Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-260/09-4/GJ
z 29 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-260/09-4/GJ
Data
2009.07.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszt
koszty uzyskania przychodów
logo
wydatek
zaliczenie


Istota interpretacji
Czy poniesione koszty na rozwój i opracowanie strategii marki na rynku polskim, opracowanie logo wspomagającego markę, koszty strategii marki, specyfikacja techniczna związana z marką powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich faktycznego poniesienia jako koszty pośrednie związane z oczekiwanymi przyszłymi przychodami Spółki ( tzn. odpowiednio w 2007 i 2008r.)?



Wniosek ORD-IN 359 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28.04.2009r. (data wpływu 14.05.2009r.), uzupełnionym na wezwanie Organu z dnia 23.06.2009r., pismem z dnia 30.06.2009r. (data wpływu 06.07.2009r.) i z dnia 22.07.2009r. (data wpływu 22.07.2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.05.2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka w ramach prowadzonej działalności, odpowiada między innymi za rozwój i wprowadzenie na polski rynek marki aptecznej. Działalność z tym związana polega na wizualizacji zewnętrznej i wewnętrznej aptek, organizacji szkoleń związanych z marką, rozpowszechnianiu wśród klientów aptek oraz podejmowaniu innych działań związanych wyłącznie z marką (np.: infolinia, portal internetowy). W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółka poniosła w latach 2007-2008 określone wydatki obejmujące m. in.: wydatki związane z opracowaniem strategii marki i jej przystosowaniem do polskiego rynku, w tym: w 2007 roku opracowanie strategii oraz logo wspomagającego markę, w 2008 roku przygotowanie projektu graficznego oraz specyfikacji technicznej marki ; wydatki na szkolenia związane z marką; wydatki związane z wizualizacją aptek.

Uzupełniając wniosek na wezwanie Organu Spółka podała, że w ramach prowadzonej działalności odpowiada za: wsparcie działalności operacyjnej spółek aptecznych działających w Grupie, obejmujące zarządzanie operacyjne, organizację szkoleń, politykę handlową, w tym sprzedażową i zakupową, utrzymywanie relacji z producentami w zakresie świadczenia usług marketingowych, w tym branding, związanych z ich produktami; rozwój i wprowadzenie na poIski rynek marki aptecznej .

Wydatki opisane we wniosku są związane wyłącznie z przychodami Spółki; z tytułu czynności związanych z wdrażaniem marki na rynku polskim przychodami Spółki będą opłaty licencyjne od Spółek Aptecznych oraz potencjalne przychody z opłat franczyzowych od podmiotów niepowiązanych

Wydatki związane z wdrażaniem marki na rynku polskim to:

  • opracowanie strategii (np. określenie zakresu świadczeń i standardów jakości, które towarzyszą marce, organizowanie kampanii promocyjno-marketingowych, których celem jest zwiększenie rozpoznawalności marki wśród potencjalnych klientów, a przez to zachęcenie ich do odwiedzania aptek oznaczonych tą marką wsparcie merytoryczne i dostarczanie niezbędnych materiałów reklamowych i informacyjnych dla pacjentów oraz wizualizacja i ustalanie zakresu porad dla pacjentów w centrach edukacyjnych uruchamianych w aptekach Spółki Aptecznej objętych marką, utworzenie strony internetowej marki oraz infolinii, realizacja okresowych akcji tematycznych) oraz logo wspomagającego markę (np. przygotowanie logotypu marki). W ramach ww. aktywności Spółka korzystała z usług agencji kreatywnej i ponosiła koszty tych usług polegających na: określaniu zakresu świadczeń i standardów, które towarzyszą marce, strategii i koncepcji marki (logotypy, znaki) zawierających wszystkie oznaczenia korporacyjne i brandingowe — prace te polegały m.in. na przystosowaniu (adaptacji) strategii i koncepcji korporacyjnej do warunków, realiów polskich;
  • przygotowanie projektu graficznego oraz specyfikacji technicznej marki (we współpracy z agencją reklamową): opracowanie oraz aktualizacja projektu graficznego oraz podręcznika wizerunku marki, przygotowanie manuala (podręcznika, vademecum) technicznego, specyfikacji technicznej: jak ma wyglądać szyld aptek oznaczonych logo, z czego ma być zrobiony, jakie ma wymiary, kolory, rodzaj świetlówek, jak ma być montowany etc.; jak ma wyglądać wnętrze aptek: meble, standy, stojaki, bilownice, regały, inne elementy brandingowe);
  • szkolenia związane z marką (Spółka zajmuje się organizacją szkoleń dla personelu aptecznego o tematyce związanej z marką. Szkolenia te mają na celu budowanie i zwiększanie świadomości personelu medycznego w zakresie aktualnych standardów dotyczących marki oraz podniesienie umiejętności obsługi klienta w zakresie dodatkowych świadczeń wynikających z wdrożenia marki. Czynności wykonywane przez personel szkoleniowy Spółki w tym zakresie obejmują w szczególności identyfikację potrzeb szkoleniowych, planowanie działań szkoleniowo-rozwojowych oraz przygotowanie, organizację i realizację szkoleń;
  • wizualizacja aptek (zewnętrzne i wewnętrzne oznakowanie za pomocą logo, szyldów, plakatów i naklejek, odpowiedni wystrój i wyposażenie wnętrza: wewnętrzne kasetony, podświetlane pasy, tablice informacyjne, inne elementy brandingowe (plexi z drzewem, obietnice marki), zgodnie z podręcznikiem wizerunku firmy; na bazie wytycznych uzyskanych od właściciela znaku towarowego dokonywana była — we współpracy z firmami zewnętrznymi, w tym m.in. nadzorem budowlanym, agencjami reklamowymi - adaptacja wymogów do realiów polskich, przepisów BHP etc.)

W związku z powyższym powstaje pytanie:

Czy poniesione koszty na rozwój i opracowanie strategii marki na rynku polskim, opracowanie logo wspomagającego markę, koszty strategii marki, specyfikacja techniczna związana z marką powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich faktycznego poniesienia jako koszty pośrednie związane z oczekiwanymi przyszłymi przychodami Spółki ( tzn. odpowiednio w 2007 i 2008r.)...

Zdaniem Spółki:

W związku z faktem, iż przedmiotowe wydatki Spółki mogą przyczynić się do osiągnięcia przychodów w przyszłych okresach oraz nie jest możliwe ich proporcjonalne powiązanie z przychodami danego roku podatkowego bądź z konkretnymi przychodami od poszczególnych przyszłych licencjobiorców, wydatki te należy zaliczyć do kosztów innych niż koszty bezpośrednio związane z przychodami. Jednakże kosztów tych nie można rozliczyć w proporcji do okresu, którego dotyczyły (gdyż okres ten nie jest na dzień dzisiejszy zdefiniowany). W konsekwencji, wydatki Spółki stanowią koszty inne niż koszty bezpośrednie i powinny stanowić koszt uzyskania przychodów w momencie, w którym zostały faktycznie poniesione. Co do zasady, o przypisaniu przedmiotowych wydatków Spółki związanych z wdrażaniem marki odpowiednio do 2007 lub 2008 roku, powinna decydować data ich poniesienia, tj. rozstrzygające jest, czy dany wydatek został ujęty w księgach na dzień do 31 grudnia 2007 r. włącznie, czy w ciągu 2008 roku. W związku z powyższym, poszczególne kategorie wydatków takich jak: opracowanie strategii i logo, przygotowanie projektu graficznego oraz specyfikacji technicznej marki, szkolenia związane z marką, rozwój systemu franczyzy marki , poniesione przez Spółkę w latach 2007-2008, powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia (tj. w dniu, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych). Koszty powyższe nie mogą zostać zaliczone do kosztów poprzez amortyzację wartości niematerialnych i prawnych, gdyż artykuł 16b UPDOP podaje zamknięty katalog wartości, w stosunku do których istnieje możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych i zaliczenia ich w koszty zyskania przychodów. Zgodnie z tymi przepisami odpisom amortyzacyjnym podlegają wydatki na nabycie licencji na korzystanie z marki, jednak nie koszty związane z rozwojem i wzrostem wartości marki.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( t.j. Dz. U. z 2000r., nr 54, poz. 654 z późn. zm.) – kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Z powyższego wynika, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu – w okresie ponoszenia kosztów lub w przyszłości. Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim. Oznacza to, że kosztem podatkowym będą zarówno wydatki, które wykazują konkretny i bezpośredni związek z uzyskiwanym przychodem, jak również wydatki ukierunkowane na osiągnięcie nie konkretnego, wyraźnie określonego i zidentyfikowanego przychodu, lecz przychodów jako takich.

Powyższe rozróżnienie ma istotne znaczenie dla określenia momentu poniesienia kosztu dla celów podatkowych.

Co do zasady, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody ( art. 15 ust. 4b i 4c ustawy). Każdy koszt o charakterze bezpośrednim powinien zostać rozpoznany dla celów podatkowych w momencie osiągnięcia odpowiadających tym kosztom przychodów.

Z kolei koszty uzyskania przychodów, inne niż bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia ( art. 15ust. 4d, 4e ustawy).

W przedmiotowej sprawie Spółka świadcząc usługi w zakresie działalności promocyjno-marketingowej, szkoleniowej, które mają na celu wprowadzenie i rozwój na polskim rynku marki aptecznej, ponosi wydatki na opracowanie strategii marki, opracowanie logo, koszty związane z wizualizacją aptek i inne. Wydatki te wykazują związek z przychodami Spółki, które Spółka osiąga z tytułu opłat licencyjnych od spółek aptecznych oraz potencjalne przychody z opłat franczyzowych od podmiotów niepowiązanych. Wydatki związane z wdrażaniem marki, zarządzaniem operacyjnym, organizacją szkoleń, polityką handlową nie można powiązać ze ściśle zidentyfikowanym przychodem. Są to wydatki ponoszone w celu osiągnięcia potencjalnego przychodu. A zatem wydatki te wykazują pośredni związek z osiąganymi przychodami. Koszty te są potrącalne w dacie ich poniesienia (art. 15 ust. 4d ustawy). Zgodnie zaś z definicją określoną w art. 15 ust. 4e ustawy za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień , na który ujęto koszt w księgach rachunkowych ( zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury ( rachunku), albo dzień , na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury ( rachunku), z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj