Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-221/09-4/AF
z 29 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/436-221/09-4/AF
Data
2009.06.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Obowiązek podatkowy --> Powstanie obowiązku podatkowego

Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Podstawa opodatkowania

Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu


Słowa kluczowe
cele rehabilitacyjne
konto
odliczenie od dochodu
wydatek
zakup


Istota interpretacji
1. ulga rehabilitacyjna: Czy Wnioskodawczyni może odpisać od dochodu 2.280 zł? Jeśli część tej kwoty to jak ją wyliczyć? 2. zakup domu:Jeśli Urząd Skarbowy dostanie akt notarialny na zakup nieruchomości – w jakim terminie ma się ustosunkować do wartości tej nieruchomości? Jeśli Wnioskodawczyni zwróci się pisemnie do Urzędu Skarbowego o ustosunkowanie się do wartości nieruchomości zawartej w akcie notarialnym to czy ma on obowiązek ocenić tą wartość i w jakim terminie? Czy do wyceny wartości nieruchomości można brać tylko rzeczoznawcę wskazanego przez Urząd Skarbowy jeśli się kwestionuje zawyżoną wycenę przez Urząd Skarbowy? 3. wypożyczenie konta bankowegoCzy Urząd Skarbowy zaakceptuje stan faktyczny, że Wnioskodawczyni wypożycza konto córce, a pieniądze są córki – czy Wnioskodawczyni ma zgłosić to jako darowiznę?



Wniosek ORD-IN 645 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 16.03.2009 r. (data wpływu 18.03.2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 03.06.2009 (data wpływu 08.06.2009 r.) na wezwanie Nr IPPB4/415-196/09-2/JK i IPPB2/436-79/09-2/AF z dnia 19 maja 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zakupu nieruchomości do remontu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.03.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zakupu nieruchomości do remontu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

  1. Wnioskodawczyni jest inwalidą II grupy i ma współudział w samochodzie osobowym. Wnioskodawczyni posiada zaświadczenie, że korzystała z zabiegów rehabilitacyjnych od 19.05.2008 r. do 03.06.2008 r. Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką powyżej wskazanego samochodu osobowego.
  2. Córka od 10 lat pracuje w Japonii. Wnioskodawczyni ma notarialne upoważnienie do działania w jej imieniu. W lutym bieżącego roku przelała na konto Wnioskodawczyni, do którego córka ma upoważnienie, pieniądze na zakup domu w jej imieniu. Miała miejsce umowa ustna między Wnioskodawczynią, a Jej córką, że w przypadku gdy Wnioskodawczyni nie zakupi dla niej nieruchomości, to po powrocie córka założy własne konto i zabierze swoje pieniądze z konta Wnioskodawczyni.
  3. Córka nabyła działkę. Po dwóch latach Wnioskodawczyni musiała zapłacić różnicę ceny oraz odsetki za 2 lata. Wnioskodawczyni planuje zakupić dom (nie wie co kupi i czy kupi).

Pismem z dnia 19 maja 2009 r. Nr IPPB4/415-196/09-2/JK i IPPB2/436-79/09-2/AF wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku min. poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego. Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie pismem z dnia 03.06.2009 r. (data wpływu 08.06.2009 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. ulga rehabilitacyjna:

  • Czy Wnioskodawczyni może odpisać od dochodu 2.280 zł... Jeśli część tej kwoty to jak ją wyliczyć...

    2. zakup domu:

    1. Jeśli Urząd Skarbowy dostanie akt notarialny na zakup nieruchomości – w jakim terminie ma się ustosunkować do wartości tej nieruchomości...
    2. Jeśli Wnioskodawczyni zwróci się pisemnie do Urzędu Skarbowego o ustosunkowanie się do wartości nieruchomości zawartej w akcie notarialnym to czy ma on obowiązek ocenić tą wartość i w jakim terminie...
    3. Czy do wyceny wartości nieruchomości można brać tylko rzeczoznawcę wskazanego przez Urząd Skarbowy jeśli się kwestionuje zawyżoną wycenę przez Urząd Skarbowy...

    3. wypożyczenie konta bankowego

    • Czy Urząd Skarbowy zaakceptuje stan faktyczny, że Wnioskodawczyni wypożycza konto córce, a pieniądze są córki – czy Wnioskodawczyni ma zgłosić to jako darowiznę...

    Zdaniem Wnioskodawcy:

    Ad. 1. ulga rehabilitacyjna

    Wnioskodawczyni uważa, ze jeśli posiada się zaświadczenie o korzystaniu z zabiegów rehabilitacyjnych nie jest konieczne rozliczenie kosztów jakie się poniosło na dojazdy, żeby odliczyć przewidzianą ulgę podatkową.

    Ad. 2. zakup domu

    1. Wnioskodawczyni nie wie jakie terminy są obowiązujące – ale Urząd Skarbowy nie powinien liczyć odsetek za zwłokę od różnicy wartości nieruchomości wynikającej z aktu notarialnego i zawyżonej przez Urząd Skarbowy.
    2. W ciągu dwóch tygodni Urząd Skarbowy powinien rozpatrzeć podanie Wnioskodawczyni i zaakceptować lub podać swoją wartość.
    3. Wnioskodawczyni jest zdania, że może dowolnie wybierać rzeczoznawcę, a Urząd Skarbowy winien akceptować jego wycenę.

    Ad. 3. wypożyczenie konta bankowego:

    Ponieważ Wnioskodawczyni wypożycza konto córce, pieniądze które zostały na nie przelane nie należy traktować jako darowiznę. Nie jest to, zdaniem Wnioskodawczyni, ani darowizn, ani spadek. Podatki od tej kwoty zostały zapłacone za granicą. Wnioskodawczyni uważa, ze nie musi o tym powiadamiać Urzędu Skarbowego.

    Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 2 b) i c) w zakresie ustawy podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie pytania Nr 1 odnośnie ustawy o podatków dochodowym od osób fizycznych została wydana w dniu 22 czerwca interpretacja indywidualna Nr IPPB4/415-196/09-4/JK. W zakresie pytania Nr 2 a) oraz pytania Nr 3 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

    Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

    Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, wynika, że Wnioskodawczyni planuje zakup nieruchomości. Po zakupie nieruchomości Wnioskodawczyni ma zamiar zwrócić się do Urzędu Skarbowego o ustosunkowanie się do wartości nieruchomości zawartej w akcie notarialnym.

    Zgodnie z art. 165 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) postępowanie podatkowe wszczyna się na żądanie strony lub z urzędu.

    W myśl zawartej w art. 139 § 1 definicji, stroną w postępowaniu podatkowym jest podatnik, płatnik, inkasent lub ich następca prawny, a także osoby trzecie, o których mowa w art. 110-117a, które z uwagi na interes prawny żądają czynności organu podatkowego, do której czynność organu podatkowego się odnosi lub której interesu prawnego działanie organu podatkowego dotyczy.

    Stosownie do art. 165 § 3 ustawy datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest dzień doręczenia żądania organowi podatkowemu, z zastrzeżeniem art. 165a.

    O wszczęciu postępowania na wniosek jednej ze stron organ podatkowy zawiadamia wszystkie pozostałe osoby będące stroną w sprawie (art. 165 § 3a).

    Datą wszczęcia postępowania na żądanie strony wniesione za pomocą środków komunikacji elektronicznej jest dzień otrzymania żądania przez organ podatkowy lub przez jednostkę informatyczną obsługi administracji podatkowej (art. 165 § 3b).

    Zgodnie z art. 133 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, chyba że przepisy niniejszej sprawy stanowią inaczej.

    Stosownie do art. 139 § 2 niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawianych przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub na podstawie faktów powszechnie znanych i dowodów znanych z urzędu organowi prowadzącemu postępowanie.

    Należy podkreślić, iż w myśl art. 139 § 4 do terminów określonych w § 1-3 nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.

    Reasumując należy stwierdzić, iż jeśli Wnioskodawczyni zwróci się pisemnie do Urzędu Skarbowego o ustosunkowanie się do wartości nieruchomości zawartej w akcie notarialnym to organ, stosownie do art. 139 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, ma obowiązek rozpatrzeć sprawę w terminie jednego miesiąca, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.

    Z przedstawionego we wniosku pytania wynika, iż Wnioskodawczyni planuje do wyceny wartości nieruchomości powołać sama rzeczoznawcę, jeśli zakwestionowałaby zawyżoną wycenę przez Urząd Skarbowy.

    Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 ze zm.) podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

    W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2 powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. Ust. 2 art. 3 stanowi, że jeżeli zawarcie umowy przenoszącej własność następuje w wykonaniu zobowiązania wynikającego z uprzednio zawartej umowy zobowiązującej do przeniesienia własności, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą zawarcia umowy przenoszącej własność.

    Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5 ciąży przy umowie sprzedaży na kupującym (art. 4 pkt 1 ustawy).

    Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania stanowi przy umowie sprzedaży:

    1. (uchylona),
    2. zawieranej przez nierezydentów – równowartość w złotych kwoty zagranicznych środków płatniczych, określonej w zezwoleniu dewizowym, przeznaczonych na zapłacenie ceny,
    3. w pozostałych przypadkach – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

    Zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

    W myśl art. 6 ust. 3 jeżeli podatnik nie określił wartości przedmiotu czynności cywilnoprawnej lub wartość określona przez niego nie odpowiada, według oceny organu podatkowego, wartości rynkowej, organ ten wezwie podatnika do jej określenia, podwyższenia lub obniżenia, w terminie nie krótszym niż 14 dni od dnia doręczenia wezwania, podając jednocześnie wartość według własnej, wstępnej oceny.

    Zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy jeżeli podatnik, pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 3, nie określił wartości lub podał wartość nieodpowiadającą wartości rynkowej, organ podatkowy dokona jej określenia z uwzględnieniem opinii biegłego lub przedłożonej przez podatnika wyceny rzeczoznawcy. Jeżeli organ podatkowy powoła biegłego, a wartość określona z uwzględnieniem jego opinii różni się o więcej niż 33% od wartości podanej przez podatnika, koszty opinii ponosi podatnik.

    Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni może wybrać rzeczoznawcę, jeżeli zakwestionuje zawyżoną wycenę dokonaną przez Urząd Skarbowy, natomiast organ nie ma obowiązku akceptowania przedstawionej przez podatnika wyceny rzeczoznawcy, jeżeli wartość nieruchomości nie będzie odpowiadała wartości rynkowej.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



  • doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

    Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj