Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-517/09-2/SAP
Data
2009.07.10
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług
Słowa kluczowe
księgowy
miejsce
opodatkowanie
przedstawicielstwa
usługi
Istota interpretacji
usługi świadczone przez Wykonawcę na rzecz Wnioskodawcy winny być uznane za świadczone w siedzibie Wnioskodawcy, tj. na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki i nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.
Wniosek ORD-IN
416 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r., Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2009 r. (data wpływu 04.05.2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia tzw. usług niematerialnych wymienionych w art. 27 ust. 4 ustawy – usług doradczych, dostarczania informacji oraz przetwarzania danych oraz usług pośrednictwa – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 04 maja 2009 r. został złożony w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia tzw. usług niematerialnych wymienionych w art. 27 ust. 4 ustawy – usług doradczych, dostarczania informacji oraz przetwarzania danych oraz usług pośrednictwa.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest fundacją z siedzibą w San Francisco (Stany Zjednoczone Ameryki) prowadzącą działalność na terenie Polski poprzez utworzone w tym celu Przedstawicielstwo działające na podstawie zezwolenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej. Działalność Przedstawicielstwa Wnioskodawcy w Polsce polega na udzielaniu pomocy socjalnej i medycznej pracownikom Spółki oraz ich rodzinom oraz emerytom i rencistom zatrudnionym uprzednio w Spółce (zwanym dalej „Klientami”), znajdującym się w trudnej sytuacji finansowej w związku z indywidualnymi zdarzeniami losowymi, klęskami żywiołowymi, długotrwałą chorobą tub śmiercią osoby najbliższej. W celu bieżącego administrowania działalnością Przedstawicielstwa Wnioskodawcy, Wnioskodawca zawarł z osobą fizyczną prowadzącą indywidualną działalność gospodarczą (dalej jako „Wykonawca”) umowę o współpracy, na mocy której Wnioskodawca zlecił a Wykonawca zobowiązał się do wykonywania usług niezbędnych do realizacji działalności statutowej Zamawiającego, w tym w szczególności do:
- przeprowadzania rozmów z Klientami Zamawiającego i dokonywanie wstępnej oceny ich potrzeb;
- określania potrzeb Klienta i jego uprawnień do otrzymania pomocy w ramach systemu pomocy świadczonej przez Zamawiającego, łącznie z wypełnieniem wniosku I zebraniem całej niezbędnej dokumentacji;
- rekomendowania możliwych sposobów pomocy, którą może udzielić Zamawiający Klientowi (łącznie ze sporządzeniem pisemnego raportu składającego się z wywiadu środowiskowego dotyczącego rodziny Klienta oraz z opisu jego potrzeb); poszukiwania i kontaktu z lokalnymi ośrodkami, z których pomocy może skorzystać Klient;
- wykonywania poleceń i współpracy z reprezentantami Zamawiającego w Polsce;
- prowadzenia wykazu najtańszych punktów handlowo-usługowych, z których mogą korzystać Klienci Zamawiającego;
- brania udziału, co najmniej raz w miesiącu, lub w zależności od potrzeb, w telekonferencjach z pracownikami centrali fundacji w S F w celu prezentacji i aktualizacji informacji o prowadzonych sprawach;
- informowania Klientów Zamawiającego o decyzjach zapadłych w ich sprawie;
- programowania długotrwałych form pomocy dla Klientów Zamawiającego;
- nadzorowania i śledzenia przekazywania i wykorzystywania dotacji;
- kształtowania świadomości potencjalnych Klientów poprzez przeprowadzanie comiesięcznych prezentacji i wizyt w ich miejscu pracy;
- składania raportów opisujących główne problemy i trendy dotyczące dotacji jak również rządowych i pozarządowych źródeł pomocy;
- określania istnienia obowiązku podatkowego od darowizn przekazywanych Klientom i obliczanie należności podatkowych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
- udzielania pomocy Klientom w postępowaniu podatkowym, w tym przygotowywania deklaracji podatkowych oraz udzielania niezbędnych objaśnień;
- rozpoznawania potrzeb Klientów, modyfikowania i ulepszania istniejących oraz wdrażania nowych form świadczonej pomocy;
- projektowania i wdrażania programów edukacyjnych i profilaktycznych zaakceptowanych przez Fundację macierzystą Zamawiającego.
W zamian za świadczone usługi Wykonawca otrzymuje miesięczne wynagrodzenie. Przedstawicielstwo Zamawiającego nie ma charakteru autonomicznego. Działalność Przedstawicielstwa jest finansowana ze środków fundacji przekazywanych w tym celu ze Stanów Zjednoczonych. Wszelkie decyzje dotyczące działalności Przedstawicielstwa Zamawiającego, w tym w szczególności decyzje o przyznaniu pomocy danemu Klientowi, są podejmowane przez zarząd Zamawiającego w jego siedzibie w Stanach, Zjednoczonych. Przedstawicielstwo nie zatrudnia w Polsce pracowników nie posiada własnej infrastruktury techniczne a usługi świadczone przez Wykonawcę mają charakter wyłącznie bieżącej administracji działalnością Przedstawicielstwa (zgodnie z zamieszczonym powyżej opisem) i realizacji zadań określonych przez zarząd fundacji. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług w Polsce.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług miejscem świadczenia na rzecz Wnioskodawcy opisanych powyżej usług jest terytorium Polski, co skutkuje powstaniem obowiązku zapłaty przez Wykonawcę podatku od towarów usług w Polsce...
Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż miejscem świadczenia na rzecz Wnioskodawcy opisanych powyżej usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług jest terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki, a tym samym usługi świadczone przez Wykonawcę na rzecz Wnioskodawcy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terenie Polski. Usługi świadczone przez Wykonawcę mieszczą się w katalogu usług o charakterze niematerialnym wymienionych w art. 27 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług i składają się w szczególności z usług doradczych, usług dostarczania informacji oraz przetwarzania danych oraz usług pośrednictwa, a tym samym zgodnie z art. 27 ust. 3 powołanej ustawy winny być uznane za świadczone w miejscu, gdzie nabywca usług posiada siedzibę, tj. na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki. Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż Przedstawicielstwo Wnioskodawcy w Polsce nie posiada autonomicznej struktury, nie zatrudnia własnych pracowników, nie dysponuje własną infrastrukturą a decyzje dotyczące jego działalności podejmowane są w siedzibie fundacji w Stanach Zjednoczonych Ameryki i stamtąd finansowane, Przedstawicielstwa nie sposób uznać za stałe miejsce prowadzenia działalności dla którego usługa jest świadczona. Należy nadto wskazać, że Wykonawca świadczy usługi bezpośrednio na rzecz zarządu fundacji w Stanach Zjednoczonych Ameryki i realizuje zadania wyznaczone przez zarząd. Wobec powyższego zdaniem Wnioskodawcy usługi świadczone przez Wykonawcę na rzecz Wnioskodawcy winny być uznane za świadczone w siedzibie Wnioskodawcy, tj. na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki i nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 w/w ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 w/w ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w/w ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
|