Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-328a/09/AK
z 10 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-328a/09/AK
Data
2009.07.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
lotnisko
przewoźnik powietrzny
stawka preferencyjna
transport międzynarodowy
usługi świadczone przewoźnikom powietrznym oraz innym podmiotom wykonującym rejsy w transporcie międzynarodowym
zaopatrzenie


Istota interpretacji
Usługi związane z lądowaniem statku powietrznego, obsługą odlatującego pasażera, postojem statku powietrznego, użyciem agregatu prądotwórczego GRU, business lounge, asenizacją, użyciem wodniarki, ogrzewaniem statku, użyciem ciągnika bagażowego, podstawieniem schodków, cateringiem, usługi handlingowe, jako usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków i z szeroko rozumianą obsługą ruchu lotniczego – mieszczą się w katalogu usług, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy.



Wniosek ORD-IN 602 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie usług kontroli i nadzoru ruchu lotniczego, usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych usług o podobnym charakterze oraz dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 kwietnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie usług kontroli i nadzoru ruchu lotniczego, usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych usług o podobnym charakterze oraz dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca świadczy na rzez swoich klientów usługi w zakresie kontroli i nadzoru ruchu lotniczego, usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług, dokonuje dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego.

Usługi o których mowa powyżej, to w szczególności: lądowanie statku powietrznego, obsługa odlatującego pasażera, postój statku powietrznego, użycie agregatu prądotwórczego GRU, business lounge, asenizacja, użycie wodniarki, ogrzewanie statku, użycie ciągnika bagażowego, podstawienie schodków, catering, usługi handlingowe (najbardziej kompleksowa usługa związana z obsługą ruchu lotniczego, tzw. usługi obsługi naziemnej).


Wnioskodawca wskazał, iż w celu ustalenia zakresu pojęcia związanego ze świadczeniem usług obsługi naziemnej należy pomocniczo sięgnąć do Dyrektywy Rady 96/67 z dnia 15 października 1996 r. Załącznik do Dyrektywy wymienia jedenaście typów usług lotniskowych stosując przyjęty w IATA podział (Standard Ground Handling Agreement - SGHA). Są one zawarte w art. 2 (e) i określają na potrzeby Dyrektywy usługi lotniskowe ("ground handling services"). Należą do nich:


  1. Administracja i nadzór (Ground administration and supervision), która obejmuje:
    1. reprezentację i kontakty z władzami lokalnymi lub innymi instytucjami, regulowanie płatności w imieniu użytkownika portu lotniczego oraz zapewnienie pomieszczeń biurowych dla jego przedstawicieli,
    2. kontrolę ładunku, przyjmowanie wiadomości i telekomunikację,
    3. obsługę, przechowywanie i administrację urządzeń ładunkowych,
    4. inne czynności nadzoru przed, w czasie i po zakończeniu lotu oraz inne czynności administracyjne na żądanie użytkownika portu.
  2. Obsługa pasażerska (Passenger handling) - obejmuje wszelką pomoc świadczoną pasażerom przylatującym, odlatującym, przesiadającym się, w tym sprawdzanie biletów i dokumentów podróży, rejestrowanie bagażu i przemieszczanie go do sortowni.
  3. Obsługa bagażu (Baggage handling) - obejmuje obsługę naziemną bagażu na terenie sortowni, jego sortowanie, przygotowywanie go do odlotu, załadowywanie i wyładowywanie z urządzeń służących do przemieszczania go ze statku powietrznego do sortowni i w drugą stronę, jak również transport bagażu z sortowni na teren odbioru bagażu.
  4. Obsługa cargo i poczty (Cargo and mail handling) obejmuje:
    1. w zakresie ładunków: fizyczną obsługę wywozu, transferu i przywozu, obsługę w zakresie związanych z tym dokumentów, procedur celnych i stosowania procedury bezpieczeństwa, uzgodnionej między stronami lub wynikającej z okoliczności,
    2. w zakresie poczty: fizyczną obsługę poczty przylatującej lub odlatującej, obsługę w zakresie związanych z tym dokumentów i stosowanie procedury w zakresie bezpieczeństwa, uzgodnionej między stronami lub wynikającej z okoliczności.
  5. usługi płytowe (Ramp services):
    1. ustawianie statku powietrznego na ziemi po lądowaniu i przed startem (*),
    2. pomoc w blokowaniu statku powietrznego i dostarczanie odpowiednich urządzeń (*),
    3. łączność między statkiem powietrznym i podmiotem świadczącym usługi w części lotniczej portu lotniczego (*),
    4. załadunek i rozładunek statku powietrznego, w tym zapewnienie i obsługę odpowiednich urządzeń, jak również transport załogi i pasażerów między statkiem powietrznym i terminalem, transport bagażu między statkiem powietrznym i terminalem,
    5. dostarczenie i obsługę właściwych urządzeń do uruchamiania silników,
    6. holowanie statku powietrznego przy starcie i lądowaniu, jak również zapewnienie urządzeń odpowiednich do tego celu,
    7. transport do statku powietrznego, załadowanie na statek powietrzny i wyładowanie ze statku powietrznego żywności i napojów.
  6. Czyszczenie (Cleaning) obejmuje:
    1. organizację i wykonywanie czynności tankowania i odtankowywania, w tym przechowywanie paliwa oraz kontrolę jakości i ilości dostaw paliwa,
    2. neutralizację resztek materiałów napędowych.
  7. Obsługa techniczna samolotów (Aircraft maintenance) obejmuje:
    1. rutynowe czynności dokonywane przed lotem,
    2. nierutynowe czynności wykonywane na żądanie użytkownika portu lotniczego,
    3. obsługę administracyjną oraz dostarczanie części zapasowych i odpowiedniego sprzętu,
    4. występowanie o rezerwację lub rezerwowanie odpowiedniego miejsca do parkowania lub hangaru.
  8. Obsługa lotów i administrowanie załogami (Flight operations and crew administration) obejmuje:
    1. przygotowanie lotu w porcie odlotu lub każdym innym miejscu,
    2. pomoc związaną z lotem, w tym redyspozycję, jeżeli będzie to potrzebne,
    3. czynności po wykonaniu lotu,
    4. czynności administracyjne związane z załogą.
  9. Transport naziemny (Service transport) obejmuje:
    1. organizację i realizację przewozu załogi, pasażerów, bagażu, ładunków i poczty między różnymi terminalami w tym samym porcie lotniczym, z wyłączeniem jednak przewozu między statkiem powietrznym i innym punktem znajdującym się w granicach tego samego portu lotniczego,
    2. każdy specjalny transport wykonywany na żądanie użytkownika portu lotniczego.
  10. Usługi cateringowe (Catering services) obejmują:
    1. utrzymywanie kontaktów z dostawcami i zarządzanie administracyjne,
    2. przechowywanie żywności i napojów oraz sprzętu niezbędnego do ich przygotowania,
    3. czyszczenie tego sprzętu,
    4. przygotowanie i dostawę sprzętu oraz zapasów pokładowych (żywność i napoje).


Spółka świadczy opisane usługi głównie na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy opisane powyżej usługi świadczone przez Spółkę mieszczą się w zakresie usług wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 7, 8 oraz 18 ustawy o podatku od towarów i usług...


Zdaniem Spółki, usługi handlingowe powinny mieścić się w zakresie usług wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 7 i 8 oraz 18 ustawy. W Jej ocenie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy ma charakter otwarty i nie ogranicza się wyłącznie do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków, ale dotyczy wszelkich usług o podobnym charakterze, dlatego przepis ten należy interpretować szeroko.

Usługę nazywaną jako Business Lounge należy rozumieć jako udostępnienie pomieszczenia biznesowego na lotnisku na rzecz pasażerów. Zdaniem Wnioskodawcy usługę tą należy zaliczyć do grupy usług handlingowych w postaci obsługi pasażerskiej (passenger handling), która to grupa ma charakter otwarty i obejmuje wszelką pomoc świadczoną pasażerom przylatującym, odlatującym i przesiadającym się. Tym samym - zdaniem Spółki - usługa ta mieści się w zakresie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy.

Usługa lądowania statku powietrznego powinna natomiast – w ocenie Wnioskodawcy - mieścić się w zakresie art. 83 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Asenizacja jest zabiegiem sanitarnym polegającym na usuwaniu płynnych zanieczyszczeń (w tym przypadku z toalet statków powietrznych) i wywożeniu ich na tzw. pola asenizacyjne, gdzie pod nadzorem, dzięki możliwości samooczyszczania się gleby (mineralizacja fekaliów i zanik drobnoustrojów chorobotwórczych na skutek aktywności mikroflory gleby), wykorzystywane są jako nawóz. Usługę tę zdaniem Spółki, można uznać za obsługę statku powietrznego wskazaną w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy.

Usługi cateringowe, zgodnie z powołaną wcześniej Dyrektywą Rady należą do usług obsługi naziemnej (usług handlingowych). Do tego rodzaju czynności zaliczają się także takie czynności, jak utrzymywanie kontaktów z dostawcami i zarządzanie administracyjne. Świadczenie usług cateringowych jest zdaniem Spółki związane z obsługą pasażerów, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy.

Usługi odladzania, inspekcja po odladzaniu, płyn oraz podjazd agregatu do odladzania i jego powrót bez użycia, usługa usuwania zanieczyszczeń z nawierzchni lotniskowych, dodatkowa ochrona statków powietrznych w czasie parkowania, specjalne oświetlenie stanowiska postojowego, postój statku powietrznego, zabezpieczenie statku przez lotniskową straż pożarną, sprzątanie samolotu, użycie wodniarki, ogrzewanie statku, obsługa odlatujących pasażerów, w tym podstawienie odpowiednich schodków do samolotu, transport pasażerów pomiędzy samolotem a terminalem, użycie agregatu prądotwórczego GPU (usługa związana z utrzymaniem statku powietrznego), użycie ciągnika bagażowego oraz podstawienie schodków – zdaniem Spółki – są usługami, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy.

Spółka dokonuje także dostaw towarów służących zaopatrzeniu statków, są to towary niewielkiej wartości, jak np. zakup kwiatów na pokład. Dostawy takie zdaniem Spółki zaliczają się do dostaw, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy, dostawy te należy bowiem rozumieć szeroko i dotyczą one zaopatrzenia na potrzeby konsumpcji. Podobną kwalifikację przyjął Naczelnik I Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w interpretacji z dnia 15 lutego 2007 r. 1471/VUR1/443-427/06/AP. Wskazał, ze zgodnie z postanowieniami załącznika nr 9 „Ułatwienia” do ratyfikowanej Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym podpisanej w Chicago w dniu 7 grudnia 1994 r. – (Dz. U. z 2003 r. Nr 146, poz. 1413 - Oświadczenie rządowe z dnia 20 sierpnia 2003 r. w sprawie mocy obowiązującej załączników do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1994 r.) przez zaopatrzenie należy rozumieć zaopatrzenie w artykuły z przeznaczeniem do konsumpcji przez pasażerów oraz załogę na pokładzie statku powietrznego, oraz towary niezbędne dla ruchu i konserwacji statku powietrznego, włącznie z paliwem i smarami) oraz zaopatrzenie w artykuły do zbycia (artykuły przeznaczone na sprzedaż dla pasażerów oraz załogi statku powietrznego). Wobec powyższego zarówno towary serwowane pasażerom nieodpłatnie lub odpłatnie do bezpośredniej konsumpcji podczas rejsu, jak również towary przeznaczone do sprzedaży, stanowią towary, o których mowa w powołanej definicji zaopatrzenia. Do dostawy tych towarów na pokłady statków powietrznych należy zastosować stawkę podatku w wysokości 0%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do dyspozycji przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Na wybrane grupy towarów i usług ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0% oraz zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do dyspozycji przepisu art. 83 ust. 1 pkt 7 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług w zakresie kontroli i nadzoru ruchu lotniczego, świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Zgodnie z ust. 1 pkt 8 tego artykułu, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych głównie do wykonywania transportu międzynarodowego.

Według zapisu ust. 2 tego samego artykułu, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Cytowany przepis art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy umożliwia zastosowanie stawki podatku 0% do szerokiego zakresu usług. Ustawodawca co prawda wymienił usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługi pasażerów i ładunków, jednak nie zamknął tego katalogu usług, używając określenia „oraz innych o podobnym charakterze”. Jedynym rzeczywistym ograniczeniem jest odbiorca przedmiotowej usługi, którym musi być przewoźnik powietrzny lub inny podmiot wykonujący głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, co wynikać powinno z prowadzonej przez podatnika – niezbędnej dla zastosowania preferencyjnej stawki podatku – dokumentacji, o której mowa w ust. 2 art. 83 ustawy.

Zgodnie z postanowieniami załącznika nr 9 „Ułatwienia” do ratyfikowanej Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym podpisanej w Chicago w dniu 7 grudnia 1994 r. – (Dz. U. z 2003 r. Nr 146, poz. 1413 - Oświadczenie rządowe z dnia 20 sierpnia 2003 r. w sprawie mocy obowiązującej załączników do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1994 r.), przez zaopatrzenie należy rozumieć zaopatrzenie w artykuły z przeznaczeniem do konsumpcji przez pasażerów oraz załogę na pokładzie statku powietrznego, oraz towary niezbędne dla ruchu i konserwacji statku powietrznego, włącznie z paliwem i smarami) oraz zaopatrzenie w artykuły do zbycia (artykuły przeznaczone na sprzedaż dla pasażerów oraz załogi statku powietrznego).

W złożonym wniosku wskazano, iż Spółka świadczy na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, usługi związane z lądowaniem statku powietrznego, obsługą odlatującego pasażera, postojem statku powietrznego, użyciem agregatu prądotwórczego GRU, business lounge, asenizacją, użyciem wodniarki, ogrzewaniem statku, użyciem ciągnika bagażowego, podstawieniem schodków, cateringiem, usługi handlingowe. Spółka dokonuje także dostaw towarów służących zaopatrzeniu statków powietrznych, są to towary niewielkiej wartości, jak np. zakup kwiatów na pokład.

Analizując zaistniały w sprawie stan faktyczny w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż wszystkie wymienione wyżej usługi świadczone przez Spółkę, jako usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków i z szeroko rozumianą obsługą ruchu lotniczego – mieszczą się w katalogu usług, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy.

Zgodzić się również należy ze stanowiskiem Spółki, iż zarówno towary serwowane pasażerom nieodpłatnie lub odpłatnie do bezpośredniej konsumpcji podczas rejsu – w tym kwiaty służące do zapewnienia odpowiedniego standardu usługi transportu lotniczego, jak również towary przeznaczone do sprzedaży, stanowią towary, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Warunkiem stosowania preferencyjnej, 0% stawki podatku od towarów i usług dla wymienionych wyżej usług, a także dla dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego jest prowadzenie przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w przepisie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy, a więc że – w przypadku świadczenia usług – są one wykonywane na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym - w przypadku dostaw towarów – dotyczą środków transportu lotniczego używanych głównie do wykonywania transportu międzynarodowego.

Końcowo wskazać należy, iż kwestia dotycząca dokumentacji stanowiącej warunek stosowania stawki podatku w wysokości 0%, rozstrzygnięta została w interpretacji nr ITPP2/443-328b/09/AK.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj