Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-296/09/AK
z 8 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-296/09/AK
Data
2009.07.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
spółdzielnie mieszkaniowe
stolarka okienna
ulga remontowa
wydatki mieszkaniowe
zwrot wydatków


Istota interpretacji
Zwrot poniesionych kosztów za wymianę stolarki okiennej przez Spółdzielnię Mieszkaniową nie stanowi przychodu, natomiast wystąpi obowiązek doliczenia do podatku 19% uzyskanej kwoty.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2009 roku (data wpływu 6 kwietnia 2009 r.) uzupełnionym dnia 30 czerwca 2009 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez Spółdzielnię Mieszkaniową wydatków na wymianę stolarki okiennej - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez Spółdzielnię Mieszkaniową wydatków na wymianę stolarki okiennej.

Pismem z dnia 19 czerwca 2009 r. Nr ITPB1/415-269/09-2/AK wezwano Panią do usunięcia braków formalnych złożonego wniosku. Braki wykazane w wezwaniu uzupełniono w dniu 30 czerwca 2009 r. (data wpływu).


W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni w dniu 9 listopada 1998 r. wystąpiła do Spółdzielni Mieszkaniowej z wnioskiem o wymianę na nowe dwóch okien i drzwi balkonowych, które miały już 36 lat. Administracja Spółdzielni Mieszkaniowej pismem z dnia 11 stycznia 1999 r. wyraziła zgodę na wymianę okien i drzwi balkonowych na koszt Wnioskodawcy. Zostały one wymienione na plastikowe w czerwcu 1999 r. W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, iż w złożonym zeznaniu za rok 1999 skorzystała z tzw. „ulgi remontowej”. Następnie Spółdzielnia Mieszkaniowa dokonała odbioru. Po 10 latach tj. w 2008 r. SM dokonała zwrotu części poniesionych kosztów w wysokości 2.177 zł 51 gr, przysyłając równocześnie PIT-8C z informacją o przychodzie. Wnioskodawca podkreśla, że jest to częściowy zwrot poniesionych kosztów, a nie przychód.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca winien zapłacić podatek w związku z otrzymaniem PIT-8C (wypłata za wymianę stolarki okiennej w wysokości 2.177 zł 51 gr przez Spółdzielnię Mieszkaniową)...


Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata za wymianę stolarki okiennej przez Spółdzielnię Mieszkaniową lokatorowi nie stanowi przychodu, tylko częściowy zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów związanych z wymianą stolarki okiennej. Dlatego też nie powinien być opodatkowany.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 lit. g) ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 1993 r. nr 90, poz. 416 ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym w 1999 r. - podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, zmniejszało się na zasadach określonych w ust. 2-17, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej, utworzonej na podstawie odrębnych przepisów.


Ponadto przedmiotowe wydatki podlegały odliczeniu jeżeli:


  1. zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowodem odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - dowodem tej wpłaty (art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych),
  2. dotyczą gruntu, budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu (art. 27a ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych),
  3. wydatki mieściły się w treści rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z 21 grudnia 1996 r. (Dz. U. Nr 156, poz. 788), tj. ministra właściwego do spraw mieszkalnictwa (art. 27a ust. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).


Mając na uwadze treść powołanego art. 27a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, że podatnikowi przysługiwało prawo do odliczeń od podatku na zasadach określonych w art. 27a ust. 3 pkt 1 lit. a), ust. 4, ust. 5 oraz ust. 15 ustawy pod warunkiem, że spełnił on łącznie wszystkie warunki wskazane w ustawie.

W myśl art. 27a ust. 13 pkt 3 w brzmieniu obowiązującym w 1999 r. jeżeli podatnik skorzystał z odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku z tytułu wydatków poniesionych na cele określone w ust. 1 pkt 1 i 2, a następnie po roku, w którym dokonano odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, z wyjątkiem gdy zwrócone kwoty zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu, do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności, dolicza się odpowiednio kwoty poprzednio odliczone z tych tytułów.

Jednakże w myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 134, poz. 1509) przepis art. 27a ust. 13 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2002 r., ma zastosowanie do wymienionych w nim zdarzeń przyszłych po dniu 1 stycznia 2002 r.

Z powyższego przepisu wynika, że w każdym przypadku, gdy podatnik po dniu 1 stycznia 2002 roku otrzymał zwrot całości lub części poniesionych i odliczonych wydatków w ramach ulgi remontowej ma obowiązek doliczenia do podatku uprzednio odliczonych kwot.

Wobec tego, uzyskany w 2008 r. częściowy zwrot poniesionych wydatków, w stosunku do których Wnioskodawca skorzystał z odliczeń w zeznaniu za rok 1999 w sytuacji, gdy uzyskana kwota nie została uwzględniona w Pani przychodzie, spowoduje obowiązek stosownie do art. 27a ust. 13 pkt 3 (w brzmieniu obowiązującym w 1999 r.) doliczenia do podatku kwot uprzednio odliczonych z tego tytułu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że skorzystała Pani w 1999 roku z odliczenia w ramach tzw. „ulgi remontowej”, których podstawę stanowiły m.in. faktury za zakupione okna. W 2008 roku Spółdzielnia Mieszkaniowa dokonała zwrotu poniesionych kosztów. Zatem uzyskany przez Wnioskodawcę zwrot części poniesionych kosztów związanych z wymianą stolarki okiennej nie będzie stanowił przychodu, natomiast wystąpi obowiązek doliczenia do podatku 19% uzyskanej kwoty, zgodnie z art. 27a ust. 13 pkt 3 w związku z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj