Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1033/12/EJ
z 23 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2012r. (data wpływu 27 września 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 października 2012r. (data wpływu 30 października 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 października 2012r. (data wpływu 30 października 2012r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz składa deklaracje VAT-7K.

Wnioskodawca jest dobrowolnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, jest partnerstwem trójsektorowym składającym się z przedstawicieli sektora społecznego, gospodarczego i publicznego. Wnioskodawca działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach, ustawy z dnia 7 marca 2007r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, Rozporządzenia Rady Wspólnot Europejskich Nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005r. w sprawie rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich mający na celu działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, statutu Stowarzyszenia i z tego tytułu posiada osobowość prawną.

Wnioskodawca złożył w dniu 24 maja 2011r. w Urzędzie Marszałkowskim wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 421 Wdrażanie projektów współpracy w zakresie operacji polegającej na realizacji projektu współpracy. W związku z tym koszty poniesione na to działanie podlegają refundacji (faktury, rachunki).

W ramach projektu Wnioskodawca zorganizował „…”, który odbył się w dniach 24 – 25 czerwca 2011r.

Wnioskodawca nie prowadził i nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie wystawia faktur VAT.

W piśmie z dnia 25 października 2012r. Wnioskodawca wyjaśnił, że złożył deklarację zgłoszeniową VAT-R w maju 2008r., ale nigdy nie rozpoczął działalności gospodarczej. Od 1 stycznia 2009r. Wnioskodawca realizuje kolejne projekty związane z programem wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny. Ponieważ prowadzona działalność nie generuje sprzedaży, Wnioskodawca nie wystawia żadnych faktur ani rachunków, nie korzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca składa w Urzędzie Skarbowym kwartalną deklarację VAT-7K z wartościami zerowymi.

Projekt był skierowany zarówno do lokalnych mieszkańców jak również do przyjezdnych jako atrakcja turystyczna i wydarzenie kulturalne. Celem tego projektu był wzrost atrakcyjności turystycznej regionu oraz integracja obszarów grupy wyszehradzkiej poprzez zwiększenie wiedzy na temat zasobów agroturystycznych i turystycznych obszaru LSR oraz wsparcie dla rozwoju lokalnych produktów. Wnioskodawca zajmował się organizacja festiwalu oraz przygotowaniem materiałów promocyjnych. W ramach organizacji Wnioskodawca poniósł koszty związane z przyjazdem i pobytem grup artystycznych z różnych regionów Słowacji, Węgier, Republiki Czeskiej i Polski oraz z redagowaniem, drukiem i rozpowszechnianiem wszelkich materiałów promocyjnych, dotyczących festiwalu. Faktury i rachunki były wystawione na Wnioskodawcę i obciążyły Jego budżet. Dwudniowa impreza odbyła się na wolnym powietrzu, a wstęp na nią był nielimitowany i nieodpłatny. Impreza z założenia nie generowała żadnej sprzedaży. Efekty projektu to wykorzystanie zasobów dziedzictwa historycznego oraz wzrost atrakcyjności turystycznej obszaru LGD, na którego terenach odbywał się festiwal. Towary i usługi zakupione w celu zrealizowania projektu nie miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jeżeli zakupione usługi i towary nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi w ramach działania Wdrażanie Projektów Współpracy dotyczącego projektu „…”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zrealizował projekt pn. „…”. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury i rachunki były wystawione na Wnioskodawcę i obciążyły Jego budżet. Dwudniowa impreza odbyła się na wolnym powietrzu, a wstęp na nią był nielimitowany i nieodpłatny. Impreza z założenia nie generowała żadnej sprzedaży. Efekty projektu to wykorzystanie zasobów dziedzictwa historycznego oraz wzrost atrakcyjności turystycznej obszaru LGD, na którego terenach odbywał się festiwal. Towary i usługi zakupione w celu zrealizowania projektu nie miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Jak wynika z cytowanego na wstępie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a dokumentem, stanowiącym podstawę dokonania odliczenia podatku jest faktura VAT dokumentująca nabycie towarów i usług. Zatem nie ma możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z dokumentów innych niż wymienione przez ustawodawcę w przepisach o podatku od towarów i usług czyli np. z rachunku, o którym mowa w treści wniosku.

Należy zauważyć, iż rachunek jest jak najbardziej dokumentem potwierdzającym dokonanie przez Wnioskodawcę nabycia towarów i usług, jednakże w żadnej mierze nie stanowi podstawy do dokonania odliczenia podatku VAT nawet gdyby pojawiła się sytuacja, że podatek ten został w nim wykazany.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie została spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ poniesione wydatki w ramach realizacji projektu nie służyły wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, generujących podatek należny.

Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z otrzymanych faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj