Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-508/09-4/AS
z 29 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-508/09-4/AS
Data
2009.07.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dostarczanie
miejsce świadczenia usług
oddelegowanie
pracownik
rolnicy


Istota interpretacji
stawka podatku dla usługi rekrutacji pracowników



Wniosek ORD-IN 521 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 07 maja 2009r. (data wpływu 08 maja 2009r., uzupełniony pismem z dnia 30 czerwca 2009r. (data wpływu 02 lipca 2009r.)) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi rekrutacji pracowników - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 maja 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi rekrutacji pracowników.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na selekcjonowaniu odpowiednich pracowników z Polski do pracy za granicą zgodnie z katalogiem zapotrzebowania dla rekrutacji szwajcarskiej firmy pod kątem pracodawcy szwajcarskiego. Współpraca polega na tym, że do firmy szwajcarskiej rolnicy składają zlecenie zapotrzebowania pracowników z Polski. Firma szwajcarska przekazuje te zlecenia do Polski. Na podstawie zleceń Wnioskodawca weryfikuje formularze odpowiednich (wg zlecenia) pracobiorców z Polski do firmy szwajcarskiej. Formularze przekazywane są przez firmę szwajcarską do rolnika. Rolnik po akceptacji formularzy osób z Polski, przysyła poprzez firmę szwajcarską i Wnioskodawcę, umowę o pracę dla obywateli z Polski. Obywatel Polski podpisuje umowę o pracę z rolnikiem szwajcarskim.

Wnioskodawca podpisuje oddzielną umowę z obywatelem polskim w Polsce. Jest to umowa określająca zasady pośrednictwa a nie umowa o pracę. Wnioskodawca działalność ma zarejestrowaną na terenie Polski. Wnioskodawca nie podpisuje umowy bezpośrednio z rolnikiem szwajcarskim. Wnioskodawca wystawia firmie szwajcarskiej rachunek za swoją usługę - znalezienie odpowiednich pracowników z Polski. Dotychczas do rachunku dla firmy szwajcarskiej Wnioskodawca doliczał podatek VAT w wysokości 22%. Strona szwajcarska zarzuciła Wnioskodawcy, że dolicza podatek VAT pomimo to, że ani firma szwajcarska ani rolnicy szwajcarscy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W dniu 18 czerwca 2009r. Podatnik został wezwany do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez przedstawienie stanu faktycznego; wniesienie opłaty oraz przedstawienie kserokopii dowodu jej uiszczenia; wskazanie przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji; podanie nazwy i adresu urzędu skarbowego właściwego dla Spółki; złożenie oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej. Ww. wezwanie skutecznie doręczono w dniu 23.06.2009r. W wyznaczonym terminie przedmiotowe braki zostały uzupełnione.

W uzupełnieniu do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Podatnik informuje, że:

  1. w odniesieniu do pytania „czy pracobiorcy z Polski oddelegowani do pracy w Szwajcarii są pracownikami zatrudnionymi u Wnioskodawcy/przez Wnioskodawcę”Pracownicy z Polski, oddelegowani do pracy w Szwajcarii nie są pracownikami zatrudnionymi przez Wnioskodawcę. Pracownicy z Polski podpisują umowę o pracę z rolnikiem szwajcarskim.
  2. w odniesieniu do pytania „czy w opinii Wnioskodawcy umowa wynajmu pracowników jest usługą dostarczania (oddelegowania) personelu”

W opinii Wnioskodawcy umowa najmu pracowników nie jest usługą dostarczania (oddelegowania) pracowników. Obywatele Polscy zainteresowani pracą w Szwajcarii wypełniają formularze zgłoszeniowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawką VAT należy opodatkować działalność gospodarczą Wnioskodawcy polegającą na selekcjonowaniu odpowiednich pracowników z Polski do pracy za granicą zgodnie z katalogiem zapotrzebowania dla rekrutacji szwajcarskiej firmy pod kątem pracodawcy szwajcarskiego...

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność wyżej opisana jest zwolniona z podatku VAT.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Ogólną zasadę dotyczącą miejsca świadczenia usług, dla potrzeb podatku od towarów i usług, określa art. 27 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, przesądzając, że w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od powyższej zasady wprowadzono szereg wyjątków, określających inne niż wynikające z zasady ogólnej, miejsce świadczenia usług zawartych w przepisach art. 27 ust. 2-6 i art. 28 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Przepis art. 27 ust. 4 ww. ustawy, zawiera listę usług, które są opodatkowane w miejscu siedziby nabywcy usługi (m.in. usługi dostarczania (oddelegowania) personelu - pkt 5 ww. przepisu).

Zdaniem Wnioskodawcy, jego usługi nie są usługami dostarczania (oddelegowania) personelu. Z taką sytuacją Podatnik miałby do czynienia w przypadku „udostępniania” szwajcarskiemu kontrahentowi swoich pracowników, tj. osób, z którymi Wnioskodawcę łączy jakiś stosunek prawny. Usługa Wnioskodawcy, obejmująca poszukiwanie kandydatów na pracowników, nie jest równoznaczna z ich „dostarczeniem”.

Przepis art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b ww. ustawy o podatku od towarów i usług mówi, iż w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z usługami innymi niż wymienione w pkt 1 i 2 lit. a oraz w art. 27 ust. 3 – miejscem świadczenia tych usług jest miejsce świadczenia usług, z którymi usługi te są związane. Wnioskodawca świadczy usługi o sprecyzowanym i określonym rodzaju (rekrutacja personelu), działa na zlecenie innych kontrahentów, jednakże świadcząc je w imieniu własnym.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że świadczone przez Wnioskodawcę, mającego siedzibę i miejsce prowadzenia działalności w Polsce, usługi rekrutacji pracowników nie mieszczą się w katalogu usług wymienionych w art. 27 ust. 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Oznacza to, że miejscem świadczenia tych usług jest - zgodnie z art. 27 ust. 1 ww. ustawy - miejsce, gdzie podatnik posiada siedzibę, względnie stałe miejsce prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi, a więc Polska. W związku z tym na wystawianych przez Wnioskodawcę fakturach, dokumentujących świadczenia ww. usług na rzecz podatników podatku od towarów i usług z innych państw członkowskich, winna być uwidoczniona kwota podatku od towarów i usług należna z tytułu ich świadczenia na terytorium Polski.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, usługi rekrutacji podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki podstawowej, tj. w wysokości 22%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj