Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-5/09-4/MT
z 3 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-5/09-4/MT
Data
2009.02.03


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
koszty uzyskania przychodów
księgowanie kosztów
metoda kasowa


Istota interpretacji
Czy wydatki na opracowanie wniosku o dotację poniesione zgodnie z zawartą umową z firmą doradczą stanowią koszty uzyskania przychodów?



Wniosek ORD-IN 331 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 31.12.2008 r. (data wpływu 05.01.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych ze sporządzeniem wniosku o dotację - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05.01.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych ze sporządzeniem wniosku o dotację.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej w grudniu 2007 r. podpisał umowę z wyspecjalizowaną firmą doradczą X na opracowanie wniosku o dotację w ramach funduszy UE – Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa na lata 2007-2013:

Oś priorytetowa: 1. Przedsiębiorczość i Innowacje.

Nazwa Działania: 1.3 Dotacje inwestycyjne dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Przedmiotem umowy na opracowanie wniosku o dotację jest:

  1. Przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej składającej się z wniosku o dofinansowanie realizacji projektu oraz biznes planu wraz z późniejszym ich uzupełnieniem.
  2. Zarządzanie realizacją projektu.

Z tego tytułu dotychczas wnioskodawca poniósł koszty w wysokości 7000,00 zł netto f-ra Z, f-ra Q.

W grudniu 2008 br. wniosek przeszedł pozytywną ocenę i w dniu 30 grudnia 2008r. wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie ze środków EFRR na realizację projektu tyt. „Wzrost poziomu konkurencyjności przez automatyzację procesu produkcyjnego, wprowadzenie nowych produktów i zastosowanie nowoczesnej technologii ICT”.

Wnioskodawca informuje również, że poniesione koszty na opracowanie wniosku o dotację nie zostały ujęte w kwocie kosztów kwalifikowanych – ponoszone są z własnych środków. Przedsięwzięcie jest już realizowane od września 2008r. i ma zakończyć się w czerwcu 2010r.

Ponadto wnioskodawca informuje, że przedsięwzięcie objęte ww. dotacją polega na modernizacji budynku zakupionego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i zakupie maszyn produkcyjnych. Zgodnie z art. 21 ust. 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ww. dotacja jest zwolniona od dochodu.

Do wniosku ORD-IN wnioskodawca załączył:

  • kserokopię umowy, oraz
  • faktury VAT .

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 09.01.2009 r. Nr IPPB1/415-5/09-2/MT Wnioskodawca uzupełnił swój wniosek pismem z dnia 19.01.2009 r., informując, iż prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą uproszczoną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatki na opracowanie wniosku o dotację w ramach regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa na lata 2007-2013 poniesione zgodnie z zawartą umową z firmą doradczą stanowią koszty uzyskania przychodów...

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z realizowanym przedsięwzięciem inwestycyjnym objętym dotacją Unii Europejskiej – program RPO WL 2007-2013 i poniesieniem kosztów sporządzenia wniosku o dotację, wydatki te w całości stanowią koszty uzyskania przychodów, gdyż:

  • nie są ujęte w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • wydatki te nie są zwrócone w jakiejkolwiek formie (nie zostały ujęte w kwocie kosztów kwalifikowanych),
  • nie zwiększają wartości początkowej zakupionych środków trwałych,
  • zmodernizowany budynek i zakupione maszyny objęte dotacją w przyszłości zwiększą produkcję a to oznacza, że zwiększą przychody podatkowe – a więc są to koszty poniesione w celu zabezpieczenia źródła przychodów,
  • są to koszty związane z prowadzoną działalnością – z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa.

Na potwierdzenie swojego stanowiska wnioskodawca powołuje interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 31.10.2008 r. sygn. IBPB3/423-697/08/NG oraz wyrażaną na stronie internetowej opinię Krajowej Informacji Podatkowej pyt. 1 w „najczęściej zadawane pytania” www……...

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W powołanym przepisie art. 22 ust. 1 ustawodawca nie wskazuje enumeratywnie jakie wydatki mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów uzależniona została od istnienia związku przyczynowo - skutkowego tzn. poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, bądź funkcjonowanie tego źródła. Kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, pod warunkiem, że podatnik wykaże, iż zostały one w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów.

Aby zatem dany wydatek mógł zostać zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

  • musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu;
  • nie może być wymieniony w art. 23 w/w ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów;
  • musi być należycie udokumentowany.

Analizując powyższe wskazać należy, że jedynie w przypadku kiedy podatnik faktycznie poniesie wydatek, wykaże związek wydatku z uzyskanym przychodem i udowodni fakt poniesienia kosztów w sposób nie budzący wątpliwości może uznać konkretny wydatek za koszt uzyskania przychodu.

Jednocześnie należy zauważyć, że od 1 stycznia 2007 r. ustawodawca wprowadził podział kosztów na bezpośrednio i pośrednio związane z przychodem.

Jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, a których ponoszenie związane jest z prowadzeniem działalności. Koszty sporządzenia wniosku o dotację z Unii Europejskiej należy zakwalifikować do kosztów pośrednich związanych z prowadzoną przez podatnika działalnością.

Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d i 116.

Z przedstawionego stanu faktycznego wnika, iż koszty związane z przygotowaniem wniosku o dotację Wnioskodawca finansuje z własnych środków i nie będą one pokryte z dotacji. W związku z tym nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie wyżej cytowany przepis.

W świetle postanowień art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.

Zgodnie z art. 22 ust. 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, w przypadku podatników, o których mowa w art. 22 ust. 6 ww. ustawy (tj. prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów) uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca ewidencjonuje operacje gospodarcze w podatkowej księdze przychodów i rozchodów stosując uproszczoną metodę rozliczania kosztów.

Reasumując, wydatki związane ze sporządzeniem wniosku o dotację stanowią koszty uzyskania przychodów, które Wnioskodawca powinien ewidencjonować w kosztach uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia (wystawienia faktury).

Jednakże podkreślić należy, iż to na podatniku spoczywa ciężar wykazania istnienia związku przyczynowego pomiędzy ponoszonymi wydatkami, a osiąganymi przychodami oraz okoliczności, iż ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów bądź na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Wykazanie istnienia takiego związku jest warunkiem koniecznym dla uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

W odniesieniu do powołanej przez wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego należy stwierdzić, że orzeczenie to zapadło w indywidualnej sprawie i nie jest wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Krańcowo należy dodać, iż dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji, gdyż tutejszy organ w toku wydawania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego nie ma stosownego umocowania w przepisach prawa, umożliwiającego weryfikację przedstawionego we wniosku stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj