Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-371/09-4/JK
z 20 sierpnia 2009 r.

 

Zmieniona przez interpretację nr DD3/033/338/IMD/14/RD-100324 w trakcie porządkowania

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-371/09-4/JK
Data
2009.08.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
pomoc bezzwrotna
pracownik
programy
zwolnienie


Istota interpretacji
opodatkowanie dochodów osób fizycznych współfinansowanych ze środków 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej



Wniosek ORD-IN 374 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytut przedstawione we wniosku z dnia 26.05.2009 r. (data wpływu 29.05.2009 r.) oraz w piśmie z dnia 17.07.2009 r. (data nadania 17.07.2009 r., data wpływu 21.07.2009 r.) stanowiące odpowiedź na wezwanie z dnia 13.07.2009 r., Nr IPPB4/415-344/09-2/JK (data nadania 13.07.2009 r. data otrzymania 15.07.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osób fizycznych współfinansowanych ze środków 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osób fizycznych współfinansowanych ze środków 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej.

Z uwagi na braki formalne pismem z dnia 13.07.2009 r. Nr IPPB4/415-371/09-2/JK tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego.

Powyższe zostało uzupełnione pismem z dnia 17.07.2009 r. (data wpływu 21.07.2009 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Instytut jest placówką naukową, podlegającą ustawie o finansach publicznych. Instytut prowadzi badania naukowe finansowane dotacjami z budżetu państwa (działalność statutowa, projekty badawcze) a także badania finansowane przez Unię Europejską w ramach Siódmego Programu Ramowego. Jest to „Centrum Doskonałości” według umowy nr 229915 w zakresie Genomiki, Biotechnologii i Jakości Produktów Pochodzenia Zwierzęcego pozyskiwanych w Zrównoważonych systemach Produkcji z uwzględnieniem Dobrostanu Zwierząt.

Głównym celem projektu jest wzmocnienie potencjału badawczego Instytutu i wzrost jego aktywności w prowadzeniu działalności naukowo – badawczej na skalę europejską. Kluczowym elementem projektu jest zacieśnienie współpracy z najlepszymi europejskimi ośrodkami naukowymi zmierzające do utworzenia strategicznego partnerstwa w celu realizacji wspólnych interdyscyplinarnych projektów badawczych w 7 Programie Ramowym, w następujących obszarach: jakość surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego wytwarzanych w zrównoważonych systemach produkcji, dobrostan zwierząt, genomika i biotechnologia, przyczyniających się do rozwoju biogospodarki opartej na wiedzy.

Instytut otrzymuje środki na realizację tego projektu bezpośrednio z Unii Europejskiej i jest jego bezpośrednim wykonawcą.

Do wykonania ww. projektu Instytut oddelegował własnych pracowników (zatrudnionych na podstawie umowy o pracę) a także wypłacał będzie wynagrodzenia osobom z zagranicy, które też zostaną zatrudnione do wykonania zadań w ramach umowy o pracę w Polsce. Wynagrodzenia będą wypłacane przez Instytut ze środków Unii Europejskiej, które są zdeponowane na oddzielnym rachunku bankowym.

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnia, że Instytut jako ostateczny beneficjent pomocy podpisał umowę bezpośrednio z Komisją Europejską i na mocy tej umowy dokonuje nakładów związanych z jej wykonaniem. Bezpośrednimi wykonawcami tej umowy są pracownicy Instytutu, a także osoby z zagranicy, które będą zatrudnione przez Instytut. Pracownicy Instytutu wykonujący projekt są zatrudnieni w pełnym wymiarze czasu pracy, ale swój czas dzielą na pracę na rzecz projektu finansowanego przez Komisję Europejską oraz na rzecz innych zadań Instytutu.

Czas pracy na rzecz projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej jest ściśle ewidencjonowany i na podstawie tej ewidencji sporządza się oddzielne listy płac, które obciążają koszty tego projektu. Wypłata wynagrodzenia z tych oddzielnych list płac dokonywana jest z wyodrębnionego rachunku, na który środki wpływają bezpośrednio z Unii Europejskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochody uzyskane przez osoby fizyczne krajowe i zagraniczne w ramach umowy o pracę wykonujące zadania w ramach opisanego projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, osoby krajowe i zagraniczne zatrudnione na podstawie umowy o pracę do realizacji zadań Centrum Doskonałości w ramach 7 Programu Ramowego, którego bezpośrednim wykonawcą jest Instytut korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

  • środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (…), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  • prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanych z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych z których podatnik jest wynagradzany, oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna nie podlegają bowiem zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Instytut jest placówką naukową, która prowadzi badania naukowe finansowane dotacjami z budżetu państwa a także badania finansowane przez Unię Europejską w ramach 7 Programu Ramowego. Instytut otrzymuje środki na realizację tego projektu bezpośrednio z Unii Europejskiej i jest jego bezpośrednim wykonawcą. Instytut jako ostateczny beneficjent pomocy podpisał umowę bezpośrednio z Komisją Europejską i na mocy tej umowy dokonuje nakładów związanych z jej wykonaniem.

Do wykonania ww. projektu Instytut oddelegował własnych pracowników na podstawie umowy o pracę oraz zatrudni do wykonania zadań na podstawie umowy o pracę osoby z zagranicy. Pracownicy Instytutu wykonujący projekt są zatrudnieni w pełnym wymiarze czasu pracy, ale swój czas dzielą na pracę na rzecz projektu finansowanego przez Komisję Europejską oraz na rzecz innych zadań Instytutu. Czas pracy na rzecz projektu jest ściśle ewidencjonowany i na podstawie tej ewidencji sporządza się oddzielne listy płac, które obciążają koszty projektu. Wypłata wynagrodzenia z tych oddzielnych list płac dokonywana jest z wyodrębnionego rachunku, na który środki wpływają bezpośrednio z Unii Europejskiej.

Siódmy Program Ramowy Badań jest największym mechanizmem finansowania i kształtowania badań naukowych na poziomie europejskim w latach 2007 – 2013. O fundusze mogą ubiegać się instytucje naukowe (uniwersytety, akademie, instytuty), jednostki przemysłowe (małe i średnie przedsiębiorstwa, duży przemysł), organizacje (federacje, stowarzyszenia), jednostki rządowe i samorządowe, organizacje pozarządowe oraz inne prywatne i publiczne jednostki posiadające zdolność prawną.

Program ten został utworzony na mocy Decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącej powołania siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007 – 2013) i jest bezpośrednio finansowany przez Komisję Europejską.

Dysponentem środków pomocowych i jednocześnie podmiotem upoważnionym do ich rozdziału jest Komisja Europejska, natomiast, jak wynika ze stanu faktycznego, Instytut jest ostatecznym beneficjentem pomocy.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanej określonych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku, gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnych deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że wypłata wynagrodzenia odpowiadającego zadaniom poświęconym do realizacji projektu dokonywana jest z wyodrębnionego rachunku, na który środki wpływają bezpośrednio z Unii Europejskiej.

Należy zatem wskazać, że w sytuacji, gdy w chwili dokonywania przez Wnioskodawcę wypłaty, wynagrodzenie jest finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek to wówczas korzysta ono ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, pod warunkiem jednakże, że pracownik który je otrzymuje bezpośrednio realizuje cel programu. Natomiast w sytuacji, gdyby Wnioskodawca finansował wypłacane wynagrodzenia z własnych środków, wówczas wynagrodzenia te nie będą spełniały warunków do zwolnienia, w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z ww. przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Tylko bowiem wynagrodzenie za czynności i prace bezpośrednio związane z realizacją programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane, ze środków pomocowych. Z informacji zawartych we wniosku wynika, że bezpośrednimi wykonawcami ww. projektu są zarówno pracownicy Instytutu, a także osoby z zagranicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę. Pracownicy Instytutu wykonujący projekt są zatrudnieni w pełnym wymiarze czasu pracy, ale swój czas dzielą na pracę na rzecz projektu finansowanego przez Komisję Europejską oraz na rzecz innych zadań Instytutu.

Czas pracy na rzecz projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej jest ściśle ewidencjonowany i na podstawie tej ewidencji sporządza się oddzielne listy płac, które obciążają koszty tego projektu. Wypłata wynagrodzenia z tych oddzielnych list płac dokonywana jest z wyodrębnionego rachunku, na który środki wpływają bezpośrednio z Unii Europejskiej.

W związku z powyższym można uznać, że w tej sytuacji wypełniona została druga z przesłanek wskazanych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy.

W tym miejscu należy zauważyć, że tut. organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie ocenia, jaki charakter mają czynności wykonywane przez pracowników, tylko opiera się na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. To na Wnioskodawcy jako stronie wywodzącej z danej okoliczności skutki prawne w postaci możliwości zastosowania do otrzymywanych przychodów zwolnienia przedmiotowego, będzie spoczywał obowiązek udowodnienia – w ewentualnym postępowaniu podatkowym – że pracownicy bezpośrednio realizują cele programu.

Reasumując, należy stwierdzić, iż wynagrodzenia pracowników finansowane ze środków pomocowych Unii Europejskiej w ramach 7 Programu Ramowego korzystają ze zwolnienia przedmiotowego, ale tylko w sytuacji, gdy zostaną spełnione obie przesłanki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj