Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/436-71/09/MK
z 30 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/436-71/09/MK
Data
2009.07.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Podstawa opodatkowania

Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu


Słowa kluczowe
czynności cywilnoprawne
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
kapitał zakładowy
opodatkowanie
podatek od czynności cywilnoprawnych
podstawa opodatkowania
podwyższenie kapitału
przedmiot opodatkowania
spółka jednoosobowa
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
wkłady do spółki


Istota interpretacji
Czy wniesiony przez gminę (jedynego wspólnika) wkład pieniężny tytułem podwyższenia kapitału zakładowego spółki z o.o. jest zwolniony z podatku od czynności cywilnoprawnych?



Wniosek ORD-IN 838 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2009 r. (data wpływu – 11 maja 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2009 r. (data wpływu – 17 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania podwyższenia kapitału zakładowego Spółki – jest prawidłowe, jednakże na innych zasadach niż przytoczone we wniosku.


UZASADNIENIE


W dniu 11 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania podwyższenia kapitału zakładowego Spółki. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 lipca 2009 r. (data wpływu – 17 lipca 2009 r.)


W przedmiotowym wniosku oraz w piśmie uzupełniającym przedstawiono następujący stan faktyczny.


Przedmiotem działalności Wnioskodawczyni, jako spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka), jest wykonywanie zadań Gminy J. (jedynego wspólnika Spółki) polegających na zaopatrywaniu jej mieszkańców w wodę i odprowadzaniu ścieków. Spółka otrzymała od swojego wspólnika w drodze umowy użyczenia, w nieodpłatne użytkowanie, zabudowaną nieruchomość, do której przeniosła swoja siedzibę oraz pomieszczenia warsztatowe, ponosząc nakłady na remonty i koszty jej bieżącego utrzymania. Nadto na podstawie podjętej w dniu 25 września 2008 r. uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego Spółki wspomniana gmina wniosła wkład pieniężny w kwocie 1 035 000 zł.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy otrzymana w nieodpłatne użytkowanie zabudowana nieruchomość stanowi dla Spółki przychód...
  2. Czy wkład pieniężny wniesiony tytułem podwyższenia kapitału zakładowego Spółki jest zwolniony z podatku od czynności cywilnoprawnych...


Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie drugie, dotyczące podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie pytania pierwszego, dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych, wniosek zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.


Zdaniem Spółki, w świetle art. 8 pkt 4 ustawy o czynności cywilnoprawnych jednostki samorządu terytorialnego są zwolnione z podatku. Gmina jest podstawową jednostka samorządu terytorialnego, a wykonuje swoje zadania m.in. poprzez spółki prawa handlowego, których jest jedynym wspólnikiem. Wobec tego podwyższenie kapitału zakładowego Spółki jest zwolnione z podatku od czynności cywilnoprawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, jednakże na innych zasadach niż przytoczone we wniosku.


Dla ustalenia stanu prawnego właściwego dla opisanego we wniosku stanu faktycznego istotną jest data podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego Spółki, tj. 25 września 2008 r., bowiem w myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 209, poz. 1319) przepisy ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (j.t. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. przed dniem 1 stycznia 2009 r.), stosuje się do podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego spółki kapitałowej, z tytułu którego obowiązek podatkowy powstał przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, także wtedy, gdy czynność cywilnoprawna dokonana została po wejściu w życie ustawy.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2009 r., podatkowi temu podlegają:


  1. następujące czynności cywilnoprawne:


    1. umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
    2. umowy pożyczki,
    3. (uchylona),
    4. umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
    5. umowy dożywocia,
    6. umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,
    7. (uchylona),
    8. ustanowienie hipoteki,
    9. ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
    10. umowy depozytu nieprawidłowego,
    11. umowy spółki (akty założycielskie);

  2. zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4;
  3. orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2.


Przy czym stosownie do treści art. 1 ust. 3 pkt 2 przytoczonej ustawy w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się przy spółce kapitałowej (rozumianej jako spółka: z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcyjna – art. 1a pkt 2) – wniesienie lub podwyższenie wniesionego do spółki wkładu, którego wartość powoduje podwyższenie kapitału zakładowego, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika (akcjonariusza) oraz dopłaty.

Uwzględniając powyższe, podkreślić należy, iż ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych zawiera zamknięty katalog czynności objętych tym podatkiem. Oznacza to, że opodatkowaniu podlegają czynności wymienione w przywołanej regulacji art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w tym wymienione w art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 w związku ust. 3 pkt 2 ustawy umowa spółki oraz jej zmiana, za którą uważa się m.in. podwyższenie kapitału zakładowego spółki.

W zakresie omawianego podatku obowiązek podatkowy z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego spółki powstaje z chwilą podjęcia uchwały w tej sprawie (art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy), przy czym ciąży on na spółce (art. 4 pkt 9).

Wprawdzie art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, na który powołuje się we wniosku o wydanie interpretacji Spółka, wyraźnie stanowi, iż jednostki samorządu terytorialnego są zwolnione z ww. podatku, to interpretacja tegoż przepisu w sposób ścisły wyklucza z kręgu uprawnionych podatników spółki kapitałowe, w których jedynym wspólnikiem (akcjonariuszem) jest jednostka samorządu terytorialnego. Taki sposób wykładni norm podatkowych determinuje funkcjonowanie ulg i zwolnień w polskim systemie podatkowym na zasadzie wyjątku od zasady powszechności opodatkowania (określonej w art. 84 Konstytucji RP). Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.

Zgodnie z art. 164 ust. 1 Konstytucji RP podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gmina, jednakże wolą ustawodawcy określenie innych jednostek samorządu regionalnego albo lokalnego i regionalnego następuje na poziomie ustawy (ust. 2). Stąd też konstytutywny charakter dla innych niż gmina jednostek samorządu terytorialnego ma ustawa z 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa (Dz. U. Nr 96, poz. 603 ze zm.). Przewiduje ona w art. 1 ust. 2, że jednostki tego podziału stanowią gminy, powiaty i województwa.


Ustrój oraz zadania poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego zostały uregulowane w szczególności w ustawie z dnia:


  • 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.),
  • 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, (j.t. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.),
  • 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, (j.t. Dz. U. z 2001 r. Nr 152, poz. 1590 ze zm.).


Analogiczny podział czy też rozumienie pojęcia jednostek samorządu terytorialnego ujęto w treści art. 1a ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.), natomiast w art. 2 stwierdza się, że gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach: zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.


Wobec powyższego spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, której jedynym wspólnikiem jest gmina, działa w obrocie prawnym jako podmiot odrębny, posiadający osobowość prawną, i nie wchodzi w zakres pojęcia „jednostki samorządu terytorialnego”.

Stąd też zmiana umowy spółki rozumiana jako podwyższenie jej kapitału zakładowego podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a obowiązek zapłaty podatku z tego tytułu ciąży na Spółce.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, iż zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008 r., podstawę opodatkowania przy zmianie umowy spółki stanowi wartość wkładów powiększających majątek spółki albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy.

Jednakże, w myśl obowiązującego w dacie podjęcia opisanej we wniosku uchwały o podwyższeniu kapitału Spółki art. 6 ust. 9 pkt 4 lit. a) ustawy, od podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1 pkt 8, odlicza się wartość wkładów do spółki lub powiększających jej majątek, wartość kapitału zakładowego lub jego podwyższenia, kwoty dopłat, kwoty lub wartość pożyczek udzielonych spółce przez wspólnika (akcjonariusza) oraz wartość rzeczy lub praw majątkowych oddanych spółce do nieodpłatnego używania przez jednostki samorządu terytorialnego.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, jedynym wspólnikiem Spółki jest gmina, będąca jednostką samorządu terytorialnego. W wyniku podjętej w dniu 25 września 2008 r. uchwały podwyższono kapitał zakładowy spółki o kwotę 1 035 000 zł.

Zatem zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) przytoczonej ustawy podstawę opodatkowania stanowi wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy. Jednocześnie na podstawie art. 6 ust. 9 pkt 4 lit. a) ustawy od podstawy opodatkowania odlicza się wartość podwyższenia kapitału zakładowego przez gminę, w wyniku czego, w przedmiotowej sytuacji podstawa opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych wyniesie 0 zł.

W związku z powyższym Spółka nie była zobowiązana do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.


Złożenie przez Wnioskodawczynię fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj