Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-888/08-4/AG
z 20 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-888/08-4/AG
Data
2009.01.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
stypendia
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy należy sporządzić informację o wysokości wypłacanego stypendium PIT-8s, jeśli następuje kumulacja wypłat, np. w miesiącu czerwcu zostaje wypłacone stypendium za cały okres od lutego do czerwca w kwotach: 425,60; 544,00; 608,00 i czy należy pobrać podatek od nadwyżki ponad 380,00 zł?



Wniosek ORD-IN 347 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2008 r. (data wpływu 29 października 2008 r.), uzupełnionym w dniu 31 grudnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 17 grudnia 2008 r. znak ILPB1/415-888/08-2/AK na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 22 grudnia 2008 r., a w dniu 31 grudnia 2008 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 29 grudnia 2008 r.).


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Urząd Gminy wypłaca stypendia dla uczniów, tzw. stypendia pomocy materialnej o charakterze socjalnym, ze środków pochodzących z budżetu państwa. Przyznane są na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, rozdział 8A oraz regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy, uchwalonego przez radę gminy w oparciu o zapis art. 90f ww. ustawy.

Świadczenie zostało przyznane decyzją na okres od lutego do czerwca 2008 r. w łącznej wysokości z uwzględnieniem dochodów rodziny, tj.:

  • dochód na osobę w rodzinie do 150,00 zł                                   608,00 zł,
  • dochód na osobę w rodzinie powyżej 150,00 zł do 200,00 zł    544,00 zł,
  • dochód na osobę w rodzinie powyżej 200,00 zł do 351,00 zł    425,60 zł.


Przyznane stypendium przeznaczone jest na częściowy zwrot zakupu podręczników szkolnych, przyborów szkolnych oraz innego wyposażenia ucznia. Wypłata stypendium następuje po przedłożeniu rachunków potwierdzających poniesienie ww. kosztów.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy należy sporządzić informację o wysokości wypłacanego stypendium PIT-8S, jeśli następuje kumulacja wypłat, np. w miesiącu czerwcu zostaje wypłacone stypendium za cały okres od lutego do czerwca w kwotach: 425,60; 544,00; 608,00 i czy należy pobrać podatek od nadwyżki ponad 380,00 zł...

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów. Z zastosowania tego przepisu wynika skutek podatkowy w postaci braku obowiązku sporządzania przez podatnika informacji o wysokości wypłacanego stypendium PIT-8S, jak również nie wprowadza się kwotowych ograniczeń, gdyż przepis art. 35 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych określa obowiązek sporządzania takiej informacji wyłącznie do zwolnień określonych w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, że nie trzeba wystawiać informacji PIT-8S, jak również nie należy odprowadzać zaliczek na podatek dochodowy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.


Na mocy tego przepisu zwolnieniem przedmiotowym objęto zarówno stypendia, jak również inne świadczenia mające charakter pomocy materialnej dla uczniów.

Zasady przyznawania pomocy materialnej dla uczniów ze środków pochodzących z budżetu państwa lub budżetu właściwej jednostki samorządu terytorialnego określają przepisy Rozdziału 8a – Pomoc materialna dla uczniów (art. 90b - art. 90u) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.).

W świetle art. 90b ust. 1 ww. ustawy, uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego.

W myśl art. 90c ust. 1 i 2 tejże ustawy, pomoc materialna ma charakter socjalny albo motywacyjny, a świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym są: stypendium szkolne i zasiłek szkolny.

Zasady udzielania stypendium szkolnego i zasiłku szkolnego regulują przepisy art. 90d i 90e ustawy.

Na podstawie art. 90f ustawy, Rada gminy uchwala regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy, kierując się celami pomocy o charakterze socjalnym, natomiast zgodnie z zapisem art. 90m, świadczenie pomocy materialnej o charakterze socjalnym przyznawane jest przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.


Natomiast na podstawie art. 90g ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty szkoła może udzielać stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż pomoc materialna o charakterze socjalnym, w postaci stypendiów szkolnych i zasiłków szkolnych, jak również pomoc materialna o charakterze motywacyjnym, przyznawana i udzielana przez dyrektorów szkół – przyznawana i wypłacana na podstawie przepisów o systemie oświaty, finansowana z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Obowiązek sporządzania informacji o wysokości wypłacanego stypendium (PIT-8S) wynika z art. 35 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego płatnicy stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b, są obowiązani w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium, według ustalonego wzoru, i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, z zastrzeżeniem art. 37.

Zatem jednostki wypłacające świadczenia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40, nie są zobowiązane do sporządzania ww. informacji.


Jednocześnie z uwagi na fakt, iż treść przepisu art. 21 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy nie uzależnia kwestii zwolnienia od podatku od wysokości wypłacanego świadczenia, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj