Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3-443-397/09-2/JF
z 16 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3-443-397/09-2/JF
Data
2009.07.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
czynności zlecone
podatek od towarów i usług
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością


Istota interpretacji
w rozpatrywanym stanie faktycznym Wnioskodawca realizując powierzone zadania nie może stosować zwolnienia określonego w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2008 r. dla świadczonych usług na rzecz urzędu miasta (gminy), zakładów pracy, odbiorców indywidualnych oraz niepublicznych placówek oświatowych.



Wniosek ORD-IN 494 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12.05.2009 r. (data wpływu 15.05.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych przez Miejskie Przedsiębiorstwo jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.05.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych przez Miejskie Przedsiębiorstwo .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) w art. 15 ust. 1 przedstawia zasadniczą definicję podatnika od towarów i usług. Zgodnie z tymi zapisami, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast na podstawie art. 15 ust. 6 cytowanej ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212 poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Uchwałą Rady Miejskiej zlikwidowano komunalny zakład budżetowy pod nazwą Zakład Gospodarki natomiast zlikwidowano komunalny zakład budżetowy. Miejskie Przedsiębiorstwo wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki likwidowanych zakładów budżetowych pod nazwą Zakład Gospodarki oraz Miejski Zakład.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego, w szczególności w formach zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

Spółka została powołana dla prowadzenia za jej pośrednictwem działalności mającej na celu wykonywanie przez gminę zadań publicznych. Odbiorcą usług świadczonych przez Spółkę w zakresie wykonywania przez gminę zadań publicznych jest Urząd Miejski oraz w pozostałym zakresie odbiorcy indywidualni w związku z faktem, iż usługi te są powszechnie dostępne. Do przedmiotu działalności Spółki należy w szczególności: dystrybucja i sprzedaż paliw gazowych w systemie sieciowym, pogrzeby i działalność pokrewna, działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni, wykonywanie robót budowlanych drogowych, budowa obiektów inżynierii wodnej, konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, odprowadzanie i oczyszczanie ścieków, gospodarowanie odpadami, działalność sanitarna i pokrewna, pobór, uzdatnianie i rozprowadzanie wody, wykonywanie robót ogólnobudowlanych w zakresie rozdzielczych obiektów liniowych: rurociągów, linii elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych, wynajem sprzętu budowlanego i burzącego z obsługą operatorską działalność w zakresie projektowania budowlanego, urbanistycznego, technologicznego, badania i analizy techniczne, sprzedaż detaliczna pozostała prowadzona poza siecią sklepową wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, transport drogowy towarów pojazdami uniwersalnymi, wynajem samochodów ciężarowych z kierowcą sprzedaż hurtowa materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego, sprzedaż hurtowa wyrobów metalowych oraz sprzętu i dodatkowego wyposażenia hydraulicznego i grzejnego, wykonywanie robót ogólnobudowlanych związanych ze wznoszeniem budynków, rozbiórka i burzenie obiektów budowlanych, roboty ziemne, wykonywanie robót budowlanych w zakresie montażu i wznoszenia budynków i budowli z elementów prefabrykowanych, kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek, wynajem nieruchomości na własny rachunek, pośrednictwo w obrocie nieruchomościami, zarządzanie nieruchomościami na zlecenie, stawianie rusztowań, roboty związane z fundamentowaniem, wykonywanie robót budowlanych w zakresie wznoszenia konstrukcji stalowych, wykonywanie robót budowlanych murarskich, wykonywanie specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych, wykonywanie instalacji elektrycznych budynków i budowli, wykonywanie pozostałych instalacji elektrycznych, wykonywanie robót budowlanych izolacyjnych, wykonywanie instalacji centralnego ogrzewania i wentylacyjnych, wykonywanie instalacji gazowych, wykonywanie pozostałych instalacji budowlanych, tynkowanie, zakładanie stolarki budowlanej, posadzkarstwo, tapetowanie i oblicowywanie ścian, malowanie, wykonywanie pozostałych robót budowlanych i wykończeniowych, produkcja i dystrybucja ciepła (pary wodnej i gorącej wody).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, lokalnego transportu zbiorowego, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych, gminnego budownictwa mieszkaniowego, edukacji publicznej, kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, targowisk i hal targowych, zieleni gminnej i zadrzewień, cmentarzy gminnych, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej, wspierania i upowszechniania idei samorządowej, promocji gminy, współpracy z organizacjami pozarządowymi, współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Miejskie Przedsiębiorstwo Sp. z o.o. jest w świetle obowiązujących przepisów zwolnione z podatku VAT w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, które są wykonywane przez Spółkę na rzecz Gminy, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy Miejskie Przedsiębiorstwo Sp. z o. o. wykonuje działalność z zakresu zadań własnych gminy, określonych w cytowanym wyżej art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, a tym samym należałoby stwierdzić, że zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212 poz. 1336), podlega zwolnieniu z podatku VAT w zakresie czynności związanych wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, które wykonuje na rzecz gminy, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) – zwana ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Z kolei stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Natomiast na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia zwolnieniu podlegają usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 (usługi w zakresie rozprowadzania wody) i 153 (usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne) załącznika 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej

Zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104), sektor finansów publicznych tworzą:

  • organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały,
  • gminy, powiaty i samorząd województwa, zwane dalej „jednostkami samorządu terytorialnego” oraz ich związki,
  • jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie terytorialnym o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Gmina, w myśl art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Gmina posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu. Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. Nr 9, poz. 43 ze zm.) gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach: zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

Przeprowadzona analiza stanu prawnego wskazuje, iż zwolnienie przewidziane w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia wykonawczego Ministra Finansów ma wyłącznie zastosowanie dla czynności wykonywanych:

  1. w imieniu własnym,
  2. na własną odpowiedzialność, oraz
  3. przez jednostki samorządu terytorialnego.


Przewidziane ww. zwolnienie znajduje zastosowanie wyłącznie w przypadku spełnienia łącznie powyższych warunków. Zatem, nie jest przewidziane ww. zwolnienie dla czynności wykonywanych przez inne podmioty, nie zaliczane do jednostek samorządu terytorialnego.

Zakłady budżetowe lub spółki są zasadniczo powołane w celu wykonywania zadań własnych samorządu terytorialnego. Jednostka samorządu terytorialnego (gmina lub miasto) realizując zadania publiczne (zadania własne) przekazuje swój majątek spółce prawa handlowego lub zakładowi budżetowemu.

Majątek gminy po przekazaniu do zakładów budżetowych lub spółek stanowi majątek tych podmiotów. Spółki i zakłady budżetowe wykonując swoją działalność prowadzą ją na własną odpowiedzialność i we własnym imieniu. Należy dodać, iż są odrębnym niż gmina i miasto podmiotem samodzielnie rozliczającym się i zarejestrowanym do prowadzenia swojej działalności. W szczególności posiadają odrębny numer identyfikacji podatkowej i regon. Dokumentując świadczone przez siebie usługi wystawiają faktury, na których wskazują siebie jako świadczącego.

Powyższe wskazuje, iż działalności spółek i zakładów budżetowych powołanych przez jednostki samorządu terytorialnego w celu realizacji zadań publicznych (zadań własnych) nie należy utożsamiać z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego. Powyższe działania nie obejmują również czynności określonych w art. 15 ust. 6 ustawy, bowiem ani zakładu budżetowego ani spółki prawa handlowego nie uznaje się za organ władzy publicznej oraz urzędu obsługującego te organy. Zatem czynności wykonywane przez spółkę prawa handlowego powołanego przez gminę lub miasto w celu realizacji zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego nie podlegają zwolnieniu na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia. Nie znajduje również zastosowania zwolnienie określone w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Miejskie Przedsiębiorstwo Sp. z o. o. jest spółką prawa handlowego powołanego przez gminę w celu wykonywania przez gminę zadań publicznych. Odbiorcą usług świadczonych przez Spółkę w zakresie wykonywania przez gminę zadań publicznych jest Urząd Miasta oraz odbiorcy indywidualni w związku z faktem, iż usługi te są powszechnie dostępne.

Mając na uwadze powołane przepisy prawne należy stwierdzić, iż gmina zrealizowała powierzone jej w drodze ustawy zadanie własne poprzez powołanie Miejskiego Przedsiębiorstwa Sp. z o. o. i powierzenie majątku. Natomiast Miejskie Przedsiębiorstwo realizuje powierzone zadania na własną odpowiedzialność i we własnym imieniu będąc w tym zakresie odrębnym podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą. Spółka świadcząc usługi dla Urzędu Miasta i odbiorców indywidualnych nie jest podmiotem określonym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia ani określonym w § 13 ust. 1 pkt 12, nie jest również podmiotem wymienionym w art. 15 ust. 6 ustawy.

Reasumując: w rozpatrywanym stanie faktycznym Wnioskodawca realizując powierzone zadania nie może stosować zwolnienia określonego w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2008 r. dla świadczonych usług na rzecz urzędu miasta (gminy), zakładów pracy, odbiorców indywidualnych oraz niepublicznych placówek oświatowych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj