Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-282/09-2/MPe
z 26 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-282/09-2/MPe
Data
2009.06.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą samochodów osobowych --> Samochody osobowe - przedmiot opodatkowania

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Przedmiot opodatkowania i powstanie obowiązku podatkowego --> Moment powstania obowiązku podatkowego


Słowa kluczowe
akcyza
obowiązek podatkowy
samochód osobowy
uszlachetnianie


Istota interpretacji
Czy po przywozie samochodów osobowych z krajów Wspólnoty, w których producent ma fabryki, do Polski w celu wykonania usługi ich kompletacji zgodnie z zawartym kontraktem powstanie obowiązek zapłacenia podatku akcyzowego i złożenia deklaracji?



Wniosek ORD-IN 448 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 02.04.2009 r. (data wpływu 03.04.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku podatkowego po przywozie samochodów osobowych w celu wykonania usługi ich kompletacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.04.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku podatkowego po przywozie samochodów osobowych w celu wykonania usługi ich kompletacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Producent niemiecki zamierza eksportować do Rosji (kraj trzeci) części samochodowe pochodzące z przetworzenia na terenie Polski samochodów osobowych. Przetworzenie, zgodnie z zawartym kontraktem, polegać będzie na kompletacji części w formie S w firmie Wnioskodawcy, na terenie zakładu. Firma Wnioskodawcy otrzymała ofertę świadczenia na zlecenie producenta usługi przetworzenia (kompletacja S w Polsce) tych samochodów osobowych. Po kompletacji części samochodowe będą w całości wywożone z Polski na terytorium Rosji. Podkreślić należy, że firma polska na żadnym etapie nie będzie właścicielem samochodów ani też nie będzie rozporządzać nimi jak właściciel.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w tej sytuacji firma nasza będzie zobowiązana do składania deklaracji AKC-U i uiszczenia podatku akcyzowego po przywozie samochodów osobowych z krajów Wspólnoty, w których producent ma fabryki, do Polski w celu wykonania usługi ich kompletacji zgodnie z zawartym kontraktem...

Zdaniem Wnioskodawcy: mając na uwadze przedstawiony powyżej stan faktyczny, a przede wszystkim okoliczność, że firma Wnioskodawcy świadcząc usługi uszlachetniania polegającego na przetworzeniu (kompletacja S w Polsce) samochodów osobowych, nie nabędzie prawa rozporządzania samochodem jak właściciel, a samochody nie tylko nie będą zarejestrowane w Polsce, ale po wykonaniu usługi kompletacji będą wywożone z Unii Europejskiej (Polski) na terytorium Rosji i stracą status towaru wspólnotowego w rozumieniu przepisów Wspólnotowego Kodeksu Celnego, nie powstaje obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym oraz nie ma obowiązku składania deklaracji uproszczonych i dokonania zapłaty podatku akcyzowego od samochodów osobowych.

Zgodnie bowiem z przepisami art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz.11) obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. Stosownie do postanowień przepisu art. 100 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Zgodnie z art. 102 ust. 1 podatnikiem akcyzy od samochodów osobowych, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowgo, są podmioty, które dokonują czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 2. Pojęcie nabycia wewnątrzwspólnotowego zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym i oznacza przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów osobowych, w myśl postanowień przepisu art. 101 ust. 2, powstaje w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego z dniem:

  1. przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju — jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju, lub
  2. nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju, lub
  3. złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym — jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.

W tym miejscu należy podkreślić, że firma Wnioskodawcy na żadnym etapie wykonywania usługi kompletacji samochodów osobowych jak również w momencie późniejszego eksportu części S nie nabywa prawa rozporządzania samochodem jak właściciel. Przedmiotowy towar pozostaje przez cały czas własnością firmy niemieckiej, a przekazanie go w celu przetworzenia dokonane jest wyłącznie na potrzeby zleconych czynności technologicznych zgodnie z kontraktem.

Zważywszy, że świadcząc usługi uszlachetniania samochodów osobowych (kompletacja S), firma nasza nie nabędzie prawa rozporządzania samochodem jak właściciel, a samochody te nie tylko nie będą rejestrowane w Polsce, ale po wykonaniu usługi utracą status towaru wspólnotowego - komplety S zostaną dostarczone do Rosji — to w związku z tym nie powstaje obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym, a tym samym nie mają zastosowania postanowienia art. 106 ust. 2 i 3 dotyczące obowiązku złożenia deklaracji uproszczonej i dokonania zapłaty podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniała treść art. 14f § 1 ustawy Ordynacja Podatkowa od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł. Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w kwocie 75 zł w dniu 02.04.2009 r., a wniosek dotyczy jednego zdarzenia przyszłego, różnica w kwocie 35 zł zostanie zwrócona zgodnie z art. 14f § 2a ustawy Ordynacja podatkowa na numer konta, z którego została wpłacona.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj