Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1121/12/EJ
z 4 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2012r. (data wpływu 15 października 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji inwestycji pn. „…” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji inwestycji pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2001r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2012r. poz. 145), rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2006r. w sprawie przebiegu granic obszarów dorzeczy i regionów wodnych (Dz. U. Nr 126, poz. 878 oraz z 2010r. Nr 130, poz. 874) oraz w oparciu o statut nadany Zarządzeniem Nr 23 Ministra Środowiska z dnia 9 maja 2012r., zapewniając obsługę dyrektora Zarządu Gospodarki Wodnej będącego organem administracji rządowej niezespolonej, właściwym w sprawach gospodarowania wodami w regionie wodnym, w zakresie określonym w ustawie. Wnioskodawca jest państwową jednostką budżetową utworzoną dla realizacji zadań z zakresu gospodarowania wodami, podległą prezesowi Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej. Obszar działania Wnioskodawcy obejmuje region wodny ..., region wodny ... oraz region wodny ... . Do obowiązków statutowych należy m.in. utrzymanie i eksploatacja wód powierzchniowych, udział w akcjach przeciwpowodziowych, programowanie rozwoju, zabudowy i utrzymania śródlądowych wód żeglarskich i szlaków turystycznych z uwzględnieniem wymogów środowiska naturalnego, administrowanie gruntami i nieruchomościami Skarbu Państwa, opracowywanie wieloletnich i rocznych planów inwestycyjnych i budżetowych w zakresie remontów, eksploatacji i nowej zabudowy dla potrzeb utrzymania i eksploatacji wód, współpraca z właściwymi terenowymi organami administracji rządowej i samorządowej w zakresie ochrony środowiska.

Wnioskodawca jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Sprzedaż opodatkowana, będąca zgodnie z ustawą o finansach publicznych dochodami publicznymi, stanowi niewielki odsetek działalności Wnioskodawcy. Zakupy towarów i usług związane z prowadzoną działalnością statutową nie miały dotychczas bezpośredniego związku ze sprzedażą opodatkowaną i nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, dlatego też jednostka nie prowadziła i nie prowadzi rejestru zakupów. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przypadku nie przysługiwało jednostce prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca w związku z przedstawionym stanem faktycznym podatek VAT należny odprowadza w pełnej wysokości wynikającej z rejestru sprzedaży. W deklaracjach VAT-7 przekazywanych do Urzędu Skarbowego nie jest wykazywany podatek naliczony do odliczenia.

Wnioskodawca w latach poprzednich występował do Urzędu Skarbowego z wnioskiem o wyrażenie zgody na nie prowadzenie ewidencji zakupu dla potrzeb podatku od towarów i usług i taką zgodę otrzymywał. Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług prowadzenie rejestru zakupów nie jest wymogiem bezwzględnym jeżeli podatnik zrezygnuje z odliczania podatku naliczonego, lub też odliczenie takie mu nie przysługuje.

W 2012r. Wnioskodawca, w oparciu o porozumienie podpisane z Województwem w sprawie dofinansowania, planuje realizację projektu pn. „…” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 4.2 „Rozwój systemów lokalnej infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej”, osi 4 „Rozwój infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej’ regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Całość wydatków ponoszonych w ramach projektu finansowana będzie ze środków publicznych będących w dyspozycji Wnioskodawcy ujmowanych w planie finansowym na dany rok budżetowy, a następnie części budżetowej dysponenta, któremu podlega Wnioskodawca tj. Ministra Środowiska lub w rezerwie celowej budżetu państwa. Środki finansowe będą uruchamiane poprzez dysponenta części budżetowej stanowiąc zwiększenie planu wydatków Wnioskodawcy na dany rok budżetowy, na realizację zadań w ramach projektu. Środki finansowe z programu unijnego będą wykorzystywane na zakupy towarów i usług.

Przedmiotem projektu jest budowa Małej Elektrowni Wodnej poprzez zainstalowanie turbozespołu w komorze zamknięć zapory na zbiorniku. Zbiornik Wodny powstał przez spiętrzenie wód rzeki ... i został oddany do eksploatacji w roku 1984. Stanowi on majątek Skarbu Państwa w trwałym zarządzie Zarządu Gospodarki Wodnej. Dotychczas jego zadanie było związane z działalnością statutową Wnioskodawcy i dotyczyło: redukcji fali powodziowej w dorzeczu ..., alimentacji wody dla zapewnienia poboru wody dla użytkowników, zapewnienie przepływu biologicznego w korycie ..., stworzenie w bezpośrednim sąsiedztwie dużej aglomeracji korzystnych warunków do rekreacji i wypoczynku. Dotychczas obiekt (zapora) nie generował przychodów i nie była na nim prowadzona działalność związana ze sprzedażą opodatkowaną.

Na konieczność realizacji projektu budowy Małej Elektrowni Wodnej na zbiorniku ... wskazują zarówno wymogi prawno-ekonomiczne Unii Europejskiej – Dyrektywa UE w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych jak i techniczne – rozwój energetyki odnawialnej (małe elektrownie wodne) oraz fakt, że inwestycja ta będzie miała znaczący wpływ na ochronę środowiska. Okres realizacji inwestycji to lata 2012-2013. Po zakończeniu budowy, Mała Elektrownia Wodna zlokalizowana na rzece ..., będzie stanowić majątek Skarbu Państwa w trwałym zarządzie Zarządu Gospodarki Wodnej. Przewidywana roczna produkcja energii elektrycznej netto w okresie jej eksploatacji wyniesie 1136 MWh. Wyprodukowana energia elektryczna będzie w całości podlegała sprzedaży (poza niewielką częścią wykorzystywaną na potrzeby własne). Nastąpi to najwcześniej w 2014r.

W związku z tym, że elektrownia nie będzie przystosowana do odbioru energii przez odbiorców indywidualnych całość wyprodukowanej energii będzie sprzedawana jedynemu odbiorcy tj. przedsiębiorstwu energetycznemu zajmującemu się przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej (na podstawie umowy sprzedaży), do której sieci są przyłączone odnawialne źródła energii, które zgodnie z ustawą prawo energetyczne jest obowiązane do odbioru całej ilości energii elektrycznej wytworzonej w tych źródłach. Sprzedaż będzie dokumentowana fakturami VAT wystawionymi przez Wnioskodawcę a podatek VAT dotyczący sprzedaży energii elektrycznej będzie odprowadzany do Urzędu Skarbowego. Wnioskodawca jako państwowa jednostka budżetowa uzyskuje przychody ze sprzedaży energii elektrycznej będzie zobowiązany do przekazania (w wartości netto) na rachunek Ministerstwa Finansów jako wpływy z tytułu zrealizowanych dochodów budżetowych. Nie ma prawnej możliwości wykorzystania środków uzyskanych ze sprzedaży energii elektrycznej na potrzeby własne jednostki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją inwestycji przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego tj. budowy małej elektrowni wodnej na zaporze ... zlokalizowanej na rzece ..., zrealizowanej ze środków EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, wystąpią przesłanki prawne umożliwiające Wnioskodawcy, zarejestrowanemu jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, po zakończeniu projektu (tj. budowy małej elektrowni wodnej) odliczenie podatku VAT naliczonego od podatku należnego?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług VAT. Sprzedaż opodatkowana, stanowiąca zgodnie z ustawą o finansach publicznych dochody publiczne, stanowi niewielki odsetek działalności Wnioskodawcy. Dotychczas zakupy towarów i usług związane z prowadzoną działalnością statutową nie miały bezpośredniego związku ze sprzedażą opodatkowaną i nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Dlatego też, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w tym przypadku nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca w związku z przedstawionym stanem faktycznym podatek VAT należny odprowadza w pełnej wysokości wynikającej z rejestru sprzedaży. W deklaracjach VAT-7 przekazywanych do Urzędu Skarbowego nie jest wykazywany podatek naliczony do odliczenia. Wnioskodawca w latach poprzednich występował do Urzędu Skarbowego z wnioskiem o wyrażenie zgody na nie prowadzenie ewidencji zakupu dla potrzeb podatku od towarów i usług i taką zgodę otrzymał. Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług prowadzenie rejestru zakupów nie jest wymogiem bezwzględnym jeżeli podatnik zrezygnuje z odliczenia podatku naliczonego, lub też odliczenie takie mu nie przysługuje.

W trakcie realizacji projektu „…” Wnioskodawca również nie będzie miał możliwości pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony występujący w fakturach związanych z zakupem towarów i usług dotyczących realizacji tej inwestycji gdyż nie będą one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (aż do zakończenia budowy małej elektrowni wodnej nie będzie na obiekcie wytwarzana energia elektryczna a w związku z tym nie wystąpi w tym okresie sprzedaż opodatkowana).

W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nie będzie mógł odzyskać podatku od towarów i usług i podatek ten może zostać uznany jako wydatek kwalifikowalny w planowanym projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W myśl art. 3 pkt 2 ustawy ordynacja podatkowa przez przepisy prawa podatkowego rozumie się – przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Stosownie do treści art. 15 § 1 ww. ustawy ordynacja podatkowa organy podatkowe przestrzegają z urzędu swojej właściwości rzeczowej i miejscowej, zaś art. 16 Ordynacji podatkowej stanowi, iż właściwość rzeczową organów podatkowych ustala się według przepisów określających zakres ich działania.

Pod pojęciem właściwości należy zatem rozumieć zdolność organu podatkowego do prowadzenia określonego rodzaju spraw dotyczących podatków lub innych spraw normowanych przepisami prawa podatkowego.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zasady i przepisy podatkowe mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu przez Wnioskodawcę kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowaniem ze środków unijnych dokonanych w ramach realizacji projektu, będącego przedmiotem ww. wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych w związku z brakiem możliwości jego odzyskania.

W związku z powyższym, przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą „…”.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) tego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowoprawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca w 2012r. planuje realizację projektu pn. „…”. Przewidywana roczna produkcja energii elektrycznej netto w okresie jej eksploatacji wyniesie 1136MWh. Wyprodukowana energia elektryczna będzie w całości podlegała sprzedaży (poza niewielką częścią wykorzystywaną na własne potrzeby). Całość wyprodukowanej energii będzie sprzedawana jednemu odbiorcy tj. przedsiębiorcy energetycznemu zajmującemu się przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej (na podstawie umowy sprzedaży). Sprzedaż będzie dokumentowana fakturami VAT wystawionymi przez Wnioskodawcę, a podatek VAT należny dotyczący sprzedaży energii elektrycznej będzie odprowadzony do urzędu skarbowego.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Powstała mała elektrownia będzie wykorzystywana do produkcji energii elektrycznej sprzedawanej przez Wnioskodawcę przedsiębiorcy energetycznemu, czyli do czynności, które będą generowały podatek należny.

W momencie dokonania pierwszych zakupów związanych z budową elektrowni, zostanie spełniona podstawowa przesłanka wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo do odliczenia, ponieważ zakupione towary i usługi będą w przyszłości (po zakończeniu budowy) wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podkreślenia wymaga, iż Wnioskodawca nie musi czekać do zakończenia budowy małej elektrowni wodnej, aż powstałe w ramach projektu mienie zostanie uruchomione i zacznie produkować energię, będącą następnie przedmiotem sprzedaży.

Istotny jest zamiar tj. cel jakiemu ma służyć podjęta inwestycja. Wnioskodawca wraz z pierwszym wydatkiem poniesionym w ramach projektu zna cel i sposób wykorzystania małej elektrowni wodnej. Wnioskodawca przedstawiając opis zdarzenia przyszłego wskazał, że po zakończeniu budowy elektrowni wodnej będzie służyła ona do generowania sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Wnioskodawca będzie wystawiał faktury VAT dokumentujące sprzedaż energii, a podatek należny z tytułu tej sprzedaży będzie odprowadzony do urzędu skarbowego.

W tej sytuacji nie można uznać, iż zakupione towary i usługi dotyczące realizacji tej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Fakt, że sprzedaż opodatkowana wystąpi dopiero po zakończeniu budowy elektrowni, nie ma znaczenia dla prawa do odliczenia.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż niezależnie od tego, czy dokonany zakup stanowi kompletny i zdatny do użytkowania środek trwały, czy też dokonywane są dopiero nakłady (inwestycja w toku), których efektem będzie środek trwały - podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, jeśli tylko zakup dokonywany jest w związku z obecnie prowadzoną lub planowaną działalnością opodatkowaną.

Jeżeli zatem podatnik dokonuje zakupów inwestycyjnych, przy czym inwestycja ta po oddaniu do użytkowania będzie służyła czynnościom opodatkowanym, to w trakcie jej realizacji, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Podsumowując, w świetle przepisów prawa podatkowego tj. ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową elektrowni w ramach realizowanego projektu pn. „…”.

Pozbawienie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony podlegający odliczeniu, stanowiłoby w tej sytuacji naruszenie zasad neutralności i opodatkowania konsumpcji poprzez obciążenie ciężarem VAT - podatnika, w oderwaniu od jego rzeczywistej sytuacji podatkowej. Prawo do odliczenia podatku naliczonego traktowane jest w doktrynie wspólnego systemu VAT jako podstawowe prawo podatnika, co zostało potwierdzone w szeregu orzeczeniach Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Podatnik musi mieć zapewnioną możliwość odzyskania podatku naliczonego związanego z działalnością opodatkowaną, dlatego też korzystne dla podatnika konsekwencje wynikające z koncepcji neutralności podatku są traktowane w doktrynie wspólnego systemu VAT jako fundamentalne prawo podatnika, a nie jako jego przywilej, czy szczególne uprawnienie które uzyskuje się tylko w specjalnych warunkach.

Prawo do odliczenia podatku jest integralną częścią schematu (systemu) VAT i zasadniczo nie może być ograniczane. Jakiekolwiek ograniczenia prawa do odliczenia wpływające na poziom obciążenia VAT są dozwolone wyłącznie w przypadkach wyraźnie przewidzianych w ustawie o VAT. Nieprzyznanie tego prawa podatnikom w tej sytuacji, byłoby sprzeczne z zasadą neutralności podatku.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj