Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-211/09/IK
z 8 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-211/09/IK
Data
2009.06.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
obiekt sportowy
stawki podatku
świadczenie usług
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.62.13 jako usługi związane ze sportem pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1.



Wniosek ORD-IN 969 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki, przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2009 r. (data wpływu 9 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 maja 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z tytułu odpłatnego udostępniania osobom fizycznym, osobom prawnym (stowarzyszeniom, klubom sportowym) oraz organizacjom nieposiadającym osobowości prawnej obiektów sportowych Jednostki - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 marca 2009 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z tytułu odpłatnego udostępniania osobom fizycznym, osobom prawnym (stowarzyszeniom, klubom sportowym) oraz organizacjom nieposiadającym osobowości prawnej obiektów sportowych Jednostki.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jako jednostka budżetowa świadczy usługi m.in.: w zakresie odpłatnego udostępniania obiektów sportowych (hali, pływalni) w celu organizowania zawodó1)w sportowych (sprzedaż biletów wstępu). Zgodnie z klasyfikacją ww. usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.61.10 jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych. Jednostka opodatkowuje ww. usługi 7% stawką podatku na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 158 zał. nr 3 do ustawy.

Ponadto Jednostka organizuje imprezy sportowe (zawody, turnieje) ogólnie dostępne bez biletów wstępu, których organizacja wiąże się z pobieraniem opłat startowych (wynikających z regulaminu zawodów, turniejów) od zawodników. Usługi te zostały sklasyfikowane przez Główny Urząd Statystyczny w grupowaniu PKWiU 92.62.12 jako usługi związane z organizowaniem imprez sportowych. Opłaty startowe od zawodników startujących w zawodach organizowanych przez Jednostkę objęte są zwolnieniem od podatku.

W ramach świadczonych usług Jednostka udostępnia również odpłatnie obiekty sportowe (tj. hala, pływalnia, boisko) osobom fizycznym, osobom prawnym (stowarzyszeniom, klubom sportowym) oraz organizacjom nieposiadającym osobowości prawnej wyłącznie w celach związanych z rekreacją i sportem (treningi) na zasadzie umowy najmu (stałe terminy treningów), bądź jednorazowych biletów wstępu.

Wnioskodawca wyjaśnił, iż w zakresie świadczonej usługi wskazane podmioty korzystają w określonych godzinach z hali i boisk Jednostki. Dodatkowo na terenie udostępnianych obiektów obecni są pracownicy Jednostki, którzy nadzorują pomieszczenia oraz udostępniają dodatkowy sprzęt. Podmioty korzystające z obiektów ponoszą odpłatność na podstawie cennika usług (wykupując stosowny bilet wstępu lub na podstawie zawartej umowy najmu).

Powyższe usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.62.13 jako usługi związane ze sportem pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Obecnie Jednostka opodatkowuje ww. usługi 7% stawką podatku.


W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż w związku z realizacją statutowych zadań Wnioskodawca działa jako podmiot, którego celem nie jest systematyczne dążenie do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiąga przeznacza na utrzymanie oraz poprawę świadczonych usług. Źródłem dochodów Jednostki są:


  1. wpływy z najmu, dzierżawy lub użytkowania pomieszczeń i obiektów będących w zarządzie OSIR,
  2. wpływu z reklam,
  3. wpływu ze sprzedaży biletów wstępu.


Zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej z dnia 24 lutego 2005 r. w sprawie dochodów własnych jednostek budżetowych Gminy, dochody własne ze wskazanych powyżej źródeł Jednostka przeznacza na zakup materiałów i sprzętu, opłaty eksploatacyjne, naprawy i remonty bieżące oraz inne usługi obce związane z działalnością statutową. Na marginesie Wnioskodawca wskazał, że Rada Miasta każdego roku, uchwalając budżet Jednostki uwzględnia w nim dochody własne Jednostki, pomniejszając o te kwoty dotację na dany rok.

Wnioskodawca zaznaczył, iż powodem złożenia niniejszego wniosku były wątpliwości, które pojawiły się na skutek zapytania skierowanego przez Radnych Miasta odnośnie zasadności naliczania 7% stawki podatku dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 92.62.13.


W związku z powyższym, w piśmie z dnia 11 maja 2009 r., zadano następujące pytania:


  1. czy za osoby uprawiające sport mogą być uznane tylko osoby fizyczne, czy również stowarzyszenia, kluby sportowe i organizacje nieposiadające osobowości prawnej zrzeszające dzieci, dorosłych i młodzież uprawiającą sport w celach rekreacyjnych (pływanie, gra w piłkę nożną, piłkę siatkową, piłkę koszykową itp.) i czy usługi świadczone na ich rzecz (udostępnianie obiektów sportowych Jednostki na zasadzie sprzedaży jednorazowych biletów wstępu lub umów najmu) mogą korzystać ze zwolnienia tj. nie podlegać podatkowi od towarów i usług w wysokości 7%...
  2. czy możliwe jest uzyskanie definicji „sportowca”, na którego rzecz świadczone usługi udostępniania obiektów sportowych korzystają ze zwolnienia...


Zdaniem Wnioskodawcy usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.62.13 - „usługi związane ze sportem, gdzie indziej niesklasyfikowane” - powinny być zwolnione od podatku od towarów i usług. Jednak z uwagi na niejasność przepisów, Wnioskodawca przedmiotowe usługi opodatkowuje 7% stawką podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


I tak, stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W ww. załączniku, zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęto wymienione w poz. 11 usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 92 usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:


  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2) związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33. i 92.34.11) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11 , 22.12 , 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5) ,
    1. usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
    2. wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
  6. działalności agencji informacyjnych,
  7. usług wydawniczych,
  8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz.12.


Użycie skrótu „ex” przy symbolu PKWiU oznacza, iż zwolnienie od podatku od towarów i usług dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Z objaśnień do powyższego załącznika wynika, że zwolnienie dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają na celu systematycznego dążenia do osiągnięcia zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczają na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Należy jednak uwzględnić fakt, iż ze zwolnienia od podatku nie korzystają usługi wymienione enumeratywnie w wyłączeniach dotyczących pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ustawy oraz usługi związane z rekreacją i sportem, które nie spełniają warunku podanego w objaśnieniu.

Ponadto w myśl § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwolnieniem od podatku są objęte usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika Nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące zasadności opodatkowania usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 92.62.13. Jak wskazał Wnioskodawca świadczenie przedmiotowej usługi polega na udostępnieniu hali, pływalni oraz boisk sportowych osobom fizycznym, osobom prawnym (stowarzyszeniom, klubom sportowym) oraz organizacjom nieposiadającym osobowości prawnej wyłącznie w celach związanych z rekreacją i sportem. Za świadczone usługi Wnioskodawca pobiera opłaty w postaci biletów wstępu lub na podstawie zawartej umowy najmu. Zyski osiągnięte z opisanej powyżej działalności Wnioskodawca przeznacza na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Analizując treść przedmiotowego wniosku należy zwrócić uwagę, iż przedmiotowe usługi nie zostały wymienione w ramach usług „wyłączonych” w poz. 11 zał. nr 4 do ustawy. A zatem skoro została spełniona przesłanka, warunkująca zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w treści objaśnienia do poz. 11 zał. nr 4 do ustawy, przedmiotowe usługi, o ile zostały prawidłowo sklasyfikowane, podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 (w związku z poz. 11 zał. nr 4 do ustawy).

Bez znaczenia dla zastosowania powyższego zwolnienia jest fakt, czy dany podmiot jest „sportowcem”, czy „osobą uprawiającą sport”. Niemniej jednak wskazać należy, iż w ramach postępowania uregulowanego w rozdziale 1a Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) nie mieści się definiowanie ww. pojęć.

Natomiast w przypadku, gdy Wnioskodawca (jednostka budżetowa) świadczy usługi udostępniania obiektów sportowych na rzecz pomiotów, będących jednostkami budżetowymi, usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 powołanego rozporządzenia, bez względu na ich umiejscowienie w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Dodatkowo wskazać należy, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikowania usług, a zatem niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj