celu ich umorzenia.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka będąca podatnikiem podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski zamierza nabyć tytuły uczestnictwa (sub) funduszy inwestycyjnych typu X, zarejestrowanych w Luksemburgu (dalej jako: „Fundusz”).

Fundusz jest rezydentem podatkowym w Luksemburgu i funkcjonuje w oparciu o regulacje prawa luksemburskiego dotyczące spółek handlowych oraz funduszy inwestycyjnych, jako spółka inwestycyjna o zmiennym kapitale. Fundusz posiada osobowość prawną oraz działa na zasadach spółki akcyjnej. Siedzibą i miejscem faktycznego zarządu Funduszu jest Luksemburg.

Tytuły uczestnictwa dystrybuowane przez Fundusz są papierami wartościowymi w rozumieniu właściwych przepisów prawa luksemburskiego. Obrót nimi dokonywamy jest na rynku regulowanym w Luksemburgu. Działalność funduszu inwestycyjnego typu X podlega rygorom szczególnych regulacji w Luksemburgu. Na podstawie tych regulacji, umorzenie tytułów uczestnictwa jest prawem inwestorów i może być wykorzystywane przez inwestorów w celu uzyskania korzyści z dokonanej inwestycji.


W związku z posiadaniem tytułów uczestnictwa Funduszu, Spółka będzie realizować zysk z tej inwestycji poprzez:

  1. dywidendy,
  2. dochody z odpłatnego zbycia tytułów uczestnictwa oraz
  3. dochody z tytułów uczestnictwa przedstawionych Funduszowi do wykupu w celu ich umorzenia, przy czym dochód ten jest na gruncie prawa luksemburskiego rozpoznawany na takich samych zasadach, jak dochód z tytułu zbycia akcji.


Prawo lokalne w Luksemburgu przewiduje, że wypłata dywidend przez osoby prawne na rzecz faktycznych beneficjentów podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, z tym, że wypłata dywidendy przez fundusze inwestycyjne ze zmiennym kapitałem (X) na rzecz zagranicznych udziałowców tych spółek jest wolna od poboru podatku u źródła.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy otrzymane przez Spółkę, będącą rezydentem podatkowym Polski, dywidendy wypłacone przez Fundusz typu X, będący rezydentem podatkowym Luksemburga, podlegają opodatkowaniu w Polsce...
  2. Czy otrzymany przez Spółkę, będącą rezydentem podatkowym Polski, dochód z tytułu odpłatnego zbycia tytułów uczestnictwa Funduszu innym podmiotom podlega opodatkowaniu w Polsce...
  3. Czy otrzymany przez Spółkę, będącą rezydentem podatkowym Polski, dochód z tytułu odkupu tytułów uczestnictwa przez Fundusz podlega opodatkowaniu w Polsce...


Zdaniem Wnioskodawcy, dochody otrzymywane z tytułu udziału w zyskach (dywidendy) Funduszu typu X są zwolnione z opodatkowania w Polsce, natomiast dochód realizowany z odpłatnego zbycia papierów wartościowych Funduszu oraz z tytułu odkupu tytułów uczestnictwa przez Fundusz – jest traktowany na równi z innymi dochodami uzyskanymi z działalności gospodarczej podmiotu i podlega opodatkowaniu w Polsce.


Stanowisko w zakresie pytania nr 1.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dochód z tytułu dywidend osiągnięty poza terytorium Polski, zwolniony z opodatkowania na podstawie przepisów umowy międzynarodowej, jest wolny od opodatkowania w Polsce.

Zgodnie z art. 10 Konwencji z dnia 14 czerwca 1995 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (dalej jako: „Konwencja”), dywidendy wypłacane przez Fundusz, będący rezydentem w Luksemburgu, na rzecz polskiego odbiorcy, mogą być opodatkowane w Polsce. Jednocześnie dopuszcza się możliwość opodatkowania dochodu osiągniętego z tego tytułu w Luksemburgu według prawa miejscowego, pod warunkiem, że podatek nie przekroczy:

  • 5% kwoty dywidendy brutto, jeżeli odbiorcą dywidendy jest spółka, której udział w kapitale spółki wypłacającej wynosi co najmniej 25%,
  • 15% kwoty dywidendy brutto w pozostałych przypadkach (art. 10 ust. 2 Konwencji).


W związku z powyższym, wypłata dywidendy przez Spółki inwestycyjne na rzecz polskich odbiorców spełnia przesłanki przewidziane w art. 10 ust. 2 Konwencji, pomimo faktu, iż prawo lokalne Luksemburga zwalnia z poboru podatku dochodowego dywidendy i wszelkie inne świadczenia wypłacane na rzecz akcjonariuszy / uczestników funduszy inwestycyjnych. Prawo lokalne w Luksemburgu przewiduje, że wypłata dywidend przez osoby prawne na rzecz faktycznych beneficjentów podlega opodatkowaniu, z tym że wypłata dywidendy przez fundusze inwestycyjne typu X na rzecz zagranicznych uczestników funduszu jest wolna od poboru podatku u źródła.

Jeżeli dochody z dywidend mogą być opodatkowane w Luksemburgu, to w myśl art. 24 ust. 1a Konwencji, Polska zwolni ten dochód z opodatkowania. Jednakże przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku można zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był w taki właśnie sposób wyłączony spod opodatkowania (tzw. metoda wyłączenia).

Brak odniesienia w przepisie Konwencji do prawa lokalnego i kwestii faktycznego opodatkowania uzyskanych przez polskiego odbiorcę dochodów z dywidendy skłania do wniosku, iż w przypadku Konwencji mamy do czynienia z wyłączeniem bezwarunkowym, co znajduje potwierdzenie również w doktrynie (Komentarz do Modelowej Konwencji OECD J. Banach w: Polskie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, Warszawa 2000 r., s. 341).

Oznacza to, że brzmienie postanowień Konwencji w odniesieniu do dywidend pozwala na zastosowanie metody wyłączenia bez względu na to, czy podatek od dochodu został w Luksemburgu w ogóle zapłacony. W rezultacie, zgodnie z art. 24 Konwencji, Polska jest zobowiązana do zwolnienia z opodatkowania dochodów osiągniętych w Luksemburgu.

Brak opodatkowania w Polsce dywidend uzyskiwanych z funduszu inwestycyjnego typu X został potwierdzony w postanowieniu Ministra Finansów z dnia 24 października 2006 r. (sygn. DD7-033-136/ML/06/5656). W postanowieniu tym stwierdzono m.in.: „(...) zgodnie z postanowieniami Konwencji, Polska przyznaje zwolnienie niezależnie od tego, czy drugie państwo skorzystało z prawa do opodatkowania (…). Biorąc pod uwagę powyższe Minister Finansów zauważa, iż dochody z tytułu dywidendy wypłaconej przez Spółkę luksemburską są w Polsce zwolnione z opodatkowania zgodnie z art. 24 pkt 1 Konwencji”.

Podobnie stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej wydanej dnia 13 grudnia 2007 r. (sygn. ILPB2/415-151/07-2/MK): „Tak więc, na mocy Konwencji dochody z dywidend ze źródła w Luksemburgu uzyskiwane przez osoby o nieograniczonym obowiązku podatkowym w Polsce podlegają zwolnieniu z opodatkowania w Polsce”.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, dochody z dywidend osiąganych przez polskich rezydentów wypłaconych przez luksemburskie spółki inwestycyjne (typu X), powinny być zwolnione z opodatkowania w Polsce.


Stanowisko w zakresie pytania nr 2.

Dochody uzyskane przez rezydenta polskiego z tytułu zbycia papierów wartościowych, których źródło dochodu jest położone w Luksemburgu (np. giełda), są opodatkowane wyłącznie w państwie, w którym zbywca ma siedzibę. Zgodnie bowiem z art. 13 ust. 4 Konwencji, zyski ze sprzedaży majątku podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie, w którym przenoszący tytuł własności (inwestor) ma siedzibę.


W związku z powyższym, dochody te powinny podlegać opodatkowaniu w całości według polskich przepisów podatkowych.


Stanowisko w zakresie pytania nr 3.

W myśl przepisów Konwencji (art. 10) – za dywidendę jest uważany taki dochód z praw spółki, który według prawa podatkowego państwa, w którym siedzibę ma spółka wypłacająca, jest zrównany z wpływami z akcji. Wypłata środków pieniężnych w związku z odkupieniem tytułów uczestnictwa przez Fundusz może wiązać się z obniżeniem kapitałów Funduszu i w konsekwencji dochód uzyskiwany przez inwestora może być kwalifikowany jako dochód z „przeniesienia własności majątku ruchomego”.

Na gruncie prawa luksemburskiego odkup tytułów uczestnictwa przez Fundusz jest prawem inwestorów i może być wykorzystywane przez inwestorów w celu uzyskania korzyści z dokonanej inwestycji.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, dochód z tytułu odkupu tytułów uczestnictwa przez Fundusz, na gruncie Konwencji powinien być traktowany, jako dochód ze sprzedaży majątku określony w art. 13 ust. 4 Konwencji. Zgodnie z nim, zyski z przeniesienia tytułu własności majątku podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie, w którym przenoszący tytuł własności ma siedzibę.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie pytania nr 1, w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jednocześnie informuje się, iż w zakresie zdarzeń przyszłych dotyczących pozostałych pytań zostały wydane odrębne interpretacje, i tak:

  • w zakresie pytania drugiego w dniu 21 stycznia 2009 r. nr ILPB3/423-714/08-3/HS,
  • w zakresie pytania trzeciego w dniu 21 stycznia 2009 r. nr ILPB3/423-714/08-4/HS.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj