Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-51/09/MS
z 20 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-51/09/MS
Data
2009.01.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
biblioteki
działalność
nieruchomości
statut
umowa użyczenia


Istota interpretacji
  • Czy w razie oddania ww. nieruchomości w użyczenie na rzecz Miejskiej Biblioteki Publicznej, konieczne byłoby odprowadzenie przez nią podatku dochodowego?
  • Czy w razie nieodpłatnego przekazania ww. nieruchomości Miejskiej Bibliotece Publicznej w trybie wyposażenia w nieruchomość, o którym mowa w art. 51 w zw. z art. 56 ustawy o gospodarce nieruchomościami - przy założeniu, że jest to czynność prawna różna od umowy darowizny - konieczne byłoby odprowadzenie przez nią podatku dochodowego?


  • Wniosek ORD-IN 2 MB

    INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

    Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 09 października 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 23 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych przez Bibliotekę, w związku z otrzymaniem w formie umowy użyczenia lub w formie nieodpłatnego przekazania w trybie wyposażenia w nieruchomość, o którym mowa w art. 51 w zw. z art. 56 ustawy o gospodarce nieruchomościami – przy założeniu, że jest to czynność prawna różna od umowy darowizny - nieruchomości (pytania oznaczone we wniosku nr 7 i 8) -jest prawidłowe.

    UZASADNIENIE

    W dniu 23 października 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych przez Bibliotekę w związku z otrzymaniem w formie nieodpłatnego, nieograniczonego w czasie użytkowania lub w formie darowizny - nieruchomości.

    W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

    Gmina planuje nieodpłatne przekazanie będącej jej własnością nieruchomości oznaczonej jako działka nr 276/2 w obr. 266, na której znajdują się budynek centrali Miejskiej Biblioteki Publicznej, dwa kioski, elementy architektury, zieleń i uzbrojenie terenu, na rzecz Miejskiej Biblioteki Publicznej, będącej instytucją kultury w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. Z 2001 r., nr 13, poz. 123 z późn. zm.), budynek centrali biblioteki oddany został do użytku we wrześniu ubiegłego roku, a w trakcie realizacji inwestycji podatek VAT nie był odliczany. Miejska Biblioteka Publiczna jest zarejestrowana w księdze rejestrowej instytucji kultury w dniu 24 maja 1992 r. Statut Miejskiej Biblioteki Publicznej został ustanowiony uchwałą Rady Miejskiej z dnia 29 kwietnia 2004 r.; stosownie do § 6 statutu Miejska Biblioteka Publiczna służy zaspokajaniu potrzeb edukacyjnych, informacyjnych i kulturalnych oraz uczestniczy w upowszechnianiu wiedzy i kultury.

    Stosownie do § 12 statutu usługi biblioteki są ogólnie dostępne i bezpłatne, za wyjątkiem enumeratywnie wyliczonych usług, za które mogą być pobierane opłaty, które jednak nie mogą przekraczać kosztów wykonania usługi.

    Biblioteka ma osobowość prawną, a ze swej działalności nie czerpie zysków.

    Przekazanie nieruchomości wraz z jej częściami składowymi niezbędne jest do prawidłowego gospodarowania nią przez dyrektora Miejskiej Biblioteki Publicznej.

    Jak wynika z jego wniosku, „władanie obiektem (chodzi o tytuł prawny) jest niezbędne do zawarcia umowy wynajmu z Biblioteką Pedagogiczną (część gmachu została wybudowana z przeznaczeniem na lokal filii Wojewódzkiej Biblioteki Pedagogicznej), wynajmu barku w holu obiektu, wynajmu "kiosków" i in. oraz do zawierania niezbędnych umów serwisowych".

    Gmina rozważa kilka form prawnych, w jakich miałoby nastąpić nieodpłatne przekazanie, biorąc pod uwagę

    1. umowę darowizny,
    2. nieodpłatne ustanowienie nieograniczonego w czasie prawa użytkowania (uregulowanego w art. 252 i n. K.c.),
    3. umowę użyczenia, a także
    4. nieodpłatne przekazanie w trybie wyposażenia w nieruchomość, o którym mowa w art. 51 w zw. z art. 56 ustawy o gospodarce nieruchomościami - przy założeniu, że jest to czynność prawna różna od umowy darowizny (tak zdaje się wynikać z pisma Departamentu Finansowego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 24 września 2008 r., znak DF-IV-10/12/376/2008).


    W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

    1. Czy w razie oddania ww. nieruchomości w użyczenie na rzecz Miejskiej Biblioteki Publicznej, konieczne byłoby odprowadzenie przez nią podatku dochodowego... (pytanie oznaczone we wniosku nr 7)
    2. Czy w razie nieodpłatnego przekazania ww. nieruchomości Miejskiej Bibliotece Publicznej w trybie wyposażenia w nieruchomość, o którym mowa w art. 51 w zw. z art. 56 ustawy o gospodarce nieruchomościami - przy założeniu, że jest to czynność prawna różna od umowy darowizny - konieczne byłoby odprowadzenie przez nią podatku dochodowego... (pytanie oznaczone we wniosku nr 8)


    Zdaniem wnioskodawcy:

    Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) do przychodów zalicza się wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy, lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń (z wyjątkami przewidzianymi w ustawie).

    Nieodpłatne przekazanie nieruchomości na rzecz Miejskiej Biblioteki Publicznej mieści sięw hipotezie tego przepisu.

    Jednak stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

    Ponieważ celem statutowym Miejskiej Biblioteki Publicznej jest działalność kulturalna i oświatowa, Miejska Biblioteka Publiczna w sytuacjach określonych w powyższych pytaniach nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



    doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

    Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj