Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-289/09/AK
z 23 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-289/09/AK
Data
2009.06.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
ładunek
preferencyjna stawka amortyzacji
statek
system kontroli jakości


Istota interpretacji
Usługi w portach - usługi morskich środków transportu.



Wniosek ORD-IN 550 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2009 r. (data wpływu 6 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług związanych bezpośrednio z czynnościami wyładunku i załadunku morskich lub lądowych środków transportu, wykonywanych w związku z transportem morskim, na obszarze polskich portów morskich i związanych z obsługą statków wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11 oraz ich ładunków – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 kwietnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług związanych bezpośrednio z czynnościami wyładunku i załadunku morskich lub lądowych środków transportu, wykonywanych w związku z transportem morskim, na obszarze polskich portów morskich i związanych z obsługą statków wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11 oraz ich ładunków.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie:


  • kontroli ilościowej i jakościowej towarów i ładunków, w tym dokonuje ważenia, liczenia ładunków, oceny czystości zbiorników statkowych;
  • kontroli jakościowej towarów i ładunków, w tym dokonuje poboru próbek, badań laboratoryjnych, oceny stanu towarów i opakowań;
  • kontroli czystości ładowni i przydatności dla określonych towarów i ładunków zbiorników lądowych i statkowych;
  • nadzoru nad załadunkiem i rozładunkiem towarów i ładunków.


Wyżej wskazane usługi mieszczą się w kategorii 63.40 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - usługi pomocnicze na rzecz transportu, usługi agencji transportowych pozostałe.

Najczęściej świadczonymi przez Spółkę usługami są:


  • kontrola towarów i surowców podczas załadunku na statek - kontrola czystości zbiorników, pomiary zbiorników statkowych, próbobranie ze zbiorników statkowych, nadzór nad załadunkiem ze zbiorników lądowych;
  • kontrola podczas rozładunku statku;
  • kontrola ilościowo-jakościowa przy wyładunku ze statku, kontrola w relacji statek - zbiornik lądowy;
  • kontrola ilościowa - ustalenie ilości towaru na podstawie pomiarów zbiorników statkowych lub na podstawie zanurzenia statku.


Wymienione usługi świadczone są przez Spółkę na obszarze polskich portów morskich i najczęściej nie są wykonywane bezpośrednio na rzecz armatora morskiego. Celem wykonywanych usług jest zapewnienie prawidłowego załadunku, wyładunku z morskiego lub lądowego środka transportu. Kontrahentami zlecającymi Spółce wykonywanie wymienionych usług są importerzy lub eksporterzy towarów oraz podmioty dokonujące nabyć lub dostaw wewnątrzwspólnotowych oraz spedytorzy działający na rzecz wymienionych podmiotów. Usługi opisane we wniosku mają związek z obsługą statków, gdyż służą kontroli ładunków i sposobu ich transportu statkami morskimi i lądowymi środkami transportu. Opisane usługi są ściśle związane z niezbędną w transporcie morskim kontrolą ładunków i skutków ich transportu oraz sposobu jego wykonania i wpływu na stan przewożonych towarów. Wnioskodawca wskazał, iż usługi mają związek z obsługą statków i nie służą celom osobistym załogi.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Spółka powołała przepisy Dyrektywy 2006/112/WE, która w art. 148 lit. D przewiduje zwolnienie od podatku usług przeznaczonych dla zaspokojenia bezpośrednich potrzeb statków morskich lub ich ładunków.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy opisane w stanie faktycznym usługi, jako bezpośrednio związane z czynnościami wyładunku i załadunku morskiego lub lądowego środka transportu, wykonywane w związku z transportem morskim towarów, świadczone na obszarze polskich portów morskich i związane z obsługą statków wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11 oraz ich ładunków, opodatkowane są 0% stawką podatku od towarów i usług na mocy postanowień art. 83 ust. 1 pkt 9 i 9a oraz pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 9 i 9a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze portów morskich, polegających na obsłudze morskich środków transportu oraz usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze lądowych środków transportu. Ponadto na mocy postanowienia art. 83 ust. 1 pkt 14 powołanej ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych z obsługą statków wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11 należących do armatorów morskich, z wyjątkiem usług świadczonych na cele osobiste załogi.

Wnioskodawca wskazał, iż wykonywane usługi należy zaklasyfikować jako usługi polegające na obsłudze morskich i lądowych środków transportu, niezbędnych dla potrzeb dokonania przez te środki transportowe przewozu ładunków. Powyższe – zdaniem Spółki - uzasadnia, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 9 i 9a, a także pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, zastosowanie stawki 0% dla usług świadczonych przez nią.

W ocenie Spółki świadczenie usług na rzecz innych niż armator podmiotów nie przesądza o braku możliwości zastosowania wskazanej stawki podatku, powołane powyżej przepisy nie przewidują bowiem wymogu świadczenia usług bezpośrednio na rzecz armatora. Wskazała, że takie doprecyzowanie znajduje się dopiero w art. 83 ust. 1 pkt 17 powołanej ustawy. W ocenie Spółki, gdyby uznać, iż stawka 0% podatku może dotyczyć wyłącznie usług świadczonych na rzecz armatora to art. 83 ust. 1 pkt 9 i 9a, a także pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług dowodziłby nieracjonalności ustawodawcy, który przy tych samych przesłankach w innym przepisie ustala zakres tego samego rodzaju usług podlegających opodatkowaniu stawką 0%. Zdaniem Spółki o możliwości zastosowania stawki 0% podatku od towarów i usług w opisywanym stanie faktycznym decyduje związek usługi z transportem morskim ładunków oraz niezbędny charakter tych usług dla oceny sposobu wykonywania tego transportu. Jest to zatem forma usługi związanej z obsługą statków.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Stosownie do dyspozycji przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Na wybrane grupy towarów i usług ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%.

I tak, stosownie do dyspozycji przepisu art. 83 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, polegających na obsłudze morskich środków transportu.

Zgodnie z ust. 1 pkt 9a powołanego artykułu, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze lądowych środków transportu.

W myśl ust. 1 pkt 14 tego artykułu, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych z obsługą statków wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11 należących do armatorów morskich, z wyjątkiem usług świadczonych na cele osobiste załogi.

Ponadto, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do pozostałych usług świadczonych na rzecz armatora morskiego, służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, i ich ładunkom.

W myśl ust. 2 tegoż artykułu opodatkowaniu stawką 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Wskazaną wyżej stawkę ustawodawca przewidział również w odniesieniu do:


  • usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu (art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. a) ustawy),
  • usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, związanych z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, polegających na obsłudze lądowych środków transportu (§ 9 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336)).


W złożonym wniosku Spółka podaje, że wykonuje usługi kontroli ilości i jakości towarów przeładowywanych na terenie polskich portów morskich. Jak wskazano, wykonywane czynności polegające na: ważeniu, liczeniu, pomiarach zbiorników lądowych, statkowych, pobieraniu próbek, badaniach laboratoryjnych, ocenie stanu towarów i opakowań, kontroli czystości ładowni i przydatności dla określonych towarów i ładunków zbiorników lądowych i statkowych, nadzorze nad załadunkiem i rozładunkiem towarów i ładunków, wykonywane są na towarach lub w odniesieniu do towarów. Kontrahentami zlecającymi wykonywanie wymienionych usług są importerzy lub eksporterzy towarów oraz podmioty dokonujące nabyć lub dostaw wewnątrzwspólnotowych oraz spedytorzy działający na rzecz wymienionych podmiotów.

Z powyższego wynika, iż usługi te dotyczą bezpośrednio towarów (ładunków). Pomimo, że wykonywane przez Spółkę czynności mają związek z transportem międzynarodowym oraz wewnątrzwspólnotowymi usługami transportu towarów, usługi te nie odnoszą się do jakiejkolwiek obsługi środków transportu, gdyż przedmiotem tych czynności są wyłącznie towary. Zatem - w ocenie tut. organu - przedmiotowe usługi kontroli, nie zostały objęte dyspozycją art. 83 ust. 1 pkt 9, 9a i 14 ustawy, oraz § 9 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, które - jak wskazano wyżej - dotyczą usług:


  • świadczonych na obszarze polskich portów morskich, polegających na obsłudze morskich środków transportu (pkt 9),
  • świadczonych na obszarze polskich portów morskich, związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze lądowych środków transportu (pkt 9a),
  • związanych z obsługą statków wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11 należących do armatorów morskich, z wyjątkiem usług świadczonych na cele osobiste załogi (pkt 14),
  • świadczonych na obszarze polskich portów morskich, związanych z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, polegających na obsłudze lądowych środków transportu (§ 9 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia).


W przepisach podatkowych brak jest zarówno definicji legalnych, jak i wyodrębnionych katalogów usług polegających na obsłudze morskich lub lądowych środków transportu świadczonych na obszarze polskich portów morskich. Taki stan rzeczy powodować może wątpliwości interpretacyjne. Przy ich rozstrzygnięciu należy mieć na uwadze, że zasadą jest ścisła interpretacja przepisów. W tej sytuacji, przy dokonywaniu interpretacji przepisów, należy posługiwać się głównie wykładnią językową. Stosując taką metodę wykładni należy kierować się przekonaniem, że ustawodawca racjonalnie używał takich, a nie innych słów. Wykładnia językowa jest bowiem punktem wyjścia dla wszelkiej wykładni prawa podatkowego, a także zakreśla jej granice w ramach możliwego sensu słów zawartych w tekście prawnym.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż – w ocenie tut. organu - zakres zastosowania powyższych przepisów ustawodawca przewidział jedynie do usług polegających na obsłudze lądowych i morskich środków transportu, a nie usług związanych z ładunkami przewożonymi przez te środki transportu. Gdyby intencją ustawodawcy było objęcie, na podstawie tych przepisów, stawką podatku w wysokości 0% również usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich polegających na obsłudze ładunków lądowych lub morskich środków transportu, znalazłoby to odzwierciedlenie w ich treści, tak jak ma to miejsce w odniesieniu do pozostałych usług świadczonych na rzecz armatora morskiego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie bowiem z brzmieniem tego artykułu, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do pozostałych usług świadczonych na rzecz armatora morskiego, służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, i ich ładunkom. Brak takiego zapisu (dotyczącego usług związanych z ładunkami) w treści art. 83 ust. 1 pkt 9, 9a i 14 ustawy oraz w § 9 ust. 1 pkt 7 cyt. rozporządzenia wskazuje, że na ich podstawie ustawodawca przewidział zastosowanie 0% stawki podatku jedynie do usług polegających na obsłudze lądowych lub morskich środków transportu, świadczonych na obszarze polskich portów morskich, przy czym w ust. 1 pkt 9a wskazano dodatkowo, że mają to być usługi związane z transportem międzynarodowym, w ust. 1 pkt 14 - mają to być usługi związane z obsługą statków wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11 należących do armatorów morskich, a w § 9 ust. 1 pkt 7 ww. rozporządzenia – usługi związane z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.

Świadczenie zatem przedmiotowych usług na terenie polskich portów morskich na rzecz kontrahentów krajowych innych niż armator morski nie uprawnia do korzystania z preferencyjnej, 0% stawki podatku od towarów i usług, bowiem zakres zastosowania przepisu art. 83 ust. 1 pkt 9 i 9a ustawy przewidziano jedynie do usług polegających na obsłudze lądowych i morskich środków transportu, a nie usług związanych z ładunkami przewożonymi przez te środki transportu. Podobnie zapis ust. 1 pkt 14 powołanego artykułu ograniczony jest do usług związanych z obsługą statków wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11 a nie ich ładunków.

Świadczenie jednakże tych samych usług na terenie polskich portów morskich – o ile wykonywane będą na rzecz armatora morskiego – w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy, w którym mowa jest o pozostałych usługach służących m.in. ładunkom – daje prawo do zastosowania obniżonej, 0% stawki podatku, pod warunkiem jednak, iż będą to ładunki środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1, oraz prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Również w przypadku, gdy świadczone przez Spółkę, na obszarze polskich portów morskich usługi kontroli ilości i jakości towarów są bezpośrednio związane z eksportem tych towarów, z uwagi na fakt, iż przepis art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. a) ustawy nie zawiera ograniczeń co do miejsca ich wykonywania, ani kategorii ich nabywcy, Wnioskodawca ma prawo do zastosowania preferencyjnej, 0% stawki podatku, także pod warunkiem prowadzenia dokumentacji, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy.

Jednocześnie wskazuje się, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych świadczonych usług, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego klasyfikacji statystycznej świadczonych usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj