Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-408/09-2/KS
z 20 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-408/09-2/KS
Data
2009.07.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
działalność gospodarcza
inwestycje
koszty uzyskania przychodów
podatek liniowy
wynagrodzenia


Istota interpretacji
Czy otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja na realizację projektu jest opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych a koszty kwalifikowane w związku realizacją projektu stanowią koszty uzyskania przychodu? Czy wynagrodzenie Wnioskodawcy uzyskane na podstawie noty księgowej, korzysta w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego? Czy otrzymana dotacja stanowi podstawę opodatkowania w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług? Czy otrzymana kwota dotacji wpływa na ustalenie współczynnika do odliczania podatku VAT związanego ze sprzedażą opodatkowaną oraz nie podlegającą opodatkowaniu lub zwolnioną?



Wniosek ORD-IN 330 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2009 r. (data wpływu 1 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji, zwolnienia z opodatkowania uzyskanego wynagrodzenia oraz możliwości zaliczenia kosztów kwalifikowanych do kosztów uzyskania przychodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji, zwolnienia z opodatkowania uzyskanego wynagrodzenia oraz możliwości zaliczenia kosztów kwalifikowanych do kosztów uzyskania przychodu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawione następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie edukacji i doradztwa opodatkowaną w formie podatku liniowego. Zapisów księgowych dokonuje na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Dnia 27 lutego 2009 r. podpisał umowę z Wojewódzkim Urzędem Pracy o dofinansowanie projektu: „Obsługa komputera wraz ze znajomością wdrażania systemu H szansą dla każdego” nr umowy w ramach Priorytetu VI Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ”Rynek pracy otwarty dla wszystkich ”,Działanie 6.1 ”Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie”, Poddziałanie 6.1.1 ”Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy”.

Na warunkach określonych w umowie instytucja wdrażająca - Wojewódzki Urząd Pracy przyznaje beneficjentowi - Marcin P., dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu w wartości stanowiącej nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu.

Finansowanie wyżej wymienionego projektu odbywa się ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85% kosztów kwalifikowanych) i budżetu państwa (15% kosztów kwalifikowanych).

Dotacja rozwojowa na realizację projektu wypłacana jest w formie zaliczki, przekazanie kolejnej transzy uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania przez beneficjenta co najmniej 70% otrzymanych transz dotacji rozwojowej i wykazania poniesionych wydatków co najmniej w tej wysokości we wniosku o płatność.

Okres realizacji projektu trwa od 01.03.2009 r. do 31.01.2011 r. W ramach projektu Wnioskodawca zobowiązany jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji projektu.

Celem ogólnym projektu jest podniesienie do końca grudnia 2010 r. w znaczący sposób kwalifikacji i umiejętności 120 osób pozostających bez zatrudnienia (osób bezrobotnych i biernych zawodowo) z zakresu świadczenia usług związanych z obsługą komputera i podstawowych programów komputerowych, Internetu oraz H poprzez specjalistyczne szkolenia z tego zakresu. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez cykl szkoleń mających na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych osób objętych wsparciem.

Do wykonywania zadań związanych realizacją projektu zatrudniony został personel w ramach umów cywilno-prawnych w tym zlecenia i o dzieło oraz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – za wykonywanie pracy Kierownika Projektu przysługuje Wnioskodawcy wynagrodzenie jako koszt kwalifikowany, który rozliczany jest na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę noty księgowej - obciążeniowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania

  1. Czy otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja na realizację projektu jest opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych a koszty kwalifikowane w związku realizacją projektu stanowią koszty uzyskania przychodu...
  2. Czy wynagrodzenie Wnioskodawcy uzyskane na podstawie noty księgowej, korzysta w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego...
  3. Czy otrzymana dotacja stanowi podstawę opodatkowania w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług...
  4. Czy otrzymana kwota dotacji wpływa na ustalenie współczynnika do odliczania podatku VAT związanego ze sprzedażą opodatkowaną oraz nie podlegającą opodatkowaniu lub zwolnioną...

Odpowiedź na pytanie pierwsze i drugie stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek Pana w zakresie pytania czwartego i piątego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1. Otrzymana przez niego dotacja rozwojowa na realizację projektu korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych. W związku z tym koszty kwalifikowane poniesione w związku z realizacja projektu nie stanowią kosztu uzyskania przychodu.

Ad. 2. Wynagrodzenie właściciela firmy, korzysta w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychodem z działalności gospodarczej są również m. in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).

W myśl natomiast art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 ze zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy – środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, a więc również w świetle treści art. 5 ust. 3 pkt 2 tej ustawy środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o finansach publicznych (w brzmieniu obowiązującym od dnia 20 grudnia 2008r.), wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego – podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane „dotacjami rozwojowymi”.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów, projektów i zadań, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych, są wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadząc działalność gospodarczą podpisał w dniu 27 lutego 2009 r. z instytucją wdrażającą - Wojewódzkim Urzędem Pracy , umowę o dofinansowanie projektu: „Obsługa komputera wraz ze znajomością wdrażania systemu H szansą dla każdego” w ramach Priorytetu VI Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Na warunkach określonych w umowie instytucja wdrażająca przyznała beneficjentowi – Wnioskodawcy dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa. Realizacji projektu dotyczy okresu od 01.03.2009 r. do 31.01.2011 r.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca skorzystał ze wsparcia z funduszy strukturalnych w nowym okresie programowania 2007-2013 w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007–2013, jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże wyłącznie u jej beneficjenta.

Pamiętać jednakże należy, iż konsekwencją zwolnienia z opodatkowania wyżej wskazanych a otrzymanych przez Wnioskodawcę środków, jest brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej wydatków z tych środków sfinansowanych. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika również, iż Wnioskodawcy w związku z realizacją projektu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej za wykonywanie pracy Kierownika Projektu przysługuje wynagrodzenie jako koszt kwalifikowany. Koszt ten rozliczany jest na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę noty księgowej – obciążeniowej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że jeżeli Wnioskodawca jest beneficjentem środków pochodzących z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, środki otrzymane w związku z realizacją ww. programu nie stanowią dla Wnioskodawcy wynagrodzenia, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jako przychód zwolniony, środki te nie podlegają ujęciu w prowadzonej przez wnioskodawcę na potrzeby działalności gospodarczej podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Bez znaczenia pozostaje także sposób udokumentowania otrzymywanych przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji kierownika projektu środków dla celu rozliczenia się z otrzymanej dotacji z instytucją wdrażającą.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20 - 029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art.54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj