Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-199/12/JK
z 14 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2012 r. (data wpływu 25 października 2012 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sposobu prowadzenia ewidencji - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 października 2012 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie sposobu prowadzenia ewidencji.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą (skład podatkowy) w zakresie wytwarzania, obrotu i magazynowania węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 (np. propan, butan, propan-butan), które są przeznaczane na sprzedaż do celów napędowych i innych, np. kosmetycznych, przemysłowych. Podatnik prowadzi również działalność w zakresie obrotu gazowymi węglowodorami alifatycznymi nasyconymi klasyfikowanymi do kodu CN 2901 10, które co do zasady są sprzedawane w celu produkcji kosmetyków.


Wnioskodawca zamierza zmniejszyć ilość prowadzonych ewidencji i wprowadzić nowy sposób prowadzenia ewidencji dostosowując nazewnictwo gazów do określeń zawartych w ustawie o podatku akcyzowym. Obecnie podatnik prowadzi następujące ewidencje:


  • propan CN 2711 12 94,
  • butan CN 2711 13 97,
  • propan-butan CN 2711 12 97,
  • węglowodory gazowe o kodzie CN 2901.


Natomiast zamierza prowadzić cztery ewidencje, dla:


  • węglowodorów gazowych CN 2711 (propan),
  • węglowodorów gazowych CN 2711 (butan),
  • węglowodorów gazowych CN 2711 (propan-butan),
  • węglowodorów gazowych CN 2901.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy Wnioskodawca może dokonać, opisanej wyżej, zmiany sposobu prowadzenia ewidencji w składzie podatkowym?
  2. Czy prawidłowym będzie postępowanie Spółki polegające na tym, że do poszczególnych ewidencji będą wpisywane przyjęcia poszczególnych gazów (propan, butan, propan-butan), ze wskazaniem w danej ewidencji przyjęcia gazu o szczegółowym ośmiocyfrowym kodzie CN, gdzie może istnieć kilka kodów ośmiocyfrowych dotyczących np. propanu, natomiast wydania w ramach poszczególnych ewidencji będą mogły być określane jako wydanie gazu CN 2711?


Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy, zgodnie z art. 53 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym oraz § 9-12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe, może dokonać opisanej we wniosku zmiany sposobu prowadzenia ewidencji. Nowy sposób ewidencjonowania nie będzie miał wpływu na określenie wysokości maksymalnego, możliwego do powstania zobowiązania podatkowego. Pozwoli Wnioskodawcy lepiej odzwierciedlać operacje gospodarcze związane z wyrobami, dla których prowadzone są ewidencje. Nowy sposób będzie korespondował z nomenklaturą nazewnictwa wyrobów akcyzowych przyjętą w ustawie o podatku akcyzowym.

W ocenie Spółki, prawodawca nie określił formy, w jakiej ewidencja winna być prowadzona. Nie narzucono obowiązku prowadzenia ewidencji w konkretny sposób. Wobec tego powinna ona zawierać wszystkie wymagane przepisami prawa elementy oraz dane zgodne ze stanem rzeczywistym. Powinna być prowadzona w sposób jasny, czytelny i pozwalający na prawidłowe rozliczenie podatku akcyzowego. W związku z powyższym, Wnioskodawca może przyjąć opisany sposób prowadzenia ewidencji. Zdaniem Spółki, postępowanie polegające na tym, że do poszczególnych ewidencji będą wpisywane przyjęcia poszczególnych gazów (propan, butan, propan-butan), ze wskazaniem w danej ewidencji przyjęcia gazu o szczegółowym ośmiocyfrowym kodzie CN, gdzie może istnieć kilka ośmiocyfrowych kodów dotyczących np. propanu, natomiast wydania w ramach poszczególnych ewidencji będą mogły być uwidaczniane jako wydanie gazu CN 2711, będzie prawidłowe. W ocenie Wnioskodawcy, powyższe potwierdza fakt właściwości gazu LPG i sposób ujęcia w ramach nomenklatury CN, gdzie wszystkie gazy: propan, butan, propan-butan są oznaczane pozycją CN 2711 na poziomie czterocyfrowym, natomiast różne są szczegółowe kody ośmiocyfrowe dla poszczególnych rodzajów gazów, np. dla propanów. Spółka przyjmując towar jest w stanie określić, że jest to np. propan o kodzie CN 2711 12 94, jednak w przypadku przyjęcia kilku partii towarów będących propanami o różnych kodach ośmiocyfrowych nie będzie w stanie stwierdzić jaka ilość poszczególnego kodu została wydana. Dlatego prawidłowym będzie oznaczenie wydania pozycją CN 2711. Wnioskodawca wskazuje przy tym, że zgodnie z § 2 ust. 2 i 3 ww. rozporządzenia, do magazynowania w składzie podatkowym wyrobów energetycznych nie mają zastosowania wymogi dotyczące nienaruszalności i tożsamości, określone w ust. 1 pkt 2, o ile podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi ewidencje umożliwiające identyfikację tych wyrobów; w jednym zbiorniku magazynowane są wyłącznie wyroby o tym samym kodzie Nomenklatury Scalonej (CN) oraz posiadające te same parametry fizykochemiczne. Przepisu ust. 2 pkt 2 nie stosuje się w przypadku gazów propan-butan (LPG) objętych pozycją CN 2711.

Zdaniem Wnioskodawcy, dla gazów LPG objętych pozycją CN 2711 zastosowano wyjątek i zezwolono na używanie oznaczenia ograniczonego do czterech cyfr CN, czyli pozycji CN 2711, bez konieczności szczegółowego i każdorazowego oznaczenia ośmiocyfrowym kodem CN. Podatnik wskazuje, że prowadzone we wskazany sposób ewidencje będą urządzone w sposób jasny, czytelny i pozwalający na prawidłowe rozliczenie podatku akcyzowego, gdyż dla kodów CN 2711 wysokość akcyzy jest taka sama.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W poz. 28 załącznika nr 1 do ustawy, do wyrobów akcyzowych zaliczono gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe - kod CN 2711.

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 i od 2704 do 2715 oraz CN 2901 i 2902.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a ustawy, stawki akcyzy dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901, przeznaczonych do napędu silników spalinowych wynoszą: skroplonych - 695,00 zł/1000 kilogramów, a w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ),

Natomiast w myśl, art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.


W myśl art. 53 ust. 5 ustawy, podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany prowadzić ewidencję ilościową lub ilościowo-wartościową wyrobów akcyzowych umożliwiającą w szczególności:


  1. ustalenie ilości wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyłączonych z tej procedury;
  2. wyodrębnienie kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty oraz kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;
  3. określenie ilości wyprodukowanych wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym innym niż skład podatkowy, o którym mowa w art. 48 ust. 3 i 4.


Ewidencja, o której mowa w ust. 5, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia - art. 53 ust. 6 ustawy.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona - art. 53 ust. 7 ustawy.


W § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz.U. Nr 32, poz. 231 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, wskazano, iż do magazynowania w składzie podatkowym wyrobów energetycznych nie mają zastosowania wymogi dotyczące nienaruszalności i tożsamości, określone w ust. 1 pkt 2, o ile:


  1. podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi ewidencje umożliwiające identyfikację tych wyrobów;
  2. w jednym zbiorniku magazynowane są wyłącznie wyroby o tym samym kodzie Nomenklatury Scalonej (CN) oraz posiadające te same parametry fizykochemiczne.


Przepisu ust. 2 pkt 2 nie stosuje się w przypadku gazów propan-butan (LPG) objętych pozycją CN 2711 - § 2 ust. 3 rozporządzenia.

Podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi ewidencję ilościową lub ilościowo-wartościową, zwaną dalej „ewidencją”, której odrębne części stanowią zestawienia danych dotyczące wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą oraz wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym, w którym prowadzona jest działalność polegająca na produkcji wyrobów akcyzowych. Ewidencja powinna być prowadzona w sposób ciągły, umożliwiający identyfikację przeprowadzonych operacji gospodarczych, w szczególności czynności produkcyjnych lub związanych z obrotem wyrobami akcyzowymi oraz stanów zapasów tych wyrobów. Wpisów do ewidencji dokonuje się bezpośrednio po zakończeniu czynności podlegającej wpisaniu. Ostatniego dnia każdego miesiąca podmiot prowadzący skład podatkowy dokonuje zamknięcia ewidencji i jej miesięcznego podsumowania. Raport z miesięcznego zamknięcia i podsumowania ewidencji, prowadzonej w formie elektronicznej, podmiot prowadzący skład podatkowy przekazuje właściwemu naczelnikowi urzędu celnego - § 9 ust. 1-5 rozporządzenia.


Ewidencja, w myśl § 12 rozporządzenia, powinna zawierać:


  1. nazwy wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN) oraz informacje o naniesionych na te wyroby znakach akcyzy lub ich znakowaniu i barwieniu;
  2. ilości wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania;
  3. datę wprowadzenia wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  4. dane identyfikacyjne podmiotu, od którego wyroby akcyzowe zostały dostarczone;
  5. dane identyfikacyjne właściciela wyrobów akcyzowych, innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy;
  6. dane identyfikacyjne osoby, która złożyła zgłoszenie celne w przypadku importowanych wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
  7. datę wyprodukowania wyrobów akcyzowych;
  8. dokładne określenie miejsca w składzie podatkowym, w którym wyroby akcyzowe się znajdują, i informacje o ich przemieszczaniu wewnątrz tego składu;
  9. numer referencyjny e-AD, a jeżeli System jest niedostępny - lokalny numer referencyjny umieszczony w dokumencie zastępującym e-AD, albo numer identyfikacyjny dokumentu handlowego, w przypadku wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do składu podatkowego w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub wyprowadzone ze składu podatkowego w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej;
  10. datę złożenia deklaracji podatkowej;
  11. kwotę podatku akcyzowego przypadającego do zapłaty lub kwotę podatku akcyzowego, której pobór został zawieszony;
  12. datę wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego i dane identyfikacyjne odbiorcy lub datę zapłaty podatku akcyzowego;
  13. informacje na temat wyrobów akcyzowych:


  1. wprowadzonych do składu podatkowego,
  2. zużytych do wyprodukowania w składzie podatkowym innych wyrobów,
  3. wyprodukowanych w składzie podatkowym,
  4. magazynowanych w składzie podatkowym,
  5. wyprowadzonych ze składu podatkowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy,
  6. wyprowadzonych ze składu podatkowego przez właściciela wyrobów niebędącego podmiotem prowadzącym skład podatkowy,
  7. wykorzystanych na własny użytek.


Biorąc pod uwagę opis zawarty we wniosku oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że stanowisko Spółki jest prawidłowe. W § 12 rozporządzenia w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe zaznaczono, że ewidencja powinna obejmować, m.in. kod CN wyrobu akcyzowego, jednakże wskazać należy, że przedmiotowe wyroby, w ustawie i przepisach wykonawczych opisane są pozycją CN, nie kodem CN, stąd przedmiotowe wyroby charakteryzuje się faktycznie za pomocą pozycji CN. Należy także zauważyć, iż nie ma konsekwencji podatkowych w akcyzie, gdyż określając stawkę akcyzy ustawodawca posłużył się również pozycją CN wyrobu, a nie kodem, w konsekwencji określono jedną i tą samą stawkę, niezależnie od kodu wyrobu akcyzowego. Ponadto, stosownie do § 2 ust. 3 rozporządzenia, wyroby akcyzowe z pozycji CN 2711 wyłączone zostały nie tylko z obowiązków związanych z ich nienaruszalnością oraz tożsamością, ale również wyroby te nie muszą być magazynowane w oddzielnym zbiorniku, w przypadku gdy mają inny kod CN, tj. wyroby o różnych kodach CN z pozycji 2711 mogą być magazynowane w tym samym zbiorniku. W związku z powyższym, jeżeli mogą być magazynowane w tym samym zbiorniku, nie jest uzasadnione wprowadzenie dodatkowych barier administracyjnych w kontekście ich ewidencjonowania.

Mając na uwadze powyższe, w szczególności to, że dla potrzeb podatkowych kluczowa jest pozycja CN (określenie rodzaju wyrobu i stawki podatku) wyrobu oraz fakt zwolnienia węglowodorów z konieczności magazynowania w różnych zbiornikach, w przypadku gdyby wyroby miały odrębne kody, nie ma obowiązku podawania w ewidencji kodu CN wyrobów w sytuacji, gdy są one wyprowadzane ze składu podatkowego. Jednakże przy zastrzeżeniu, że zostaną spełnione inne warunki prowadzenia ewidencji, umożliwiające ocenę faktycznego stanu (ilości) wyrobów w magazynie składu podatkowego oraz zapłatę należnego podatku akcyzowego.


Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj