Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-219/09-5/MC
z 16 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-219/09-5/MC
Data
2009.06.16


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Nadpłata --> Zwrot nadpłaty


Słowa kluczowe
interes podatnika
nadwyżki
zaliczka
zaliczka na podatek
zaliczka uproszczona
zwrot


Istota interpretacji
1.Czy w sytuacji, gdy stanowisko podatnika zostanie uznane za nieprawidłowe, to podatnikowi przysługuje możliwość ubiegania się o zwrot nadwyżki wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy na gruncie art. 77 ustawy Ordynacja podatkowa w przypadkach uzasadnionych jego ważnym interesem (np. znaczne zmniejszenie przychodów związanych z prowadzonej działalności)?



Wniosek ORD-IN 409 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością , przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2009 r. (data wpływu 23.03.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie możliwości ubiegania się o zwrot nadwyżki wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 12 czerwca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie możliwości ubiegania się o zwrot nadwyżki wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w styczniu 2008 r. złożył do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienie, że w roku 2008 będzie się rozliczał w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych metodą uproszczoną.

Nie złożył natomiast w roku 2009 oświadczenia o rezygnacji z uproszczonego sposobu rozliczania się z podatku dochodowego od osób prawnych. W roku 2009 Spółka ponosi stratę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy sformułowanie zawarte w zawiadomieniu o stosowaniu metody uproszczonej wpłacania zaliczek na podatek dochodowy: „Niniejszym zawiadamiam, że w roku 2008 będziemy stosować uproszczoną metodę (…)” należy traktować jako oświadczenie obejmujące jeden rok podatkowy...
  2. Czy przepis art. 25 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczy również sytuacji, gdy podatnik wyraźnie określa za jaki rok będzie rozliczał się uproszczoną metodą...
  3. Czy w sytuacji, gdy stanowisko Wnioskodawcy zostanie uznane za nieprawidłowe, podatnikowi przysługuje możliwość ubiegania się o zwrot nadwyżki wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy na gruncie art. 77 ustawy Ordynacja podatkowa, w przypadkach uzasadnionych jego ważnym interesem (np. znaczne zmniejszenie przychodów związanych z prowadzoną działalnością)...

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie trzecie.

Wniosek Spółki w zakresie pytania pierwszego i drugiego został rozpatrzony odrębną interpretacją w dniu 16 czerwca 2009 r. nr ILPB3/423-219/09-4/MC.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 3.

Zdaniem Wnioskodawcy, istnieje możliwość ubiegania się o zwrot nadwyżki ze względu na ważny interes podatnika, jakim jest nagłe zmniejszenie przychodów z prowadzonej działalności w 2009 roku. Mianowicie bowiem, nieuzasadnionym prawnie i faktycznie jest uiszczanie zaliczek na podatek dochodowy w roku, w którym podatnik osiąga niewielkie dochody lub nawet jego działalność przynosi stratę, których wysokość jest oparta o rok podatkowy, w którym podatnik osiągał wysokie dochody.

W sytuacji, gdyby podatnik był zmuszony uiszczać zaliczki na podatek dochodowy w oparciu o 2007 rok, w którym to podatnik osiągnął bardzo wysokie dochody i zapłacił wysoki podatek, mogłoby to spowodować poważne trudności finansowe podatnika w roku 2009. Co za tym idzie, ważnym interesem podatnika byłaby ochrona przed widmem upadłości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Odpowiedź w zakresie pytania nr 3.

Na wstępie zaznaczyć należy, iż mając na uwadze zacytowany w treści pytania (poz. 55 wniosku) przepis ustawy Ordynacja podatkowa uznano, iż wskazując przepis art. 77 tej ustawy popełniono oczywistą omyłkę. Przyjęto zatem, iż wniosek Spółki dotyczy interpretacji przepisów art. 77a ustawy Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z art. 77a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), organ podatkowy może, na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych jego ważnym interesem, dokonać zwrotu nadwyżki wpłaconych kwot zaliczek na podatek dochodowy.

Należy wyjaśnić, iż nadwyżka jest różnicą miedzy wpłaconą zaliczką lub sumą wpłaconych zaliczek a podatkiem należnym od początku roku do końca okresu, na poczet którego zaliczki te zostały wpłacone.

Z art. 77a Ordynacji podatkowej wynika, że decyzja organu podatkowego w tym zakresie uzależniona jest od stwierdzenia ważnego interesu podatnika podatku dochodowego, występującego z wnioskiem o zwrot nadwyżki wpłaconych kwot zaliczek.

Pojęcie „ważny interes podatnika” nie zostało zdefiniowane przez ustawodawcę. Jego treść oceniana musi być zatem z uwzględnieniem konkretnych okoliczności w danej sprawie. Okoliczności te powinny zostać przywołane we wniosku podmiotu ubiegającego się o zwrot i powinny zostać poddane weryfikacji oraz ocenie organu podatkowego w trakcie prowadzonego postępowania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w styczniu 2008 r. złożył do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienie, że w roku 2008 będzie się rozliczał w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w formie uproszczonej. Nie zawiadomił natomiast o rezygnacji z uproszczonego sposobu rozliczania się z podatku dochodowego od osób prawnych. W roku 2009 Spółka ponosi stratę.

Ustawodawca nie wprowadził jakichkolwiek ograniczeń, które nie pozwalałyby korzystać z regulacji, zawartej w art. 77a Ordynacji podatkowej podatnikom, wpłacającym zaliczki miesięczne w uproszczonej formie.

W związku z powyższym, Wnioskodawca ma możliwość ubiegania się o zwrot nadwyżki wpłaconych kwot zaliczek na podatek dochodowy na podstawie art. 77a ustawy Ordynacja podatkowa.

Podkreślić jednak należy, iż tut. Organ nie przesądza o tym, czy Wnioskodawca przedmiotowy zwrot otrzyma. Rozstrzygnięcie to leży bowiem w gestii właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj