Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-818/08/AF
z 5 grudnia 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-818/08/AF
Data
2008.12.05
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
preferencyjna stawka amortyzacji
stawki podatku
usługi budowlane
Istota interpretacji
Jaką stawkę podatku od towarów i usług powinien zastosować wykonawca prac budowlano-montażowych (wykonanie domu z drewna oraz jego montaż na działce będącej moją własnością)?
Wniosek ORD-IN 894 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2008 r. (data wpływu 22 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług budowlano-montażowych – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 22 września 2008 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług budowlano-montażowych. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Wnioskodawca jest właścicielem działki letniskowej, na której został posadowiony dom drewniany – nazwa w projekcie brzmi: „dom mieszkalny drewniany”. Dom jest tak wykonany, że pozwala na zamieszkanie przez cały rok. Jest ocieplony, posiada ogrzewanie kominkowe, a instalacja elektryczna jest przystosowana do ogrzewania elektrycznego. Budynek jest na stałe związany z gruntem i został zaklasyfikowany do grupowania PKOB -1110. Wykonawca zastosował stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 22%, argumentując tym, że dom jest postawiony na działce letniskowej, a nie na działce budowlanej. Na działce budowlanej wykonawca zastosowałby stawkę podatku w wysokości 7% na prace budowlano-montażowe. Prace budowlano-montażowe zostały wykonane i zakończone w 2007 r. W tym samym roku dokonana została płatność. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Jaką stawkę podatku od towarów i usług powinien zastosować wykonawca prac budowlano-montażowych (wykonanie domu z drewna oraz jego montaż na działce będącej moją własnością)... Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) i b) ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się stawkę podatku w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych związanych z budownictwem mieszkaniowym oraz do obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części w wyłączeniem lokali użytkowych. Zgodnie z ww. ustawą do obiektów budownictwa mieszkaniowego zalicza się, m. in. budynki wymienione w grupowaniu 111. W grupowaniu tym, w klasie 1110 mieszczą się samodzielne budynki, takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych, rezydencje wiejskie, domu letnie, itp. Z powyższego wynika, że dom drewniany mieszkalny mieści się grupowaniu PKOB 111 i jest budynkiem mieszkalnym. Dlatego też usługa polegająca na budowie i montażu domu drewnianego mieszkalnego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 7%. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do treści art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) i b) ww. ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do:
Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 2 ustawy). Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007 r., przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111- Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 – Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 – Budynki zbiorowego zamieszkania – wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zlecił wykonanie domu z drewna oraz jego montaż na działce letniskowej. Dom ten sklasyfikowano w grupowaniu PKOB 1110. Prace budowlano-montażowe wykonawca usług opodatkował podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%. Biorąc pod uwagę powyższe fakty oraz treść przywołanych przepisów stwierdzić należy, że o ile przedmiotem transakcji było świadczenie usług budowlano-montażowych związanych z budownictwem mieszkaniowym, to usługi te winny być opodatkowane 7% stawką podatku od towarów i usług na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) i b) ustawy. Należy podkreślić, że tutejszy organ podatkowy nie jest uprawniony do oceny prawidłowości zaklasyfikowania obiektów budowlanych do określonego grupowania statystycznego. Wobec powyższego niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o klasyfikację PKOB podaną przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej). Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.