Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-378/09-4/KB
z 3 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-378/09-4/KB
Data
2009.07.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe --> Zwolnienie czasowe od akcyzy, niektórych rodzajów węgla, koksu, gazu ziemnego, węglowodorów gazowych oraz paliw opałowych gazowych

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Rejestracja podmiotów --> Obowiązek rejestracyjny

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Przedmiot opodatkowania i powstanie obowiązku podatkowego --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
gaz
rejestracja dla potrzeb podatku akcyzowego
zgłoszenie rejestracyjne


Istota interpretacji
Spółka z tytułu zużycia gazu ziemnego nie jest obowiązana do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, ponieważ w przypadku zwolnienia gazu ziemnego na podstawie art. 163 ust. 2 ustawy nie ma zastosowania art. 16 ust. 1.



Wniosek ORD-IN 364 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 04.05.2009 r. (data wpływu 08.05.2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zgłoszenia rejestracyjnego– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.05.2009 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony na wezwanie tut. Organu pismem z dnia 08.06.2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zgłoszenia rejestracyjnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy funkcjonują wytwórnie mas bitumicznych. W wytwórniach produkowane są masy mineralno – bitumiczne wykorzystywane do budowy nawierzchni drogowych. W dwóch wytwórniach – w L. przy ul. M. oraz w O. do procesu produkcji używany jest gaz ziemny dostarczany przez dostawcę zewnętrznego gazociągiem do punktu poboru. Gaz wykorzystywany jest do celów opałowych. Uzyskana podczas spalania gazu wysoka temperatura służy do osuszania kruszywa, które następnie łączone jest z lepiszczem. W ten sposób otrzymywana jest masa bitumiczna. Wniosek dotyczy gazu ziemnego o kodzie CN 2711 21 00.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w obecnym stanie prawnym i faktycznym jest zobowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego właściwemu naczelnikowi urzędu celnego...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie jest zobowiązana do składania zgłoszenia rejestracyjnego właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 Nr 3 poz. 11) podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Zgodnie z art. 163 ust. 2 ustawy w okresie do dnia 31 października 2013 r. albo do czasu, gdy udział gazu ziemnego w konsumpcji energii na terytorium kraju osiągnie 25 % zwalnia się od akcyzy gaz ziemny (mokry) o kodach CN 2711 11 00 oraz 2711 21 00, przeznaczony do celów opałowych. Jednakże w momencie, gdy udział gazu ziemnego w konsumpcji energii osiągnie 20 %, do dnia 31 października 2013 r. stosuje się stawkę akcyzy stanowiącą 50 % stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 13. Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza, w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", informację o osiągnięciu poziomu udziału gazu ziemnego, o którym mowa w zdaniu pierwszym. Zwolnienia, o którym mowa w ww. artykule nie traktuje się jako zwolnienia ze względu na przeznaczenie.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego Spółka produkuje masy mineralno – bitumiczne wykorzystywane do budowy nawierzchni drogowych. Do procesu produkcji używany jest gaz ziemny o kodzie CN 2711 21 00 dostarczany przez dostawcę zewnętrznego gazociągiem do punktu poboru. Gaz wykorzystywany jest do celów opałowych. Uzyskana podczas spalania gazu wysoka temperatura służy do osuszania kruszywa, które następnie łączone jest z lepiszczem. W ten sposób otrzymywana jest masa bitumiczna.

W związku z powyższym, Spółka z tytułu zużycia gazu ziemnego nie jest obowiązana do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, ponieważ w przypadku zwolnienia gazu ziemnego na podstawie art. 163 ust. 2 ustawy nie ma zastosowania art. 16 ust. 1.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj