Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-1069/08-2/AI
Data
2009.01.15
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury
Słowa kluczowe
faktura zaliczkowa
wystawienie faktury
zadatek
zaliczka
Istota interpretacji
1. Czy w kontekście przedstawionej sytuacji, §14 ust. 5 ww. rozporządzenia należy rozumieć w ten sposób, że jeżeli „(…) sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury w terminie określonym w § 13", to oznacza to, że nie ma on prawa do wystawienia faktury VAT w terminie 7 dni od daty dokonania dostawy każdej kolejnej partii towaru? 2. Czy może oznacza to, że sprzedawca nie ma takiego obowiązku, ale jednak może taką fakturę wystawić i to w dowolnym terminie po dokonaniu dostawy każdej partii towaru będącej częścią zadatkowanego w całości zamówienia. Jeżeli zdecyduje się taką fakturę wystawić, to wartość wykazanego na niej towaru i wartość wykazanego na niej podatku, pomniejsza o odpowiednią część zadatku, co spowoduje, że w podsumowaniu każdej takiej faktury wykaże tylko i wyłącznie wartości zerowe?
Wniosek ORD-IN
428 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2008 r. (data wpływu 10 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku do towarów i usług w zakresie dokumentowania dostawy towaru dokonanej po otrzymaniu zaliczki obejmującej całą cenę (brutto) towaru – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku do towarów i usług w zakresie dokumentowania dostawy towaru dokonanej po otrzymaniu zaliczki obejmującej całą cenę (brutto) towaru.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, czynnym podatnikiem VAT. Zainteresowany prowadzi Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów. Zgodnie z § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano cześć lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2.
W myśl § 14 ust. 4 ww. rozporządzenia, jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1 i ust. 2, nie obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia fakturę na zasadach określonych w § 9 i 11-13, z tym że sumę wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartość otrzymanych części należności, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących pobranie części należności; taka faktura powinna zawierać również numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.
Stosownie do § 14 ust. 5 cyt. rozporządzenia, jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1 i ust. 2, obejmują całą cenę brutto towaru lub usługi, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury w terminie określonym w § 13.
We wrześniu 2008 r. Wnioskodawca otrzymał zadatek na poczet przyszłej dostawy towarów, który pokrył w całości uzgodnioną z nabywcą wartość zamówienia. Zamówienie obejmuje większą ilość sztuk produkowanych przez Zainteresowanego wyrobów i jest realizowane partiami, tzn. dostawa pierwszej partii towarów już nastąpiła, a dostawy kolejnych partii tego zamówienia będą dokonywane przez okres 2-3 miesięcy. Pomimo tego, że zgodnie z § 14 ust. 1 ww. rozporządzenia, z chwilą otrzymania zadatku na poczet dostawy Wnioskodawca wystawił nabywcy stosowną fakturę VAT, a otrzymany zadatek w całości pokrył wartość zamówienia, nabywca żąda, aby przy dostawie każdej kolejnej partii towaru stanowiącej część tego zmówienia, Wnioskodawca wystawiał fakturę VAT z tytułu dokonania tej cząstkowej dostawy.
W kontekście przedstawionej powyżej sytuacji, treść przepisu § 14 ust. 5 ww. rozporządzenia, według Wnioskodawcy, można interpretować co najmniej na dwa sposoby: - sprzedawca, który otrzymał zadatek pokrywający całą cenę brutto towaru (całą wartość zamówienia) nie ma prawa wystawiać faktur VAT z tytułu dokonania dostawy każdej kolejnej partii towaru będącej częścią realizowanego zamówienia, ani też nie ma prawa wystawić faktury VAT na całą wartość zrealizowanego zamówienia po zakończeniu jego realizacji.
- sprzedawca, który otrzymał zadatek pokrywający całą cenę brutto towaru (cała wartość zamówienia) nie ma obowiązku wystawiania faktury VAT, z tytułu dokonania dostawy każdej kolejnej partii towaru będącej częścią realizowanego zamówienia, w terminie 7 dni od daty dokonania każdej kolejnej dostawy; nie oznacza to jednak że sprzedawca nie ma prawa wystawiania faktur VAT z tytułu dokonania dostaw kolejnych partii towarów, tyle że faktur tych nie musi wystawiać w terminie, o którym mowa w § 13 ww. rozporządzenia, czyli w terminie 7 dni od daty dokonania każdej kolejnej dostawy, ale może je wystawiać w terminie późniejszym; w takim przypadku wystawia je na zasadach określonych w § 14 ust. 4 powołanego rozporządzenia, czyli w omawianej sytuacji sumę wartości każdej dokonanej dostawy towarów pomniejsza o odpowiednią część wartości otrzymanego zadatku (wartość końcowa każdej takiej faktury się „zeruje"), a kwotę podatku pomniejsza o odpowiednią część wartości podatku wykazanego na fakturze zadatkowej (wartość końcowa podatku na każdej takiej fakturze się „zeruje”).
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy w kontekście przedstawionej sytuacji, § 14 ust. 5 ww. rozporządzenia należy rozumieć w ten sposób, że jeżeli „(…) sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury w terminie określonym w § 13”, to oznacza to, że nie ma on prawa do wystawienia faktury VAT w terminie 7 dni od daty dokonania dostawy każdej kolejnej partii towaru...
- Czy może oznacza to, że sprzedawca nie ma takiego obowiązku, ale jednak może taką fakturę wystawić i to w dowolnym terminie po dokonaniu dostawy każdej partii towaru będącej częścią zadatkowanego w całości zamówienia. Jeżeli zdecyduje się taką fakturę wystawić, to czy wartość wykazanego na niej towaru i wartość wykazanego na niej podatku, pomniejsza o odpowiednią część zadatku, co spowoduje, że w podsumowaniu każdej takiej faktury wykaże tylko i wyłącznie wartości zerowe...
Zdaniem Wnioskodawcy, w kontekście przedstawionej sytuacji, § 14 ust. 5 ww. rozporządzenia należy rozumieć w ten sposób, że jeżeli mówi się w nim o tym że, „(…) sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury w terminie określonym w § 13”, to oznacza to, że nie ma obowiązku wystawienia faktury VAT w terminie 7 dni od daty dokonania dostawy każdej kolejnej partii towaru, ale może taką fakturę wystawić, i to w dowolnym terminie po dokonaniu dostawy każdej partii towaru będącej częścią zadatkowanego w całości zamówienia. Jeżeli zdecyduje się taką fakturę wystawić, to wartość wykazanego na niej towaru i wartość wykazanego na niej podatku, pomniejsza o odpowiednią część zadatku, co spowoduje że w podsumowaniu każdej takiej faktury wykaże tylko i wyłącznie wartości zerowe.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Na podstawie ust. 3 powołanego artykułu, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.
Zatem, w przypadku otrzymania przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty podatnik zobowiązany jest do wystawienia faktury VAT. Kwestie dotyczące zasad wystawiania faktur VAT w okresie do 30 listopada 2008 r. regulowały przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.). Rozdział 4 ww. rozporządzenia określa szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.
Stosownie do § 14 ust. 1 powołanego rozporządzenia, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, który stanowi iż fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym pobrano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę).
Z uregulowań zawartych w ust. 4 ww. przepisu wynika, że jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1 i 2, nie obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia fakturę na zasadach określonych w § 9 i 11-13, z tym, że sumę wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartość otrzymanych części należności, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących pobranie części należności; taka faktura powinna zawierać również numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.
Jednocześnie zgodnie z dyspozycją § 14 ust. 5 jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1 i 2, obejmują całą cenę brutto towaru lub usługi, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury w terminie określonym w § 13, zgodnie z którym fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 14 i 15.
Uwzględniając łączne brzmienie powyższych przepisów regulujących prawidłowy sposób postępowania w przypadku otrzymania przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty stwierdzić należy, iż w sytuacji gdy wystawiona faktura zaliczkowa obejmuje całą cenę brutto towaru lub usługi, po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie jest już wystawiana faktura ostateczna. Skoro bowiem w § 14 ust. 5 rozporządzenia ustawodawca stwierdził, iż we wskazanych w nim przypadkach sprzedawca „nie wystawia faktury”, oznacza to, iż, nie umożliwił podatnikowi swobody wyboru postępowania.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca otrzymał zadatek na poczet przyszłej dostawy towarów, który pokrył w całości uzgodnioną z nabywcą wartość zamówienia. Zamówienie obejmuje większą ilość sztuk produkowanych przez Zainteresowanego wyrobów i jest realizowane partiami (dostawa pierwszej partii towarów już nastąpiła, a dostawy kolejnych partii tego zamówienia będą dokonywane przez okres 2-3 miesięcy). Wnioskodawca z chwilą otrzymania zadatku na poczet dostawy wystawił nabywcy stosowną fakturę VAT. Otrzymany zadatek w całości pokrył wartość zamówienia.
Mając na uwadze powyższe przepisy oraz stan faktyczny sprawy stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie prawidłowym było wystawienie faktury VAT przez Wnioskodawcę po otrzymaniu zadatku, w terminie wskazanym w § 14 ust. 1 rozporządzenia. W tym przypadku jednak – ponieważ otrzymany zadatek pokrył całą wartość brutto zamówienia – z uwagi na treść ust. 5 powołanego przepisu, brak jest podstaw aby po dokonaniu dostawy Zainteresowany wystawił kolejną fakturę VAT.
Reasumując, przepis § 14 ust. 5 ww. rozporządzenia, stanowiący, iż jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1 i 2, obejmują całą cenę brutto towaru lub usługi, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury w terminie określonym w § 13, należy rozumieć w ten sposób, że nie ma on prawa do wystawienia kolejnej faktury VAT ani w terminie 7 dni od daty dokonania dostawy każdej kolejnej partii towaru, ani w innym dowolnym terminie.
Tut. Organ pragnie zauważyć, iż ww. § 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) obowiązywał do 30 listopada 2008 r. Od dnia 1 grudnia 2008 r. kwestie zawarte w tym przepisie reguluje § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
|