Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-286/09/DP
z 19 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-286/09/DP
Data
2009.06.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
koszty zarządu
ryczałty
telefon
użyczenie
wspólnota mieszkaniowa


Istota interpretacji
Czy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych wypłacany przez wspólnotę mieszkaniową ryczałt za korzystanie z prywatnego telefonu?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2009 r. (data wpływu 3 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 maja 2009 r. (data wpływu 3 czerwca 2009 r.) oraz pismem z dnia 2 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania ryczałtu na pokrycie kosztów ponoszonych przez członka zarządu wspólnoty mieszkaniowej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania ryczałtu na pokrycie kosztów ponoszonych przez członka zarządu wspólnoty mieszkaniowej.

Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia maja 2009 r. (data wpływu 3 czerwca 2009 r. oraz pismem z dnia 2 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest członkiem zarządu wspólnoty mieszkaniowej budynku, w którym zamieszkuje. Obowiązki wykonuje społecznie, wynagrodzenia nie otrzymuje.

Wspólnota mieszkaniowa nie posiada telefonu. Wnioskodawca, jako członek zarządu, wyraził zgodę na wykorzystywanie prywatnego telefonu na potrzeby wspólnoty mieszkaniowej.

Właściciele podjęli uchwałę, że będą Wnioskodawcy płacić ryczałt w wysokości 300 zł miesięcznie na Jego konto osobiste, celem uregulowania rachunków za przeprowadzone rozmowy telefoniczne. Wnioskodawca z otrzymanych pieniędzy opłaca, co miesiąc rachunek na poczcie lub w banku. Wysokość rachunków za telefon była zróżnicowana, zależała od ilości przeprowadzonych rozmów. Wspólnota mieszkaniowa wpłacała tylko zadeklarowaną kwotę. Wnioskodawca nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej, dochody uzyskuje z tytułu emerytury.

W uzupełnieniu do złożonego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż w przypadku wystąpienia nadwyżki kwoty rachunku za rozmowy telefoniczne nad należnym ryczałtem nie był rozliczany z tej nadwyżki przez wspólnotę mieszkaniową.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych wypłacany przez wspólnotę mieszkaniową ryczałt za korzystanie z prywatnego telefonu...


Zdaniem Wnioskodawcy, kwota wynikająca z tytułu wypłacanego ryczałtu za korzystanie z prywatnego telefonu nie stanowi dla Wnioskodawcy źródła „dochodu ani zysku” gdyż bezpośrednio z rachunku Wnioskodawcy przelewana była na poczet rachunku telefonicznego. Wnioskodawca uważa, iż nie powinien być obciążany podatkiem dochodowym, bowiem otrzymywany ryczałt nie stanowi dochodu, stanowi jedynie zwrot poniesionych wydatków związanych z wykonywaniem obowiązków członka wspólnoty – zarządu. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż otrzymywany ryczałt nie pokrywa w całości rachunku za rozmowy telefoniczne, przekracza jego wysokość, zatem zmuszony jest pokrywać część rachunku z własnych funduszy. Wnioskodawca uważa, iż nie uzyskuje żadnego dochodu związanego z otrzymywanym ryczałtem.


Wspólnota Mieszkaniowa nie prowadzi żadnego rozliczenia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W przepisie art. 10 ust. 1 pkt 2 i 9 powołanej wyżej ustawy wśród źródeł przychodów wymienione zostały: działalność wykonywana osobiście oraz „inne źródła”.

W świetle art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Natomiast stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Cytowany przepis zawiera zatem otwarty katalog przychodów, zaliczonych do przychodów z innych źródeł.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 powołanej wyżej ustawy wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

Należy przy tym zastrzec, iż pełnienie obowiązków społecznych i obywatelskich, o którym mowa w cytowanym wyżej art. 13 pkt 5 i art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odnosi się wyłącznie do realizacji zadań publicznych, a nie do czynności związanych z prowadzeniem spraw, zarządzaniem jednostką organizacyjną, nie pracującą dla dobra ogółu społeczeństwa.

Wspólnota mieszkaniowa jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, funkcjonującą na podstawie przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.).

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca będący członkiem zarządu wspólnoty mieszkaniowej pełni swoją funkcję społecznie, na podstawie uchwały wspólnoty, nie pobiera wynagrodzenia. Wnioskodawcy wypłacany jest ryczałt na pokrycie bieżących kosztów związanych z rozmowami telefonicznymi. Funkcja jaką pełni Wnioskodawca nie może być uznana za pełnienie obowiązków społecznych i obywatelskich, o którym mowa w cytowanym wyżej art. 13 pkt 5 i art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie stanowi realizacji zadań publicznych, lecz polega na prowadzeniu spraw i reprezentowaniu jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej. Zaznaczyć także należy, iż z przepisów ustawy o własności lokali nie wynika, by zarząd wspólnoty mógł otrzymywać diety lub zwrot kosztów, przewidziana została natomiast możliwość przyznania zarządowi wynagrodzenia. W związku z powyższym wypłacony członkom zarządu ryczałt nie stanowi przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 13 pkt 5 w zw. art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 tej ustawy.

Kwoty wypłacone członkowi zarządu, niezależnie od użytej nazwy i sposobu ich obliczenia, stanowią natomiast wynagrodzenie, przewidziane w przepisach ustawy o własności lokali, a zatem są przychodem z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Uwzględniając powyższe przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, stwierdzić należy, że:


  • ryczałt, który Wnioskodawca otrzymuje od wspólnoty mieszkaniowej stanowi dla Wnioskodawcy przychód,
  • wydatki ponoszone w związku z rozmowami telefonicznymi dotyczącymi wspólnoty mieszkaniowej stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów; nie stanowią takich kosztów wydatki związane z prywatnymi rozmowami telefonicznymi,
  • ewentualna nadwyżka przychodu nad kosztami uzyskania przychodu stanowi dla Wnioskodawcy dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych - jako dochód z innych źródeł w myśl art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj